Kurzemes tīrradņi
Līdz augusta beigām Rīgā, Latvijas Mākslinieku savienības galerijā, apskatāma mākslas zinātnieka Aivara Leiša veidota izstāde “Naivā Kurzeme”, kurā eksponēti Kurzemē dzīvojošu mākslinieku naivistu darbi. Šo izstādi varētu uzskatīt par praktisku turpinājumu Aivara Leiša pētījumam par naivistu mākslu Latvijā – grāmatai “Tīrradņi”.
Žanis Bulavs. “Tēvzemei un Brīvībai” |
Uldis Dambergs. “Ābrams” |
No Ruso un Pirosmani līdz latviešiem
Mākslas pasaulē nereti notiek tā,
ka ir kāds cilvēks, kas tīši vai netīši uziet kādu pirms tam
nezināmu vai aizmirstu mākslinieku vai mākslas virzienu,
piemēram, kā tas notika ar gleznotāju Kārli Padegu, kuru pēc
vairākiem aizmirstības gadiem saulītē izcēla mākslas zinātnieks
Jānis Kalnačs. Līdzīgi gadījās mākslas zinātniekam Aivaram
Leitim, kurš azartiski noņēmās ar naivisma pārstāvju meklēšanu
Latvijā.
Aivars Leitis pēta naivistu mākslu aptuveni divdesmit gadus.
Interese par šo mākslas virzienu pētniekam radās Maskavā,
saskaroties ar pasaulē pazīstamāko naivistu francūža Žana Žaka
Ruso un gruzīnu lepnuma Niko Pirosmani darbiem. Atklājās, ka
naivisms nav raksturīgs tikai izredzētām tautām. Pamatīgais darbs
pie naivistu mākslas izpētes sākās 20.gadsimta 80.gados, kad
Aivaram Leitim sāka sūtīt ziņas par cilvēkiem, kuri glezno, bet
publiski ar to nelielās.
Naivisms un naivisti
Pirms Aivars Leitis izdeva grāmatu
“Tīrradņi”, tikai retais zināja, kas tie naivisti ir un kas tas
vispār par mākslas virzienu. Grāmata vairumam cilvēku atklāja
līdz šim nezināmu lapaspusi latviešu mākslas vēsturē.
Naivisms mākslā nepavisam nenozīmē vientiesību vai lētticīgu
skatu uz dzīvi. Tas ir mākslas zinātnieku dots apzīmējums, un
tāds tas arī jāpieņem. Turklāt naivisms ir viens no retajiem
mākslas virzieniem, kas nepakļaujas vispārīgai mākslas kritikai,
jo tas nepretendē uz lielās mākslas statusu.
Nepārprotami, naivisms ir tikai vispārīgs apzīmējums kādai
savstarpēji nepazīstamu cilvēku kopai, lai to darbus būtu
vienkāršāk apkopot un klasificēt. Aivars Leitis par naivistiem
dēvē cilvēkus, kuri nav profesionāli mākslinieki, bet nodarbojas
ar mākslu pašu priekam, nedomājot par materiālu labumu.
Izņemot Modri Sapunu, gandrīz visi izstādes “Naivā Kurzeme”
mākslinieki ir pensionāri un gleznošanai vai skulptūrai tie
pievērsušies mūža nogalē. Katrs no viņiem savas dzīves pieredzi,
pasaules redzējumu un sajūtas izsaka citādi, un tas ir
vissaistošākais naivistu mākslā, jo šie cilvēki nedomā tik daudz
par formu kā par to, ko vēlas pateikt. Naivisma pēkšņās
popularitātes pamatā, iespējams, slēpjas neviltotais,
nesamākslotais, mīlīgi naivais un ikvienam atpazīstamais
skatījums uz lietām.
Kurzemes naivie
Latvijas Mākslinieku savienības
galerijā sarīkotajā izstādē ir apskatāmi astoņu Kurzemes
mākslinieku darbi. It kā nekas dižs, tomēr priekšstats par
naivistiem rodas pozitīvs, jo visi kā viens tie uzrunā skatītāju
ar labsirdīgu māksliniecisko valodu.
Modris Sapuns. ““Laimas” brīnišķās šokolādes noslēpums” Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Vairākkārt izskanējuši pārmetumi,
ka izstādes veidotājs Aivars Leitis lielu uzmanību pievērsis
cilvēciskajam faktoram un informatīvā materiāla lauvas tiesa
atvēlēta mākslinieku biogrāfijām. Bet kas gan cits, ja ne šo
cilvēku dzīves gājums mums var palīdzēt labāk izprast naivistu
mākslu? Šis nav tas gadījums, kad cilvēki ar akadēmisku
izglītību, t.i., mākslas zinātnieki, var “piesieties” darbiem,
kuros nav nekā akadēmiski pareiza. Ir jāpieņem fakts, ka šie
cilvēki ir autodidakti un viņi glezno vai veido to, kas šķiet
pareizs, skaists un mūžīgs.
Iespējams, pazīstamākais no mākslinieku plejādes kuldīdznieks
Žanis Bulavs (1908–2004) uzskatīja, ka iemācījies ieraudzīt
skaisto, pateicoties grūtībām un pazemojumiem, ko vēlāk mēģinājis
attēlot savās gleznās. Laucienas pagasta Rūpniekos dzīvojošais
Uldis Dambergs (1931) brīvajos brīžos griež kokā latviešu tautas
folkloras tēlus. Ugāliete Olga Bērziņa (1914–2001) gleznoja
akvareļus un centās radīt pašas ikdienišķai lietošanai izdomātus
tēlus, kuriem bija jābūt kā romantiskam sapnim par to, ka cilvēki
varētu būt savādāki un labāki. Jāņa Grāvēja (1905–1981) gleznas
pārliecina ar godīgumu un harmonisku īstenības uztveri.
Pensionētais Saldus dārznieks Edmunds Tomsons (1911) uzskatīja,
ka pasaulei ir tikai viena jēga, un tas ir skaistums, ko
mākslinieks atklājis caur ziedu gleznojumiem un ainavām.
Ventspilnieks Viktors Treilands (1905–1961) bijis pazīstams
krāsotājs, kurš brīvajos brīžos gleznojis panorāmiskas Ventspils
ainavas, naivi poētiskas ziedu klusās dabas, jūras ainavas un
reproducējis slavenu mākslinieku darbus. Savukārt talsenieks
Modris Sapuns (1979), vispirms izkrāsojot un pēc tam izskrāpējot
formas kontūras, panāk labestīgu jūtu tīrību.
Ne viens vien izstādes apmeklētājs par izstādi ir sajūsmā tieši
šīs labestības, cilvēciskā “muļķīguma” dēļ, jo tās ir sajūtas,
kuras ikviens kaut reizi ir piedzīvojis. Jācer, ka tuvākajā
nākotnē iepazīsimies arī ar citu novadu naivistiem, pat ja tie
savā naivumā neatšķiras no citiem.
Raivis Spalvēns