Vēsturnieku komisijas rīkotajā pasākumā “Vēsture: no zinātnes – skolā” Rīgas pilī 2005.gada 23.augustā:
Augsti godātais Caunes kungs!
Godātie Vēstures komisijas dalībnieki un locekļi! Mīļie vēstures
skolotāji! Vēstures interesenti! Dāmas un kungi!
23.augusts – vēsturisks datums, viens no daudziem, kuru katram
izglītotam latvietim vajadzētu zināt, atcerēties un izprast, ko
tas nozīmē. Vēstures skolotājam, itin drīz atgriežoties darba
gaitās un stājoties savas klases priekšā, ir jāstāsta pusaudžiem
vai pat pavisam jauniem bērniem par vēsturi kā par vēstījumu
cauri laikam, cauri gadiem, gadu desmitiem un gadu simtiem un par
datumiem, kas šajā laika plūsmā iezīmējas ar kaut ko, kas tos
īpaši izceļ, ar tādiem datumiem, kam uz ilgu laiku pēc tam ir
smagas un tālejošas sekas simtiem tūkstošu un pat simtiem miljonu
ļaužu dzīvēs.
Bērnam un jaunietim šķiet, ka vēsture ir sauss faktu virknējums,
kaut kādi sveši vārdi un bezjēdzīgi datumi, kurus būs jāspēj
atcerēties, sēžot klasē eksāmena brīdī, bet ne jau tā ir vēstures
sūtība un ne jau tā ir vēstures būtība. Labi izglītots jaunietis,
kas beidz vidusskolu, manuprāt, lai kļūtu par savas neatkarīgās
un demokrātiskās valsts pilnvērtīgu, darbotiesspējīgu pilsoni,
būs neizbēgami tāds, kuram patiešām ir dziļa izpratne par to, no
kurienes nāk viņš un viņa paaudze, no kurienes nāk tā zeme un tā
pasaule, kurā viņš tagad dzīvo. Vēstures skolotājam tas ir liels
izaicinājums, jo pagātne ir ļoti gara un ļoti daudzu nozīmīgu
notikumu pārpildīta. Skolotājs ir tas filtrs, caur kuru iziet
viss, kas ir vēsturnieku, rakstnieku un pētnieku apkopots,
izvērtēts un izsijāts, kas ir atlasīts un iztulkots no bezgalīgi
daudziem tīstokļiem, pergamentiem, manuskriptiem, kas glabājas
visas pasaules bibliotēkās, un pat uz akmens un māla plāksnēm,
viss milzīgais informācijas daudzums un bagātība. Vispirms radot
bērnā un jaunietī apjausmu, ka tāds pastāv, ka pasaule ir pilna
ar informāciju un ka pasaule pastāv jau ļoti sen, ļoti ilgus
gadus, un pa tiem gadiem daudz kas ārkārtīgi interesants ir
noticis.
Man šķiet, ka šis būtu otrais izaicinājums, ne tikvien vēstures
skolotājam, – palaist pasaulē tādu savu izglītoto audzēkni, kas
saprot un sajēdz, kas ir viņa valsts un viņa tautas vēsture, ko
tā nozīmē un ko tā mums sniedz kā guvumu un kā zaudējumu, kā
bagātību un kā izaicinājumu. Ne tikai to, bet arī izpratni, ka
tur ārā, kaut kur pasaulē, daudzās un dažādās vietās ir pieejams
ļoti daudz informācijas, kas ir ļoti saistoša un aizraujoša, un
ka mūža garumā viņam būs ko darīt, interesēties un turpināt sevi
izglītot līdz savam pēdējam elpas vilcienam. Mēs zinām ļoti
daudzus ļaudis, kas 90 gadu vecumā nolēmuši iegūt bakalaura grādu
un to iegūst. Arī to ir iespējams darīt. Mācīšanās process nekad
neapstājas, un, ja jūs savus audzēkņus spēsit iedvesmot ar šo
zinātkāri, zinātgribu, kas viņos turpināsies mūža garumā, tad jūs
tiešām būsit labu darbu paveikuši. Un jums nebūs jāraizējas par
to, ka vienā vai otrā stundā būtu varēts vairāk mācību vielas
iespiest, varbūt vairāk likt viņiem atkārtot un apgūt, kaut arī
tas ir būtiski.
Atgriezīšos pie jūsu lomas kā filtra. Tā ir jūsu atbildības
nasta, un tā guļ uz jūsu pleciem, jo pretēji totalitārām
sistēmām, kur nevar būt runas par kādām atkāpēm no skaidri
iezīmētas līnijas un ciešas, paklausīgas, aklas turēšanās pie
rokasgrāmatām, ideoloģiskiem formulējumiem un izskaidrojumiem, nu
jau vairāku gadu garumā vēstures skolotāji, man šķiet, dažkārt
jūtas pat dezorientēti materiāla pārbagātības un laika trūkuma
dēļ, kāds vajadzīgs materiāla apgūšanai. To izdarīt tiešām ir
grūtāk. Jo vieglāk ir paņemt, izlasīt oficiāli aprobētu tekstu un
vienkārši atstāstīt to saviem skolēniem, likt viņiem to izlasīt
un pārbaudīt, vai viņi to iemācījušies vairāk vai mazāk precīzi
un pilnīgi. Tā jau ir jebkura mācīšanās procesa, protams, viena
no daļām. Bet jums ir arī izvēles brīvība, un ir šie pētījumi, ko
veikusi mūsu Vēsturnieku komisija, ir lieli, biezi vēstures
sējumi, ko profesors Dunsdorfs, Švābe un citi publicējuši visus
tos gadus, kad Latvijai bija divas kopienas, šeit, Latvijā, un
citur pasaulē. Materiālu ir daudz, bet tikpat daudz ir vēl
neizpētītā un neskaidrā.
Vēl man šķiet, vēstures skolotājam trešais uzdevums būtu nākt ar
savu sniegumu, devumu, lai palīdzētu audzēknim izveidoties par
lojālu savas valsts pilsoni, un tas nav maz prasīts. Lojalitāti
nevar iepotēt kā pretestību pret kādu slimību, to nevar ieliet
mutē ar karoti un sagaidīt, ka tieši tā tas tiks arī pieņemts.
Man šķiet, ka lojalitāte izaug no izpratnes. Izpratne savukārt
var rasties tad, ja uz notikumiem, kas ir bijuši sarežģīti,
pretrunīgi, konfliktu, zaudējumu, sāpju un ciešanu pilni, mēs
spējam raudzīties reizē ar līdzjūtību un iejūtību, bet arī ar to
distanci, ko prasa laiks, un ar to distanci, ko prasa līdzsvarota
attieksme, pagātni izvērtējot. Latvijā tas ir īpaši nopietni, jo
Latvijai, esot tik ilgus gadu desmitus nelikumīgi iekļautai citā
valstiskā un varas struktūrā, pakļautai sistemātiskai
ideoloģiskajai, tā saucamās, oficiālās līnijas sludināšanai, ir
ļoti pretrunīgi pagātnes vērtējumi. Jo ir ļaudis, kas, piemēram,
Otrā pasaules kara laikā ir stāvējuši frontes pretējās pusēs.
Dažreiz ir cīnījies brālis pret brāli, dvīnis pret dvīni, tēvs
pret dēlu. Citreiz tie bijuši dažādu tautu pārstāvji.
Ja raugāmies uz iepriekšējo gadsimtu vēsturi, tad liecības par
to, kas ir Latvija un latvieši, citu acīs ļoti bieži vispār
nefigurē. Arī tie, kas valdīja šajā zemē, ar vislielāko
nicināšanu un ar mazu interesi izturējās pret pamattautu, kura
šeit dzīvoja un kuras darbs un sviedri kā nekā atļāva viņiem
nodrošināt visu viņu varu, uzbūvēt viņu pilis un muižas, būt par
tiem, kas viņi bija. Dainas ar lielu ironiju to ļoti labi
saprot.
Mūsu vēsture tāpēc sastāv ne tikai no rakstītām liecībām, jo tās
aiz sevis atstāj parasti pie varas esošās struktūras. Mums ir arī
šī ļoti nopietnā pieredze par vēsturi, kuru pārdzīvo tauta, kas
dzīvo savu dzīvi, krāj savu gudrību, krāj savus priekus un bēdas,
savu izpratni par tām nodod nākamajām paaudzēm mutvārdu ceļā, bez
ierakstiem, bez vēstures zīmēm. Bet viņu mūžs un viņu dzīve arī
ir svarīgi. Viņi ne vienmēr hronikās ir pierakstīti un fiksēti,
tomēr viņi bija, viņi dzīvoja, un tie bija mūsu senči.
Daudziem, kas tagad Latvijā dzīvo, senči nāk no citas puses, ar
citu pārliecību un mērķi. Ja mēs modernā, plurālistiskā
sabiedrībā visi gribam dzīvot kopā, veidot demokrātisku valsti,
kur cilvēks vispirms jūtas kā savas valsts pavalstnieks, kā šīs
civilizācijas loceklis, kur viņš kā pilsonis piedalās ar
pilsoniskām tiesībām un pienākumiem, tad mums ir ar īpašu rūpību
un iejūtību jāizturas arī pret visiem personiskajiem
pārdzīvojumiem un ģimenes pārdzīvojumiem, kas var būt ļoti krasi
atšķirīgi. Tamdēļ man šķiet, ka vēstures skolotājiem būtu arī
ļoti nopietni jādomā par to, lai viņu audzēkņi spētu
painteresēties katrs par savas dzimtas likteni kā zināmu
vēsturisku notikumu līdzdalībnieki un liecinieki, kas varētu
liecināt paši par savas dzīves un mūža pieredzi, skolā citiem
stāstīt un stāstīt varbūt no atšķirīgiem viedokļiem. Jaunietim
tad būtu tas smagais darbs – mēģināt to visu savest kopā un
skolotājam kā ceļvedim, mentoram – palīdzēt to visu saprast un
izskaidrot, nonākot pie kāda visiem pieņemama galaslēdziena. Šis
darbs ir smags, bet, man šķiet, ļoti aizraujošs un saistošs, un
rezultāti ir ļoti svarīgi. Tāpat kā 23.augusts – viena diena,
divi paraksti, viens papīrs un tā pielikumi nesa tik smagas sekas
tik daudziem miljoniem un tik garus gadu desmitus Eiropas
kontinenta dzīvē.
Viss, ko jūs, skolotāji, darāt, atstāj ļoti dziļu iespaidu uz
jūsu audzināmajiem, piemēram, tas, cik dziļi viņos kā cilvēkos
ienāks šī mūsu ceturtā dimensija, ne tikai telpa, bet arī laiks,
šis dziļums, kas nāk no izjūtas un sapratnes par to, kas pagātnē
ir noticis. Man šķiet, ka tieši šī izjūta atbrīvo cilvēku no
pagātnes nastas, jo nav tā, ka brīvi varam doties nākotnē, domāt
par saviem mērķiem, cerībām un to piepildījumu, aizmirstot visu
nepatīkamo, paslaukot to zem tepiķa, un tad it kā ar atvieglotu
un drošu sirdi dodoties tālāk. Nebūt ne. Psihologi jau sen ir
atklājuši, ka neatrisināti konflikti, pat tādi, kas no pašas
agrākās bērnības gruzd cilvēka zemapziņā, var vilkties līdzi visa
mūža garumā un radīt ļoti daudz ciešanu un grūtību viņa dzīvē.
Bet tautām ir gluži tas pats – arī tautām ir bijušas savas
traumas, pārdzīvojumi, arī tās ir jāspēj vilkt dienas gaismā,
aplūkot ar skaidras apziņas kritisko prātu un beigās nonākt pie
secinājumiem, kas būtu gan sakarīgi, gan loģiski, bet tajā pašā
laikā arī emocionāli iejūtīgi un cilvēcīguma apņemti.
Vēsture nedrīkst būt tā augstākā ideja, kas nepazīst cilvēka
žēluma. Jebkurai augstākai idejai ir jābūt iemiesotai cilvēkos un
cilvēciskos cilvēkos. Arī tas ir jūsu izaicinājums – lai jūsu
mācītais priekšmets būtu mudinājums jūsu audzēkņiem izvairīties
no pagātnē redzētām kļūdām. Izprast, kas iepriekšējo paaudžu
vispārējo publiku un vadošās personības ir novedis pie šāda vai
citāda lēmuma, un tad pašiem visiem spēkiem censties savu pasauli
un savas tautas nākotni padarīt pēc iespējas labāku.
Es novēlu jums, lai jūsu vēstures stundas būtu tādas, kādas man
bija laime piedzīvot ar savu vēstures skolotāju, kad bērns tās
gaida ar nepacietību un jūtas vīlies, kad atskan zvans, nevis
iziet no klases kā no cietuma kameras. Es novēlu, lai jūs saviem
audzēkņiem spētu arī parādīt, cik ļoti vēsturi var atdzīvināt ar
literatūru, ar vēstures romāniem, filmām, ar internetā atrodamo
informāciju, ar enciklopēdijās pieejamām ilustrācijām. Es novēlu,
lai jūsu rokās un caur jūsu stāstījumu vēsture jūsu audzēkņiem
kļūtu dzīva, aizraujoša, audzinoša un, jā, arī patriotismu
veidojoša, tāda, kur cilvēks saprot – šī ir mana zeme, šī ir mana
tauta, tā ir manas tautas vēsture, kādas nav nevienam citam. Laba
vai slikta, spoža vai necila, tā ir un paliek mana vienīgā, tā ir
mūsu, un tamdēļ man tā, šajā zemē dzīvojot, ir īpaši nozīmīga.
Pārējais viss jau tad ir tehnikalitātes, bet, protams, arī tās ir
ļoti svarīgas, un par tām, protams, ir daudz vēl jārunā.
Paldies, ka esat šeit pilī, paldies, ka esat gatavas un gatavi
par šiem jautājumiem interesēties un runāt. Paldies jums visiem,
ka esat, ka mācāt mūsu bērnus, jo kur viņi būtu bez jūsu padoma
un bez jūsu darba? Lai jums sekmīgs jaunais mācību gads!