Eiropas naudas apguve vieš bažas
Finanšu ministrs Oskars Spurdziņš aizvadītajā nedēļā izteica bažas par to, ka Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda līdzekļu apguve līdz šim nenotiek tik strauji, kā to vēlētos Finanšu ministrija (FM) un valdība kopumā.
Projektus piesaka gausi
Pagaidām apgūti tikai vien 18% no
kopējā apstiprināto struktūrfondu projektu finansējuma un tikai
13% no kopējā apstiprināto Kohēzijas fonda projektu finansējuma.
“Apgūti” – tas nozīmē, ka projektu iesniedzēji par tiem jau
saņēmuši finansējumu. Pēc ministra domām, tas ir par maz, lai
varētu uzskatīt, ka ES naudas apguve notiek normāli un vieš
optimismu.
Lai gan šobrīd tiek izskatīti daudzi projekti, jāņem vērā, ka šis
ir jau otrais gads trīs gadu ciklā, tādēļ realizēto projektu
apjoms Finanšu ministriju neapmierina. O.Spurdziņš norādīja, ka
FM kā ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadošā iestāde
pastiprinās projektu īstenošanas uzraudzību un, ja būs
nepieciešams, rosinās lemt par līdzekļu pārdali no neefektīviem
projektiem uz tādiem, kas spēj apgūt ES finansējumu.
Neizdarīgie sektori
Nav jau gluži tā, ka struktūrfondu
finansējuma apguve neveiktos nevienā jomā. Piemēram, zemkopībā
projekti tiek īstenoti veiksmīgi, tomēr vairākos citos sektoros
darbs nevedas. Tā Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas un Vides ministrijas vadītajās struktūrfondu un
Kohēzijas fonda projektu aktivitātēs paveiktais atzīts par
neapmierinošu. No 78 ūdenssaimniecības projektiem, kas pretendēja
uz struktūrfondu finansējumu un tika saskaņoti līdz 15.jūlijam,
līgumi parakstīti tikai par 9 projektu īstenošanu. Savukārt
Kohēzijas fonda līdzekļu apguvē piecu apjomīgu ūdenssaimniecības
un atkritumu apsaimniekošanas projektu īstenošana aizkavējusies
faktiski par 24 mēnešiem. Šajā gadījumā vispār nevar runāt par
iekļaušanos minētajā trīs gadu ciklā. FM par to ir ziņojusi
valdībai, un tiks veikta pastiprināta kontrole, lai noskaidrotu,
kā varējusi rasties šāda situācija, solīja O.Spurdziņš.
Arī Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pārraudzībā esošajās
nozarēs pirms gada tika apstiprinātas septiņu atklātu projektu
konkursu vadlīnijas, bet pašlaik četros no tiem vēl nav
apstiprināts neviens projekts. Tādējādi faktiski kavējas 13
miljonu latu apguve. Līgumi ir noslēgti tikai trijās no IZM
pārziņā esošajām septiņām nacionālajām programmām. Faktiski šajā
sektorā darbs ir sākts pavisam nesen. Šādu kavēšanos nedrīkst
turpināt, uzskata ministrs, jo nākamais ir pēdējais gads trīs
gadu ciklā, un, kardināli neko nemainot, iznākums varot būt
bēdīgs.
Savukārt Ekonomikas ministrijā ir saskaņotas septiņas grantu
shēmas, kurās apstiprināti projekti kopsummā par 33,2 miljoniem
latu, tomēr Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra līdz šim
vēl nav pieprasījusi struktūrfondu līdzekļu atmaksu. Tas liecina,
ka arī šo projektu īstenošana pēdējo mēnešu laikā nav
pavirzījusies uz priekšu.
Ministrs nevēlas vainot tikai savus kolēģus citās ministrijās.
Viņaprāt, nopietna nav bijusi arī pašvaldību attieksme, pieprasot
projektu finansējumu, taču pēc tam aktīvi nerīkojoties, lai
veicinātu to īstenošanu. Šāda vilcināšanās draudot ar to, ka
Latvija nespēs izmantot visu piedāvāto ES naudu.
Problēmas un to iespējamie risinājumi
Vērtējot, kādi varētu būt iemesli
tik gausai ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda apguvei,
O.Spurdziņš norādīja, ka projektu pieteicēji pārāk steidzas ar
projektu iesniegšanu, pieļaujot tajos daudz kļūdu un
neprecizitāšu, būdami pārliecināti, ka finansējums ir ierobežots
un naudas visiem nepietiks. Šādu projektu vērtēšana parasti
ievelkas, jo tajos bieži vien jāveic korekcijas.
Lai vērstu par labu šo situāciju, FM ir izstrādājusi noteikumus,
kas reglamentē, kā veicami grozījumi projektos. Tas varētu
atvieglot finansējuma pārdali, novirzot līdzekļus no projektiem,
kas kavējas, uz projektiem, kas tiek īstenoti kaut cik aktīvi,
lai vēl vairāk paātrinātu to virzību.
Lielai daļai projektu pieteicēju, tai skaitā arī pašvaldībām,
problēmas sagādā iepirkumu veikšana, kas būtiski kavē projektu
ieviešanu. Tā kā Latvijā iepirkumi tiek veikti atbilstoši
starptautiskajai praksei, šis process prasa zināmu laiku, jo
īpaši tad, ja projektu pieteicēji tam nav gatavi.
Problēmas projektu realizācijā rada arī tas, ka Latvijas
būvniecības tirgus nebija gatavs struktūrfondu izraisītajam
būvdarbu pieprasījumam. Augstais pieprasījums veicināja cenu
kāpumu un lika veikt izmaiņas projektu ieviešanas grafikos.
Zināmu laiku pirms šo projektu izsludināšanas būvniecībā bija
vērojams resursu pārpalikums, turpretī tagad resursu trūkst, jo
projektu ir krietni vairāk nekā celtnieku, kas spēj tos realizēt.
Taču atstāt projektu īstenošanu uz nākamo, pēdējo, gadu, pēc
ministra domām, nebūtu pieļaujams.
“LV” aptaujātie speciālisti ir vienisprātis, ka viens no
svarīgākajiem aspektiem projektu veiksmīgā ieviešanā ir to
kvalitāte. Iespējams, tieši tāpēc tik strauji uz priekšu ir
pavirzījies zemkopības sektors. Zemnieki kvalitātes nozīmi
saprata, jau piesakot projektus SAPARD (Special Assistance
Programme for Agricultural and Rural Development – īpašā
palīdzības programma lauksaimniecībai un lauku attīstībai)
programmas līdzekļu saņemšanai. Šoreiz viņu iesniegtie projekti
kvalitātes ziņā bijuši vieni no labākajiem.
Gita Kronberga, “LV”
gita.kronberga@vestnesis.lv