Laika relativitātes vēsturiskais vektors
“Atmiņas par nākotni” – tā varētu nosaukt Latvijas Tautas frontes (LTF) muzeja izdoto grāmatu “Atgriešanās Eiropā ar dziesmotām revolūcijām”, ko sastādījusi muzeja direktore Meldra Usenko un nu jau bijušais Polijas vēstnieks Latvijā Tadeušs Fišbahs.
|
Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Divvalodu izdevums vienlaikus
latviešu un poļu valodā tapis LTF muzeja sadarbībā ar fonda
“Solidaritāte” centru un Polijas vēstniecību Latvijā.
Grāmatā apkopotas vairākas uzrunas un priekšlasījumi Rīgas
konferencē “Atgriešanās Eiropā ar dziesmotām revolūcijām” (no tās
arī patapināts grāmatas nosaukums) šā gada janvārī. Taču grāmata
nav tikai konferences dokumentu apkopojums – tajā ievietotas arī
Nobela prēmijas laureāta Leha Valensas un izcilā poļu komponista
un diriģenta profesora Kšištofa Penderecka atziņas, šogad
viesojoties Latvijā, kā arī vairāku pazīstamu sabiedrisko
darbinieku pārdomas un plašs fotomateriālu klāsts par padomju
impērijas sabrukuma norisi Latvijā un Polijā, un par mūsu
atgriešanos rietumu demokrātisko valstu saimē.
“Solidaritātes” demokrātijas laboratorijā
Ievadā Tadeušs Fišhabahs atgādina
latviešu un poļu vēsturiskās paralēles un solidaritāti cīņā par
pašnoteikšanās tiesībām, kā arī pāvesta Jāņa Pāvila II milzīgo
lomu “Solidaritātes” kustībā kopš 1979.gada, kad “lielā pasaules
garīgā autoritāte”Jānis Pāvils II svētceļojuma laikā Polijā teica
leģendāros vārdus: “Lai nāk Tavs gars un atjauno zemes veidolu,
šīs zemes veidolu!” “Vēsturiskas izmaiņas Polijā notika, tieši
pateicoties Svētajam garam un cilvēku drosmei,” uzsver
T.Fišbahs.
Grāmatas informatīvo smaguma centru veido Nobela prēmijas
laureāta Leha Valensas emocionālais priekšlasījums konferencē,
kurš daudzus pārsteidza, pat šokēja ar savu brīžiem pat rezignēto
atklātību un skeptisko skatījumu uz šodienu. Taču tieši tas arī
apliecināja mūsdienu pasaules pretrunīgo dialektiku, kurā nav
vietas mūžīgai eiforijai par sasniegto, jo uzvaras saldumu aizēno
jauni izaicinājumi – joprojām draudīgās pasaules un
globalizācijas eskalētās konkurences apstākļos.
Precīzs ir Leha Valensas sniegtais sabiedrības psiholoģiskā
noskaņojuma raksturojums padomju režīma laikā. “Padomju sistēma
lielā mērā padarīja cilvēkus negribīgus, tā noslepkavoja
iniciatīvu, tādēļ septiņdesmitajos gados un astoņdesmito gadu
sākumā masās bija ļoti daudz šaubu. Nebija izteiktas vēlmes
cīņai, mēs neredzējām iespējas izbeigt komunismu Padomju
Savienībā… Lielākā daļa cilvēku cieta, daudzi iepinās,
sasaistījās šajā sistēmā, un tikai neliela daļiņa cilvēku
cīnījās… Daudziem, it īpaši rietumu valstīs…, komunisms jau bija
līdz kaklam, taču neviens neredzēja tā beigas. Neviens nezināja,
kad tas beigsies, kā ar to apieties, kā to atrisināt... Un tad
notika kaut kas gandrīz neticams – šajā stagnācijas, riebuma un
apnikuma laikā polis kļūst par pāvestu.”
“Polija ar savu unikālo “Solidaritātes” eksperimentu kļuva par
antikomunistiskās cīņas radošo laboratoriju – gandrīz desmit
gadus pirms dziesmotās revolūcijas sākuma Latvijā.
Šī atziņa tika pausta arī Daiņa Īvāna, Latvijas Tautas frontes
priekšsēdētāja (1988–1990), janvāra konferences uzrunā “Būs
solidaritāte, būs Eiropa”. Nosaucot “Solidaritāti” par “Padomju
Savienības pakļauto tautu pretestības kustību garīgo simbolu”,
kas “uzsvēra mūsu cīņas relatīvi miermīlīgo, nevardarbīgo un
demokrātisko raksturu”, D.Īvāns sniedza latviešu nācijas brīvības
cīņu epohālu skatījumu, ? no 1905.gada revolūcijas (janvāra
konferences dienā pagāja tieši 100 gadu kopš strādnieku
demonstrācijas apšaušanas Daugavmalā) līdz 1919.gada brīvības
karam un 1988.–1991.gada dziesmotajai revolūcijai, kad “uz
politiskās skatuves Latvijā iznāca visa tauta”.
Cerēto un gūto samērojot
Grāmata liek arī domāt par mērķa,
līdzekļu un rezultāta samēru mūsu vērtību sistēmā. Kad rezultāts
pārspēj sākotnējo mērķi, gandarījuma vietā nesot jaunas
problēmas.
Tadeušs Fišbahs pievēršas ļoti būtiskam “Solidaritātes” un arī
Latvijas Tautas frontes dialektikas vektoram. “Domāju, ka ne
streikojoši strādnieki, ne tie, kas valdīja Polijā, pat
iedomāties nevarēja, ka izmaiņas būs tik lielas, ka tas būs
pirmais solis uz neatkarību šajā Eiropas daļā,” raksta Tadeušs
Fišbahs. “Vēlākā laikā šo notikumu rezultātā krita Berlīnes
mūris, notika Samta revolūcija Prāgā un sākās sabiedriskās
iekārtas transformācijas procesi citās zemēs.”
Uzmanību grāmatā piesaista arī bijušā Latvijas Ministru padomes
priekšsēdētāja Ivara Godmaņa (1990–1993) atziņas no sarunas ar
Lehu Valensu, kurās baltas un nebaltas dienas pieredzējušie
politiķi runājuši par jauno ideālu deficītu un centušies rast
jaunu, nāciju vienojošu ideju. I.Godmanis retoriski vaicā: “Kas
ir ar politisko, kolektīvo motivāciju pēc 2004.gada maija, kad
gan Polija, gan Latvija ir pilntiesīgas NATO un ES dalībvalstis,
kad garās cīņas posmi it kā ir izcīnīti un nākamie vairs nav tik
vienkārši nosakāmi? Kā tālāk kolektīvi motivēt sabiedrību gan
Polijā, gan Latvijā?”
Jautājums paliek bez atbildes. I.Godmanis atstāsta arī savu
vilšanos, kad kādā pasākumā jaunieši viņa lozunga līmenī
formulēto uzdevumu “sasniegt Eiropas vidējo dzīves līmeni
tuvākajos desmit gados” uzņēmuši ar skepsi. Viņi jau tāpat esot
Eiropā un varot braukt strādāt, kurp vēlas.
Atskatoties uz revolucionārā romantisma laiku un izvērtējot
iegūto, abi politiķi un valstsvīri nonākuši pie secinājuma, ko
Lehs Valensa bija formulējis jau viņu pirmās tikšanās laikā
1993.gadā: “Mēs uzvaram tikai atsevišķās kaujās, cīņa turpinās,
un tai nav beigu...”
“Viņam bija un ir taisnība,” atzīst Ivars Godmanis. “Tāda ir
dzīve”.
Jā, patiešām – tāda. Bet vai tikai? Vai kaut ko neesam
piemirsuši?
Garīguma vektors pragmatisma laikmetā
Par garīguma un ticības dzīvinošo
lomu brīvības gara atraisīšanā Lehs Valensa runāja šā gada
14.janvārī, Rīgā tiekoties ar Romas Katoļu baznīcas kardinālu
Rīgas arhibīskapu metropolītu Jāni Pujatu (šī saruna publicēta
“Latvijas Vēstnesī” 19.01.2005., grāmatā tā iekļauta, izmantojot
ierakstus “Latvijas Vēstneša” diktofonā – J.Ū.). Kad Viņa
eminence Jānis Pujats sarunas sākumā izteica nožēlu, ka “vecā
labā kristīgā Eiropa aiziet pagātnē”, Lehs Valensa tālredzīgi
atbildēja: “Domāju, tas ir tikai uz laiku. Mūsu laikmets bijis
straujām milzu pārmaiņām bagāts. Tagad jānogaida, kamēr viss
stabilizēsies. Es domāju, pienāks diena, kad datori mums liks
saprast, ka esam sīki un ka laimei ar treknu desas gabalu vien ir
par maz. Cilvēkam nepieciešamas lielākas – garīgās
vērtības.”
Garīgo vērtību prioritāti akcentē arī izcilais poļu komponists un
diriģents profesors Kšištofs Penderenckis, brīdinot: “Tehnikas
pārņemtajā mūsdienu pasaulē kārdinājumi augstajai kultūrai var
izraisīt ļoti bīstamas sekas. Cilvēks, kas jūt, pazūd kibertelpā;
progresējošā globalizācija nogalina cilvēkā labāko, proti,
metafiziskās, personīgās uztveres spēju. Es esmu radošās domas,
inspirācijas nepieciešamības un pilnīgā cilvēka, kas ir spējīgs
uz iekšējo renovatio (atainošanu) mākslas procesā, koncepcijas
aizstāvis.”
Izjūtot uzvaras epohālo nozīmīgumu
Sniedzot vairāku latviešu un poļu
politiķu, sabiedrisko un kultūras darbinieku skatījumu uz mūsu
kopīgo – niansēs un izpausmēs atšķirīgo, taču stratēģiskajā
virzībā līdzīgo pagātnes cīņu pret komunistisko diktatūru,
grāmata liek izjust šo notikumu epohālo nozīmīgumu.
Kopumā jaunā grāmata jāatzīst par veiksmi. Ja konkrētāk, tas ir
pirms gada noslēgtā Latvijas Tautas frontes muzeja un
“Solidaritātes” centra sadarbības līguma teicams rezultāts. Jo
nozīmīgāks vēsturiskās Gdaņskas vienošanās ceturtdaļgadsimta
jubilejas priekšvakarā. Zīmīgi arī, ka jaunās grāmatas
prezentācija notika 23.augustā, Molotova–Ribentropa pakta
parakstīšanas 66.gadskārtā.
Jānis Ūdris,
“LV”
janis.udris@vestnesis.lv