“Par” un “pret” auto konfiskācijai par braukšanu dzērumā
Saeimas Juridiskā komisija, izskatot pirms otrā lasījuma grozījumus Krimināllikumā un Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK), ir atbalstījusi automašīnu konfiskācijas ieviešanu un lielāku naudas sodu noteikšanu par braukšanu dzērumā, bez šofera tiesībām un par citiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Grozījumu pieņemšanai nākamnedēļ paredzēts sasaukt Saeimas ārkārtas sesijas plenārsēdi. Bet normas, kas paredz automašīnu konfiskāciju, stātos spēkā ar šā gada 1.decembri, jo Ministru kabinetam jāizstrādā noteikumi par konfiscēto automašīnu glabāšanu un realizēšanu.
Drošības iestādes rosina likumu grozījumus
Kādi argumenti komisijas sēdē tika
ņemti vērā, lai sliektos atbalstīt iepriekšminēto grozījumu
virzīšanu uz apstiprināšanu Saeimas sēdē?
Deputātiem skaidroja, ka patlaban tikai apmēram 6% tiesai nodoto
autovadītāju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem saņem sodu,
kas saistīts ar reālu brīvības atņemšanu. Kārtības policijas
pārstāvis norādīja, ka par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem
nav lietderīgi piemērot administratīvo arestu, jo 28 izolatoros
kopumā ir tikai 822 vietas, bet šogad par braukšanu dzērumā jau
ir aizturēti ap 1200 autovadītāju. Bez tam šoferu dzērāju
konvojēšanai uz tiesu un uzturēšanai izolatorā no valsts budžeta
būtu jāprasa papildu finansējums. Komisijas deputāti atzina, ka
izolatoru sliktais stāvoklis un cietumu trūkums nevar būt par
iemeslu, lai nesodītu cilvēkus, kuri pie stūres sēžas
dzērumā.
Automašīnu konfiskāciju par atkārtotu braukšanu dzērumā un bez
autovadītāja tiesībām aizstāvēja arī Satiksmes ministrijas un
Ceļu satiksmes drošības dienesta pārstāvji. Savukārt Ceļu
policijas biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš apgalvoja, ka šogad
būtu izdevies glābt 20 cilvēku dzīvības, ja dzērājiem, kuri brauc
bez tiesībām, automašīna būtu konfiscēta pēc pirmā pārkāpuma. Par
šiem pārkāpumiem pēc ilgas diskusijas tika nolemts konfiscēt arī
trešajām personām un līzinga kompānijām piederošus spēkratus.
Vērā ņemami iebildumi
Iebildumus pret automašīnu
konfiskāciju, jo īpaši trešajām personām vai līzinga kompānijām,
izteica Saeimas Juridiskais birojs, kā arī Augstākās tiesas
pārstāvji. Tā vietā tika rosināts plašāk piekopt automašīnu
aizturēšanu līdz soda naudas samaksai, kā arī plašāk piemērot
administratīvā aresta un piespiedu darbus personām, kuras brauc
dzērumā. Ja automašīnu konfiskācija, kas pieder trešajai personai
vai līzinga kompānijai, tiktu likumā noteikta, šo normu varētu
apstrīdēt Satversmes tiesā.
Arī Latvijas Līzinga devēju asociācija (LLDA) jau izteikusi
iebildumus pret ieceri ieviest automašīnu konfiskāciju par
braukšanu dzērumā, bez autovadītāja tiesībām un par citiem ceļu
satiksmes noteikumu pārkāpumiem. LLDA uzskata, ka pārkāpumu
gadījumā nedrīkst ciest trešās personas, piemēram, līzinga
kompānijas, autonomas, darba devēji, kam pieder pārkāpumā
iesaistītās automašīnas. Šāda likuma norma būtu pretrunā ar
īpašuma tiesību neaizskaramību, kā arī mainītu tiesisko vidi.
Iepriekš konfiskācija bija paredzēta tikai Krimināllikumā,
turklāt par to lēma tiesa. Apstiprinot likumu grozījumus, par
auto konfiskāciju lemtu ceļu policists notikuma vietā. Kā dīvainu
var novērtēt arī likuma grozījumu paredzēto izņēmumu – valsts
ierēdņu automašīnas nav paredzēts konfiscēt. Dzērumā pie auto
stūres vienlīdz bīstami ir kā valsts ierēdņi, tā jebkuri pārējie
šoferi.
Pēc likumprojekta autoru ieceres, ar automašīnu konfiskāciju
nodarbosies Valsts ieņēmumu dienests, bet to uzglabāšana tiks
uzticēta pašvaldībām.
Zaida Kalniņa, “LV”