Valsts sekretāru 2005.gada 25.augusta sanāksmē
Iekšlietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Noziedzīgu nodarījumu reģistra noteikumi”.
Kā norāda Iekšlietu ministrija, 2005.gada 1.oktobrī stāsies spēkā
Kriminālprocesa likums. Saskaņā ar Kriminālprocesa likumu ziņas
par uzsāktajiem kriminālprocesiem un konstatētajiem
noziedzīgajiem nodarījumiem reģistrē vienotā uzskaitē Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā. Šobrīd šāda uzskaite tiek
nodrošināta ar kārtību, kas noteikta atbilstoši Latvijas
Kriminālprocesa kodeksa izdotajiem noteikumiem “Noziedzīgu
nodarījumu reģistra noteikumi”. Līdz ar izmaiņām minēto noteikumu
izdošanas pamatojumā un jaunā Kriminālprocesa likuma spēkā
stāšanos ir jāveic grozījumi un jāizsaka jaunā redakcijā Ministru
kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā veicama
vienota ziņu reģistrācija par uzsāktajiem kriminālprocesiem un
konstatētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību, kādā ziņas par valstī
konstatētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem un uzsāktajiem
kriminālprocesiem iekļaujamas vienotā uzskaitē. Uzskaiti veic un
noziedzīgu nodarījumu reģistru (reģistrs) kārto Iekšlietu
ministrijas Informācijas centrs (centrs).
Ziņas centram sniedz izmeklēšanas, prokuratūras un tiesu iestādes
(kriminālprocesa virzītājs). Centrs nodrošina: noziedzīgu
nodarījumu, uzsākto kriminālprocesu reģistrāciju, kā arī
kriminālprocesa (krimināllietu) virzības uzskaiti;
kriminālprocesa (krimināllietu) izmeklēšanas rezultātu uzskaiti;
noziedzīgus nodarījumus izdarījušo personu un juridisko personu,
kuru interesēs noziedzīgus nodarījumus izdarījusi fiziskā
persona, uzskaiti; datu uzkrāšanu iestāžu, kā arī arhīvu, valsts
pārvaldes, valsts statistikas, izglītības iestāžu un zinātniskās
pētniecības vajadzībām.
Noziedzīga nodarījuma un kriminālprocesa sākotnējās reģistrācijas
dokuments ir noziedzīgu nodarījumu uzskaites žurnāls.
Ziņas reģistrā iekļauj, pamatojoties uz šādiem uzskaites
dokumentiem: noziedzīga nodarījuma uzskaites karte (pielikums
Nr.1); noziedzīga nodarījuma izmeklēšanas rezultātu uzskaites
karte (pielikums Nr.2); noziedzīgu nodarījumu izdarījušās
fiziskās personas, juridiskās personas, kuras interesēs
noziedzīgu nodarījumu izdarījusi fiziska persona, apraksts
(pielikums Nr.3).
Kriminālprocesa virzītājs nodrošina šajos noteikumos noteikto
ziņu sniegšanas kārtības ievērošanu, sniedzamo ziņu pilnīgumu un
autentiskumu.
Lai nodrošinātu ziņu iekļaušanu reģistrā datu pārraides
tiešsaistes režīmā vai citā elektroniskā veidā, iestāde un centrs
slēdz starpresoru vienošanos.
Valsts vienotajā reģistrā iekļauj juridiski atzītu
informāciju.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Satiksmes,
Veselības un Vides ministrijā, īpašu uzdevumu ministru
sekretariātos, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Fundamentālo un lietišķo pētījumu projektu izvērtēšanas un
finansēšanas kārtība”.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību, kādā izvērtējami un
finansējami fundamentālo un lietišķo pētījumu projekti.
Projektus finansē konkursa kārtībā grantu veidā. Konkursu
izsludina Latvijas Zinātnes padome laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis” un laikrakstā “Zinātnes Vēstnesis”. Projekta izpildes
termiņš ir paredzēts līdz četriem gadiem.
Kā norāda Izglītības un zinātnes ministrija, finansējuma
piešķiršanas galvenais kritērijs ir projekta zinātniskā kvalitāte
un sekmīgajiem projektiem finansējums tiek piešķirts grantu
veidā.
Izstrādātais noteikumu projekts paredz, ka projektu pieteikumus
izvērtē ekspertu komisijā un katru pieteikumu vērtē vismaz divi
eksperti, kuri nepārstāv projekta pieteicēja institūciju.
Projekta pieteikumus un pētījumu tēmas, mērķus un uzdevumus
izvirza zinātnieki. Pamatojoties uz ekspertu komisijas atzinumu,
Latvijas Zinātnes padome pieņem lēmumu par projekta finansējuma
apmēru un slēdz līgumu ar projekta vadītāju. Projekti tiek
finansēti no gadskārtējā valsts budžetā zinātniskajai darbībai
piešķirtajiem līdzekļiem. Katru gadu Latvijas Zinātnes padome
sagatavo un iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā pārskatu
par fundamentālo un lietišķo pētījumu projektiem, kura apkopo
saņemto informāciju un nosūta Finanšu ministrijai.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Kultūras,
Veselības, Vides un Zemkopības ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu
“Grozījums Ministru kabineta 2001.gada 20.novembra noteikumos
Nr.480 “Noteikumi par Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas
un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju
kompetenci””.
Kā norāda Izglītības un zinātnes
ministrija, Izglītības likumā ir noteikts, ka bērnam ar speciālām
vajadzībām ir tiesības izglītoties jebkurā izglītības iestādē.
Speciālās izglītības uzdevums ir dot iespēju personām ar
speciālām vajadzībām iegūt zināšanas vispārizglītojošajos mācību
priekšmetos, sadzīves un darba prasmes, akcentējot izglītošanas
praktisko ievirzi.
Speciālajās internātskolās (skolās) un sanatorijas internātskolās
ir nodrošinātas speciālās izglītības iespējas atbilstoši visiem
attīstības traucējumu veidiem. Tiek veicināta speciālās
izglītības klašu atvēršana vispārizglītojošajās skolās bērna
dzīvesvietas tuvumā, izglītojamo ar speciālām vajadzībām
integrēšana vispārējās izglītības iestādēs un izglītības iestāžu
inženiertehniska piemērošana bērniem ar smagiem kustību
traucējumiem, pilnveidots bērnu izpētes un pedagoģiski
psiholoģiskās diagnostikas darbs.
Katrā rajonā un republikas pilsētā darbojas pašvaldības
pedagoģiski medicīniskā komisija, kuras darbu organizē attiecīgās
pašvaldības Izglītības pārvalde. Izglītības un zinātnes
ministrija vada un organizē Valsts pedagoģiski medicīniskās
komisijas darbu. Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija veic
valsts un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju darba
analīzi, organizē pedagoģiski medicīnisko darbinieku
kvalifikācijas paaugstināšanu, koordinē pašvaldību pedagoģiski
medicīnisko komisiju darbu.
Viena no problēmām, kas kavē iekļaujošās izglītības attīstību
Latvijā, ir nepietiekama bērnu agrīnā medicīniskā, pedagoģiski
psiholoģiskā un sociālā diagnostika, medicīniskās palīdzības
iespējas, kā arī tas, ka nav izveidota speciālās izglītības
atbalsta sistēma informatīvi metodiskā un konsultatīvā darba
nodrošināšanai.
Lai veicinātu bērnu ar speciālām vajadzībām integrāciju
pirmsskolas vecumā, ir nepieciešams papildināt noteikumus par
Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību
pedagoģiski medicīnisko komisiju kompetenci un dot iespēju
pašvaldību pedagoģiski medicīniskajām komisijām sniegt atzinumu
par visiem attīstības traucējumiem atbilstošām speciālās
izglītības programmām, kuras īsteno attiecīgās pašvaldības
administratīvajā teritorijā esošās izglītības iestādes.
Grozījums noteikumos paredz noteikt, ka komisija sniedz atzinumu
par visiem attīstības traucējumiem atbilstošām speciālās
izglītības programmām, kuras īsteno pirmsskolas vecuma
izglītojamajiem, un atzinumu par garīgās attīstības traucējumiem
vai psihiskās attīstības aizturei un mācīšanās grūtībām vecumam,
spējām, veselības stāvoklim un attīstības līmenim atbilstošām
izglītības programmām 1.– 4.klases izglītojamajiem.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Veselības ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā.
Tieslietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Noteikumi par zvērinātu notāru reģistru un grāmatu formu un to
vešanas kārtību”.
Kā norāda Tieslietu ministrija, saskaņā ar Notariāta likuma
64.pantu instrukciju par zvērinātu notāru reģistru un grāmatu
formu un to vešanas kārtību pēc Latvijas Zvērinātu notāru padomes
priekšlikuma izdod tieslietu ministrs.
Tā kā zvērināti notāri ir tiesu sistēmai piederīgas personas,
kuras pastāv pie apgabaltiesām un pilda viņiem likumā noteiktos
pienākumus, kā arī zvērināti notāri amata darbībā pakļauti
vienīgi likumam un pilda savus pienākumus kā neatkarīgs, neitrāls
fizisko un juridisko personu civilo tiesību un likumisko interešu
nodrošinātājs, un zvērināti notāri nav pakļauti tieslietu
ministram, tieslietu ministrs nevar izdot zvērinātiem notāriem
saistošus iekšējos normatīvos aktus un nav tiesīgs izdot arī
ārējos normatīvus.
Sagatavotais noteikumu projekts paredz noteikt formu un
reglamentē kārtību, kādā zvērināts notārs ved reģistrus visu viņa
taisīto aktu un apliecinājumu ierakstīšanai, notariālo aktu
grāmatu, glabājumu grāmatu, vekseļu protesta aktu grāmatu un
alfabētiskos rādītājus.
Noteikumi nosaka, ka zvērināts notārs reģistrus aktu un
apliecinājumu ierakstīšanai (reģistri) ved elektroniskā veidā.
Reģistra ailes izveido saskaņā ar Notariāta likuma 48.panta
prasībām.
Elektronisko reģistru veido, izmantojot datorprogrammu, kas
nodrošina, lai notariālās darbības kārtas numurs un datums
reģistrā parādītos automātiski un nebūtu izlabojams un pēc
kārtējā ieraksta izdarīšanas un saglabāšanas šajā ierakstā vairs
nebūtu iespējams izdarīt labojumus.
Ja ieraksts aktu un apliecinājumu reģistrā ir saglabāts kļūdaini
un tajā nepieciešami labojumi, zvērināts notārs reģistra 8.ailē
atzīmē, ka ieraksts ir anulēts, un ieraksta to atkārtoti ar jaunu
numuru.
Zvērināta notāra elektronisko aktu un apliecinājumu reģistru ik
mēnesi izdrukā un saglabā papīra formā.
Līdz brīdim, kamēr reģistra ieraksti ir izdrukāti papīra formā,
zvērināts notārs veido reģistra datu rezerves kopijas uz
neatkarīga datu nesēja (diska vai disketes). Kopijas veido ne
retāk kā katras nedēļas beigās. Neatkarīgais datu nesējs
glabājams no apkārtējās vides nelabvēlīgas ietekmes aizsargātā
vietā.
Izdruku sējumus gatavo hronoloģiskā secībā, katrā sējumā iekļauj
ne vairāk kā 150 lapas, un sējuma biezums nepārsniedz 2,5 cm.
Izdruku sējumu lapas sanumurē un caurauklo.
Ne vēlāk kā līdz nākamā gada 31.martam zvērināts notārs
iepriekšējā gada aktu un apliecinājumu reģistru izdruku sējumus
nogādā attiecīgās apgabaltiesas priekšsēdētāja noteiktajam
tiesnesim, kurš tos apliecina Notariāta likuma 47.pantā
noteiktajā kārtībā.
Zvērināts notārs pēc saviem ieskatiem var nogādāt aktu un
apliecinājumu reģistru izdruku sējumus apliecināšanai
apgabaltiesas priekšsēdētāja noteiktajam tiesnesim arī kārtējā
gada laikā.
Zvērināta notāra notariālo aktu grāmata sastāv no visu zvērināta
notāra taisīto notariālo aktu oriģināliem kopā ar pielikumiem, kā
arī to dokumentu apliecinātiem norakstiem, uz kuriem zvērināts
notārs apliecinājis uzrādīšanas laiku, ja uzrādītājs vēlējies tos
ierakstīt notariālo aktu grāmatā.
Visus zvērināta notāra taisītos notariālos aktus hronoloģiskā to
noslēgšanas secībā ievieto notariālo aktu grāmatā. Ja notariālo
aktu grāmatas apjoms pārsniedz 150 lapas vai tās biezums ir virs
2,5 cm, veido vairākus šīs grāmatas sējumus.
Ne vēlāk kā līdz nākamā gada 31.martam zvērināts notārs visus
notariālo aktu grāmatas sējumus nogādā attiecīgās apgabaltiesas
priekšsēdētāja noteiktajam tiesnesim, kurš tos apliecina
Notariāta likuma 47.pantā noteiktajā kārtībā.
Zvērināts notārs pēc saviem ieskatiem var nogādāt aktu grāmatas
apliecināšanai apgabaltiesas priekšsēdētāja noteiktajam tiesnesim
arī kārtējā gada laikā.
Glabājumu grāmatu ved, izmantojot tipogrāfiski iespiestu grāmatu,
kura veidota saskaņā ar Notariāta likuma 54.panta noteikumiem.
Pirms ierakstu izdarīšanas glabājumu grāmatā to caurauklo un
nogādā attiecīgās apgabaltiesas priekšsēdētāja noteiktajam
tiesnesim apliecināšanai Notariāta likuma 47.panta noteiktajā
kārtībā.
Vekseļu protesta aktu grāmatu veido Notariāta likuma 56.pantā
noteiktie ar valsts nodevu neapmaksājamie dokumenti. Ja vekseļa
protesta aktu grāmatas apjoms pārsniedz 150 lapas vai tās biezums
ir virs 2,5 cm, veidojami vairāki šīs grāmatas sējumi. Kārtējam
gadam beidzoties, to caurauklo un apliecina Notariāta likuma
56.pantā noteiktajā kārtībā.
Alfabētisko personu rādītāju, kuru vārdā izpildīta notariālā
darbība, kā arī alfabētisko rādītāju par personām, kam atsauktas
pilnvaras, kuras tiesa atzinusi par rīcībnespējīgām vai
maksātnespējīgām, zvērināts notārs ved elektroniskā formā.
Alfabētiskos rādītājus zvērināts notārs ik mēnesi izdrukā un
saglabā papīra formā.
Noteikumu projektam pievienots Ministru kabineta protokollēmuma
projekts, kurā paredzēts, ka Tieslietu ministrijai jāizstrādā un
līdz 2005.gada 31.decembrim noteiktā kārtībā jāiesniedz
likumprojekts “Grozījumi Notariāta likumā”, paredzot attiecīgi
grozīt 64.pantu.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Bērnu un ģimenes
lietu, Satiksmes ministrijā;
– pieteica likumprojektu
“Tiesnešu izdienas pensiju likums”.
Likuma mērķis ir
nodrošināt tiesnešiem likumā “Par tiesu varu” noteiktās tiesības
uz tiesnešu izdienas pensiju un reglamentēt kārtību, kādā
izdienas pensija tiek piešķirta, aprēķināta un izmaksāta.
Kā norāda Tieslietu ministrija, Tiesnešu izdienas pensiju
likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas hartā minēto
principu, proti, ka tiesnešiem, kuri nostrādājuši tiesneša amatā
nepieciešamo laiku, maksā attiecīgu pensiju, un lai nodrošinātu
tiesnešiem pilnvērtīgas sociālās garantijas, iestājoties likuma
“Par tiesu varu” normās noteiktajam maksimālajam tiesneša amata
pildīšanas vecumam.
Eiropas harta arī nosaka, ka pensijas lielumam ir jābūt pēc
iespējas tuvākam algas līmenim, ko tiesnesis saņēmis laikā, pirms
pārtraucis pildīt tiesneša pienākumus.
Atbilstoši likumprojektam tiesnešu izdienas pensija tiks
aprēķināta atbilstoši likumā noteiktajos dienestos vai profesijās
nostrādātajam laikam (darba stāžam).
Projekts paredz pensionētajiem tiesnešiem, kuri saņem valsts
garantēto vecuma pensiju, izmaksāt pensijas starpību, ja tiesneša
izdienas pensija ir lielāka par valsts vecuma pensiju.
Likumprojekts paredz, ka tiesības uz izdienas pensiju ir
tiesnesim: kuram darba stāžs saskaņā ar šā likuma 3.pantu ir 20
gadu, no kuriem pēdējie 10 gadi nostrādāti tiesneša amatā, un
kurš ir sasniedzis likuma “Par valsts pensijām” 11.panta pirmajā
daļā noteikto vecumu, ja viņš ir atbrīvots no tiesneša amata
likuma “Par tiesu varu” 82.panta pirmās daļas pirmajā un
ceturtajā punktā paredzētajos gadījumos; kurš neatkarīgi no
vecuma atbrīvots no amata veselības stāvokļa dēļ, jo tas neļauj
turpināt tiesneša darbu, un kura darba stāžs saskaņā ar šā likuma
3.pantu nav mazāks par 10 gadiem, no kuriem pēdējie 5 gadi
nostrādāti tiesneša amatā. Tiesības uz izdienas pensiju nav
tiesnesim, kurš atbrīvots no tiesneša amata, pamatojoties uz
likuma “Par tiesu varu” 83.pantu.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Valsts
kancelejā;
– pieteica likumprojektu
“Zemnieku un zvejnieku saimniecību likums”.
Kā norāda
Tieslietu ministrija, Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma
pārejas noteikumi nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2005.gada
1.septembrim iesniedz Saeimai likumprojektu, kurā noteikts
individuālo uzņēmumu, zemnieku un zvejnieku saimniecību
turpmākais statuss. Šobrīd zemnieku un zvejnieku saimniecību
darbību regulē likums “Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu,
zemnieka vai zvejnieka saimniecību un individuālo darbu” un citi
normatīvie akti, taču tajos ietvertais normatīvais regulējums ir
novecojis, jo ir jārisina vēl palikušo uzņēmējdarbības subjektu
turpmākais statuss.
Likumprojekta mērķis ir noteikt zemnieku un zvejnieku saimniecību
statusu un reģistrācijas kārtību. Projekts nosaka, ka zemnieka
saimniecība ir organizatoriski saimnieciska vienība, kuru fiziska
persona izmanto saimnieciskās darbības veikšanai lauksaimniecībā.
Zvejnieka saimniecība ir organizatoriski saimnieciska vienība,
kuru fiziska persona izmanto saimnieciskās darbības veikšanai
zivsaimniecībā.
Citi jautājumi, kas skar zemnieku un zvejnieku saimniecību
darbību (piemēram, nodokļu likmes), ir noteikti citos
likumos.
Atšķirībā no tagadējā regulējuma likumprojektā ir noteikts, ka
zemnieku un zvejnieku saimniecības ir organizatoriski
saimnieciska vienība, kuru fiziska persona izmanto saimnieciskās
darbības veikšanai lauksaimniecībā vai attiecīgi
zivsaimniecībā.
Līdz ar to tai vairs nav juridiskas personas statuss, jo zemnieku
un zvejnieku saimniecības īpašnieks atbild ar visu savu mantu. Kā
arī ir noteikta vienkāršāka reģistrācijas kārtība, paredzot to,
ka lauksaimnieciskā apgrozījuma apjomu un citus kritērijus vērtēs
saskaņā ar citiem likumiem, kas paredz kādas priekšrocības vai
tiesības saistībā ar šiem kritērijiem, bet tas netiek sasaistīts
ar Uzņēmumu reģistrā reģistrējamo saimnieciskās darbības
formu.
Likumprojektā ir noteikti arī pārejas noteikumi, paredzot, ka
visas esošās zemnieku un zvejnieku saimniecības pusotra gada
laikā (2007.gada 1.jūlijs – 2008.gada 31.decembris) iesniedz
pieteikumu reģistrācijai zemnieku vai zvejnieku saimniecību
reģistrā vai pārveidošana par komersantu, vai pieteikumu zemnieku
vai zvejnieku saimniecības likvidācijai.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Vides, Zemkopības ministrijā, īpašu uzdevumu ministru
sekretariātos, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā, Lauksaimniecisko
organizāciju sadarbības padomē, saskaņojumi jāsniedz līdz
2.septembrim;
– pieteica likumprojektu
“Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības
likumā”.
Likumprojekts nosaka visu individuālo uzņēmumu
pārreģistrācijas kārtību, savukārt zemnieku un zvejnieku
saimniecību pārreģistrācijas kārtību nosaka Zemnieku un zvejnieku
saimniecību likumprojekts.
Likumprojekts paredz, ka individuālā uzņēmuma statusa turpmāk
nebūs un visiem individuālo uzņēmumu īpašniekiem jāpiesaka sevi
ierakstīšanai komercreģistrā kā individuālo komersantu līdz
2008.gada 31.decembrim vai jāpārveido individuālais uzņēmums par
komercsabiedrību, vai ar savu lēmumu jāuzsāk šā uzņēmuma
likvidācija, piesakot to reģistrācijai uzņēmumu reģistrā. Šo
noteikumu neizpildes gadījumā Uzņēmumu reģistra amatpersona pēc
2009.gada 1.janvāra izdara ierakstu par individuālā uzņēmuma
izslēgšanu no uzņēmumu reģistra un individuālā uzņēmuma īpašnieks
par individuālā uzņēmuma saistībām atbild ar visu savu mantu kā
fiziska persona.
Ievērojot to, ka terminoloģija citos likumos šobrīd no
uzņēmējdarbības terminoloģijas tiek saskaņota ar Komerclikumu,
bet vēl pastāv daļa uzņēmējdarbības subjektu, likumprojekts
nosaka piemērojamās normas kooperatīvajām sabiedrībām, kā arī
individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām
līdz reformas beigām.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Satiksmes, Vides, Zemkopības ministrijā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā, Lauksaimniecisko organizāciju sadarbības
padomē, saskaņojumi jāsniedz līdz 2.septembrim.
Vides ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Grozījums Ministru kabineta 2003.gada 8.jūlija noteikumos Nr.382
“Meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju būvniecības
kārtība””.
Kā norāda Vides ministrija, grozījuma mērķis ir atvieglot
administratīvo procesu un būvniecības kārtību, sagatavojamo
dokumentu daudzumu pasākumiem, kuru nepieciešamība ietverta īpašu
aizsargājamo dabas teritoriju dabas aizsardzības plānos, kuru
izstrādes laikā šie pasākumi ir saskaņoti ar teritorijas zemes
īpašniekiem un apsaimniekotājiem.
Sagatavotais grozījums papildina noteiktos izņēmumus par to,
kādām būvēm nav nepieciešams būvprojekts. Grozījums nosaka, ka
tas nav nepieciešams: aizsprostiem uz vienas saimniecības sekliem
(līdz 1,2m) nosusināšanas vai ierobežojošiem grāvjiem dabiskā
hidroloģiskā režīma atjaunošanai purvos un palieņu pļavās, ja to
izveidi paredz īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas
aizsardzības plāns un individuālie aizsardzības un izmantošanas
noteikumi un ja būves apjoms un būvvieta papildus saskaņota
attiecīgajā Valsts vides dienesta reģionālajā vides pārvaldē,
Valsts meža dienesta valsts virsmežniecībā, ja darbība plānota
meža zemēs, un ar meliorācijas sistēmu īpašnieku vai
lietotāju.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Zemkopības
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē.
Zemkopības ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Labturības prasības dzīvu zivju un apaļmutnieku turēšanai un
nogalināšanai mazumtirdzniecības vietās”.
Kā norāda Zemkopības ministrija, noteikumu projekts izstrādāts,
pamatojoties uz Dzīvnieku aizsardzības likumu. Noteikumu projekts
precīzi nosaka labturības prasības dzīvu zivju un apaļmutnieku
turēšanai un nogalināšanai mazumtirdzniecības vietās. Līdz ar to
pēc noteikumu projekta pieņemšanas uzlabosies dzīvu zivju un
apaļmutnieku turēšanas apstākļi un tie tiks nogalināti saskaņā ar
Eiropas Savienībā noteiktajām prasībām.
Paredzēts, ka noteikumu prasību izpildi uzrauga un kontrolē
Pārtikas un veterinārais dienests.
Dzīvas zivis drīkst turēt un nogalināt mazumtirdzniecības vietā,
kas atbilst šo noteikumu prasībām un ir reģistrēta dienestā
normatīvajos aktos par pārtikas uzņēmumu darbības atzīšanu un
reģistrāciju noteiktajā kārtībā.
Komersants, kurš mazumtirdzniecības vietā tur un nogalina dzīvas
zivis, dienestā iesniedz iesniegumu par mazumtirdzniecības vietas
reģistrēšanu. Komersants, kura mazumtirdzniecības vieta ir
reģistrēta dienestā līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim,
iesniedz dienestā iesniegumu par izmaiņām reģistrācijas apliecībā
līdz 2006.gada 1.martam.
Dzīvas zivis ir atļauts pieņemt mazumtirdzniecības vietā, ja tām
ir dienesta izsniegts pavaddokuments – pārvietošanas dokuments.
Dzīvu zivju pieņemšana mazumtirdzniecības vietā notiek ārpus
kārtas un pēc iespējas samazinot laiku, kas nepieciešams to
pārvietošanai no transportlīdzekļa uz turēšanas tvertni.
Transportēšanas laikā nobeigušās zivis utilizē, bet traumētās
nogalina un pārdod kā atvēsinātus zvejas produktus.
Dzīvas zivis ir atļauts turēt mazumtirdzniecības vietās ne ilgāk
kā piecas dienas no to piegādes datuma. Karpu dzimtas zivis
mazumtirdzniecības vietās drīkst turēt ne ilgāk kā 10 dienas.
Nepārdotās dzīvās zivis pēc realizācijas termiņa beigām nogalina
un pārdod kā apstrādātus vai atvēsinātus zvejas produktus.
Mazumtirdzniecības vietā dzīvām zivīm nodrošina: speciali
aprīkotu turēšanas tvertni ar caurtekošu un aerētu ūdeni; sugai
atbilstošas turēšanas prasības. Turēšanas tvertnei, kas ir
apgādāta ar automātisku vides uzturēšanas sistēmu, ir trauksmes
un rezerves iekārta, kas nodrošina dzīvu zivju labturību iekārtas
bojājuma laikā. Vienā turēšanas tvertnē ir atļauts turēt dzīvas
zivis, kurām ir vienādas turēšanas prasības. Tādā gadījumā zivju
kopējais blīvums nedrīkst pārsniegt mazāko lielumu no maksimāli
pieļaujamā atsevišķai zivju sugai noteiktā blīvuma.
Dzīvas zivis mazumtirdzniecības vietās aizliegts: barot; pārdot
nenogalinātas; nogalināt, pircējam redzot nogalināšanas procesu;
ārstēt ar medikamentiem; atzvīņot dzīvas zivis vai tās citādi
savainot.
Dzīvu zivju apdullināšanai un nogalināšanai izmanto metodes, kuru
rezultātā iestājas tūlītējs un neatgriezenisks samaņas zudums un
nāve. Dzīvas zivis apdullina, mehāniski kontuzējot galvas
smadzenes vai ar elektrisko strāvu. Pēc apdullināšanas, kad
zuduši refleksi (acu kustību un elpošanas) un pārtraukušās
ķermeņa kustības, zivi ātri, pirms tā atguvusi samaņu, nogalina.
Dzīvas zivis nogalina, mehāniski kontuzējot galvas smadzenes, ar
elektrisko strāvu vai atdalot galvu.
Mazumtirdzniecības vietā: nozīmē par dzīvām zivīm atbildīgu
personu; ierīko atdalītu vietu dzīvu zivju nogalināšanai.
Atbildīgā persona vismaz reizi dienā apseko tvertni un novērtē
dzīvu zivju veselību un labturību. Nobeigušās zivis nekavējoties
izvāc no turēšanas tvertnes. Atbildīgā persona sistemātiski veic
uzskaiti par tvertnē: ievietoto dzīvo zivju izcelsmes vietu
(saimniecību), skaitu, svaru, ievietošanas datumu un blīvumu;
nobeigušos un utilizēto dzīvo zivju skaitu; ūdens kvalitātes
rādītājiem; tās atbrīvošanu no dzīvām zivīm, mazgāšanas un
dezinfekcijas laiku.
Paredzēts noteikt, ka minētie noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada
1.janvāri.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu
ministrijā, A.Borovkova juridiskajā birojā SIA “BA Grupa”.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs