Naftas produktus patērē vairāk
Neraugoties uz naftas produktu
cenu nepārtraukto kāpumu, šā gada pirmajos sešos mēnešos Latvijā
šīs izejvielas patēriņam pārdots par 13% vairāk nekā šajā laikā
pērn. Šogad sešos mēnešos kopumā patēriņam Latvijā pārdotas 536
700 tonnas naftas produktu un degvielas, kas ir par 61 570 tonnām
vairāk nekā pērn.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta datiem, kopējā patēriņa
palielinājumu veido reaktīvā degviela un petroleja lidmašīnām.
Ievērojams ir arī dīzeļdegvielas patēriņa pieaugums – kopumā par
45 920 tonnām jeb 18%. Par 9830 tonnām jeb par 3% palielinājies
mazumtirdzniecībā realizēto naftas produktu apjoms. Marķētās
degvielas realizācija pieaugusi par 10 940 tonnām jeb 62%. Naftas
produktu un degvielas realizācija lietotājiem kopā ar izlietojumu
savam patēriņam pieaugusi par 40 800 tonnām jeb 28%. Šajā pusgadā
55% no pārdotās degvielas bijusi dīzeļdegviela, 30% – benzīns, 7%
– degvieleļļa, 5% – petroleja un 3% – autogāze.
Mazumtirdzniecībā kopumā realizēts 320 050 tonnu naftas produktu,
kas ir par 9830 tonnām jeb 3% vairāk nekā pērn šajā laikā. 49% no
mazumtirdzniecībā pārdotajiem naftas produktiem bija benzīns, 47%
– dīzeļdegviela, 4% – autogāze. Savukārt vairumtirdzniecībā šogad
pārdotas 116 660 tonnas naftas produktu, kas ir par 6 870 tonnām
jeb par 6% vairāk nekā pērn šajā laikā. Realizētas arī 5010
tonnas biobenzīna.
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Ierosina samazināto akcīzes nodokļa likmi
Ekonomikas ministrs Krišjānis
Kariņš izteicis ierosinājumu finanšu ministram Oskaram Spurdziņam
rast iespēju Latvijas likumdošanā pārņemt Eiropas Savienības (ES)
normas, kas atsevišķās jomās pieļauj degvielai samazināto akcīzes
nodokļa likmi. Gāzeļļai, tai skaitā dīzeļdegvielai, un petrolejai
šobrīd akcīzes nodokļa likme ir 164 lati par 1000 litriem, ko
Ekonomikas ministrija (EM) rosina samazināt līdz 14,76 latiem,
savukārt sašķidrinātai naftas gāzei – no 83 latiem uz 28,81
latu.
Degvielas cenu straujais kāpums pasaules tirgū negatīvi iespaido
Latvijas uzņēmēju darbību. Īpaši tas atsaucas uz nozarēm ar lielu
degvielas patēriņa īpatsvaru, piemēram, būvniecību un ceļu būvi.
Degvielas cenu nepārtraukta celšanās būtiski ietekmē uzņēmēju
izmaksas un kopējo inflāciju valstī, kā arī valsts konkurētspēju.
Pēc ekonomikas ministra domām, šādas ES normas ieviešana
veicinātu Latvijas uzņēmēju konkurētspēju, jo citas ES valstis to
piemēro. Turklāt likumdošanas harmonizācija samazinātu vispārējo
cenu kāpumu un inflācijas turpmāko pieaugumu.
ES direktīvas pants nosaka akcīzes nodokļa atvieglojumus
dīzeļdegvielai, ja to komerciāli izmanto lauksaimniecības,
dārzkopības vai zivkopības darbos un mežsaimniecībā, stacionāros
dzinējos, kā arī celtniecībā, inženiertehniskās būvēs un
sabiedriskos darbos izmantojamās iekārtās un mehānismos. Tāpat šī
norma piemērojama dīzeļdegvielai, ko izmanto transportlīdzekļos,
kuri nav paredzēti izmantošanai koplietošanas ceļos vai kuriem
nav izsniegta atļauja izmantošanai galvenokārt koplietošanas
ceļos. Pēc aptuveniem aprēķiniem, piemēram, ceļu būves uzņēmums,
kas savas būvniecības tehnikas darbināšanai gadā vidēji iztērē ap
1 500 000 litru dīzeļdegvielas, ieviešot minētās ES likumdošanas
normas, varētu samazināt savas ražošanas izmaksas par vairāk nekā
16 700 latiem mēnesī.
EM jau izstrādājusi pasākumu plānu administratīvo procedūru
vienkāršošanai degvielas tirgū. Patlaban EM, Finanšu ministrija
un Vides ministrija gatavo grozījumus normatīvajos aktos, lai to
īstenotu.
Arī degvielas tirgotāji ir atzinuši, ka administratīvo procedūru
vienkāršošana varētu pazemināt degvielas mazumtirdzniecības cenas
par dažiem santīmiem vai arī palēnināt to iespējamo kāpumu.
“LV” informācija