Jau astoņdesmit gadu bez Z.A.Meierovica
Pagātnes faktu priekšā šķiet iracionāli vaicāt “kā būtu bijis, ja...” – jo vēsture ir jau paziņojusi savu spriedumu. Tomēr eventuālu, nerealizējušos pagātnes scenāriju analīze var būt pamācoša, lai izvairītos no traģisku kļūdu atkārtošanas nākotnē.
Zigfrīda Meierovica jaunākais dēls, pazīstamais politiķis un sabiedriskais darbinieks Gunārs Meierovics ar kundzi Ingrīdu 2003.gadā tēva nāves vietā. (Avārijas brīdī Gunāram bija 5 gadi, viņš sēdēja tēvam klēpī.) Foto no Gunāra Meierovica ģimenes arhīva |
23.augusts. Viens no melnākajiem datumiem Latvijas vēsturē, kad pirms 66 gadiem tika parakstīts Molotova-Ribentropa pakts, lemjot iznīcībai suverēnās Baltijas valstis. Taču vakar, 22. augustā, bija vēl kāda dramatiska atceres diena: pagāja astoņdesmit gadu kopš nestundas, kad traģiskā satiksmes negadījumā aiz Tukuma gāja bojā izcilais latviešu politiķis un diplomāts, Latvijas pirmais ārlietu ministrs Zigfrīds Anna Meierovics.
Iracionāls jautājums vēstures priekšā
“Kā būtu bijis, ja Latvijas armija
1940.gadā būtu pretojusies sarkanarmijas ordām?” Šis jautājums
joprojām izskan, un atbilde visbiežāk ir skeptiski pragmatiska:
bezcerīgi, jo spēku samērs bija pārāk nevienāds. Mūsu zemē jau
atradās liels Sarkanās armijas kontingents. Staļina karapūļi jau
bija Lietuvā un plūda arī Igaunijā, bet mūsu eventuālie
sabiedrotie rietumos bija aizņemti ar savu likteni.
Bet 1939.gada rudenī, kad Maskava vēl tikai izvirzīja ultimatīvo
prasību pēc savām karabāzēm Baltijas valstīs? Kad Somija padomju
agresoriem pateica “nē” un viena, kaut ar milzīgiem zaudējumiem,
tomēr nosargāja savu suverenitāti!
Ja arī Latvija, Lietuva un Igaunija liktenīgajā 1939.gadā būtu
Maskavai teikušas “nē”... Ja Baltijas valstis šajā liktenīgajā
brīdī būtu bijušas visas kā viena. Jo tieši tāds bija Zigfrīda
Meierovica sapnis un Baltijas nākotnes redzējums.
Par triju Baltijas valstu, kā arī Somijas un Polijas savienību
Z.Meierovics karsti iestājās jau Helsinku konferencē
1920.gada
15.–22.janvārī. Šie centieni turpinājās Bulduru konferencē
1920.gada augustā – septembrī un arī turpmāk. Taču allaž Baltijas
valstu vienotības ideja atdūrās pret uzaicināto valstu
atšķirīgajām interesēm specifiskos ārpolitikas jautājumos – līdz
samaksājām tik dārgo brīvības cenu. Gadā, kad kopš izcilā
politiķa un diplomāta Zigfrīda Meierovica nāves bija pagājuši
tieši divreiz septiņi liktenīgi gadi.
Dīvainās laika un likteņa zīmes
Kurš tagad pateiks, kas Zigfrīds
Meierovics būtu 1939.gadā vien 52 gadu vecumā? Joprojām ārlietu
ministrs? Ministru prezidents un arī ārlietu ministrs, kā
Latvijai tik izšķirīgajos divdesmitajos gados (no 1921.gada
19.jūnija līdz 1923.gada 26.janvārim un atkārtoti no 1923.gada
28.jūnija līdz 1924.gada 26.janvārim)? Valsts prezidents ar it kā
pašaurām Satversmes dotām tiesībām, taču arī ne tik ļoti
ierobežotām? Un ja atceramies Zigfrīda Meierovica izcilās
politiķa un diplomāta dotības...
Līgotņu Jēkabs savā grāmatā par Zigfrīdu Meierovicu atceras šā
talantīgā politiķa autoritāti un prasmi saprasties ar citiem
Saeimas deputātiem: “Viņa plašais, laipnais smaids izteica
apmierinātību ar sasniegto un optimistisku ticību turpmākiem
Latvijas panākumiem... Ārlietu ministrs nemaz nebažījās par savu
rītdienu. Viņš skaidri sajuta kontaktu ar latviešu deputātiem,
kuru uzticību viņš bija ieguvis ar savu darbu, it īpaši ar
raksturu un taktu...Kad kuluāru zālē ap stalto un smaidošo
Meierovicu plašā lokā grupējās dažādu partiju deputāti, viņa
sabiedriskais oreols jau sāka aizēnot Kārļa Ulmaņa
autoritāti...”
Taču viss bija tieši tā, kā bija. Zigfrīda Meierovica dzīve
aprāvās jau 1925.gadā 38 gadu vecumā. Atstājot vien atmiņas par
šo unikālo personību, par viņa novērtējamo ieguldījumu Latvijas
valsts nodibināšanā un tās starptautiskās atzīšanas
panākšanā.
Apstāties ikdienas skrējienā
Pagājušās nedēļas nogalē ceļā uz
Kurzemi es nedrāzos kā parasti pa Ventspils šoseju garām Tukumam,
bet izbraucu senajai pilsētai cauri, nogriežoties uz Brizuli.
Tur, vien kādu puskilometru aiz grāfu Lamsdorfu dzimtas kapiem,
pie baltas kolhozu laikā celtas divstāvu mājas jānogriežas pa
labi šaurā, klusā meža ceļā (kā šeit noderētu kaut pavisam
vienkāršs ceļa rādītājs). Kādu kilometru tālāk traģēdijas vietu
rāda akmenī kalts piemineklis ar Zigfrīda Annas Meierovica
bareljefu. Atklāts 1927.gada 21.augustā, okupācijas laikā
apgāzts, piemineklis tagad atjaunots sākotnējā izskatā. Avārijas
vieta krietni mainījusies: 1925.gada fotogrāfijā redzamā klajā
nogāze tagad apaugusi kokiem, un vieta nebūt neliekas bīstama.
Apkārt klusums, ko vien pa brīdim pārtrauc putnu treļļi, un
pagrūti iztēloties, kā šajā vietā šoferis Kalniņš, mersedesa
šaurajiem riteņiem smiltīs iegrimstot un mašīnai bīstami
sasveroties, sauca: “Leciet visi ārā!” Kā Z.Meierovica vecākais
dēls Helmūts sauca palīgus...
Pieminekļa pakājē zied samteņu virkne, augstāk gādīgas rokas ar
diviem oļiem nostiprinājušas lentīti Latvijas valsts karoga
krāsās.
Noliku ziedus un svecītes, bet mašīnā neatradu sērkociņus, un
vientuļajā vietā nebija neviena, kam paprasīt. Tā nu manas
svecītes palikta neaizdegtas – gaidot nākamo apciemotāju, kas
ikdienas trakajā skrējienā pie Tukuma piebremzēs un nogriezīsies
uz Brizules ceļu.
Uz vietu, kur liktenis pirms 80 gadiem aizvēra vienu no
spilgtākajām Latvijas valstiskuma vēstures lappusēm.
Materiālus sagatavojis
Jānis Ūdris, “LV”
janis.udris@vestnesis.lv