Balerīna, kas uzvarējusi laiku
Rīt, 24.augustā, Nacionālajā operā uzstājas Maija Pļisecka
Viena no visizcilākajām 20.gadsimta balerīnām Maija Pļisecka atkal Rīgā.
Skats no baleta “Kaija”;
Maija Pļisecka sniedz autogrāfu |
Tā viņa te atlido, reizi pa desmit
gadiem. Kā Fēnikss, kā Ugunsputns, lai apžilbinātu, satrauktu,
atgādinātu par Lielā baleta visspožākās popularitātes laikiem un
atkal aizlidotu savā, nevienam nepieejamā pasaulē.
Pirmā tikšanās noritēja (neticami, bet fakts!) jau pirms 55
gadiem, kad viņa uzstājās “Gulbju ezerā”.
Neredzamas smalkas saites viņu saista ar Baltiju visu mūžu.
Viņas māte, mēmā kino zvaigzne Ra Meserera nāk no Viļņas, no
leģendārās, talantiem pārbagātās Mesereru dzimtas. Tēvocis Asafs
Meserers, fantastiski virtuozs dejotājs, līdz mūža galam (1992)
vadīja slaveno zvaigžņu klasi Lielajā teātrī. Mātes māsa, arī
spoža dejotāja un pedagoģe Sulamite Meserera bija starp
drosmīgajām, kas pameta Leonīda Brežņeva laiku padomju paradīzi
un dzīves gaitas beidza teju simt gadu vecumā, būdama angļu
karaliskā baleta dejas skolotāja. Viņi abi jaunībā uzstājās pārī,
arī pirmskara Rīgā, kur radīja absolūtu furoru gan skatītājos,
gan toreiz vēl pavisam jaunajā latviešu baletā.
Furora radītāja visu mūžu ir arī “dievišķā Maija”. Kad,
izdejojusies visu primabalerīnas repertuāru, kurā it īpaši
zaigoja Gulbis, Kitrija, “Spartaka” Egīna, Vara kalna saimniece
no “Akmens zieda”, viņai (pēc taisnības!) vajadzēja doties
pensijā, M.Pļisecka uzsāka šokējošu jaunu lidojumu. Piedzima
Karmena, Anna Kareņina, Čehova “Kaija”. Slavenākie pasaules
baletmeistari dāvināja viņai savus darbus: francūzis Rolāns Petī
“Rozes nāvi”, kosmopolīts Moriss Bežārs – “Aisedoru” un “Ledu un
Gulbi”, Seržs Lifārs – “Fedru”.
Īss, taču kaislīgs romāns viņu saistīja ar Māri Liepu, kurš 1956.
gadā kļuva par viņas pirmo vīru. Aculiecinieki atceras spriegos,
slēptas uguns pilnos Gulbja un prinča, Kitrijas un Bazila,
Auroras un Dezirē, Annas Kareņinas un Vronska duetus. Taču abas
personības bija pārāk spilgtas, pārāk egocentriskas, lai ilgi
turētos kopā. “Nepastāvīga, mūžam mainīga. Arī savus trūkumus
viņa paceļ sasniegumu augstumos. Arī viņas ļaundarījums palīdz,
māca. Mākslinieciskās personības, liela mākslinieka statusu
M.Pļisecka ir padarījusi nesasniedzami spožu, viņa prasa no
apkārtnes dievinošu cieņu pret mākslinieka darbu.
Es vēl šodien, atceroties iznācienu apburtā ezera krastā
Budapeštas operas teātrī, redzu Odetas acis. Uztrauktās, mīļās,
skaistās Maijas Pļiseckas acis. Gaidošas, kaislas, lepnas,
uztrauktas, tūkstoš jautājumu pilnas…,” 1981.gadā grāmatā “Es
gribu dejot simts gadus” teica Māris Liepa. Paradoksāli, bet
laikam gan tieši M.Pļisecka būs tā, kas dejos šos traģiski
skaistos un iekārojamos simt gadus…
Gadā, kad viens no pašreizējā koncerta iniciatoriem Andris Liepa
beidza Maskavas baleta skolu, kad Māris Liepa saņēma izcilnieka
diplomu Maskavas teātra mākslas institūtā, M.Pļisecka atveda uz
Rīgu savu “Kaiju”. Vēl pēc 15 gadiem Rīgas publika piecēlās
kājās, godinot viņas šedevru – “Mirstošo gulbi”.
Šoreiz izskanēs Morisa Bežāra veltījums “Ave, Maija”, kas reizē
ir visa koncerta moto. Un anturāža, ietvars būs “dievišķās”
cienīgs.
Izcilos dejas darbus, kas reiz rotāja M.Pļiseckas repertuāru (arī
Mirstošo gulbi), izpildīs baleta zvaigznes no Maskavas,
Pēterburgas, Viļņas, Drēzdenes. Gaļinas Stepaņenko, Irmas
Nioradzes, Egles Špoikaites, Andreja Uvarova, Andreja Batalova,
Artura Paulauska vārdi komentārus neprasa. Pirmoreiz Rīgā dejos
uzlecošā Sanktpēterburgas zvaigzne Jekaterina Osmolkina.
I.Stravinska Ugunsputnu atveidos Drēzdenes baleta vadītājs,
savulaik Lielā baleta brīnumbērns Vladimirs Derevjanko.
Demonstrēs arī režisora Ņikitas Tihonova filmu “Ave,
Maija”.
“Viņas noslēpums? Viņa mūžam ir laikmetīga. Viņa visu zina, visu
jūt. Viņa ir avangardā. Viņa dzīvo katru dienu, pirmā sajūt
jauno. Viņa dejo to, kas sāp, ko mīl cilvēks šodien.” Tie ir
Vladimira Derevjanko vārdi.
20.novembrī Maija Pļisecka svinēs 80.dzimšanas dienu. Gandrīz vai
jāvelk paralēles ar angļu karalieni Viktoriju – vesela paaudze
piedzimst, nobriest, rada bērnus un mazbērnus, aiziet mūžībā, bet
joprojām valda viņa…
Eriks Tivums