Ministru kabineta noteikumi Nr.603
Rīgā 2005.gada 16.augustā (prot. Nr.46 44.§)
Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūras nolikums
Izdoti saskaņā ar Publisko aģentūru likuma 8.panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūra (turpmāk – aģentūra) ir izglītības un zinātnes ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. Ministrs aģentūras pārraudzību īsteno ar Izglītības un zinātnes ministrijas starpniecību.
2. Aģentūra ir izveidota, lai nodrošinātu iedzīvotāju tiesības iegūt kvalitatīvu vispārējo izglītību, organizējot objektīvu un aptverošu vispārējās izglītības kvalitātes vērtēšanas procedūru.
II. Aģentūras funkcijas un kompetence
3. Aģentūrai ir šādas funkcijas:
3.1. organizēt vispārējās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības programmu akreditācijas un valsts un pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu vadītāju atestācijas norisi;
3.2. uzraudzīt vispārējās izglītības kvalitātes vērtēšanas stratēģijas īstenošanu;
3.3. novērtēt vispārējās izglītības kvalitāti;
3.4. ieviest valstī vienotu izglītības kvalitātes vērtēšanas sistēmu, nodrošinot saikni starp izglītības kvalitātes pašvērtējumu un ārējo vērtējumu;
3.5. uzlabot izglītības kvalitāti, nodrošinot objektīvu un visaptverošu izglītības kvalitātes vērtēšanas procedūru;
3.6. nodrošināt izglītības politikas analīzei un veidošanai nepieciešamo informāciju par vispārējās izglītības kvalitāti.
4. Aģentūrai ir šādi uzdevumi:
4.1. izstrādāt priekšlikumus par kārtību, kādā tiek vērtēta vispārējās izglītības iestāžu darbības un programmu īstenošanas kvalitāte, kā arī notiek vispārējās izglītības iestāžu vadītāju atestācija;
4.2. nodrošināt vienotu vispārējās izglītības iestāžu darbības un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes vērtēšanu un vienotu vispārējās izglītības iestāžu vadītāju profesionālās sagatavotības vērtēšanu;
4.3. izstrādāt un iesniegt Izglītības un zinātnes ministrijā ziņojumus par vispārējās izglītības kvalitātes vērtēšanas rezultātiem;
4.4. apkopot un analizēt vispārējās izglītības kvalitātes vērtēšanas rezultātus, kā arī apkopot vērtēšanā gūto pieredzi;
4.5. nodrošināt vispārējās izglītības iestāžu darbības un vispārējās izglītības programmu īstenošanas kvalitātes vērtēšanas ekspertu sagatavošanu;
4.6. konsultēt vispārējās izglītības iestāžu darbības un vispārējās izglītības programmu īstenošanas kvalitātes vērtēšanas ekspertus;
4.7. analizēt, vērtēt, metodiski un informatīvi atbalstīt vispārējās izglītības kvalitātes pašvērtējuma veikšanu;
4.8. veidot un uzturēt vispārējās izglītības kvalitātes vērtēšanai nepieciešamo informācijas sistēmu;
4.9. atbilstoši kompetencei organizēt kursus un seminārus, izdot metodiskos un informatīvos materiālus.
5. Aģentūrai ir šādas tiesības:
5.1. veidot ekspertu komisijas vispārējās izglītības kvalitātes vērtēšanai;
5.2. ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos pieprasīt un saņemt darbības nodrošināšanai nepieciešamo informāciju no juridiskām un fiziskām personām;
5.3. piedalīties to jautājumu risināšanā Izglītības un zinātnes ministrijas struktūrvienībās, kā arī pakļautības un pārraudzības iestādēs, kas saistīti ar aģentūras funkciju izpildi;
5.4. publicēt izstrādnes un materiālus ar aģentūras simboliku;
5.5. iekasēt maksu par aģentūras sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem.
III. Aģentūras struktūra un pārvalde
6. Aģentūras darbu vada aģentūras direktors. Aģentūras direktors veic Publisko aģentūru likumā un Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas. Aģentūras direktoram var būt vietnieki.
7. Aģentūra ir tiesīga veidot teritoriālas struktūrvienības. Aģentūras struktūrvienību kompetenci nosaka aģentūras direktors.
IV. Aģentūras konsultatīvā padome
8. Lai veicinātu starpnozaru sadarbību, izglītības un zinātnes ministrs izveido aģentūras konsultatīvo padomi (turpmāk – konsultatīvā padome).
9. Konsultatīvā padome darbojas saskaņā ar izglītības un zinātnes ministra apstiprinātu padomes nolikumu.
10. Konsultatīvās padomes uzdevums ir veicināt aģentūras attīstības stratēģijas efektīvu īstenošanu.
11. Konsultatīvās padomes darbu materiāltehniski nodrošina aģentūra.
V. Aģentūras finanšu līdzekļi un manta
12. Aģentūras finanšu līdzekļus veido:
12.1. valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem;
12.2. ieņēmumi par aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem;
12.3. ārvalstu finansiālā palīdzība;
12.4. ziedojumi un dāvinājumi.
13. Aģentūra Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajā kārtībā ar finanšu ministra atļauju ir tiesīga ņemt aizdevumus un slēgt izpirkumnomas (līzinga) līgumus. Pirms finanšu ministra atļaujas saņemšanas minētajiem darījumiem aģentūra sagatavoto dokumentāciju saskaņo ar izglītības un zinātnes ministru.
14. Aģentūra ir tiesīga uzņemties saistības tādā apjomā, lai to izpilde vai kompensācija par saistību neizpildi neietekmētu aģentūras funkciju veikšanu.
VI. Aģentūras darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārskatu sniegšana
15. Aģentūras darbinieku lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu aģentūras direktoram. Aģentūras direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
16. Aģentūras direktora izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var apstrīdēt Izglītības un zinātnes ministrijā. Izglītības un zinātnes ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
17. Aģentūra sagatavo un iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā kārtējo pārskatu un gada pārskatu par aģentūras darbību un finanšu līdzekļu izlietojumu.
VII. Noslēguma jautājumi
18. Šo noteikumu 5.5.apakšpunkts stājas spēkā ar 2005.gada 1.novembri.
19. Noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 1.septembri.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Izglītības un zinātnes ministre I.Druviete