Uz Liepāju ar lidmašīnu
Latvijas aviosabiedrība “airBaltic” paziņojusi, ka no šā gada 5.septembra sāks tiešos lidojumus no Rīgas uz Liepāju.
Skats uz Liepāju no gaisakuģa Foto: Ilze Sedliņa |
Gaisakuģis no galvaspilsētas uz
Kurzemi dosies četras reizes nedēļā – pirmdienās, trešdienās,
piektdienās un svētdienās. Jaunajā maršrutā pasažierus pārvadās
“Fokker 50” tipa lidmašīna, kurā ir 46 vietas. Biļete vienā
virzienā maksās 19 latus, un lidojums ilgs apmēram 40 minūtes.
Jāpiebilst, ka biļetes ceļojumam uz Liepāju jau var iegādāties
“airBaltic” kasēs, aviosabiedrības interneta lapā, kā arī
ceļojumu aģentūrās.
Kā zināms, padomju okupācijas gados bija iespējams no Rīgas ar
lidmašīnu doties gan uz Liepāju, gan uz Ventspili, Daugavpili,
Rēzekni un Preiļiem. Taču, mainoties politiskajai iekārtai un
tautsaimniecībai pārejot uz tirgus ekonomiku, šie nerentablie
lidojumi tika izbeigti. Pēdējais regulārais pasažieru lidojums
maršrutā Rīga–Liepāja notika 1991.gadā. Šā gada pavasarī Liepājas
dome un “airBaltic” panāca konceptuālu vienošanos par lidojumu
atsākšanu. Aviosabiedrības zaudējumi, visticamāk, tiks kompensēti
no pilsētas līdzekļiem.
Liepājas lidostas direktors Aldis Mūrnieks sarunā ar “Latvijas
Vēstnesi” paskaidroja, ka aviolīnijas Rīga – Liepāja atjaunošanas
ideju iedvesmojusi pasaules pieredze. Daudzās valstīs, piemēram,
Somijā, pēc pašvaldību iniciatīvas un par to līdzekļiem,
iedzīvotājiem tiek nodrošinātas iekšzemes lidojumu iespējas.
Šādas politikas mērķis ir veicināt gaisa satiksmes attīstību,
rādot pozitīvu paraugu aviopārvadātājiem. A.Mūrnieks norādīja –
vairs nav iespējams tik viegli piesaistīt aviokompānijas kā
deviņdesmito gadu vidū, kad daudzi uzņēmumi bija gatavi veikt
lidojumus maršrutos ar apšaubāmu rentabilitāti. Taču, ja jaunais
reiss gūs pasažieru atsaucību, nākotnē var cerēt arī uz
finansiālu izdevīgumu. “Sākotnēji daudzi maršruti nav rentabli,”
sacīja A.Mūrnieks. Viņš atgādināja, ka kaimiņvalstī Lietuvā
savulaik par neperspektīvu uzskatītā Palangas lidosta strauji
attīstījusies un šobrīd, pateicoties nelielu aviokompāniju
darbībai, spēj piedāvāt arī daudzus starptautiskos lidojumus.
Vērā ņemama reisa Rīga–Liepāja mērķauditorija varētu būt Liepājas
uzņēmēji, kuriem, lai dotos uz ārvalstīm ar lidmašīnu, vispirms
jāmēro ceļš ar automobili vai autobusu līdz galvaspilsētai.
Tikpat neērta viņiem ir arī nokļūšana mājās, atgriežoties no
ārzemēm, tāpēc daudzi varētu izvēlēties ietaupīt laiku un spēkus,
ceļojot ar lidmašīnu. A.Mūrnieks uzsvēra – lidojumu sākšana šogad
ir perspektīvāks ceļš nekā gaidīšana sešus septiņus gadus, līdz
kāda aviokompānija izrādīs nopietnu interesi par gaisa līniju
veidošanu.
Šobrīd Liepājas lidostā tiek organizēti tikai čarterreisi.
A.Mūrnieks pastāstīja, ka deviņdesmitajos gados mēģināts piedāvāt
regulārus pasažieru aviopārvadājumus gan uz Maskavu, gan uz
rietumvalstīm, taču pozitīvi rezultāti nav gūti. Vēl 2000.gadā no
Liepājas varēja doties gaisa ceļojumā uz Dāniju, taču šie
lidojumi tika pārtraukti pasažieru trūkuma dēļ. Tāpēc var cerēt
uz lielāku ieinteresētību iekšzemes maršruta izmantošanā.
Gaisa satiksmes maršrutu Rīga–Liepāja sākotnēji bija paredzēts
atklāt jau maija beigās, taču radās nepieciešamība veikt
uzlabojumus Liepājas lidostas tehniskajā aprīkojumā. Līdz
1.septembrim valsts akciju sabiedrība “Latvijas gaisa satiksme”
pabeigs jaunas radiobākas uzstādīšanu, tādējādi nodrošinot visus
nepieciešamos apstākļus lidojumu uzsākšanai.
Juris Bārtulis, “LV”