Tiranizē glābšanas dienestu
Ap 800 zvanu ar lamāšanos dienā – tik bieži kāds Rīgas pusaudzis telefoniski apgrūtinājis Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Centrālo sakaru punktu (CSP).
Piecpadsmitgadīgais rīdzinieks
VUGD tiranizējis no 16.jūlija līdz 2.augustam, informē CSP
priekšniece Baiba Petrova. Zvanot no mobilā tālruņa, pusaudzis ar
glābējiem divās nedēļās sazinājies pat vairākus simtus reižu
dienā, rupji lamājoties. VUGD CSP darbinieki, kas zvanītāja
tālruņa numuru jau iegaumējuši no galvas, traucēti pat 800 reižu
dienā, līdz tiesībsargājošās institūcijas pēc VUGD sniegtās
informācijas huligānu aizturējušas. Prokuratūra apkopo
materiālus, lai ļaunprātīgo zvanītāju sauktu pie
atbildības.
Šis nav vienīgais pēdējā laika VUGD bezjēdzīgas traucēšanas
sērijveida gadījums. Pagājušajā nedēļā Jelgavā pie kāda taksofona
automāta policijas darbinieki aizturējuši astoņgadīgu zēnu, kas
vairākkārt izsaucis glābējus uz it kā notiekošiem ugunsgrēkiem.
Zēna mātei izteikts brīdinājums, bet viņš pats uzaicināts uz
ugunsdzēsēju depo, lai iepazītos ar glābēju darbu un gūtu
priekšstatu par to, cik apgrūtinoša un bīstama var būt
ļaunprātīga VUGD darbinieku maldināšana.
Ugunsdzēsējus psiholoģiski iztukšo
Lielākā daļa maldinošo izsaukumu notiek bez ļaunprātīga nolūka, informē VUGD Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Solveiga Smiltene. Cilvēki pa gabalu saskata, piemēram, grila radītus dūmus vai garaiņu mutuļus no siltumapgādes komunikācijām, un izsauc ugunsdzēsējus. “Tas, ka mūs brīdina par iespējamu nelaimi, ir labi, un par šādiem izsaukumiem, kas galu galā izrādījušies kļūdaini, mēs neļaunojamies,” skaidro S.Smiltene. Savukārt tīša maldināšana novedot ne tikai pie lieku VUGD resursu patērēšanas, bet arī var aizkavēt palīdzību tur, kur tā patiešām nepieciešama. Turklāt, kā uzsver VUGD pārstāve, izbraucot uz izsaukumu, ugunsdzēsēji jau pa ceļam apspriež, ko un kā nāksies dzēst, kā to labāk izdarīt, psiholoģiski sagatavojas bīstamajam darbam. Atklājoties, ka izsaukums bijis maldināšana, un piedzīvojot vairākus šādus izbraukums dienā, glābēji viļas, psiholoģiski iztukšojas.
Tīši maldina pat pensionāri
Lielākoties viltus trauksmes
vaininieki ir bērni un pusaudži, kas sevišķi aktivizējas
septembrī, sākoties mācību gadam, stāsta S.Smiltene. Taču šādas
ļaunprātības veikušas arī garīgi nelīdzsvarotas personas un pat
garlaicības mākti pensionāri, lai vērotu atraktīvus skatus
saturošu ugunsdzēsēju ierašanos. Savukārt pirms vairākiem gadiem
par neesošiem ugunsgrēkiem VUGD CSP informējusi kādā ugunsdzēsējā
iemīlējusies meitene. Viņa zvanījusi dienās, kad šim glābējam
bijušas dežūras, lai vērotu viņa parādīšanos viltus trauksmes
vietā.
Pavisam ap 60 procentu no visiem VUGD CSP saņemtajiem zvaniem ir
maldinoši, informē B.Petrova. Lielākā daļa no tiem gan ir bez
ļauna nolūka, vienkārši kļūdoties numura izvēlē. Visbiežāk tiek
saņemti tā sauktie tukšie zvani. Līdzko zvanītājs uzgriezis VUGD
CSP numuru 112 vai 01 un izdzirdējis, ka savienots ar glābēju
sakaru punktu, tūlīt tiek nolikta klausule.
Guntars Laganovskis, “LV”