Eiropas Sociālā fonda finansējuma apguves sekmīgums
Viens no Latvijas tautsaimniecības izaugsmes un sociālās kohēzijas nodrošināšanas būtiskākajiem instrumentiem ir Eiropas Savienības (ES) struktūrfondi. Taču aizvien izteiktākas kļūst bažas, vai Latvija spēs šo Eiropas naudu apgūt.
Labklājības ministrijas ES struktūrfondu departamenta direktore Elita Milča Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta
Labklājības ministrijas (LM) ES struktūrfondu departamenta
direktore Elita Milča, LM administrētā Eiropas Sociālā fonda
(ESF) programmas tiek apgūtas sekmīgi, visi projektu konkursi ir
ne tikvien izsludināti, bet arī izvērtēti, dažās programmās gan
vēl nav paspēts noslēgt līgumus.
2004.–2006.gada plānošanas periodā no ESF Latvijai iespējams
saņemt 55 miljonus latu, kas paredzēti diskriminācijas un
nevienlīdzības novēršanai darba tirgū, profesionālās izglītības
kvalitātes paaugstināšanai un sasaistei ar darba tirgus prasībām,
kā arī nodarbinātības veicināšanai. Pēdējais sevī ietver gan
bezdarbnieku motivēšanu iekļauties darba tirgū, gan viņu apmācību
un pārkvalifikāciju, kā arī profesionālo un sociālo
rehabilitāciju.
ESF nauda tiek piešķirta trim nacionālajām programmām: “Atbalsts
aktīvo nodarbinātības pasākumu veicināšanai”, “Atbalsts
kapacitātes stiprināšanai par darba tirgus politikas un dzimumu
līdztiesības politikas ieviešanu atbildīgajās institūcijās,
informācijas izplatīšanai un izpratnes paaugstināšanai” un “Darba
tirgus pētījumu veikšana”.
Daļa finansējuma tika izkonkursēta trīs atklātajos projektu
konkursos (APK) un sešās grantu shēmās. APK projektus varēja
iesniegt šādās programmās: “Darba prakšu vietu nodrošināšana
jauniešiem bezdarbniekiem”, “Atbalsts darba tirgus pētījumu
veikšanai” un “Subsidēto darba vietu nodrošināšana sociālās
atstumtības riska grupām”. No iesniegtajiem 276 projektu
pieteikumiem tika atbalstīti 57 jeb 21%. Savukārt Sabiedrības
integrācijas fonda apsaimniekotajās četru grantu shēmās tika
iesniegti 235 projektu pieteikumi šādās programmās: “Pētījumu
veikšana par sociāli atstumto grupu iespējām darba tirgū”,
“Motivāciju programmas sociālās atstumtības riska grupām”,
“Konsultācijas un apmācības uzņēmējdarbības un pašnodarbinātības
uzsākšanai” un “Sociālās rehabilitācijas programmu izstrāde un
ieviešana”. Atbalstu guva 94 projekti jeb 40%.
Sociālo pakalpojumu pārvalde apsaimniekoja šādas ESF programmas:
“Sociālā darba speciālistu apmācības” un “Profesionālās
rehabilitācijas programmu izstrāde un ieviešana”. No 34 projektu
pieteikumiem atbalstu guva 13 jeb 38%.
Izplatītākās kļūdas un lielākās grūtības
Tā kā gandrīz visās programmās
tiks izsludināti atkārtoti projektu konkursi, “LV” jautāja
E.Milčai, par kurām programmām bijusi vislielākā interese. Kā jau
to varēja gaidīt, visvairāk projektu pieteikumu bijis par
subsidētajām darba vietām un motivāciju programmām sociālās
atstumtības riska grupām. Samērā niecīgs skaits pieteikumu (15)
bijis uz APK par atbalstu darba tirgus pētījumu veikšanai. Kā
stāsta amatpersona, vislabāk “aizgājušas” tās programmas, kuras
tā vai citādi Latvijā darbojušās jau līdz ES struktūrfondu
ienākšanai valstī, jo cilvēki tās jau zinājuši un labāk izpratuši
spēles noteikumus.
Departamenta direktore ar prieku atzīst, ka vairums iesniedzēju
spējuši izprast un izpildīt visus kritērijus, kuriem projektam ir
jāatbilst. Pieteikumus atlasīja divās kārtās, vispirms bija
jāiztur administratīvā izvērtēšana, tad kvalitatīvā.
E.Milča stāsta, ka līdz šim administratīvajā kārtā iesniedzējiem
vislielākās grūtības sagādājuši precīzi finanšu aprēķini. Bijušas
arī tādas banālas lietas kā nepareizs iesniegto kopiju skaits.
Tomēr pirmo kārtu izturējušo projektu pieteikumu skaits ir daudz
vairāk nekā to, kuri izturējuši kvalitātes izvērtēšanu. E.Milča
atzīst, ka daudziem nav bijis skaidrs jēdziens “auditējamās
vērtības”. Tas nozīmē, ka jāuzrāda, kāds rezultāts varētu būt no
veiktajiem ieguldījumiem. Un šo rezultātu raksturo četras
pazīmes: tas ir radies projekta laikā, ir pārbaudāms dabā, uz to
attiecas grāmatvedības uzskaites dokumentācija, ir attiecināms uz
pieļaujamiem izdevumiem. Daudzi projektu pieteicēji tā vietā
aprakstījuši īstenojamos pasākumus, procedūras, kas nav
pārbaudāmas vērtības. E.Milča uzskata, ka tā ir viena no
būtiskākajām lietām, kas vēl jāskaidro un pie kuras jāpiestrādā
nākamajiem projektu iesniedzējiem. Vēl aizvien ir arī tādas
kļūdas kā neizpratne, ko finansē ESF un ko ERAF. Jāatgādina, ka
visu kas attiecas uz infrastruktūru, finansē tikai pēdējais.
Projekti aptver visas programmas Latvijā
No visiem projektu pieteicējiem
pašvaldību ir ne mazāk kā 30%, aktīvas ir arī nevalstiskās
organizācijas, tā ka noraidāms dažu atbalstu neguvušo NVO
apgalvojums par priekšroku valsts un pašvaldību institūcijām.
Atšķirībā no, piemēram, Ekonomikas ministrijas administrētajām
programmām par atbalstu komercdarbības sākšanai un esošās
infrastruktūras modernizācijai, kur vairums projektu nāca no
Rīgas un Rīgas rajona, ESF projekti vienmērīgi pārklāj visu
Latviju. Īpaši E.Milča slavē Latgali, kura izrādījusi vislielāko
aktivitāti. Viņa arī atzīst, ka aktivitātes, kas vērstas uz
sociāli atstumtajām grupām, tiešām aptver tās visas, nav tā, ka
kāda grupa būtu palikusi bez iespējām saņemt ES
finansējumu.
ES struktūrfondi sociālai jomai neaprobežojas vienīgi ar ESF,
bija pieejams arī “Equal” programmas finansējums. Šī
programma gan nebija vērsta uz konkrētu palīdzību konkrētam
indivīdam. “Equal” mērķis bija izstrādāt jaunas un
netradicionālas iniciatīvas visu sabiedrības grupu iekļaušanai
darba tirgū, kuras varētu tikt iestrādātas politikas dokumentos.
Viens no inovatīviem projektiem ir, piemēram, personu ar garīgiem
traucējumiem un psihiskām slimībām integrācija darba tirgū, tāpat
projekts “Klusās rokas”, kas risina dzirdes invalīdu
nodarbinātības problēmas. Viens no “Equal” programmas
obligātiem priekšnoteikumiem bija partnerība, proti: projekta
īstenošanā jāpiedalās vairākām institūcijām – NVO, valstij,
pašvaldībai. E.Milča atzīst, ka tieši šī prasība daudziem
sagādājusi vislielākās grūtības, jo dažbrīd pietrūcis spējas
vienoties, kurš būs līderis. Problēma bijusi arī reģionālā
partnerība, jo dažbrīd blakus esošie rajoni iesnieguši projektu
pieteikumus par vienu un to pašu tēmu. Interese par programmu
bija liela, tajā saņemti 39 projektu pieteikumi par kopējo summu
27 miljoni latu. Tā kā Latvijai pieejamais finansējums bija 6,7
miljoni latu, skaidrs, ka konkurence bija ļoti sīva. To izturēja
12 projekti. Atšķirībā no ESF projektu konkursiem, kas, kā jau
minēts, turpinās un tiks izsludināti atkārtoti, “Equal”
finansējuma apguve ir noslēgusies.
Latvijai pierastais stāsts vēstī, ka, beidzoties ārvalstu
finansējumam, izsīkst arī no tā dzīvojušais projekts un tā
aktivitātes. Jautāta, vai ir pārliecība, ka ESF projekti būs
dzīvotspējīgi arī bez Eiropas finansējuma, E.Milča stāsta, ka
viens no vērtēšanas kritērijiem bija projekta ilgtspēja. Lai to
nodrošinātu, bieži tiek izmantots kombinētais finansējums – gan
struktūrfondu, gan valsts vai pašvaldības, kas arī ir zināms
garants projekta ilglaicībai.
Lūgta vērtēt to, ka atsevišķos gadījumos konkursa rezultāti
apstrīdēti tiesā, Elita Milča uzskata, ka tas ir tikai normāli,
un uzsver, ka sociālajā jomā šādu gadījumu nav vairāk kā citās
nozarēs.
Rūta Kesnere, “LV”