Spriež par iebraukšanas maksu Rīgas centrā
Lai samazinātu transporta
intensitāti, Rīgas vēsturiskajā centrā tiks ieviesta iebraukšanas
maksa, paredzēts Rīgas attīstības plānā 2006.–2018.gadam.
Stratēģiskā ietekmes uz vides novērtējuma izstrādātāji – Rīgas
vides centrs “Agenda 21” – atzinuši, ka šāds risinājums
uzlabos gaisa kvalitāti Rīgas centrā, “Latvijas Vēstnesi”
informēja Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta
Pilsētplānošanas pārvaldes Attīstības plānu vadības nodaļas
vadītājs Andis Kublačovs.
Teritorija, kurā par iebraukšanu būs jāmaksā, vēl nav precizēta,
bet paredzams, ka tā būs Daugavas labā krasta teritorija, ko
ietver dzelzceļa loks. Tātad aptuvenā robeža ir Valmieras,
Pērnavas un Skanstes ielas. A.Kublačovs norādīja, ka šāda
teritorija izvēlēta tādēļ, ka tā ir dabiskā centra robeža un
kontrolēt iebraukšanu tajā būtu samērā vienkārši. Vēl nav
izlemts, vai maksas teritorijai tiks pieskaitīti arī Rīgas
Centrāltirgum pieguļošie rajoni.
Paredzams, ka tie, kas nevēlēsies maksāt par iebraukšanu centrā,
varēs novietot automašīnu autostāvvietās ārpus maksas
teritorijas. Tiks domāts arī par papildu sabiedrisko transportu
šo cilvēku nogādāšanai Rīgas centrā.
Iebraukšanas maksa netiks iekasēta, izmantojot tādu maksas
automātu sistēmu, kāda ir iebraucot Jūrmalā, jo pierādījies, ka
šāda sistēma ārkārtīgi kavē automašīnu plūsmu. Efektīvāka sistēma
ir izveidota Londonā, kuras paraugam, iespējams, sekos Rīga.
Londonas centrā iebraucošie auto tiek nofotografēti, un
autovadītājam mēneša beigās tiek atsūtīts rēķins, pastāstīja
A.Kublačovs.
Rīgas centra iedzīvotājiem nebūs jāmaksā par braukšanu šajā
teritorijā, bet centrā strādājošajiem varētu būt jāiegādājas
īpaši abonementi. Vienlaikus paredzēts arī paaugstināt maksu par
automašīnu novietošanu ielu malās, lai veicinātu to novietošanu
autostāvvietās. Šādā veidā paredzēts atbrīvot ielas straujākai
transporta plūsmai.
Rīgas vides centra “Agenda 21” pārstāvis Oļģerts Nikodemus
informēja, ka iebraukšanas maksas ieviešana neapšaubāmi samazinās
transporta plūsmu un tāpēc no atmosfēras piesārņojuma viedokļa
vērtējama pozitīvi. Tomēr viņš atzina, ka maksas ieviešana ir
vienkāršāk īstenojamais risinājums piesārņojuma samazināšanai,
bet iedzīvotājiem tas varētu sagādāt problēmas. A.Kublačovs
savukārt solīja, ka tiks veikta plaša sabiedrības informēšana,
lai veicinātu iedzīvotāju izpratni un atbalstu šīs idejas
ieviešanai.
Rīgas attīstības plāna 2006.–2018.gadam sabiedriskā apspriešana
risināsies no 5.septembra līdz 17.oktobrim. Tās ietvaros Rātsnamā
varēs apskatīt plānu, kā arī notiks vairākas tikšanās un foruma
diskusijas. A.Kublačovs paredz, ka plāna galīgā apstiprināšana un
atbilstošu pašvaldības saistošo noteikumu pieņemšana notiks ne
agrāk kā nākamā gada sākumā.
Ieva Ušča