Pasaule plešas plašāka
Galerijā “Daugava” pagājušās nedēļas nogalē tika atklāta izstāde, kam dots nosaukums “Māksla no Itālijas”.
Tā ir atkalredzēšanās ar latviešu mākslinieci Viju Speki da Sako, kas dzīvo Veronā un rīdziniekiem ir jau labi pazīstama no vairākām izstādēm, un iepazīšanās ar itāļu mākslinieci Lizu Mičellu, vienu no viņas skolniecēm. Skaista akvareļglezniecība saulainā krāsziedā. Liza izstādījusi neliela formāta portretus, Vija – lielformāta noskaņu ainas, kas gleznotas kā fons smalki veidotiem portretiem. Tie zīmēti uz plastmasas, kas noklāj gleznu. Vēriens un grācija!
Vija Speke da Sako izstādes atklāšanā Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Vijas Spekes da Sako tēvs vēstures
profesors Arnolds Speke pagājušā gadsimta 30.gados tika iecelts
par Latvijas sūtni Itālijā un pārstāvēja mūsu valsti arī
Grieķijā, Albānijā un Bulgārijā. Pēc Otrā pasaules kara sākšanās
ģimene vairs neatgriezās Latvijā.
Vijas māte Aleksandra Speke bija Annas Žīgures vecmāmiņas Elzas
Stērstes māsa, bet tikai 1990.gada pavasarī Annai pavērās iespēja
tikties ar savu radinieci. Grāmatā “Es stāstu par Latviju”, kas
iznāca 2000.gadā, Anna Žīgure raksta: “Desmit gadus pirms
gadsimtu mijas, kad vēsture pārmeta kūleni, latvieši izpleta
acis, jo savā priekšā piepeši ieraudzīja pasauli. Turklāt,
paskatoties dažādos virzienos, pretim raudzījās otrs latvietis,
iespējams, pat tuvs rads. Pasaule palēnām pavēra durvis.”
Durvis uz plašo pasauli latviešu mākslai un mākslas cienītājiem
palīdz vērt arī Andas Treijas vadītā galerija “Daugava”. Būdama
erudīta mākslas zinātniece, Anda arvien turējusi redzeslokā visu
latviešu mākslu – arī to, kas tapusi un top ārpus Latvijas. Un
skatījusi to kopsakarībās ar citu pasaules tautu mākslu, tās
attīstības tendencēm. “Daugava” paver daudziem Latvijas
māksliniekiem iespēju izstādīt savus darbus ārvalstīs un
rīdziniekiem savukārt ļauj iepazīt citu tautu mākslu. Tikko
aizvadīta vērienīga latviešu glezniecības izstāde Portu, aizvien
ciešāki kļūst kontakti ar Zalcburgas mākslas dzīves
vadītājiem.
Ar Andas Treijas gādību Latvijā atgriezušies vairāki trimdā
tapušie latviešu glezniecības vecmeistara Augusta Annusa darbi.
Tagad “Daugava” gatavo viņa dēla Jāņa Annusa
personālizstādi.
Katras jaunas ekspozīcijas atklāšana ir svētki gan māksliniekam,
gan skatītājam. Liza Mičella pauda prieku par iespēju izstādīties
kopā ar savu talantīgo skolotāju un iepazīt viņas dzimto zemi.
Vijai Spekei da Sako vēl dzīvā atmiņā pirmā izstāde Rīgā pirms
vairāk nekā desmit gadiem, un viņa izteica cerību, ka skatītājiem
varētu iepatikties arī šie jaunākie darbi, kaut arī tie var
likties mazliet neparasti. Šai ziņā māksliniecei tiešām nav
jābažījas, jo Latvijā akvareļmākslas tradīcijas ir stipras un
skatītāju gaumi veidojušas gan Kārļa Sūniņa ainavas un ziedi, gan
Kurta Fridrihsona portretiskie un figurālie tēli, kas dzīvo tādos
ciklos kā “Šopēna tēma” vai “Viesi un pasažieri”. Akvarelis
Latvijā arvien bijis cieņā, bet Vija kļuvusi pazīstama ne vien kā
izcila māksliniece, bet arī kā viesmīlīga namamāte, kas atsaucīgi
uzņēmusi daudzus latviešu māksliniekus. Sirsnīga ir arī šī
izstāde. Kā jau akvarelis.
Aina Rozeniece, “LV”