Sieviete, kam putns sēž uz pleca
Sv.Pētera baznīcā atvērtā Anitas Jansones–Zirnītes jubilejas izstāde ir vērienīga un pacilājoša. Glezniecība un grafika. Visdažādākās tehnikas un izteiksmes līdzekļi, visdažādākie žanri un noskaņas. Kritiķi viņu raksturo kā vienu no daudzpusīgākajām un ražīgākajām savas paaudzes māksliniecēm. Arī kā sabiedriski aktīvu cilvēku, rosīgu kultūrvides kopēju. Tā mūsu saruna par ceļu mākslā savijas ar stāstu par ienākšanu Burtniekos un garīgi piesātināto dzīvi laukos.
Anita Jansone-Zirnīte Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Gadu gredzeni
– Izstādei ir tāds vēsturisks
piesitiens. Katra desmitgade kā gadu gredzens dzīves kokā. Pirmā
ir bērnība, kad pasaule bija brīnumu pilna. Esmu dzimusi
rīdziniece, un kā spilgts brīnums man atmiņā palicis “Gulbju
ezers”, pirmā redzētā baleta izrāde. Bet tā mazā meitene gleznā
“Karstā maize” esmu es. Vasarās ciemojos pie tēva vecākiem šajos
pašos Burtnieku “Viļņos”, kur tagad dzīvoju. Un sestdiena arvien
nāca ar krāsnī ceptu baltu maizi. Liels, smaržīgs kukulis ar
mirdzoši brūnu garoziņu. Karsts un kūpošs. Un blakus – medus un
piens.
Bērnībā katram patīk zīmēt, nekādu īpašu agri modušos dotību man
droši vien nebija. Uz Jaņa Rozentāla mākslas skolu mani aizveda
māte. Viņa strādāja par grāmatvedi, bet vienmēr darīja arī kaut
ko priekam. Pina, adīja, skaņoja krāsas. Jaunībā bija
piedalījusies dažās “Zaļās vārnas” izstādēs. Savā personālizstādē
Madonā es izliku arī vienu mammas gleznu. Man tā patīk, un es
ļoti gribēju, lai viņa atgrieztos pie gleznošanas, bet tas
nenotika. Tēvs bija ļoti labs virpotājs. Mammai uz kāzām viņš
bija izgriezis koka pūcīti, kas ir patiesi skaista. Latvieši jau
visi ir dvēselē mākslinieki.
Mums mājās bija kādas krāsas, un pirmo eļļas bildi es uzgleznoju
uz akvareļu kastes. Bet par vēl agrākiem laikiem, kad man bijuši
kādi trīs gadi, māte stāstīja tādu notikumu. Arī tepat no
“Viļņiem”. Es mierīgi spēlējos, viņa kaut ko dara. Pēkšņi
attopas, ka bērna vairs nav. Skatās uz vienu pusi, otru – nekur
nav. Un tad tajā mājas galā, kur līdz pat mežam aizstiepjas
līdzeni lauki, viņa mani ierauga jau gandrīz pie horizonta. Eju,
kaut kādu dēli padusē pasitusi. Mamma atskrien, saņem pie rokas
un jautā: “Kur tu iesi, meitiņ?” Un es atbildu: ”Iešu skoloties!”
Kāpēc tas dēlis padusē? Varbūt bērnam padomā bija tieši mākslas
izglītība.
Pilnīga reāliste
Priekšmetiska realitāte vērojama
lielākoties klusajās dabās. Kā saulespuķes ar peli vai ķiploki
rožaini sārtā noskaņā. Mākslinieces siltais un dvēseliski
redzīgais skatījums ļauj ieraudzīt vienkāršo lietu skaistumu,
ikdienišķo parādību neatkārtojamo vienreizību.
– Mani rozā ķiploki ļoti patika Gunāram Cīrulim. “Kā no ķiplokiem
var uztaisīt tādu poēziju!” viņš brīnījās. “Saulespuķes ar peli”
pēc kādas izstādes Vācijā palika tur. Baltijas kristīgās
jaunatnes centrā Anabergas pilī Bonnā ir iekārtota neliela manu
darbu ekspozīcija. Bet man šī glezniņa pašai patika, jo tā
pavisam tieši atspoguļo mūsmāju rudens realitāti. Un tad es
rīkojos tā, kā parasti nedaru. Atkārtoju šo motīvu. Un tapa šī
klusā daba. Neesmu atkārtojusies pilnīgi, bet motīvs ir tas
pats.
Es gan domāju, ka esmu pilnīga reāliste. Bija tikai neliels
posms, kad gleznās dominēja laukumu attiecības, zināma
abstrakcija. Zīmes, simboli – tie arī atspoguļo reālas
sajūtas.
– Vai to var teikt arī par abām brīnišķīgajām gleznām, kam dots nosaukums “Ūdens zīmes”? Cilvēks to priekšā var meditēt stundām, jo te ir ziema un vasara, miers un mūžīgais ritums, latviešu raksti un kosmiska bezgalība.
|
|
|
– Tas nāk no manas Burtnieku
realitātes. Tu izej ārā, un pāri tev debesis. Ne tādas kā
pilsētā, kur mudžinās dažādas gaismas. Tu redzi tikai zvaigznes.
Tās pašas, kas te mirdzēja pirms simt, tūkstoš un vairāk gadiem.
Mūžība! Tā ir reāla sajūta. Protams, sajūta. Bet arī sajūta ir
realitāte.
Man ļoti, ļoti, ļoti patīk tas vārds un jēdziens – ieklausīties.
Tu ieraugi un ieklausies. Ja nav laika ieklausīties, tad ir
slikti. Tad arī nekādas sajūtas nerodas. Ieklausīšanās palīdz
uzzināt par dzīvi vairāk. Kādā skumjā rudenī es sev pēkšņi
atklāju, cik neparasta ir oktobra gaisma. Lapas nokritušas, it kā
nekā vairs nav, bet saule visam pāri lej savu gaismu. Un tā ir
tik brīnumaini skaista.
Mākslinieciskā pavadmūzika
Pat tie, kas nemēdz iet uz mākslas
izstādēm, būs ievērojuši Anitas Jansones–Zirnītes vārdu kādā
grāmatas titullapā. Ar viņas “māksliniecisko pavadmūziku”
(Astrīdes Ivaskas apzīmējums) iznākušas vairāk nekā piecdesmit
grāmatas. Izstāde sniedz ieskatu arī šajā darbības laukā.
– Arī šai daļai ir vēsturiska pieskaņa. Pētera Jurciņa dzejoļu
krājums “Smagums” bija mana pirmā un arī viņa pirmā grāmata.
Ilustrēju arī Jāņa Baltvilka pirmo krājumiņu “Pa vidu vasara”.
Tie bija pagājušā gadsimta 70.gadi. Uz tiem attiecas arī Māras
Zālītes “Vakar zaļajā zālē”, Māra Čaklā “Minkuparks” un dažas
Olgas Lisovskas un Pētera Zirnīša grāmatas. Te var redzēt, kādas
bija to laiku iespējas, kāda bija papīra kvalitāte, druka,
krāsas. Grafikas daļā esmu izstādījusi krāsu ofortus, ko darināju
Lūcijas Zamaičas grāmatai “Es, Lucija Zamaič, un mani vārdi”.
Iespiesti grāmatā, tie maz atgādina oriģinālu.
Ar jaunām iespējām un jauniem noteikumiem nāca nākamās
desmitgades. No 90.gadu izdevumiem man sevišķi mīļa ir Regīnas
Ezeras miniatūru grāmata “Zvaigžņu lietus”. “Kā apturēt upi un
acumirkli?” ievadesejā vaicā rakstniece. “Kā izmērīt acumirkli,
ja nosacīts ir pat Mūžības jēdziens? Vai jebkad jelkas pasaulē
atkārtojies? Nemūžam! Šodien – un vairs nekad.” Tā ir tāda
literatūra, kas māksliniekam ļauj kļūt par līdzradītāju.
Par Burtniekiem kaut nakts vidū
Abi būdami īsti rīdzinieki, Anita
un viņas vīrs Pēteris Zirnītis (1944–2001) ilgi nav varējuši
izšķirties starp vasarnīcu Murjāņos un Anitas vectēva “Viļņiem”
Burtniekos. Bet, kad izvēle notikusi, ar visu sirdi metušies
darbā. Neatlaidīgi kopuši savu sētu, gadu pēc gada arvien ciešāk
ieauguši Burtnieku ļaudīs un kopīgi darāmos darbos.
Pēteris Zirnītis savā dienasgrāmatā, kuras fragmenti lasāmi
Andras Konstes un Anitas Jansones–Zirnītes sastādītajā grāmatā
“Dzejnieka laiks tēlos un attēlos”, 1984.gada 10.decembrī par
savu dzīvesbiedri ierakstījis šādas rindas: “Burtniekos viņa
kustina tautas garu. Un iznāk arī, ja tā viens ķeras klāt.” Anita
turpretim uzskata, ka pie visa vainīgs bijis Pēteris: “Viņš
arvien lietas skatīja plašākās kopsakarībās, redzēja tālāk par
degungalu. Bijām atnākuši uz palikšanu, un viņš uzskatīja, ka
mums tas jādara zināms pagasta dzīves vadītājiem. Tā un tā, mēs
te dzīvosim un esam gatavi kaut ko darīt vispārības labā.”
Ieiešana Burtnieku sabiedrībā notikusi ļoti viegli, it kā pati no
sevis.
– Burtniekos ir ļoti labs kodols. Cilvēki, kas ilgus gadus
skatījušies ar redzīgām acīm. Dzīvesgudri saimnieciskās dzīves
vadītāji, skolotāji, bibliotekāri, dārznieki. Brīnišķīga paaudžu
pēctecība. Ceļot jauno, visur pamatā tiek likts no priekštečiem
saņemtais mantojums. To visu mēs centāmies atspoguļot arī ceļvedī
“Burtnieki. Ezers. Dzīve”. Tas ir kolektīvs darbs, kurā arī es
esmu ielikusi daļiņu no sirds.
Anitas sirds un rokas bija klāt, kad atjaunoja baznīcu, mazgāja
gadsimtu uzslāņojumus Briedes krogā, kur tagad iekārtots
Zirgkopības un novadpētniecības muzejs, pagastnama priekšā
ierīkoja piemiņas vietu padomju laikā represētajiem
burtnieciešiem, un vēl un vēl. Vai tas nav atņēmis pārāk daudz
laika radošajam darbam?
– Tas atņem katastrofāli daudz laika. Bet ārkārtīgi daudz dod kā
cilvēkam. Un – kas man ir kā cilvēkam, tas pieder mākslai.
Ar šo kalambūru, kā saka Anita, mēs šoreiz sarunu beidzam, jo par
Burtniekiem viņa ir gatava runāt kaut nakts vidū. Un šim tematam
būs jāvelta atsevišķa saruna.
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv