Latviešu puisis krievu armijā
2005.gada 8.augusta pievakarē pulksten sešos klausos ziņas Rīgas televīzijas pirmajā kanālā. Neko īpaši jaunu neuzzinu. Bez ielūkošanās programmā braucu pāri visiem kanāliem. Reklāma un seriāli, ko nekad neskatos. Nejauši apstājos pie kanāla “KTV planēta”. Kaut kas pazīstams liek uzmanīgi ielūkoties ekrānā. Lai gan tas ir raidījums par vācu un krievu izlūkdienestu divkaujām un sadarbību dažādos laika posmos, bet man spiegu lietas ne sevišķi interesē, un arī raidījums jau pusē. Bet uz ekrāna ir nami, ielas un pagalmi, kur pirms 50 gadiem dzīvots. Ļipecka, netālu no dzelzceļa stacijas ar augstu žogu no pilsētas atdalīts garnizons…
Pauls Pornieks, Jānis Britāns un Gunārs Skriba Voroņežā 1954.gada 10.janvārī, apmēram nedēļu pirms izšķiršanas Foto no autora personīgā arhīva |
Sākums arī nacistu gaisa spēkiem
Vēsturnieki no ekrāna stāsta par
20.gadsimta 20.gadu beigām un 30.gadu sākumu, kad Hitlers vēl
nebija pie varas. Ar Versaļas miera līgumu Vācijai bija aizliegts
attīstīt savus bruņotos spēkus, arī kara aviāciju. Bet Vācijā jau
pirms Pirmā pasaules kara bija spējīgi aviokonstruktori,
zinātnieki šajā jomā, piloti. Izlūkdienestiem līdzdarbojoties,
viņi ārkārtīgi slepeni tika atvesti uz Ļipecku, kur kopā ar
krievu konstruktoriem, inženieriem un pilotiem radīja jaunus
lidaparātus, izmēģināja tos. Kāds vēsturnieks televizora ekrānā
apgalvo, ka vācieši Ļipeckā konstruējuši un uzbūvējuši apmēram 20
lidmašīnu tipus. Kad Hitlers uzspļāva Versaļas līgumam un Vācijā
sākās zibenīgs kara aviācijas būvēšanas bums, tam Ļipeckā jau
bija likts konstruktīvais pamats. Krieviem savukārt tā bija
nepārvērtējama skola, uz Ļipeckas sākumbāzes strauji izauga
Tupoļeva, Jakovļeva un citu slavenību lidaparātu konstruktoru
biroji, gigantiskas aviācijas rūpnīcas. To visu ekrānā stāsta
vēsturnieki.
Bet viņu stāstījuma fonā klubs “Kazino”, aviatoriem celto
divstāvu namu rinda, lidlauka mala, arī četrstāvu kazarmas
zaldātiem, kas celtas 30.gados. Tajās cēlos un gūlos no 1954.gada
janvāra beigām līdz 5.oktobrim. Šogad filmētie kadri liecina, ka
šīs kara pilsētiņas ārējā veidolā 51 gada laikā maz kas
mainījies. Arī raidījuma diktors apgalvo, ka Ļipeckā līdz šai
dienai darbojas kara aviatoru augstākie kursi.
1954.gada Jaungada dienu sagaidīju Voroņežā, kara apgabala štāba
sakaru mezglā. Ritēja karadienesta ceturtais gads, trešais gads
štāba radiouztvērēju pelēkajā namiņā uz pakalna starp kara
lidlaukiem A un B. Strādāju uz svarīgās gaisa trases Maskava –
Dienvidi, apkalpoju ar radiosakariem visas kara lidmašīnas, kas
lidoja pāri Voroņežai. Biju nostabilizējies armijas veterānu
statusā, ļoti ilgojos pēc mājām. Prombūtne no tām bija apnikusi
līdz kaklam. Māte katrā vēstulē sāka pieminēt tos paziņas, kas
iesaukti pēc manis, bet jau atgriezušies. Jo viņiem bija uzlikti
sarkanie vai melnie uzpleči, bet man – aviācijas zilie. Arī paši
kareivji savā starpā par demobilizāciju vien vairāk runāja.
Atgriežas biedrs no pilsētas, rāda nopirktās zeķes.
Mājupbraukšanai, saka. Nolād kājautus, cik simtu to jau
novalkāts! Brālis Artūrs, piecus gadus par mani jaunāks, jau
iesaukšanas komisiju izgājis, gaida pavēsti.
Mezglā esam trīs latvieši – es, Gunārs Skriba un Pauls Pornieks.
Kopā kopš iesaukšanas dienas, vienā pulka skolas radistu rotā
mācījušies, reizē atsūtīti uz Voroņežas kara apgabala štābu.
Vienmēr kopā iepazīstamies ar Voroņežu, ejam uz teātriem un
cirku, svētdienās staigājam pa pilsētas Botānisko dārzu, dodamies
ekskursijā uz pāris kilometru attālo Donas krastu, kabatā vīna
pudeli iestūķējuši. Zaldātu ēdnīcā gandrīz diendienā satiekamies
arī ar citiem latviešiem, bet mēs trīs jau ceturto gadu esam kopā
gan pie sakaru radioaparātiem, gan kazarmā, pirtī un sarunās
brīvajā laikā. Kopā izēdam biezputras kalnus un skābu kāpostu
kubulus.
Vēlākajos gados Gunārs Skriba kļuva Latvijā plaši pazīstams kā
Gaujas Nacionālā parka direktors. Tagad šad un tad pavīd
televizora ekrānā kā ievērojams staltbriežu kopējs. Tā viņam ir
visa mūža aizraušanās, zinātniskā darba tēma. Jau kazarmās
konspektēja grāmatas par staltbriežiem. Pauls Pornieks
sešdesmitajos gados bija Ventspils pilsētas partijas komitejas
pirmais sekretārs, vēlāk, pēc pārcelšanās uz Rīgu, Tirdzniecības
palātas vadītājs. Visi trīs līdz dienestam armijā bijām beiguši
vidusskolu.
Mums visiem trim bija aktīvam dienestam samērā augsti amati, tiem
atbilstoša alga, desmitiem pateicību personīgajās lietās,
aviācijas un sakaru teicamnieku krūšu nozīmes. Bet visi trīs
bijām ierindnieki, nevienas strīpiņas uz uzplečiem.
Tas nāca kā zibens spēriens, pēkšņi un negaidīti. Janvāra beigās
mūs, trīs latviešus, pirmās klases radiotelegrāfistus, no kara
apgabala štāba izmētāja uz trim debesu pusēm, uz trim aviācijas
pulkiem. Gunāru uz Borisogļebsku, Paulu uz Mičurinsku (aizmirsu,
kā to pilsētu tagad sauc), mani uz Ļipecku. Acīmredzot pārāk
cieši kopā turējāmies, ar to kļūstot par politiski neuzticamiem.
Mums pašiem vispār neviens neko netika ne pārmetis, ne
paskaidrojis. Komandieris pasniedza dzelzceļa biļešu pieprasījumu
un jauno adresi, tas viss. Tur ierodoties, personīgā lieta
jaunajiem komandieriem jau bija uz galda.
Ļipeckā cars Pēteris I lēja lielgabalus un būvēja kuģus, kas pa Voroņežas upi un Donu peldēja uz jūru. Attēlā: Pētera I lielgabali Ļipeckas parkā 1954.gadā Foto no autora personīgā arhīva |
Tik tālu viss skaidrs, bet ir
mīkla, kuru nu vairs līdz mūža galam neatrisināsim. Pusgadsimts
jau pagājis.
Loģiski, ka politiski neuzticamie bija jāsūta uz parastiem
aviācijas pulkiem, kuru Voroņežas kara apgabalā bija gana, uz
celtniecības bataljoniem vai sardzes rotām, lai sagaida tuvo
demobilizāciju. Bet Gunāru Skribu aizsūtīja uz sakaru mezglu
Borisogļebskā, kur bija kara apgabala galvenās noliktavas. Tur
1952.gadā vienreiz biju komandējumā pēc radiolampām un citām
detaļām. Jā, arī mani aizsūtīja uz aviācijas pulku ar parastu,
neko neizsakošu lauku pasta numuru, bet, kas tas par pulku, to es
zināju jau agrāk. Štābā to sauca par “kursiem”. Uz tiem bieži
lidoja pavēlnieks, “īpaši svarīgas” lidmašīnas no Maskavas.
Ļipeckā mana pulka komandieris, tieši tāds bija viņa amata
oficiālais nosaukums, bija aviācijas ģenerālpulkvedis Suģecs.
Kara apgabala pavēlnieks Žigarkovs bija ģenerālleitnants, veselu
pakāpi zemāk. Jā, jā, manu pulku Ļipeckā komandēja tas pats
Suģecs, kas 1956.gadā kļuva par padomju aviācijas galveno
maršalu, vēl pēc diviem gadu desmitiem ielikts Kremļa sienā
blakus Žukovam, Govorovam, Bagramjanam un citiem
karavadoņiem.
50 kareivju un pustūkstotis virsnieku
Mūsu pulkā bija 50 kareivji, no
tiem 8 radisti un… pustūkstotis vecāko virsnieku – pulkvežu un
apakšpulkvežu, kurus te par kursantiem sauca, vairāki simti
kapteiņu un leitnantu, tehniķu un inženieru, kas apkalpoja
tehniskās iekārtas un lidlauku. Atklāti sakot – zem parasta pulka
numura bija noslēpti augstākie kursi kara aviācijas pulku
komandieriem, kas te apguva jaunos virsskaņas reaktīvos
iznīcinātājus “MIG-17” – “migus”, kā tos te sauca. Droši vien arī
citus lidmašīnu tipus. Tie 1954.gadā vēl bija ārkārtīgi slepeni,
uz lidlauku mums bija paša Suģeca parakstītas caurlaides.
Tiešu kontaktu ar kursu vadītāju man, protams, nebija, bet
redzēju viņu bieži. Tik enerģisku ģenerāļu krievu armijā droši
vien nebija daudz. Gāja visur un pārbaudīja visu. Bija azartisks
lidotājs. Vasarā dažu dienu pats Suģecs reizes piecas, pat
astoņas cēlās gaisā un vilka desu – mērķi, ko “migiem” vajadzēja
sašaut.
Pasaule ir maza.
Kad 1969.gada rudenī “Pravdas” redakcijā izsniedza lielu cieta
papīra lapu ar visu darbinieku uzvārdiem un telefoniem, milzīgās
vēstuļu nodaļas līdzstrādnieku vidū ieraudzīju Tatjanas Suģecas
vārdu.
– Vai radiniece slavenajam lidotājam? – jautāju kolēģiem.
– Maršala meita, – atbildēja.
Tā bija nejauša sagadīšanās, ka no Latvijas “Pravdā” saņemtās
vēstules nonāca tieši viņas rokās. Tādēļ katru reizi, vismaz
reizi mēnesī, kad šīs avīzes korespondenta gados biju Maskavā,
vajadzēja iet pie Tatjanas šīs vēstules izlasīt un kopīgi izlemt
to tālāko likteni. Un vienreiz tā, starp citu, ieminējos, ka esmu
dienējis pie viņas tēva Ļipeckā.
– Pastāstīšu tēvam, – teica Tatjana.
– Nevajag, – iebildu. – Pārāk tālu bija ģenerālpulkvedis no
zaldāta, kaut arī pavisam tuvumā.
– Pastāstīšu gan, viņam būs patīkami. Nu jau vecs un slims, no
dienesta un visiem darbiem aizgājis…
Vēl gadus desmit vēlāk Tatjana Suģeca strādāja Maskavas
centrālajā televīzijā. Pāris reizes viņas seju pamanīju
informatīvā raidījuma “Vremja” sižetos. Tad pazuda tālē…
Mans dienests Ļipeckā krasi nemainījās. Uzņēma mani tur labi.
Mičurinskā pārsēdies no vilciena vilcienā, Ļipeckā iebraucu
trijos naktī. Stacijas karavīru kasē saklaušināju ceļu uz sava
pulka kazarmām. Tālu nebija. Iznāca pretī dežurants.
– Esmu ieradies turpmākajam dienestam, – noziņoju, kā
pienākas.
Viņš sniedza man roku un apsveica ar ierašanos. Veda meklēt brīvu
guļvietu. Ieteica gulēt līdz pulksten 9, tad nākšot rotas
komandieris un mani pieņemšot.
Pamostos 6.00, kad noskan podjom!, mani nākamie dienesta
biedri lec no “koikām”, vingro, kopjas, stājas ierindā iešanai
brokastīs. Guļu, galvu zem segas pabāzis, bet dzirdu kādam
paklusu teiktus dežuranta vārdus:
– Nočju dļinnij latiš prijehal. Priņesi na zavtrak čto ņibuģ
povkusņeje i boļše! (Naktī garš latvietis atbrauca. Atnes
brokastīm ko garšīgāku un vairāk! – tulkojums no krievu
val.)
Silti ap dūšu palika. Arī te būs parastā zaldātu saime, kaut
pašlaik vēl nezināma un sveša.
Līdz rudenim nevienu latvieti gan neiznāca satikt. Deviņus
mēnešus neviena vārda latviski nedzirdēju un neizrunāju. Tikai
vēstulēs izlasīju.
Kad pēc pulksten deviņiem iegāju rotas komandiera mazajā
kantorītī, viņam uz galda jau gulēja mana dienesta lieta, tātad
jau iepriekš atsūtīta. Tai piešuva sarkanu papīru ar manu
parakstu, ka šī karaspēka daļa ir pilnīgi slepena – soveršenno
sekretno – un par to nesu attiecīgu atbildību. Mani iecēla
par radiostacijas priekšnieku un tūlīt lika aizvest uz jauno
darba vietu, kur pa logu bija pārredzams lidlauks. Sasveicinājos
ar diviem puišiem, ar kuriem līdz tam biju pazīstams tikai morzes
valodā. Jau vakarā ēterā sazinājos ar saviem bijušajiem kolēģiem
Voroņežā. Starp koda zīmēm iepīkstējās “jan” – titātitā tāti –
kas no šīs dienas līdz oktobrim kļuva par pazīšanās zīmi.
Lielās gaisa trases Ļipeckai pāri negāja, apkalpoju lidojumus
starp Voroņežu, Kursku, Tambovu, Tulu, paša Suģeca un citu
ģenerāļu reisus uz Maskavu. Virsskaņas “migi”, kas skaidrā laikā
dienu un nakti rēca virs galvas, strādāja tikai ar mikrofonu, man
par to nebija daļas. Uz tiem radista nebija, tikai viens
pilots.
Gausi, ak cik gausi nāca dienesta beigas! Uzrakstīju lūgumu
armijas galvenajai politpārvaldei, lai mani demobilizē līdz
jūnijam, jo gribu jau 1954.gadā iestāties augstskolā, ka tik
daudzi gadi jau zaudēti. Saņēmu atteikumu.
Katru svētdienu deva brīvkartes, tādēļ ar Ļipecku iepazinos labi.
Pat uz traktoru rūpnīcu, kuras dūmeņi bija redzami pa kazarmas
logu, biju aizbraucis.
Pašā vasaras karstumā, jūlija vidū, saslimu. Pirmo un vienīgo
reizi karadienesta laikā. Reizē ar divdesmit citiem sakarniekiem
ar tik prastu slimību kā dizentērija.
Mana palāta bija otrajā stāvā ar logu uz ielas pusi. Slimošanas
otrajā nedēļā lejā pie loga vakaros viens pēc otra sāka klusām
parādīties no dizentērijas izsprukušie kolēģi. Nesa grāmatas,
cepumus, vēlāk arī pa desas gabalam. Nolaida lejā diegu, viņi tā
galā piesēja atnesto, es vilku augšā. Tādā pašā veidā izlasītās
grāmatas bija jānolaiž, jo zinājām, ka beigās no izolatora neļaus
iznest ne papīra gabaliņu, apģērbs būs dezinfekciju
izgājis.
Daži turpmākie mēneši atmiņā gandrīz izplēnējuši. 5.oktobrī
Ļipecku atstāju zaļu, saulainu un sausu, bet Latviju atradu
drēgnu, pielijušu, dubļainu. Arī savu dzimto Aizpori ar
nenopļautu labību un nenoraktiem kartupeļiem. Bet tas jau cits
stāsts.
…Virsnieki Ļipeckā stāstīja, ka aviatoru augstākie kursi te esot
no pašiem Sarkanās armijas sākumiem, ka te ir darbojušies visi
slavenie krievu aviokonstruktori. Bet, ka te ir bijis sākums arī
Gēringa gaisa spēkiem, to gan uzzinu tikai tagad, pēc 51 gada.
Varu ticēt, varu neticēt. Mani televizora ekrānā vairāk saviļņoja
fons – kursantu klubs, kuru arī tad par “Kazino” sauca, kaut gan
tur nekādu azartspēļu nebija; divstāvu māju rinda, kur bija
kursantu istabiņas, mācību kabineti un klases; hospitāļa ēka
ielas otrā pusē, lidlauks. Gandrīz gadu taciņas ap tām esmu
minis.
Un ticu diktoram, ka tur pusgadsimta laikā gandrīz nekas nav
mainījies.
Jānis Britāns