Pozitīva, veiksmīga sadarbība
Latvijas un Ķīnas ārlietu ministru preses konferencē
|
Piektdien, 19. augustā, Ārlietu
ministrijā notika Latvijas un Ķīnas ārlietu ministru Arta Pabrika
un Li Džaosina (Li Zhaosing) preses konference. Tās ievadā
Latvijas ārlietu ministrs uzsvēra, ka pēdējos divos gados
attiecības starp Latviju un Ķīnu strauji gājušas pozitīvas,
veiksmīgas sadarbības virzienā. Viena no raksturīgajām Ķīnas
ārpolitikas iezīmēm ir vienlīdzīga attieksme pret visām valstīm
neatkarīgi no to kvantitatīvajiem parametriem. Labs Latvijas un
Ķīnas sadarbības pamats, pēc A.Pabrika domām, ir arī abu valstu
veiksmīgā ekonomiskā attīstība. “Pēc Latvijas iestāšanās ES
radušās jaunas iespējas arī Latvijas attiecību padziļināšanai ar
Ķīnu, jau ES kontekstā,” teica ministrs.
Savukārt Ķīnas ārlietu ministrs uzsvēra, ka mūsu attiecību pamatā
ir savstarpēja politiska uzticēšanās un auglīga ekonomiskā
sadarbība. Tirdzniecības apjoms šā gada sešos mēnešos pieaudzis
par 18 procentiem, salīdzinot ar pērnā gada rādītājiem. Li
Džaosina vērtējumā, Latvijas un Ķīnas labās attiecības dod
veiksmīgu ieguldījumu arī Ķīnas un ES attiecību sekmīgā
attīstībā.
Atbildot uz “Latvijas Vēstneša” jautājumu par reformu
nepieciešamību ANO struktūrās, Artis Pabriks teica: “Reformu
nepieciešamībai mēs pievērsāmies gan nule notikušajā sarunā, gan
arī agrāk. Abu valstu pozīcijā ir daudz kopīgu punktu, kaut ir
arī nelielas atšķirības. Latvija atbalsta četru valstu iniciatīvu
paplašināt ANO Drošības padomi, jo tā vairs neatbilst mūsdienu
izaicinājumiem, bet drīzāk atspoguļo situāciju, kāda bija
izveidojusies aukstā kara laikā. Tas mums nav pieņemami.
Vienlaikus mēs noteikti iestājamies pret jaunu veto tiesību
piešķiršanu iespējamām Drošības padomes loceklēm. Mēs arī
negribētu, ka ANO reforma tiktu reducēta tikai uz Drošības
padomes reformu. Mūsu pēdējā laika pieredze rāda, ka noteikti
reformējama arī ANO Cilvēktiesību komisija, kas, mūsuprāt, nav
neatkarīga un – tas ir arī mans personiskais viedoklis –
neatbilst savam uzdevumam, jo nespēj risināt jautājumus ne
pareizi, ne ātri. Pēdējais piemērs: kad mēs vēlējāmies iegūt
vietu Cilvēktiesību komisijā, bija virkne valstu, kas mūs
piemānīja, un arī virkne valstu, kas Cilvēktiesību komisijā
vienkārši pārdod balsis, nevis rūpējas par principiem. Mēs
atbalstām ANO ģenerālsekretāra Kofi Annana plānu par šīs
komisijas reformu un uzskatām, ka jāskatās uz ANO reformu kopumā,
nevis tikai uz Drošības padomes reformēšanu. Mēs arī piekrītam
Ķīnas viedoklim, ka ANO reformai jāveicina saskaņa starp
reģioniem, mazinot ekonomiskās un politiskās atšķirības, un ka
valstu izmēriem nedrīkst būt noteicošā loma.
Ķīnas ārlietu ministrs Li Džaosins: “Es piekrītu ministram
Pabrikam, ka abām valstīm jautājumā par ANO reformām ir daudz
kopīgu pozīciju. Piemēram, abas valstis uzskata, ka reformas
nepieciešamas. Abas valstis arī uzskata, ka nedrīkst aprobežoties
tikai ar Drošības padomes reformu. Mēs arī esam vienisprātis, ka
ANO reformai jāstiprina ANO dalībvalstu vienotība un
solidaritāte, kā arī šo valstu sadarbība. Tāpat mēs uzskatām, ka
ANO Drošības padomē īpaši jāpalielina jaunattīstības valstu loma,
kā arī vidējo un mazo valstu pārstāvība, ieskaitot Latviju. Tagad
šīs valstis Drošības padomē ir acīmredzami apietas. Mēs gribam,
lai Latvijai, valstij ar senu un bagātu vēsturi, būtu lielāka
loma gan reģionālajās attiecībās, gan starptautiskajās
institūcijās.