Starp kvalitāti un kvantitāti
Mārtiņš Bičevskis, Tieslietu ministrijas valsts sekretārs, intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Mārtiņš Bičevskis Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Pamazām pilnveido tiesu darbu
– Daudz runāts par rindām tiesās. Arī pirms nedaudz vairāk nekā gada izveidotajās administratīvajās tiesās jau ir rinda. Vai tiek domāts par tiesu darbības pilnveidošanu, lai paātrinātu lietu izskatīšanu un paaugstinātu tiesu pieejamību?
– Tiesu iekārta ir konstruēta kā
ļoti stabila sistēma. Ar tā sauktajiem vienas dienas paņēmieniem
šajā jomā nevar sasniegt rezultātus. Ja šādi risinātu jautājumus,
varam sajaukt būtiskus pamatprincipus. Tiesu iekārta vienmēr būs
pietiekami konservatīva, kur nepieciešami rūpīgi sagatavošanās un
plānošanas darbi. Nevaram tikai palielināt tiesnešu skaitu, mums
ir jāspēj uz viņiem paļauties. Tāpat svarīgi jautājumi ir
infrastruktūra, palīgpersonāls. Jebko jaunu veidojot, tas ir
jāieliek līdzšinējā sistēmā. Vispirms esošās kapacitātes ietvaros
ir jāatrisina problēmjautājumi un tad varam likt klāt jaunu
posmu. Pretējā gadījumā iztērēsim lielu naudu, bet saskarsimies
ar tām pašām līdzšinējām problēmām un tas nebūs pareizi. Ir
jākoncentrējas uz struktūras sakārtošanu, un tikai pēc tam
jāpievieno jauni “jaudas posmi”. Un tikai tad, ja tā var teikt,
ražošanas process kļūs ātrāks.
Kas attiecas uz administratīvajām tiesām, jā, tur vajag papildu
resursus. Tā ir mūsu prioritāte. Skaitļi liecina, ka šobrīd
tiesnešu nepietiek, bet atkal jāatceras – mēs mēģinām balansēt
starp kvalitāti un kvantitāti, lai nesagrautu administratīvo
tiesu kvalitāti. Plānosim papildu cilvēkresursus, lai
administratīvajās tiesās varētu izskatīt vairāk lietu. Brīdī, kad
veido jaunas institūcijas, ne vienmēr iespējams precīzi paredzēt,
cik institūcijai būs liela slodze, jo tas galvenokārt ir atkarīgs
no sabiedrības aktivitātes.
Šobrīd sabiedrība ļoti aktīvi strīdu risināšanā izmanto tiesas.
Tas, protams, ir ļoti labi, bet sabiedrība ir arī jāizglīto, lai
cilvēks izvērtētu, vai konkrētajā gadījumā ir jāvēršas tiesā vai
arī problēmu var risināt citādā ceļā. Piemēram, šogad sākam
veidot juridiskās palīdzības instrumentu, kas būs palīgs
iedzīvotājiem ne tikai tiesvedības procesā, bet arī lai saprastu,
vai konkrētajā gadījumā tiesā ir jāvēršas un vai problēmai nav
rodams cits risinājums.
– Kā notiek tiesu darbības pilnveidošana, lai paātrinātu lietu izskatīšanu tiesās, paaugstinātu tiesu pieejamību, nolēmumu kvalitāti un darba atklātumu?
– Pirmais un svarīgākais
instruments ir procesuālā likumdošana, kas paredz arvien mazāk
lieku soļu, lai katra procesuālā darbība būtu pietiekami
efektīva. Viens no piemēriem, kas, cerams, nākotnē dos rezultātu,
ir jaunais Kriminālprocesa likums. Tas stāsies spēkā šā gada
1.oktobrī. Līdz ar šā likuma spēkā stāšanos samazināsies laiks,
kurā lieta izskatāma, process būs nedaudz vienkāršāks. Kad būsim
ieviesuši Kriminālprocesa likumu, apmācījuši tiesnešus un kad
jaunais likums būs apgūts un pirmie rezultāti novērtēti,
ķersimies atkal klāt Civilprocesa likumam.
Paralēli tam šobrīd gatavojam grozījumus Administratīvā procesa
likumā, kurus valdībā gribam iesniegt jau septembrī. Ir pagājis
pietiekami laika, lai varētu izvērtēt, ko var darīt ātrāk,
savādāk vai labāk. Piemēram, plānots, ka nākotnē pilnībā
atteiksimies no tādas stadijas kā sprieduma pasludināšana
administratīvajās lietās. Proti, sprieduma pasludināšanai
nevajadzēs atsevišķas sēdes, nevajadzēs cilvēkiem vēlreiz nākt
kopā, klausīties spriedumu. Spriedums tiks pasludināts, to
parakstot un publiskojot interaktīvajā vidē. Tādējādi
nodrošināsim divas iespējas. Viena – katram iedzīvotājiem būs
iespēja iepazīties ar nolēmumiem, kur viena puse ir indivīds,
otra – valsts. Otrs – samazināsim laiku, kas pavadāms tiesas
zālē, un šo laiku varēs novirzīt jaunu lietu izskatīšanai, mazāks
būs tiesas zāļu noslogojums.
– Tad varam cerēt, ka viens no visai bieži izskanējušajiem pārmetumiem par to, ka ar tiesas nolēmumiem ir grūti iepazīties, varētu tikt risināts?
– Jā, šim nolūkam ir divas
likumdošanas iniciatīvas. Turpinām īstenot veiksmīgu projektu
sadarbībā ar Apvienoto Nāciju Organizāciju par tiesu procesa
uzlabošanu Latvijā. Viens no aspektiem, kuru risinājām ar
projekta palīdzību, ir tiesu spriedumu pieejamība un likumdošanas
uzlabošana, kas skar tieši šo jomu. Tādēļ arī Tieslietu
ministrija ir iesniegusi priekšlikumus grozījumiem likumā “Par
tiesu varu”. Šoruden šie priekšlikumi tiks izskatīti Saeimā jau
trešajā lasījumā. Grozījumi likumā paredzēs skaidrus
priekšnosacījumus, kādā veidā spriedumiem jābūt pieejamiem, kā
tiesām jāreaģē uz indivīda pieprasījumu.
Soli tālāk gatavojamies spert arī Administratīvā procesa likumā.
Tie nolēmumi, kurā viena no pusēm būs valsts, bet otra –
indivīds, visi tiks publicēti. Jautājums ir vienīgi par lietām,
kurās tiek skarta indivīda privātā dzīve, lietas, kas tiek
izskatītas slēgtās tiesas sēdēs.
Plānots, ka grozījumus Administratīvā procesa likumam valdībā
iesniegsim septembrī. Un ceram, ka jau oktobrī grozījumi būs
Saeimā. Pieņemu, ka Saeima šos grozījumus izskatīs parastā darba
kārtībā, bez īpašas steidzamības vai nu rudens sesijā, vai arī
pavasarī. 2006.gada vidū, varbūt pat agrāk grozījumi varētu
stāties spēkā un iedzīvotājiem nolēmumi būs brīvi pieejami.
Tiesu izpildītāji pārmaiņu priekšā
– Sabiedrību satrauc tiesu izpildītāju darbība. Šajā nedēļā izdarītas pirmās izmaiņas Tiesu izpildītāju likumā. Vai tās ir vienīgās, ko plānots veikt, vai arī gaidāmas vēl kādas būtiskākas reformas, lai sakārtotu šo jomu?
– Esam pārliecināti, ka
nepieciešamas arī papildu izmaiņas likumdošanā. Priekšlikumus
pašlaik gatavojam. Šie grozījumi skars vairākus sektorus tiesu
izpildītāju institūtā.
Viens no jautājumiem, ko risināsim, būs iespējas papildināt tiesu
izpildītāju rindas ar jauniem cilvēkiem. Pašlaik to personu loks,
kuri var pretendēt uz tiesu izpildītāju amatu, ir diezgan šaurs.
Jādod iespēja šajā nozarē ienākt un pretendēt uz tiesu
izpildītāju amatu jauniem cilvēkiem.
Otrkārt, noteikti vērtēsim jautājumus, kas attiecas uz
disciplinārprocesu. Līdzšinējā prakse liecina, ka
disciplinārinstitūts ir jākonsolidē vienā instrumentā. Tādējādi
būtu iespējams dot arī rekomendācijas par kvalifikācijas
paaugstināšanu tiesu izpildītāju institūtam, lai tiesu
izpildītāji kļūtu kompetentāki un paši saprastu, kur veidojas
prakses kļūdas.
Treškārt, noteikti uzlabosim likumdošanu, kas radījusi vislielāko
saspīlējumu un bijusi par pamatu daudzām sūdzībām, proti,
nekustamā īpašuma piespiedu piedziņas procesu. Acīmredzot šis
process vai nu nav pietiekami skaidrs, vai nav procesuāli
sakārtots. Rezultātā rodas situācija, kad piedzinējs vai
parādnieks nav apmierināti ar procesu un sūdzas, jo jūtas
aizskarti.
Papildus tam kopā ar apgabaltiesām vērtēsim vispārējo uzraudzību.
Saskaņā ar pašreizējo likumu vispārējo uzraudzību pār tiesu
izpildītājiem veic attiecīgās apgabaltiesas tiesneši. Jāizvērtē,
vai pašreizējai uzraudzībai tiek tērēts pietiekami resursu, vai
vispārējā uzraudzība nav jāmaina institucionāli.
– Kā ar samaksu tiesu izpildītājiem par piedziņām uzturlīdzekļu lietās un valsts labā? Vai ir rasts risinājums?
– Tās ir divas fundamentālās
lietas, kuras risinām paralēli. Uz tām attieksies atsevišķa
likumdošanas iniciatīva, ja nonāksim pie kādiem jauniem
mehānismiem vai instrumentiem. Esam secinājuši, ka ne piedziņa
valsts labā, ne piedziņa Uzturlīdzekļu garantijas fonda labā
nestrādā efektīvi. Kāpēc? Tāpēc, ka nav balansa starp to, lai
tiesu izpildītājs gan pildītu šo pienākumu, gan reizē būtu
ieinteresēts novest lietu līdz rezultātam ar visefektīvākajiem
līdzekļiem.
Esam jautājumu sadalījuši, jo uzturlīdzekļu piedziņa būtiski
atšķiras no piedziņas valsts labā.
Piedziņa valsts labā ir vienreizējs valsts prasījums no indivīda
par maksājumu valsts budžetā. Pašreiz piedzinēji valsts labā var
būt vairāk nekā 40 iestādes – katra par saviem piestādītajiem
prasījumiem. Ir jāizvērtē, vai nevajag pārveidot sistēmu, lai
piedziņu valsts labā koordinētu viens institūts.
Savukārt Uzturlīdzekļu garantijas fonda jautājumos, ja tiesa
nolemj, ka kādai personai jānodrošina uzturlīdzekļi, prasījumi ir
pastāvīgi. Situācijās, kad persona nepilda tiesas spriedumu,
likums paredz, ka tiesu izpildītājs divreiz gadā veic procesu, ko
vienkāršā valodā varētu nosaukt par parādnieka mantas apzināšanu,
lai saprastu, vai no viņa var ko piedzīt. Šobrīd šķiet, ka
ieguvums no šāda mehānisma ir stipri mazāks nekā izdevumi, ko
process prasa. Vērtēsim, vai procesā nav nepieciešamas izmaiņas,
vai valstij nav jāuzņemas daļa pienākumu, vai varbūt jāmeklē kāds
cits risinājums, lai būtu skaidrs, kurš nodrošinās pastāvīgu
parādnieka mantas novērtējumu, un lai saprastu, vai no personas
ar tiesu izpildītāju palīdzību ir kaut kas piedzenams vai nav.
Tādējādi varētu samazināties izdevumi, kas valstij būtu
jāatmaksā. Vēl iespējams risinājums ir veidot īpašu izcenojumu
valsts prasījumiem. Samaksa par veikto darbu varētu būt nedaudz
mazāka, tomēr garantētu zināmus ienākumus. Tie ir jautājumi, par
kuriem tiek diskutēts.
Top īpašs likums šķīrējtiesām
– Šajā nedēļā beidzās termiņš šķīrējtiesu pārreģistrācijai. Vai tas ir nesis gaidītos rezultātus, vai atklājušās atkal jaunas problēmas?
– Jāatzīst, sākumā domājām, ka
pārreģistrēsies mazāks skaits šķīrējtiesu. Pēdējie skaitļi
liecina, ka gandrīz puse jau ir pārreģistrējušās, bet
izskatīšanas procesā ir vēl vairāk nekā 30 pieteikumu. Tas
liecina, ka pārreģistrēsies gandrīz simt šķīrējtiesu. Varam
secināt, ka lielākā daļa šķīrējtiesu ir aktīvas.
Pārreģistrācija devusi virkni ieguvumu. Sakārtots nosaukumu
jautājums, jo pārreģistrējoties netiek pieļauti maldinoši vai
vienādi šķīrējtiesu nosaukumi. Uzlabots reglamentu jautājums.
Reģistrācijas procedūrā varējām uzdot novērst trūkumus
šķīrējtiesu reglamentos. Iepriekš, kad par šķīrējtiesas
izveidošanu bija tikai jāpaziņo Tieslietu ministrijai, šie
jautājumi netika kontrolēti.
Atklājušies arī jautājumi, kurus nākotnē vajadzētu pārskatīt.
Piemēram, pārreģistrācijas procesā atklājās kolīzija starp
Biedrību un nodibinājumu likumu un Civilprocesa likumu.
Civilprocesa likums paredz, ka šķīrējtiesas dibinātājiem ir jābūt
zināmiem, tomēr tajā pašā laikā šķīrējtiesu var dibināt arī
biedrības. Savukārt biedrību biedri nav publiski reģistrējamas
ziņas. Iespējams, nākotnē būs jāvērtē, vai nevajag jaunu
regulāciju.
Pašlaik tiek strādāts pie īpaša šķīrējtiesu likuma izveides.
Paredzēts, ka Tieslietu ministrija likumu izstrādās līdz šā gada
beigām. Protams, tas nenozīmē, ka 2006.gada 1.janvārī būs jauns
šķīrējtiesu likums. Jaunais likums nākamgad varētu tikt izskatīts
valdībā un Saeimā un, atkarībā no tā, kā veiksies ar tā
izskatīšanu, varēsim vērtēt, vai likums varētu stāties spēkā,
piemēram, 2007.gadā.
Vērienīgā Valsts zemes dienesta reforma
– Tieslietu ministrija sākusi vērienīgu Valsts zemes dienesta reformu, lai valstī sakārtotu zemes politikas jautājumus. Kāpēc šāda reforma bija nepieciešama, un kā reformas labumus jutīs iedzīvotāji?
– Plānojam, ja tā var teikt, sektorializēt un efektivizēt vairākus procesus. Pirmkārt, vēlamies konsolidēt Valsts zemes dienesta un Aizsardzības ministrijas resursus kartogrāfijā. Tā ir joma, kas vajadzīga gan aizsardzībai, gan civilajai pārvaldei. Neesam tik liela valsts, lai katrs gatavotu savas kartes. Tāpēc esam izlēmuši, ka šī nozare nonāks Aizsardzības ministrijas paspārnē. Tieslietu ministrija savā pārziņā paturēs galveno kadastru reģistru un nodrošinās reģistrāciju. Savukārt mērniecības pakalpojumu sniegšana, ko līdz šim ir daļēji veicis Valsts zemes dienests, tiks atdalīta. Sākumā izveidosim valsts kapitālsabiedrību, lai nodrošinātu atbalstu valsts zemes reformas pabeigšanai. Pēc zināma laika novērtēsim, vai valstij mērniecības pakalpojumu sniegšana ir jāturpina vai arī to varēs nodot privātās rokās. Šobrīd strādājam pie reformu plāna, lai jau no nākamā gada 1.janvāra varētu gan atdalīt kartogrāfijas funkciju un nodot to Aizsardzības ministrijai, gan izveidot kapitālsabiedrību mērniecības funkciju veikšanai.
Ilze Sedliņa, “LV”