Vēstures misija nav gadskaitļu virknēšana atmiņā
Molotova - Ribentropa pakta noslēgšanas 66.gadadienā Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga un Vēsturnieku komisijas pārstāvji Rīgas pilī tikās ar Latvijas vēstures skolotājiem.
Valsts prezidente Vaira
Vīķe–Freiberga, tiekoties ar vēstures skolotājiem |
Skolotājs – filtrs mantojuma nodošanai
Valsts prezidente vēstures skolotāju salīdzināja ar filtru, caur kuru skolēnam nodod gadu gaitā uzkrāto mantojumu. Veidam, kā tas tiek pasniegts, var būt tālejošas sekas pilsoniskas sabiedrības veidošanā. Prezidente aicināja skolotājus sarežģīto mācību priekšmetu – vēsturi – pasniegt radoši un interesanti, lai jauniešos veidotu lojalitāti pret savu valsti un tās pilsoņiem. “Lojalitāti nevar iepotēt, lojalitāte izaug no izpratnes. Lojalitāte var rasties tad, kad sarežģītus, konfliktējošus, pretrunīgus, zaudējuma un sāpju pilnus vēstures notikumus spēj skatīt gan izjusti, gan distancēti, taču šis līdzsvarotais izvērtējums prasa laiku,” sacīja V.Vīķe-Freiberga.
Uz pilsonisku sabiedrību un politisku nāciju
Stājoties klases priekšā, vēstures
skolotāji izklāsta notikumus, kas atstāj dziļas un tālejošas
sekas, pat ja pirmajā mirklī skolēniem šie notikumi var šķist kā
sausi vārdu virknējumi un bezjēdzīgi iegaumējami datumi. “Vēsture
nedrīkst būt tā augstākā ideja, kas nepazīst žēluma. Jebkurai
augstākai idejai jābūt iemiesotai cilvēkos un cilvēciskos
cilvēkos,” uzsvēra V.Vīķe-Freiberga. Par vēstures sūtību un
būtību tika uzsvērta šīs mācības nozīme pilsoniskas sabiedrības
un politiskas nācijas izveidē. Lai skolēni kļūtu par
demokrātiskas valsts pilntiesīgiem un līdzatbildīgiem pilsoņiem,
viņiem jābūt dziļai izpratnei par to, “no kurienes nāk viņi un
viņu pasaule, no kurienes nāk tā zeme, kurā viņi dzīvo”.
Skolotājam audzēkņos jārada arī apziņa par informācijas daudzumu,
kas pasaulē pastāv, un par tās saistošo un aizraujošo raksturu.
Jebkura, arī vēstures, skolotāja uzdevums ir ieaudzināt jauniešos
zinātkāri, lai cilvēks būtu motivēts sevi izglītot mūža garumā.
V.Vīķe-Freiberga kā piemēru minēja ļaudis, kas bakalaura grādu
ieguvuši sirmā vecumā.
Valsts prezidente pretnostatīja vēstures skolotāja lomu
totalitārā un demokrātiskā sabiedrībā. Totalitārā sistēmā nevar
būt runas par atkāpēm no nepārprotami iezīmētas “oficiālas
līnijas” vēstures skaidrojumā ? ir jāturas pie skaidri noteiktiem
ideoloģiskiem formulējumiem. Pašreiz, demokrātiskā sabiedrībā,
pēc Valsts prezidentes domām, skolotāji jūtas nedaudz apjukuši no
plašā vēstures materiālu klāsta. Sagatavošanās vēstures stundai
ir kļuvusi daudz sarežģītāka, taču skolotājam ir “izvēles
brīvība”.
Mācīt tautas vēsturisko mantojumu
Norādot, ka pagātnes vērtējumu pretrunīgu cilvēku acīs darījusi dažādo varu ietekme, kad liecības par Latvijas vēsturi nereti fiksēja svešu varu pārstāvji, kas pret pamattautu izturējās nicīgi, Valsts prezidente aicināja vēstures skolotājus palīdzēt atklāt to vēsturisko mantojumu, kuru fiksējusi pati latviešu tauta. Daudziem, kas tagad dzīvo Latvijā, senči nāk no citurienes. Valsts vadītāja uzskata, ka pilsoniskas sabiedrības veidošanas nosacījums ir spēja iedziļināties arī ienācēju pieredzē. “23.augusts – viena diena, divi paraksti, viens papīrs un pielikumi – tas nesa tālejošas sekas miljoniem cilvēku,” šo datumu un tā nozīmi vajadzētu zināt katram izglītotam latvietim, savā uzrunā atzīmēja V.Vīķe-Freiberga.
“LV” informācija