Ministru kabineta instrukcija Nr.6
Rīgā 2005.gada 16.augustā (prot. Nr.46 4.§)
Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība
Izdota saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta noteikumu Nr.596 “Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos izstrādes, apstiprināšanas un pārstāvēšanas kārtība” 9.punktu
1.Vispārīgais jautājums
1.Instrukcija nosaka Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta noteikumos Nr.596 “Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos izstrādes, apstiprināšanas un pārstāvēšanas kārtība” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) noteiktās:
1.1.nacionālās pozīcijas paraugu un izstrādes kārtību;
1.2.instrukcijas paraugu, tās izstrādes, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību;
1.3.informācijas aprites kārtību starp Eiropas Savienības institūcijām, Latvijas Republikas Pastāvīgo pārstāvniecību Eiropas Savienībā (turpmāk – pārstāvniecība), Ārlietu ministriju un pārējām nacionālo pozīciju un instrukciju izstrādē iesaistītajām valsts pārvaldes iestādēm un citām institūcijām.
2.Nacionālās pozīcijas izstrādes un saskaņošanas kārtība
2.Atbildīgā iestāde sagatavo nacionālo pozīciju saskaņā ar šīs instrukcijas 1.pielikumā noteikto paraugu.
3.Atbildīgā iestāde informē nevalstiskās organizācijas un sociālos partnerus par nacionālās pozīcijas izstrādes uzsākšanu un to līdzdalības iespējām nacionālās pozīcijas izstrādē.
4.Nacionālo pozīciju atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 11., 12. un 13.punktā paredzētajai kārtībai saskaņo elektroniski. Ja ministrijai vai citai institūcijai ir iebildumi, atzinumu iesniedz arī papīra formā vai attiecīgo nacionālo pozīciju saskaņo starpinstitūciju darba grupā, kas izveidota saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu 11.punktu, un noformē attiecīgu protokolu.
5.Ja nacionālās pozīcijas izstrādātas pārstāvēšanai vienā un tajā pašā Eiropas Savienības Ministru padomes (turpmāk – Ministru padome) vai Eiropadomes sanāksmē, par vairākām nacionālajām pozīcijām sniedz vienu atzinumu.
6.Saskaņoto nacionālo pozīciju pirms iesniegšanas izskatīšanai Ministru kabinetā nosūta nacionālās pozīcijas izstrādē iesaistītajām institūcijām un ekspertiem.
2.1.Ministru kabineta noteikumu 10.1.apakšpunktā minēto nacionālo pozīciju izstrāde un saskaņošana
7.Atbildīgā iestāde nodrošina Ministru kabineta noteikumu 10.1.apakšpunktā minētās nacionālās pozīcijas projekta izstrādi, saskaņošanu un apstiprināšanu iespējami agrākā projekta sagatavošanas stadijā, bet ne vēlāk kā pirms Eiropas Savienības tiesību akta projekta vai cita jautājuma pirmreizējās izskatīšanas attiecīgajā Ministru padomes darba grupā vai komitejā.
8.Ja Ministru padomes darba grupā vai komitejā izskatāmais jautājums nav saistīts ar Latvijas Republikas interesēm, neuzliek Latvijas Republikai nekādus pienākumus un nerada finansiālas saistības, atbildīgās iestādes kompetentā amatpersona pēc saskaņošanas ar līdzatbildīgajām institūcijām to apliecina rakstiski.
9.Ja pēc Eiropas Savienības dalībvalstu diskusijām tiek būtiski grozīts sākotnējais priekšlikums, atbildīgā iestāde Ministru kabineta noteikumu 10.3.apakšpunktā minēto nacionālo pozīciju sagatavo nekavējoties.
10.Nacionālās pozīcijas saskaņošanas termiņš ar pozīcijas izstrādē iesaistītajām ministrijām un citām institūcijām un ekspertiem ir trīs darbdienas.
2.2.Ministru kabineta noteikumu 10.2.apakšpunktā minētās nacionālās pozīcijas izstrāde un saskaņošana
11.Ja Eiropadomes vai Ministru padomes sanāksmes darba kārtībā tiek iekļauti Ministru padomes darba grupās vai komitejās iepriekš apspriesti jautājumi, atbildīgā iestāde izstrādā Ministru kabineta noteikumu 10.2.apakšpunktā minēto nacionālo pozīciju.
12.Atbildīgā iestāde izstrādā Ministru kabineta noteikumu 10.2.apakšpunktā minēto nacionālo pozīciju, ja Eiropadomes vai Ministru padomes sanāksmes darba kārtības sadaļā “Citi jautājumi” tiek iekļauti jautājumi pēc Ministru padomes locekļa vai Eiropas Komisijas pieprasījuma, izvērtējot šī jautājuma nozīmību, vai ja Eiropadomes vai Ministru padomes sanāksmes darba kārtībā jautājums tiek iekļauts pēc Latvijas Republikas pieprasījuma.
13.Ja pēc attiecīgās Ministru padomes sanāksmes darba kārtībā iekļauto jautājumu izvērtēšanas konstatē, ka nepieciešams sagatavot Ministru kabineta noteikumu 10.3.apakšpunktā minēto nacionālo pozīciju, atbildīgā iestāde to sagatavo nekavējoties.
14.Nacionālās pozīcijas saskaņošanas termiņš ar nacionālās pozīcijas izstrādē iesaistītajām ministrijām un citām institūcijām un ekspertiem ir viena darbdiena.
15.Ja saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem nacionālās pozīcijas projekts iesniedzams izskatīšanai Ministru kabinetā, ievēro Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 “Ministru kabineta kārtības rullis” un Ministru kabineta 2002.gada 28.maija instrukcijā Nr.3 “Ministru kabineta kārtības rullī noteikto dokumentu elektroniskās aprites kārtība” noteikto projektu iesniegšanas kārtību Ministru kabinetā.
3.Instrukcijas izstrādes un saskaņošanas kārtība
16.Pēc Pastāvīgo pārstāvju komitejas darba kārtības saņemšanas atbildīgās iestādes formulē īsu Latvijas Republikas viedokli par darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem un ne vēlāk kā iepriekšējā darbdienā pirms Pastāvīgo pārstāvju komitejas sagatavošanas darba grupu sanāksmes (turpmāk – Antici un Mertens darba grupas) informē par to Ārlietu ministriju, informāciju nosūtot uz elektroniskā pasta adresi pirmdienas.piezimes@mfa.gov.lv.
17.Pastāvīgo pārstāvju komitejas darba kārtības jautājumi tiek izskatīti Vecāko amatpersonu sanāksmē Eiropas Savienības jautājumos.
18.Instrukciju Latvijas Republikas pārstāvim Pastāvīgo pārstāvju komitejas sanāksmei atbildīgā iestāde izstrādā un nosūta elektroniski Ārlietu ministrijai ne vēlāk kā vienu darbdienu pirms Pastāvīgo pārstāvju komitejas sanāksmes (līdz plkst.15.00). Ņemot vērā Pastāvīgo pārstāvju komitejas darba grafiku, atbildīgā iestāde var vienoties ar Ārlietu ministriju par citu nosūtīšanas termiņu.
19.Ministru kabineta noteikumu 21.punktā minētās obligātās instrukcijas izstrādā saskaņā ar šīs instrukcijas 2.pielikumu un šajā instrukcijā noteiktajā termiņā. Izstrādājot instrukcijas citos gadījumos, 2.pielikumā norādītā parauga izmantošana ir ieteicama.
20.Izstrādājot instrukciju, ņem vērā:
20.1.noteiktā kārtībā apstiprinātās nacionālās pozīcijas;
20.2.informatīvos ziņojumus, kas izskatīti pirms Ministru padomes neformālajām sanāksmēm;
20.3.konkrētos Ministru padomes vai Eiropas Komisijas darba grupas vai komitejas sanāksmes dokumentus par attiecīgo jautājumu;
20.4.iepriekšējā Ministru padomes vai Eiropas Komisijas darba grupā vai komitejā panāktās vienošanās un viedokļus attiecīgajā jautājumā;
20.5.informāciju, kas saņemta no Antici un Mertens darba grupas.
21.Atbildīgā iestāde instrukcijas saskaņo atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 11., 12. un 13.punktā noteiktajai nacionālo pozīciju saskaņošanas kārtībai vienas darbdienas laikā. Ņemot vērā Pastāvīgo pārstāvju komitejas darba grafiku, atbildīgā iestāde var vienoties ar līdzatbildīgajām institūcijām par citu saskaņošanas termiņu.
22.Instrukcijas apstiprina atbildīgās iestādes kompetentā amatpersona, apliecinot to ar parakstu. Kompetento amatpersonu norīko attiecīgā iestāde un informē par to Ārlietu ministriju.
23.Ja iestādes kompetencē ir vairāki atšķirīgi jautājumi, tā var norīkot vairākas kompetentās amatpersonas, nosakot viņu atbildību un kompetenci.
4.Informācijas aprite starp pārstāvniecību, Ārlietu ministriju un pārējām nacionālo pozīciju izstrādē iesaistītajām institūcijām
24.Attiecīgā iestāde informē Ārlietu ministriju par Eiropas Savienības lietu koordinatoru, kurš nodrošina informācijas apriti starp attiecīgo iestādi un citām nacionālo pozīciju izstrādē iesaistītajām institūcijām un ekspertiem, kā arī starp attiecīgās iestādes struktūrvienībām.
25.Ja iestādes kompetencē ir vairāki atšķirīgi jautājumi, tā var norīkot vairākus Eiropas Savienības lietu koordinatorus, nosakot viņu atbildību un kompetenci.
26.Ārlietu ministrija regulāri aktualizē un nosūta visām Ministru kabineta 2003.gada 11.jūnija rīkojumā Nr.385 “Par kompetenču sadalījumu starp ministrijām un valsts iestādēm Eiropas Savienības jautājumos” minētajām iestādēm Eiropas Savienības lietu koordinatoru un kompetento amatpersonu sarakstu.
27.Ārlietu ministrija izveido un uztur Eiropas Savienības dokumentu uzskaites sistēmas datu bāzi (turpmāk – datu bāze).
28.Ārlietu ministrija no Ministru padomes Ģenerālsekretariāta saņemtos dokumentus, kā arī Ministru kabineta noteikumu 24.punktā minētos dienesta ziņojumus un nacionālās pozīcijas ievieto datu bāzē. Informācija datu bāzē sakārtota atbilstoši ministru padomēm.
29.Ārlietu ministrija pēc dokumenta ievietošanas datu bāzē atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 11.jūnija rīkojumam Nr.385 “Par kompetenču sadalījumu starp ministrijām un valsts iestādēm Eiropas Savienības jautājumos” nekavējoties elektroniski nosūta atbildīgajām iestādēm un līdzatbildīgajām institūcijām paziņojumu par dokumentu saņemšanu.
30.Ārlietu ministrija uzglabā elektroniskā formā instrukcijas Pastāvīgo pārstāvju komitejas sanāksmei.
31.Atbildīgā iestāde un līdzatbildīgās institūcijas sniedz informāciju par jautājumiem, kas saistīti ar nacionālajām pozīcijām, pārējām nacionālo pozīciju izstrādē iesaistītajām ministrijām un citām institūcijām.
32.Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 32.punktam informējot nevalstiskās organizācijas un sociālos partnerus, atbildīgā iestāde ievieto savā mājas lapā internetā informāciju par Eiropas Savienības institūciju darba kārtības jautājumiem un par nacionālajām pozīcijām, bet kopumā apstiprinātā nacionālā pozīcija nav publicējama.
33.Ārlietu ministrija divas reizes gadā informē Valsts kanceleju par prezidentūras (Ministru padomē) noteikto Eiropadomes un Ministru padomes sanāksmju darba kārtību (kalendāru). Pamatojoties uz šo informāciju, Valsts kanceleja jautājumu par nacionālās pozīcijas projektu iekļauj Ministru kabineta sēdes darba kārtības projektā.
5.Dienesta ziņojumi
34.Ministru kabineta noteikumu 24.punktā minēto dienesta ziņojumu izstrādā rakstiski un nosūta elektroniski Ārlietu ministrijai uz elektroniskā pasta adresi koordinacija@mfa.gov.lv un pārstāvniecībai uz elektroniskā pasta adresi permrep.eu@mfa.gov.lv, kā arī šīs instrukcijas 24.punktā minētajam Eiropas Savienības lietu koordinatoram.
35.Dienesta ziņojumā iekļauj šādu informāciju:
35.1.sanāksmē piedalījušies Latvijas Republikas pārstāvji;
35.2. izskatīto dokumentu numuri;
35.3.īss izskatāmā jautājuma apraksts un sanāksmes mērķis, atsaucoties uz iepriekšējo sanāksmi, ja tāda ir bijusi;
35.4. sanāksmē diskutētie problēmjautājumi;
35.5.citu valstu pozīciju apraksts;
35.6.Latvijas Republikas pārstāvja paustais viedoklis;
35.7.sanāksmē panāktā vienošanās;
35.8.secinājumi par sanāksmi un ieteikumi turpmākai darbībai.
36.Steidzamos vai īpaši svarīgos gadījumos dienesta ziņojumā iekļaujamo informāciju var sniegt mutiski (telefoniski). Šādā gadījumā, sagatavojot dienesta ziņojumu, norāda, kad un kam informācija sniegta.
37.Dienesta ziņojumu par Ministru padomes sanāksmi izstrādā Latvijas Republikas pārstāvis, kas piedalījies attiecīgajā sanāksmē. Ja sanāksmē piedalās vairāki Latvijas Republikas pārstāvji, tie, savstarpēji vienojoties, dienesta ziņojumā jautājumus atspoguļo atbilstoši kompetencei.
38.Izvērstu dienesta ziņojumu par atsevišķiem Pastāvīgo pārstāvju komitejas sanāksmes darba kārtības jautājumiem izstrādā pārstāvniecības amatpersona, kuras kompetencē ir attiecīgais jautājums.
39.Antici un Mertens darba grupu Latvijas Republikas pārstāvji izstrādā īsu dienesta ziņojumu par visiem attiecīgās Pastāvīgo pārstāvju komitejas darba kārtības jautājumiem.
40.Par Ministru padomes un Eiropas Komisijas darba grupām un komitejām dienesta ziņojumus izstrādā Latvijas Republikas pārstāvis, kas piedalās šo darba grupu vai komiteju sanāksmēs. Ja sanāksmē piedalās vairāki Latvijas Republikas pārstāvji, tie, savstarpēji vienojoties, dienesta ziņojumā jautājumus atspoguļo atbilstoši kompetencei.
6.Eiropas Savienības Ministru padomes rakstiskās procedūras piemērošana
41.Ja Ministru padome saskaņā ar normatīvajiem aktiem piemēro rakstisko procedūru, atbildīgā iestāde saskaņo Latvijas viedokli (balsojumu) ar līdzatbildīgajām institūcijām atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 11., 12. un 13.punktam.
42.Latvijas viedoklis par tiesību akta projektu tiek pausts, atbildīgajai iestādei nosūtot viedokli Ministru padomes Ģenerālsekretariātam. Atbilde tiek sagatavota uz iestādes vēstuļu veidlapas.
43.Vēstuli, kurā pausts Latvijas viedoklis, atbildīgā iestāde elektroniski nosūta zināšanai pārstāvniecībai uz elektroniskā pasta adresi permrep.eu@mfa.gov.lv un Ārlietu ministrijai uz elektroniskā pasta adresi koordinacija@mfa.gov.lv, kas nodrošina rakstiskās procedūras izpildes kontroli.
7.Kārtība, kādā Latvijā notiek viedokļa sagatavošana par Pastāvīgo pārstāvju komitejas I daļas un Ministru padomes A daļas jautājumiem
44.Instrukcijas par Pastāvīgo pārstāvju komitejas I daļas jautājumiem netiek izstrādātas, izņemot šīs instrukcijas 47.punktā minētos gadījumus.
45.Atbildīgā iestāde informē Ārlietu ministriju, vai:
45.1.tai nav iebildumu par jautājuma apstiprināšanu pēc būtības;
45.2.izskatāmais dokuments tai ir pieejams;
45.3.izskatāmajā dokumentā ir atspoguļots darba grupā sasniegtais rezultāts;
45.4.dokumenta tulkojums valsts valodā ir precīzs.
46.Nacionālās pozīcijas par Ministru padomes A daļas jautājumiem netiek izstrādātas, izņemot šīs instrukcijas 47.punktā minētos gadījumus.
47.Ja ir nepieciešams paust Latvijas Republikas viedokli par Pastāvīgo pārstāvju komitejas sanāksmes darba kārtības I daļas jautājumiem vai Ministru padomes sanāksmes darba kārtības A daļas jautājumiem, to dara mutiski vai izplatot paziņojumu (deklarāciju). Šajā gadījumā attiecīgo dokumentu izstrādā atbildīgā iestāde un nosūta Ārlietu ministrijai uz elektroniskā pasta adresi koordinacija@mfa.gov.lv un pārstāvniecībai uz elektroniskā pasta adresi permrep.eu@mfa.gov.lv ne vēlāk kā Ārlietu ministrijas noteiktajā termiņā atbilstoši attiecīgās prezidentūras (Ministru padomē) noteiktajam darba grafikam.
8.Noslēguma jautājumi
48.Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra instrukciju Nr.9 “Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes kārtība, kā arī informācijas aprites kārtība” (Latvijas Vēstnesis, 2003, 140.nr.).
49.Instrukcija stājas spēkā ar 2005.gada 1.septembri.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ārlietu ministrs A.Pabriks
Redakcijas piebilde: instrukcija stājas spēkā ar 2005.gada 1.septembri.
1.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 16.augusta instrukcijai Nr.6
Ārlietu ministrs A.Pabriks
2.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 16.augusta instrukcijai Nr.6
Ārlietu ministrs A.Pabriks