Veselība vēlmju un iespēju pretrunās
|
Aktīva piedalīšanās ziedojumu
vākšanā, lai palīdzētu ārstēties ārzemēs kādam līdzcilvēkam, kam
palīdzēt nespēj Latvijas valsts, tajā pašā laikā atteikšanās
1.septembrī ielaist klasē ar AIDS slimu puisīti, piesardzība
attieksmē pret psihiski slimiem cilvēkiem, nostāja: katram savs
krekls tuvāks – visas šīs šķietami nesaistītās parādības raksturo
indivīda un sabiedrības attiecības, to mijiedarbību veselības
aprūpes jomā. Šo attiecību spektrs ir visai plašs – no nesavtīgas
palīdzības, līdz indivīda un dažādu pacientu grupu cīņai par
savām interesēm.
Kā “Latvijas Vēstnesim” uzsver Rīgas Stradiņa universitātes
Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedras vadītājs
profesors Ģirts Briģis, paldies Dievam, lielākoties indivīda un
sabiedrības intereses veselības jomā sakrīt. Lielākās pretrunas
iezīmējas jautājumos, kas saistīti ar infekciju slimībām un
veselības aprūpes finansēšanu.
Infekcijas un demokrātija
Ja runājam par pirmo, tad tas, cik
apzinīgi vai neapzinīgi pret savu veselību izturēsies, piemēram,
tuberkulozes vai AIDS slimnieks, ietekmēs visu sabiedrību.
Infekciju slimības nav ģenētiski determinētas, tās sabiedrībā
izplata ar tām saslimušie. Kā stāsta Ģ.Briģis, sabiedrībai ir
tiesības sevi pasargāt no inficēšanās riska. Tādēļ arī valdība
pieņēma Ministru kabineta noteikumus Nr.413 “Kārtība kādā veicama
personu obligātā medicīniskā un laboratoriskā pārbaude, obligātā
un piespiedu izolēšana un ārstēšana infekciju slimību gadījumos”
(publicēts “LV” 17.06.2005.).
Šis ir viens no retajiem gadījumiem, kad demokrātiskā sabiedrībā
indivīda tiesības brīvi izvēlēties (proti: ārstēties vai
neārstēties) pamatoti tiek ierobežotas. Te gan jāatceras, ka
sabiedrība sevi aizstāvēt drīkst tikai likumā noteiktajā kārtībā.
Ģ.Briģis atgādina gadījumu, kad kāds Liepājas slimnīcas ārsts
avīzē publicēja to cilvēku sarakstu, kuriem ir tuberkuloze, bet
kuri neārstējas. Toreiz sabiedrībā uzvirmoja diskusijas, vai
cēlais mērķis – pasargāt iedzīvotāju vairākumu no inficēšanās
riska – attaisno šādu mediķa, iespējams, izmisuma diktētu rīcību.
Profesors Ģ.Briģis atzīst: šāda ārsta rīcība, lai kādu motīvu
vadīta, nav pieļaujama. Jo ārstu mērķis ir saslimušo cilvēku
izveseļošanās, nevis viņu diskriminācija un negatīvas attieksmes
veidošana sabiedrībā. Tā arī ir viena no lielākajām problēmām –
nespēja nošķirt draudus, ko rada infekciju slimnieks, kurš
neārstējas, no apzinīga pacienta, kurš ārstējas un izpilda visus
ārsta norādījumus. Piemēram, tuberkulozes slimnieku, kurš nav
slimības akūtajā fāzē un neizdala baciļus, nedrīkst diskriminēt
darba tirgū. Tāpat nav nekāda pamata izolēt AIDS slimniekus, tas
ir klajš cilvēktiesību pārkāpums.
Ģ.Briģis arī uzsver: infektoloģijā visus iespējamos gadījumus,
kad saslimušais varētu radīt draudus sabiedrības veselībai,
likumdošanā iestrādāt nav iespējams, tāpēc jo svarīga loma ir
ārstam, kas daudzreiz ir vienīgais iespējamais vidutājs starp
indivīda tiesībām un sabiedrības interesēm. Vai mūsu ārsti
vienmēr ir tam gatavi, vēl joprojām ir atklāts jautājums.
Indivīda vēlmes un sabiedrības iespējas
Ja runājam par minēto interešu
sadursmi veselības aprūpes finansēšanā, tad te iesaistās trešais
spēlētājs – valsts Veselības ministrijas (VM) personā, kuras
uzdevums ir atrast līdzsvaru starp indivīda vēlmi saņemt visu sev
nepieciešamo medicīnisko palīdzību un sabiedrību, tās iespējām to
nodrošināt. Proti: resursu ierobežotības apstākļos (kas ir
jebkuras ekonomikas pamatproblēma) nākas izdarīt izvēli: vai
apmaksāt dārgu un sarežģītu operāciju vienam cilvēkam vai,
piemēram, vakcinēt 1000 bērnus pret difteriju. Gan profesors
Ģ.Briģis, gan VM valsts sekretāra vietnieks Rinalds Muciņš, gan
Pasaules veselības organizācijas Latvijas biroja vadītāja Aiga
Rūrāne “LV” uzsver: nauda tomēr būtu jāiegulda atbilstoši
sabiedrības vairuma interesēm.
Kā skaidro Ģ.Briģis, minētā pretruna īpaši aktuāla ir valsts,
nodokļu maksātāju, finansētā veselības aprūpes sistēmā, kāda ir
arī Latvijā. Sabiedrība savu finansiālo iespēju robežās garantē
noteiktu veselības aprūpes pakalpojumu klāstu, bet mūsdienu
medicīnas iespējas ir daudz lielākas. Un tad rodas ārstu un
pacientu dusmas: ir iespējas palīdzēt un saņemt palīdzību, bet to
liedz naudas trūkums. Šajā situācijā ir vainojama gan valsts, gan
arī pati sabiedrība.
Latvijā vēl joprojām aktuāla ir izvairīšanās no nodokļu
maksāšanas un atbildīgo institūciju nepietiekamais darbs to
iekasēšanā. Jebkuri neiekasētie un nesamaksātie nodokļi kā
bumerangs atgriežas pie sabiedrības kādu nesniegtu pakalpojumu
(neapmaksātas aknu transplantācijas, nesalabotu ceļu utt.) veidā.
Taisnības labad gan jāpiebilst, ka vismaz veselības aprūpē
neviena valsts nekad nespēs apmaksāt saviem pacientiem visus
ārstniecības pakalpojumus, kurus spējīga sniegt medicīna.
Ģ.Briģis min vienkāršu piemēru: ja kādas slimības ārstēšanā ir
atklāts jauns preparāts, kurš par 10% ir efektīvāks nekā
līdzšinējie, bet arīdzan krietni dārgāks, tad sabiedrība tomēr to
neizvēlēsies apmaksāt vienkārša apsvēruma dēļ: tā nevarēs to
garantēt visiem, kam tas nepieciešams. Tiek upurēta efektivitāte,
lai nodrošinātu līdztiesību. Vai tas ir pareizi? Ģ.Briģis atbild:
noteikti, jo demokrātiskas sabiedrības pamatprincips ir vienādu
iespēju nodrošināšana visiem, kas ir viens no galvenajiem valsts
uzdevumiem. No sabiedrības interešu viedokļa pilnīgi pareizs ir
arī references princips kompensējamo medikamentu apmaksas
sistēmā, proti: konkrētajā zāļu grupā valsts apmaksā lētāko
preparātu.
Labāk mazāk, bet visiem
Kā uzsver R.Muciņš, arī turpmāk
veselības aprūpes finansēšanā saglabāsies princips – mazāks
pakalpojumu klāsts, bet iespējami plašam pacientu lokam. Tādēļ
arī primārais uzdevums ir nevis paplašināt pakalpojumu un
kompensējamo medikamentu grozu, bet gan nodrošināt, lai tā
ietvaros nebūtu kvotu un nejēdzīgi garu rindu.
Ģ.Briģis atzīst, ka tas gan ir zināmā pretrunā ar konkrētā
indivīda interesēm, kuram bieži nepieciešams valsts neapmaksāts
pakalpojums. Profesors uzskata: šī pretruna ir objektīva un nav
atrisināma. Ja vien par risinājumu neuzskata a priori noteiktu
indivīda interešu pakārtošanu sabiedrībai.
R.Muciņš savulaik ar zināmu rūgtumu “LV” atzina, ka diemžēl masu
mediji pārsvarā nostājas indivīda interešu sardzē, emocionāli
izstāstot stāstu par slimnieku, kuram valsts atsakās palīdzēt,
bet noklusējot, ka par šo naudu vakcinēti vairāki tūkstoši bērnu,
nodrošinātas neskaitāmas profilaktiskās apskates utt. Profesors
to skaidro ar masu mediju vēršanos pie konkrēta
lasītāja/skatītāja, nevis abstraktas sabiedrības. Jo cilvēki,
uzzinot par šādiem gadījumiem, tos identificē vispirms ar sevi un
saviem tuviniekiem un tikai tad domā par sabiedrību kopumā.
Jautāts, vai un kā līdzšinējām valdībām izdevies šīs intereses
līdzsvarot, ievērojot līdztiesības principu un tajā pašā laikā
nekļūstot nehumāniem, Ģ.Briģis atzīst, ka tas tiek darīts, taču
šie optimālā kompromisa meklējumi ir pietiekami sarežģīti. Par
vienu no smagākajiem pēdējā laika lēmumiem Ģ,Briģis uzskata
pacientu līdzmaksājumu palielināšanu, kas samazina vienlīdzīgu
veselības aprūpes pieejamību un padara to vairāk atkarīgu no
maksātspējas.
Runājot par indivīda un sabiedrības interešu sadursmi, vairāki
“LV” aptaujātie eksperti atzina, ka tā varētu kļūt mazāk asa,
pieaugot vispārējai labklājībai. Jo, protams, ir zināma starpība
starp izvēlēm, kuras jāizdara Latvijai, un Vāciju, kurā cilvēki
pensijas gados izdara milzīgu spiedienu uz valdību, lai sakarā ar
ozona caurumiem virs Vidusjūras valsts apmaksātu saulesbriļļu
iegādi.
Kompromisi starp indivīda vēlmēm un sabiedrības interesēm būs
jāmeklē vienmēr, jautājums tikai,cik tie būs sāpīgi katram
atsevišķi un mums visiem kopā.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv
Uzziņai:
Valsts neapmaksā šādus ārstniecības pakalpojumus+:
*ortodontisko ārstēšanu (izņemot
pirmreizēju konsultāciju bērniem vecumā līdz 18 gadiem un
iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personai vecumā līdz 22
gadiem);
silantu lietošanu;
*zobārstniecības palīdzību personām, kas vecākas par 18 gadiem,
kā arī zobu protezēšanu;
*ambulatori veicamās injekcijas ādā, zemādā, intramuskulāri un
intravenozi (izņemot MK noteikumos minētos gadījumus);
*pirmreizējos medicīniski profilaktiskos pasākumus, kas
nepieciešami, stājoties darbā, kā arī obligātās veselības
pārbaudes;
*periodiskās medicīniskās apskates, kas nepieciešamas darba
apstākļu un darba specifikas dēļ;
*legālos abortus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par grūtniecības
pārtraukšanas organizatorisko kārtību;
*spermas donoru bankas uzturēšanu, mākslīgo insemināciju;
*tādus pašus vai informatīvi līdzvērtīgus izmeklējumus
sekundārajā veselības aprūpē, kuri atkārtoti veikti mēneša laikā
no dienas, kad veikts izmeklējums ar ģimenes ārsta nosūtījumu
(izņemot gadījumus, ja pacientam sniedz neatliekamo medicīnisko
palīdzību);
*seksoloģisko ārstēšanu;
*ārstnieciskās palīdzības nodrošināšanu publiskos
pasākumos;
*kosmetoloģiskos pakalpojumus un estētiski ķirurģiskās
operācijas;
*homeopātisko ārstēšanu;
*redzes asumu koriģējošu optikas izstrādājumu izrakstīšanu un
iegādi;
*dzirdes aparātu (izņemot kohleāros implantus bērniem)
iegādi;
*psihoterapeitisko palīdzību (izņemot palīdzību psihiatriskā
profila nodaļās vai specializētās slimnīcās);
*vakcināciju (izņemot valsts imunizācijas programmā noteiktās
vakcinācijas);
*profilaktiskās un citas medicīniskās apskates;
*alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes
noteikšanu (izņemot gadījumus, ja tā nepieciešama ārstnieciskā
procesa nodrošināšanai);
*tādu pacientu stacionāru ārstēšanu, kuru slimību vai traumu var
ārstēt ambulatori;
*speciālistu un stacionāro ārstniecības iestāžu sniegto veselības
aprūpes pakalpojumu, ja pacients rakstiski atsakās no gaidīšanas
uz plānveida veselības aprūpes pakalpojumu un pats vai trešā
persona veic *maksājumus par attiecīgo veselības aprūpes
pakalpojumu;
*ārstēšanu, izmantojot netradicionālās medicīnas metodes;
*orgānu un audu transplantāciju (izņemot asinis un to preparātus,
nieres, autologās šūnas, kaulus un saistaudus, fasciju, ādu,
cīpslas, skrimšļaudus, sirds vārstuļus un radzenes);
*speciālistu mājas vizīti (izņemot psihiatra mājas vizītes pie
psihiatriskiem slimniekiem pēc psihiatra izvēles);
*ģimenes ārsta mājas vizīti, izņemot vizītes pie: bērniem vecumā
līdz 18 gadiem; I grupas invalīdiem; personām, kas vecākas par 80
gadiem;
*ambulatori veiktus laboratoriskos izmeklējumus;
*konsultācijas, klīniskos un paraklīniskos diagnosticējošos
izmeklējumus, kurus pēc tiesu medicīnas eksperta norīkojuma
izdara prettiesiskos nodarījumos cietušajām personām;
*medicīnisko rehabilitāciju diennakts slimnīcās, (izņemot MK
noteikumos minētās pacientu grupas);
*ķirurģiskās operācijas slimnīcās (izņemot reģionālās un lokālās
neatliekamās palīdzības slimnīcas, specializētos centrus un
specializētās slimnīcas, stacionāro ārstniecības iestāžu
ambulatorās nodaļas un dienas stacionārus);
*pacientu īslaicīgo sociālo aprūpi ārstniecības iestādēs;
*veselības aprūpes pakalpojumus, kurus sniegušas ārstniecības
iestādes vai ārstniecības personas, kurām nav līgumattiecību ar
aģentūru;
*ārstēšanos sanatorijās un kūrortos;
*ambulatorās fizikālās medicīnas manipulācijas.
* No MK noteikumiem 1036 “Par veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtību” (publicēti “LV” 18.10.2005.)