Svētku vakars Mārkalnē pirms pusgadsimta
“Vēl tagad mārkalniešu vidū klīst gandrīz vai teikas par pēckara gadu cilvēku entuziasmu pašdarbības un sporta dzīvē. 50.gados mārkalnieši atceras Gitas Briediņas aizrautību ciema kultūras dzīvē. Spilgtā atmiņā vērienīgi organizētie sporta svētki, dziesmu spēles, karnevāli, dramatiskā kolektīva izrādes,” – tā rakstījusi Mārkalnes astoņgadīgās skolas direktora vietniece Ž.Mahņeva jau ceturtdaļgadsimtu pēc plašiem kultūras pasākumiem un pirmā etnogrāfiskā ansambļa dibināšanas Vidzemē.
Mēģinājumi Mārkalnes ciema klubā; Oto un Gita Briediņi 20.gs. 60.gados Foto no autoru personīgā arhīva |
Piecdesmitie gadi vienai no raksta
autorēm ir dzimšanas un bērnības laiks, otrai – radoša darba
gadi. Tomēr minētās kultūras dzīves sakarā mūs vieno tas, ka abas
esam bijušas tur klāt – Gita Briediņa bija šī nenogurdināmā
dziedāšanas skolotāja ar filoloģisku izglītību, kas mācīja
mūzikas mīlestību un muzicēšanu Mārkalnes ciema iedzīvotājiem,
vāca folkloru, diriģēja korus, vadīja ansambļus, kopā ar
dzīvesbiedru dejoja tautas dejas, iestudēja operetes, bērnu
operas un baletus un paveica arī tādu milzīgu darbu kā
etnogrāfiska uzveduma “Svētdienas vakars Mārkalnē” iestudēšana.
Savukārt Dace Markus (Briediņa) tajos gados tika ņemta līdzi
mēģinājumos un pasākumos, jo kur gan lai paliek lauku bērns
pirmsskolas vecumā, ja abi vecāki ir tik aktīvi. Paldies Gitai
Briediņai par atmiņām, fotogrāfijām un avīžu izgriezumiem, bez
kuriem šis raksts nebūtu tapis!
Mārkalne ir pierobežas pagasts, tādēļ aprakstāmā ansambļa
uzveduma sižeta pamatā bija reāli nostāsti par to, kā igauņu
puiši nākuši latviešu meičas lūkoties. Muzikālo skanējumu
veidojot, Gita Briediņa izmantoja tautasdziesmas un citas
dziesmas un melodijas, kas saklausītas Alūksnes novadā. Folkloru
pierakstīt palīdzēja tā laika Mārkalnes septiņgadīgās skolas
skolēni, gan tekstus, gan mūziku skolotāja ieguva arī no Alūksnes
apkaimes iedzīvotājiem, jo viņa bez skolas pasākumiem vadīja vēl
astoņus mākslinieciskās pašdarbības kolektīvus un devītajā –
jauniešu deju kolektīvā dejoja pati kopā ar dzīvesbiedru
skolotāju Oto Briediņu.
Mārkalnē savāktos folkloras materiālus skolotāja Gita Briediņa
vairākkārt nodeva Latvijas Zinātņu akadēmijas folkloristiem, kā
dāvanu pretim saņemot “Folkloras vācēju rokasgrāmatu” un
pateicības rakstu. 1957.gada 29.janvārī laikrakstā “Padomju
Alūksne” publicēts Edgara Dambura raksts “Dziesma palīdz dzīvot
un strādāt”, tajā lasāms: “Ziemas atkušņos un pavasara šķīdonī
Mārkalnē braukšus gandrīz neiespējami aizkļūt – ceļi tādi, ka
bail. Tad arī iznāk tā – ciems neatrodas nezin kādā pasaules
malā: no Alūksnes tikai 15 kilometru, taču lielāko gada daļu no
centra tikpat kā atgriezts. Bet nevajag domāt, ka tur dzīvo
tālumnieki. Nē, šajā Vidzemes malienā ne mazums čaklu, kulturālu
cilvēku, kuri kaislīgi mīl mūziku, dziesmas un tautiskās dejas.
Ne jau velti mākslinieciskajā pašdarbībā mārkalnieši skaitās vai
visaktīvākie rajonā.” No publikācijas uzzinām, ka sākumā Mārkalnē
domāts rīkot apdziedāšanās vakaru, bet savākto materiālu bijis
tik daudz, ka sākuši sapņot par plašāku uzvedumu. Te noderējusi
skolotājas aizraušanās ar folkloru, viņas vērojumi kādās kāzās,
kā arī daudzu citu ciema iedzīvotāju palīdzība, piemēram,
igauniete Aino Priede ciemojusies pie igauņu mežsarga Vastselīnas
rajona Miso ciemā un atnesusi vērtīgus materiālus, daudz
stāstījušas Marta Rāte, Emīlija Ķēzele, Leonora Smirnova, Roņu
māte. Kadaku tante u.c. Laikrakstos lasāmi aktīvāko uzveduma
dalībnieku un atbalstītāju vārdi. Mārkalnes un arī Pededzes ciemā
atradās vecas lauku māmiņas un tēvi, vecmāmiņas un vectēvi, kuri
zināja stāstīt, dziedāt un spēlēt, un krājās materiāli, arī tādi,
kas nebija apkopoti Emiļa Melngaiļa “Latviešu mūzikas folkloras
materiālos”.
Ar maza bērna acīm
Maza bērna atmiņa pēc tik daudziem
gadiem ir pieaugusi, bet interesanti, ka palikušie iespaidi ir
divējādi – pacilājoša muzikāla gaisotne un vairākas sīkas
detaļas. Pirmais laikam gan tādēļ, ka ciema iedzīvotāji pulcējās
mēģinājumos kā svētkos, pulcējās, lai dziedātu, spēlētu, dejotu.
Detaļas saistītas ar to, ko nedarīja ikdienā, piemēram,
apbrīnojami dabisku ābeļziedu gatavošana no papīra, ap stieplēm
aptīts zaļais kreppapīrs veidoja kātiņu, sārtais papīrs –
ābeļzieda vidu, bet no baltā papīra tika izgrieztas ziedlapas.
Tie likās brīnumaini mākslas darbiņi, kas tapa bērna acu priekšā
un vēlāk greznoja uzvedumā dziedošo un dejojošo sieviešu matus.
Savukārt garās meiteņu bizes lielāko tiesu veidoja pie pašu
matiem piepītas pakulu bizes. Arī sarkanās un melnās krāsās sīki
rūtotais vilnas audums, no kāda tika šūti Mārkalnes tautumeitu
brunči, raksta autorēm joprojām šķiet ļoti skaists pat mūsdienu
izsmalcinātās modes konkurences apstākļos. Ievērības cienīgs ir
fakts, ka tieši ar šīm aktivitātēm dienas gaismā tika celtas
nianses, pēc kurām tautastērpi Mārkalnē atšķiras no citiem
Alūksnes novadā. Prātā arī Mārkalnes kultūras nama priekšnamiņš,
kur pulcējās uzveduma grupas.
Protams, arī šāda folkloras uzveduma atspoguļošanā presē bija
nodevas padomju politiskajai iekārtai, tā 1957.gada 27.aprīlī
laikrakstā “Cīņa” lasāms: “Krietnu darbu veikuši Alūksnes rajona
Mārkalnes ciema jaunieši kopā ar pašdarbības kolektīvu dalībnieku
vecākās paaudzes pārstāvjiem, iestudēdami tautu draudzībai
veltītu uzvedumu “Svētku vakars Mārkalnē”.”
Uzdevumā mākslinieciski iestrādātā tautu draudzības ideja pirmajā
brīdī šķiet klaja nodeva padomju ideoloģijai, tomēr ciema
iedzīvotājiem šis bija arī reālās dzīves sižets, jo igauņu puiši
bieži apmeklēja pierobežas latviešu ciema ballītes, šajos ciemos
dzīvoja vairākas igauņu izcelsmes ģimenes, par ko liecināja
ģimeņu uzvārdi – Koemeci, Ratsepi, Verro, Ojas, Adleri, Musti
u.c. Bija arī krievu ģimenes – Smirnovi, Akimovi u.c.
Lai kā piepūlētu atmiņu, nenāk prātā cittautiešu ģimenes, kurās
nebūtu pratuši latviešu valodu vai demonstratīvi nerunātu
latviski. Tieši otrādi – šie nomales ciemi bija ļoti latviska
vide ar latviešu mācībvalodas skolām, latviskās kultūras dzīvi,
kurā citu tautību cilvēki iedzīvojās dabiski. Un etnogrāfiskais
uzvedums bija latviskajā kultūrā balstīts dzīves atspoguļojums.
Pirmais Vidzemē. “Mārkalniešu darbs jau tāpēc vien cildināms, ka
mākslinieciskās pašdarbības laukā viņiem nav trūcis uzņēmības iet
jaunus, sevišķi Vidzemē maz iestaigātus ceļus,” rakstīja
E.Damburs laikrakstā “Literatūra un Māksla”. Blakus
tautasdziesmām uzvedumā skanēja arī pašu sacerēti panti, gan arī
it kā pilnīgi neloģiski vārdu virknējumi, kas atgādināja
skaniskus citas valodas atdarinājumus. Līdzīgi panti ar
variācijām dzirdēti arī citos Latvijas novados, tie
folklorizējušies gan kā t.s. krievu, gan čigānu dziesmas, kaut
arī, piemēram, kā zina stāstīt Valdis Muktupāvels, vairākos
gadījumos tādā pantā nav neviena čigānu vārda, tikai šai valodai
raksturīgi skaņu grupējumi.
Ap septiņdesmit pašdarbnieku atsaucās G.Briediņas aicinājumam
veidot etnogrāfisku uzvedumu. Senas krievu dejas rādījuši Akimovi
no Pededzes. Aizrautīgi dziedājuši un dejojuši piekabinātājs
Jānis Siļķēns, lopkopis Rudolfs Vītoliņš, laukkopji Andris
Kļaviņš, Alma Bumbure, Elza Romka, Velta Aploka, būvstrādnieks
Verners Paeglis, veikalvedis Alberts Salaks un viņa sieva Erna,
skolas motorists Kārlis Skripītis, traktorists Arvīds Berkulis,
kolhoznieks Ēriks Voits, kolhozu priekšsēdētāji Edgars Prindulis
un Elmārs Strazds un daudzi citi.
Skolotājiem Austrai Bredenfeldei, Janīnai Sluckai, Anastasijai
Jermakai, Genovevai Bērziņai, Oto Briediņam pat prātā nav nācis
aizbildināties ar pedagoģiskā darba slodzi, arī viņi bijuši
aktīvi uzveduma dalībnieki.
Uzvedumā skan kokles, vijoles, bajāns un cītaras. Kokļu pašiem
gan nav, tās laipni aizdevis Alūksnes mūzikas skolas direktors
Rihards Ādamsons, kurš kā skatītājs pats piedalījies visos
uzveduma mēģinājumos. Kokles uz ciema klubu zirga pajūgā atvedis
skolas kurinātājs Arvīds Krūmiņš jeb Krūmiņonkulis. Igauņu dejas
bijušas vājākā uzveduma vieta, tādēļ beidzot nolēmuši uzveduma
ideju par kaimiņtautu draudzēšanos īstenot arī dejošanā un
uzaicinājuši četrus igauņu dejotāju pārus no Miso ciema. Tā
atrisināta igauņu tautastērpu problēma, jo dejotājiem bijuši savi
krāšņi tautastērpi.
Vai uzveduma teksti un mūzika saglabājusies? Diemžēl tikai
atmiņās, jo tolaik G.Briediņa visu rūpīgi pārrakstījusi – tekstu
mašīnrakstā, notis ar roku – un iedevusi Tautas mākslas nama
direktoram T.Bērziņam, viņš solījis nokopēt un atdot, par
melodijām ieinteresējies komponists A.Žilinskis, materiāli
ceļojuši tālāk un tā arī nav atgriezušies Mārkalnē.
Lai arī cik folkloriski bija uzveduma teksti un pēc iespējas
autentiski tautastērpi, ideologi centās uzvedumu ievirzīt vēlamā
politiskā virzienā, piemēram, tika spriests par uzveduma
nosaukumu, piedāvājot arī “Svētku vakars kolhozā”, “Vakarēšana”,
kā arī ideju par revolucionāro cīņu iekļaušanu skatuves darbībās.
G.Briediņa bijusi prātīgi domājoša skolotāja, kura atradusi
mierīgus vārdus, lai panāktu vēlamo. Laikrakstā “Literatūra un
Māksla” tas atspoguļots ar šādu prognozi: “Varbūt palikt pie
Gitas Briediņas ierosinājuma: uzvedumu izveidot divās daļās – dot
senatnes un šodienas atspoguļojumu, bet revolucionārās cīņas
tradīcijas – 1905. un 1919.gadu kā vēlīnāko periodu atstāt citam
sarīkojumam. Citādi iznāks parasta montāža.” [E.Damburs.]
Kurzemnieki – krāšņāki
Un uzvedums top pusgada laikā.
Mēģinājumi notiek Mārkalnes ciema klubā, tos vienmēr apmeklē
daudz skatītāju, vietējie līdzjutēji, Tautas mākslas nama
direktors Tālivaldis Bērziņš, žurnālistes Velta Spāre un Anna
Iļjina, kā arī laikraksta “Padomju Alūksne” redaktors Jānis
Lapsa. “Svētdienas vakars Mārkalnē” tiek rādīts Mārkalnes klubā,
bet vasarā atbraukušie viesi to noskatās arī brīvā dabā.
Jā, mārkalnieši uzstājās arī rajona jaunatnes festivālā, par to
1957.gada 18.aprīlī avīzē “Padomju Alūksne” lasāms: “Ciema
skolotāji un kolhoznieki sagatavojuši jaunrades uzvedumu
“Svētdienas vakars Mārkalnē”, kas rajona festivālā izpelnījās
skatītāju nedalītu atsaucību.
Un kā uzvarētāji Mārkalnes mūziķi brauca arī uz Rīgu, lai
sacenstos par tiesībām uzstāties Vispasaules jaunatnes festivālā
Maskavā.
“…Atveras priekškars. Skatuves dziļumā kā dabisks zaigo rāms
ezera līcis, klusi dus meža stūris. Bet tad cilvēki ienes
jautrību. Ņirb viņu augumi tautiskajos tērpos, iešalcas dziesmas
mārkalniešu izloksnē, ko klusi un maigi pavada divas kokles,
viena cītara un trīs vijoles. Tā sākas senais “Svētdienas vakars
Mārkalnē” – uzvedums, ko sagatavojis Mārkalnes etnogrāfiskais
ansamblis,” laikrakstā “Cīņa” 1957.gada 1.martā rakstījis
J.Ruskulis.
Pēc uzveduma Rīgā žūrija priecājās, ka mārkalnieši ieguvuši
augstāko vērtējumu punktos, uzdāvināja uzveduma vadītājai Gitai
Briediņai vijoli, pašdarbniekiem – ziedu pušķus, bet vienlaikus
arī atzina, ka uz Maskavu brauks Bārtas uzvedums, tur krāšņāki
tērpi – grezni vainagi, koši brunči, zeķes, kamēr mārkalnietēm
ziedu vainadziņi un atturīgāku krāsu, kaut arī autentiski tērpi –
Maskavā jāparāda košums. Nē, nekāda traģēdija nenotika, koru un
ansambļu dziesmas Mārkalnē turpināja skanēt, tika vākta un
Latvijas Zinātņu akadēmijas institūtos nodota folklora,
turpinājās dažādu uzvedumu iestudēšana – vairāk gan skolēniem,
bet 1957.gadā nopelnītā vijole joprojām tiek spēlēta Briediņu
mājās.
Stāstījums par pirmo etnogrāfisko ansambli Vidzemē varētu
beigties līdzīgi V.Spāres raksta beigām laikrakstā “Padomju
Latvijas Sieviete” 1957.gada februārī: “Un tad mēs šķiramies.
Mārkalnieši sasēžas gan zirgos, gan sīkās grupiņās aiziet nakts
tumsā uz mājām, kas atrodas citam tuvu, citam tālu. Līksmi
noskan: “Uz redzēšanos! Do svidaņija! Nāgemiseni!””
Iedvesmojošas ir šīs atmiņas, spilgta liecība arī fotoattēli un
raksti avīzēs. Ne ideoloģiju te meklēt, bet dziļu lauku
iedzīvotāju muzikalitāti, valodas un mūzikas mīlestību,
pacilājumu, kas rodas, veicot radošu uzdevumu, neatlaidību un
pacietību, padarot visu kārtīgi un līdz galam – darba tikumu.
Gita
Briediņa,
Dace Markus