Kā izstrādā nacionālās pozīcijas?
Šajā nedēļā valdība pieņēma jaunus Ministru kabineta noteikumus “Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības (ES) jautājumos izstrādes, apstiprināšanas un pārstāvēšanas kārtība”. Šis normatīvais akts nosaka kārtību, kādā koordinē Latvijas nacionālo pozīciju izstrādi.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Kopā ar šo normatīvo aktu tika
pieņemti vēl virkne dokumentu, kas sakārto jautājumus, kas
saistīti ar nacionālo pozīciju izstrādāšanu, koordinēšanu un
apstiprināšanu. Pieņemot minētos dokumentus, nostiprināts arī
nacionālo pozīciju statuss tiesību sistēmā.
Ārlietu ministrija atzīst, ka līdzšinējā, lai gan pagaidu
kārtība, kā tika izstrādātas pozīcijas ES institūcijās
izskatāmajos jautājumos, bijusi sekmīga. Līdz ar to īpaši
jauninājumi jaunajos noteikumos nav atrodami. Ārlietu ministrijas
darbinieks Renārs Danelsons gan piebilst, ka daži precizējumi
Ministru kabineta noteikumos ir, bet tie nav būtiski. Nedaudz
palielināta Saeimas iesaiste pozīciju izstrādāšanā. Jauninājums
esot tas, ka atsevišķos gadījumos arī Saeimas Eiropas lietu
komisija tiks iepazīstināta ar sākotnējām pozīcijām.
Saeimas Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs Oskars Kastēns
atzīst, ka vēl ar jaunajiem Ministru kabineta noteikumiem nav
iepazinies, tomēr viņam šķiet, ka līdz šim nacionālajam
parlamentam – Saeimai – pievērsta pārāk maza uzmanība. “Mūsu
pieredze liecina, ka nacionālās pozīcijas bieži vien ir
pretrunīgas, nav izstrādātas līdz galam, nav notikušas
konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām. Ir bijuši vairāki
gadījumi, kad pozīcijas neesam apstiprinājuši.” O.Kastēns
pieļauj, ka Saeimas lomai vajadzētu būt lielākai, tāpēc rudens
sesijā šis jautājums tiks pārrunāts ar kolēģiem un lems, vai
nebūtu veicami kādi grozījumi. R.Danelsons gan teic, ka ar visām
iesaistītajām pusēm jaunie noteikumi saskaņoti, arī saruna ar
Saeimas amatpersonām, tiesa gan augstākajā līmenī, esot notikusi.
O.Kastēns savukārt “Latvijas Vēstnesim” atzina, ka Saeimas
Eiropas lietu komisija dokumenta tapšanā neesot iesaistīta.
Eiropas Parlamenta deputāts Guntars Krasts ir pārliecināts, ka
Latvijā pozīciju tapšanas un koordinācijas process ne tuvu nav
pilnīgs: “Ar pilnu pārliecību varu teikt, ka šīs jomas
sakārtošanā vēl ir daudz darāmā. Ja pozīciju sagatavošana un
koordinācija paliks līdzšinējā līmenī, arī nākamgad Latvija ES
darbosies tikpat jēli un nemākulīgi. Pozīcijas tiek sagatavotas
gausi. Piemēram, man kā Eiropas Parlamenta deputātam, kurš arī
piedalās lēmumu pieņemšanā, kas skar Latviju, lielākoties nav
dota iespēja iepazīties ar pozīcijām vai arī tas ir ļoti vēlu.
Pēdējā gada viena no skaļākajām lietām bija debates par tā saukto
servisa direktīvu. Septembra sākumā Eiropas Parlamenta komitejās
gaidāmi balsojumi par šo jautājumu. Debates jau ir notikušas, bet
tikai nākamnedēļ mūs, Latvijas deputātus, iepazīstinās ar
Latvijas pozīciju servisa direktīvas jautājumā. Vai tas nav
absurds? Tas ir temats, par kuru diskutē visa Eiropa, ir bijuši
milzīgi protesti, bet debašu laikā man pat nav skaidrs, kāda ir
Latvijas nostāja.”
G.Krasts sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” atzina, ka Saeimas Eiropas
lietu komisijā bieži izskata nekvalitatīvi sagatavotas pozīcijas,
tās tiek atsūtītas pēdējā brīdī: “Tas tikai liecina, ka ar
pašreizējo mehānismu kaut kas nav kārtībā. Pagaidām neredzu, ka
Ārlietu ministrija šajā jomā darbotos efektīvi. Un tas laikam ir
loģiski, ka viena no horizontālajām ministrijām to nevar
nodrošināt.”
Jauno Ministru kabineta noteikumu paskaidrojuma rakstā gan
minēts, ka iepriekšējie noteikumi – pagaidu kārtība – tika
izstrādāti ar domu, ka pēc tam, kad Latvija būs ieguvusi pieredzi
kā Eiropas Savienības dalībvalsts, vajadzēs jaunus Ministru
kabineta noteikumus. Tomēr iegūtā pieredze rādot, ka pastāvošā
kārtība, kādā valsts pārvaldes institūcijas izstrādā Latvijas
oficiālo nostāju attiecībā uz ES institūcijās izskatāmajiem
jautājumiem, ir visumā veiksmīga un būtiski grozījumi tajā nav
nepieciešami.
Tā kā dokumentu sagatavošana un informācijas aprite ES Ministru
padomē notiek maksimāli operatīvi, paredzēts, ka nacionālās
pozīcijas tiks apstiprinātas valdībā bez to iepriekšējas
izskatīšanas Valsts sekretāru sanāksmē un Ministru kabineta
Komitejā.
Pirms ES Ministru padomes neformālajām sēdēm, gadījumos, kad
izskatāmie jautājumi neskar būtiskas Latvijas intereses, Ministru
kabinetā tiek iesniegta nevis nacionālā pozīcija, bet
informatīvais ziņojums, kurā ietvertas Latvijas pārstāvim
saistošas vadlīnijas par sēdes darba kārtības jautājumiem.
Ministru kabinets pieņēma arī jaunu ar nacionālajām pozīcijām
saistīto instrukciju izstrādes kārtību. Valdība nacionālo
pozīciju statusu noteica arī Ministru kabineta Kārtības rullī,
kas reglamentē valdības iekšējās kārtības un darbības
jautājumus.
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv