Latvijas kultūras darbinieku forumā “Tradīcijas un attīstība” Rīgā 2005.gada 25.augustā:
Labdien, dāmas un kungi!
Man ir liels gods atklāt šo forumu un vēl jo lielāks – redzēt
zālē tik daudz cienījamu cilvēku, kas atsaukušies kultūras
ministres aicinājumam. Aicinājumam uz sarunu par jautājumiem, no
kuru risinājuma atkarīga mūsu kultūras dzīvotspēja un
nākotne.
Es gribētu runāt par divām lietām. Vispirms – par valsts
attiecībām ar kultūru. Par to, kā mēs saprotam kultūras vietu un
lomu, raugoties no valsts pārvaldes skatpunkta.
Un otrs – par valsts iespējamo vīziju kultūras kontekstā. Par to,
kādu mēs vēlamies redzēt savu valsti pēc desmit gadiem – ne tikai
politiskā vai ekonomiskā aspektā. Kādu mēs vēlamies redzēt valsti
kā Eiropas un pasaules kultūras sastāvdaļu?
Kultūra Latvijā bieži ir salīdzināta ar pabērnu, kam politiķi
nelabprāt pievērš uzmanību. Šādiem pārmetumiem ir savi iemesli.
Viens no galvenajiem valsts uzdevumiem pēdējos piecpadsmit gados
ir bijis demokrātijas un brīvā tirgus vērtību iedzīvināšana. Tas
nebija viegls posms. Nevienam no mums nebija pietiekamas
pieredzes, un visā pasaulē nebija neviena, no kā mācīties, jo tik
straujai pārejai no sociālistiskas plānveida ekonomikas nebija
precedentu.
Mēs ticējām, ka brīvais tirgus un demokrātija atrisinās visas
mūsu problēmas, mēs dzīvosim labāk, brīvāk, bagātāk. Mēs ticējām,
ka mēs dzīvosim “kā ārzemēs”. Ka ekonomika attīstīsies, būs daudz
naudas, daudz bagātu uzņēmumu un uzņēmēju, un tad naudas visam
pietiks. Arī kultūrai, tikai nedaudz jāpaciešas.
Tagad, kad mēs esam sasnieguši savus politiskos mērķus,
iestājušies ES un NATO, tagad, kad pirmie desmit brīvā tirgus
gadi ir aiz muguras, kļūst redzams, ka brīvais tirgus nav
brīnumlīdzeklis, turklāt tā attīstību ietekmē gan lokālas, gan
nacionālas īpatnības. Sāk iezīmēties kāda mūsu tautas īpašība,
par kuru agrāk mums nebija īstas nojausmas.
Šķiet, vairākas pazīmes liecina, ka latvieši nemaz tik ļoti
netiecas kļūt par kapitālistiem. Mums, protams, ir cilvēki, kas
tā vai citādi pa šo laiku ir kļuvuši bagāti, bet valstiski
nacionāli domājošu uzņēmēju slānis ir pavisam šaurs. Cik tad ir
to latviešu kapitālistu? Latviešu, kam pieder fabrikas, lieli
uzņēmumi, latviešu, kas rada daudzas darbavietas? Trīs, pieci,
desmit? Tie drīzāk ir izņēmumi, kas apstiprina nepievilcīgo
likumsakarību. Pamēģiniet nosaukt viņus, un jūs redzēsit, ka
slavenu, veiksmīgu, talantīgu uzņēmēju mums tikpat kā nav.
Latvijā netrūkst lielu bagātu uzņēmumu, taču tie nepieder
latviešiem.
Latvieši, kas vien var, steidz savus mazos un vidējos uzņēmumus
pārdot ārzemniekiem, latvieši kaut kādu iemeslu dēļ baidās vai
nevēlas paplašināties, izmantot iespēju lauzties Eiropas
tirgos.
Varētu vaicāt – kāds tam sakars ar kultūru? Vistiešākais. Ja
nācijai nav savu kapitālistu, nav nacionāli noskaņotu,
patriotisku lieluzņēmēju, mecenātu, tad daudzām lietām zūd
finansējums, tajā skaitā kultūrai. Tādā veidā kultūra nesaņem
būtisku finansējuma daļu, ko citās valstīs tradicionāli nodrošina
privātais kapitāls.
Ārzemniekiem piederošais kapitāls varbūt kādreiz kaut ko palīdz,
kaut ko dara mārketinga interesēs, arī tas ir jāveicina, bet uz
to mēs nevarēsim paļauties. Tā ir skumja atziņa, kas diemžēl ir
jāņem vērā, domājot par nākotnes kultūrpolitiku Latvijā.
Atskatoties uz valsts attīstību pēdējos gados, nevar nepamanīt
vēl kādu lietu. Kamēr Latvijas uzņēmēji lēnām zaudējuši pozīcijas
savā pašu zemē, kamēr Latvijas uzņēmējiem pietrūcis drosmes,
zināšanu un enerģijas iekarot kaimiņu tirgus un pieteikt sevi
Eiropā, Latvijas kultūra, neraugoties uz gandrīz jebkāda atbalsta
trūkumu, ir pārsteigusi mūs ar aizvien jauniem un jauniem
sasniegumiem. Un ne tikai mūs.
Atšķirībā no Latvijas uzņēmējiem Latvijas mākslinieki,
komponisti, mūziķi, režisori aizvien drošāk un aktīvāk piesaka
sevi uz Eiropas un pasaules skatuvēm. Šķiet, ka latvieši pēc
savas dabas nav nekādi lielie kapitālisti, latvieši ir kultūras
un brīvo profesiju cilvēki.
Tās ir jomas, kurās mēs jūtamies labi, tās ir jomas, kurās mēs
gūstam panākumus, tās ir jomas, kurās izpaužas tautas talants,
tautas spēks un tautas varēšana. Protams, tās ir tikai manas
pārdomas. Iespējams, ka es kļūdos.
Iespējams, ka ar laiku kaut kas mainīsies. Taču mums ir jāprot
paškritiski paraudzīties pašiem uz sevi un novērtēt situāciju,
plusus un mīnusus. Iespējams, ir pienācis laiks vēl vienai
atklātai un paškritiskai diskusijai par to, kas ir latviešu kā
nācijas spēks. Kādas īpašības mums piemīt kā nācijai. Kā mēs
raugāmies paši uz sevi, un kādus mēs vēlētos redzēt savus bērnus.
Es personīgi esmu pārliecināts, ka vislabāk cīnīties ar saviem
trūkumiem ir – padarot tos par iespējām. Mūsu spēks ir meklējams
turpat, kur slēpjas mūsu lielākais trūkums. Mūsu individuālismā,
bieži paštaisnumā, mūsu taisnības sajūtā un spītībā, darbaspējās
un centībā. Ar šādām īpašībām reizēm ir grūti
uzņēmējdarbībā.
Bet bez šādām īpašībām nav ko meklēt mākslā. Kultūras cēlāji
visbiežāk bijuši arī celmlauži – sava ceļa gājēji, lielas
personības, cilvēki, kas nav gatavi uz kompromisiem ne ar vienu,
arī ar sevi.
Brīvais tirgus ir valsts ekonomiskās veselības pamats, taču tas
nekad nespēs vienot tautu. Latvijā tas ir skaidri redzams.
Kultūra laiku laikos ir bijis vienīgais spēks, kas spēj vienot
latviešus. Mēs taču zinām – vai tas būtu koris vai deju
kolektīvs, dziesmu svētki vai brīvdabas teātra izrāde, tās ir tās
vietas, kur tiek aizmirsti ķīviņi un likstas.
Mūsu tautas patiesie līderi vienmēr ir bijuši ne jau politiķi vai
bagātnieki, mūsu tautas patiesie līderi vienmēr ir bijuši
dzejnieki, rakstnieki, aktieri, komponisti, koru diriģenti,
tautskolotāji.
Mēs vēsturiski neesam tirgotāju tauta, mums nav šādu sakņu un
pieredzes, tautas dvēsele negribīgi pieņem brīvā tirgus īstenību.
Tas nav nedz labi, nedz slikti, tie vienkārši ir apstākļi, ar
kuriem mums jārēķinās. Tāpat kā tas, ka mums ir krāšņas, dziļas
un nepārtrauktas kultūras tradīcijas. Tā ir mūsu priekšrocība, ko
mums jāmāk izmantot.
Mēs varam lepoties ar saviem rakstniekiem un dzejniekiem, teātri
un kino, komponistiem un izpildītājiem, ar saviem dziesmu
svētkiem un unikālajām pašdarbības mākslas tradīcijām. Mūsu
kultūra ir izcietusi padomju laiku vajāšanas, represijas un
cenzūru, nezaudējot savu spēku. Mūsu kultūra ir izdzīvojusi
pēdējo piecpadsmit gadu nabadzības pazemojumu. Ir pienācis laiks
pielikt punktu nemitīgajiem pārbaudījumiem, pazemojumiem un
nicināšanai. Mūsu kultūrai un jums, cilvēkiem, kas ziedo sevi
Latvijas kultūrai, piemīt tāds spēks, patriotisms un celtspēja kā
nevienam citam. Manuprāt, tas ir acīmredzami.
Kultūras darbinieku pašaizliedzība nekad nav tikusi novērtēta
pietiekami. Visi zina, ka kultūras darbinieks ir tas, kurš strādā
ne jau naudas dēļ. Varētu teikt – nu tad lai arī strādā.
Izskatās, ka tāda visus šos gadus ir bijusi valsts attieksme. Tas
nav pareizi. Tas ir jāmaina.
Te es lēnām pietuvojos savam otrajam jautājumam: kas tad valsts
un kultūras attiecībās būtu jāmaina, kas valstij būtu
jādara?
Pirmā atbilde ir skaudri vienkārša – palielināt valsts
finansējumu. Jā, to mēs izdarīsim, taču mums ir ne tikai jāmaina
budžets, bet jāiedibina jauna domāšana. Mums ir jāpārskata
vērtības, uz kurām balstās domāšana par valsts, nācijas un
kultūras attiecībām. Budžeta plāns ir pati vienkāršākā daļa. Šis
plāns, ko mēs esam izveidojuši kopā ar kultūras ministri, paredz
nākamo piecu gadu laikā trīs reizes palielināt kultūras
darbinieku algas. Kultūras ministre jums par to pastāstīs sīkāk.
Šāds politisks lēmums ir pieņemts, kaut arī valdībai tas nebūs
viegls uzdevums.
Šī valdība strādā tikai devīto mēnesi, taču spējusi panākt zināmu
lūzumu vairākos jautājumos, kas samilzuši iepriekšējos
gados.
Arī jūs zināt, cik nolaista ir veselības aprūpe, cik smagos
apstākļos strādā policisti. Risinot vienas jomas problēmas, mēs
nedrīkstam to darīt uz citu rēķina. Bet mēs tiksim galā.
Kultūras darbinieku algu jautājums beidzot tiks risināts. Mūsu
mērķis ir izdarīt to sistēmiski, nevis aizlāpot vienu vai otru
caurumu. Ir veikti aprēķini un izveidots grafiks visu kultūras
darbinieku algu pieaugumam. Ja nodokļu ieņēmumi Valsts kasē
pieaugs tikpat labi kā šogad, iespējams, ka mēs varēsim īstenot
šo grafiku arī īsākā laika posmā – četros gados.
Šobrīd pašvaldību līmenis ir tas, kur es redzu visvairāk
problēmu. Starp dažādām pašvaldībām pastāv milzīgas atšķirības.
Dažu pašvaldību vadītāji ir spējuši atrast iespējas labi finansēt
savus kultūras darbiniekus, citur klājas pavisam smagi. Tas ir
lielais politiskais darbs, kas mums stāv priekšā, – strādāt kopā
ar pašvaldību vadītājiem, palīdzēt, pārliecināt, izskaidrot.
Pašvaldību daļa kultūras finansēšanā ir daudz par zemu. Tāpat
mūsu spējas piesaistīt starptautisku fondu un mecenātu naudu ir
nepietiekamas.
Kultūras menedžments ir joma, kurā mums trūkst profesionāļu. Taču
būs gan profesionāļi, gan nauda, gan attīstība, ja mēs paši
noticēsim un spēsim citiem pierādīt, ka mēs, lai arī maza tauta,
lai arī neesam nekādi tirgotāji un naftas mums nav, tomēr esam
lielas kultūras tauta. Latvija un Rīga jau tagad ir izteikts
kultūras dzīves reģiona centrs. Rīgā notiek aktīva, ļoti bagātīga
mūzikas dzīve, mums ir labi teātri, Opera, sāk atdzīvoties
latviešu kino. Rīgā ir augsta līmeņa Mākslas un Mūzikas
akadēmijas. Kultūras dzīve nav mazāk aktīva arī ārpus
Rīgas.
Mēs daudz uzmanības veltām tam, lai nostiprinātu Rīgas kā
reģionāla centra lomu, domājot ne tikai par Baltijas valstīm, bet
visu Baltijas jūras reģionu. Mums ir jāizmanto visas mūsu
dabiskās un vēsturiskās priekšrocības, tajā skaitā arī mūsu
kultūras potenciāls. Šajā sakarā būtisks ir modernās mākslas
muzeja un akustiskās koncertzāles projekts. Tie ir projekti, kas
ļaus veidot Rīgu par vietu ar attīstītu kultūras industriju. Šie
projekti ir ambicioza, bet dabiska attīstība, kas ļaus mums spert
soli tālāk, iekļaujoties Eiropas kultūras apritē un kļūstot par
Baltijas jūras reģiona kultūras centru. Tas savukārt ļaus
piesaistīt līdzekļus, kas pagaidām aizplūst Latvijai garām. Tas
ļaus piesaistīt arī menedžerus, fondus un māksliniekus.
Koncertzāle, modernās mākslas muzejs, tāpat kā pasaulē modernākā
bibliotēka ir ne tikai simboli, tie ir vides veidošanas projekti.
Tādas vides, kurā kultūrai ir dominējoša loma. Tādas vides, kurā
nav nepieciešams censties pierādīt, ka kultūra ir vērtība un ka
kultūra rada vērtību. Jā, tas ir dārgi, bet nav iespējams
sasniegt ambiciozus mērķus, neieguldot lielus līdzekļus.
Es šogad vairākkārt esmu ticies ar Microsoft pārstāvjiem, centies
viņus ieinteresēt investīcijās, sadarbībā. Vedu mūsu informācijas
tehnoloģiju sektora uzņēmējus uz Ameriku. Un ziniet – viena
lieta, par kuru Microsoft vadība patiesi ieinteresējās, bija mūsu
Nacionālā bibliotēka. Tad, kad viņi uzzināja, ka mēs gribam
uzcelt pasaulē modernāko bibliotēku, saslēgt tīklā visas lauku
bibliotēkas, tikai tad viņi sāka izrādīt interesi.
Šobrīd ir visas cerības, ka viņi piedalīsies projektā ar savu
naudu, zināšanām, tehnoloģijām, ja vien mēs paši atkal kaut ko
nenobremzēsim, neatliksim, nenomuļļāsim. Ar to es gribu uzsvērt
vienu svarīgu lietu. Tikai tad, kad jums ir lieli un ambiciozi
projekti, tikai tad jums parādās iespēja piesaistīt pasaules
uzmanību un līdz ar to arī līdzekļus.
Kultūra ir tas, ar ko mēs varam ieinteresēt pasauli. Kultūra ir
mūsu vienīgais lielais trumpis. Es negribu lietot vārdu
prioritāte. Visa runāšana par prioritātēm līdz šim ir bijusi tāda
caurumu aizlāpīšanas politika. Tad, kad kaut kur kaut kas ir
sabrucis līdz kliņķim, tad nosauc to par prioritāti un metas
glābt, tikmēr atkal aizmirstot visu pārējo. Gadās arī tā –
politiķi pasludina kārtējās prioritātes un apmierināti izklīst,
uzskatot, ka ar to viņi ir padarījuši kaut kādu darbu.
Kultūrai vajag naudu – nevis vienreizēju ielāpu, bet lielas
ilgtermiņa investīcijas. Lai to panāktu, ir jāmaina sabiedrības
un valsts attieksme. Ir jāmaina domāšana. Kamēr pastāvēs
iesīkstējušais uzskats, ka kultūra ir patērējoša sfēra, kaut kas
tāds, kas naudu tikai paņem un neko nedod pretī, kamēr pastāvēs
viedoklis, ka kultūra ir kaut kāds garlaicīgs izklaides paveids,
kas ir vajadzīgs tikai tiem, kas paši tajā darbojas, tikmēr mēs
par lielām ilgtermiņa izmaiņām nez vai varēsim runāt. Ilgtermiņā
tas nozīmē piecpadsmit, divdesmit gadus, katru gadu, katrā
budžetā, katros budžeta grozījumos būtiski atbalstīt
kultūru.
Piecpadsmit gados Latvijā droši vien būs paspējušas nomainīties
kādas desmit valdības. Un, ja katra valdība sāks visu atkal no
jauna, nekādu ilgtermiņa rezultātu nebūs, tāpēc vienīgais, ko mēs
visi varam darīt, ir censties mainīt domāšanu, censties mainīt
vērtības.
Es ticu, ka tas ir iespējams. Ja ap kādu ideju vienojas
pietiekami liels cilvēku skaits, ja mēs par kaut ko nestrīdamies,
tad mēs to varam sasniegt. Pat politikā. Piemērs ir tā pati
Eiropas Savienība vai NATO. Tikai tāpēc, ka pietiekami liels
cilvēku skaits uzskatīja, ka šīs nu ir tās dažas lietas, par
kurām mēs nestrīdamies, mums izdevās šos ilgtermiņa mērķus
sasniegt.
Ja mums izdotos visiem vienoties, ka viens no nākamajiem
ilgtermiņa mērķiem, par kuru mēs nestrīdamies, ir padarīt Latviju
par Baltijas jūras reģiona kultūras centru, mēs to izdarīsim. Ja
mēs varētu vienoties, ka valstu konkurences cīņā viens no mūsu
galvenajiem ieročiem būs kultūra, tad mēs šo mērķi
sasniegtu.
Gan es, gan kultūras ministre šodien esam šeit, lai apliecinātu
jums, ka mēs darīsim visu no mums atkarīgo, lai iedibinātu tādu
politiku, ka kultūra rada vērtības. Mēs vēlamies ar jums
vienoties par kopīgu rīcības plānu, kas iedibinātu Latvijā jaunu
politisku tradīciju. Tādu, kas kultūrā saskata radošu, nevis
tikai patērējošu aspektu. Tādu politiku, kas uzskata, ka kultūra
ir ne tikai pagātnes mantojums, bet arī visspēcīgākais attīstības
resurss nākotnē.
Mums būs vajadzīga jūsu palīdzība, jo politiķu vārdiem nepiemīt
tas spēks, kas piemīt jums. Mums būs jātiekas vēl ne vienu vien
reizi. Šī diskusija par Latvijas kultūrpolitikas nākotni ir
jāuztur nepārtraukti, visu laiku. Un es esmu pārliecināts, ka
kopā mēs sasniegsim tos mērķus, kurus būsim izvirzījuši.