2005. gada 25. augusta stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas 8.
Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.
Sēdes vadītāja.
Sākam Saeimas 25.augusta ārkārtas sēdi.
Sākam izskatīt darba kārtību.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2005.gadam””. Prezidijs ierosina nodot likumprojektu Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisijai un visām Saeimas komisijām.
Vai deputātiem ir iebildumi? (Starpsauciens: “Balsot!”)
Tātad deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot, ka Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 66, pret – 7,
atturas – 9. Likumprojekts komisijām nodots.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Saeimas deputātu Ata Slaktera,
Mihaila Pietkeviča, Ērika Zundas, Ulda Brieža un citu deputātu
iesniegumu ar lūgumu izsludināt pārtraukumu Saeimas 2005.gada
25. augusta sēdē līdz pulksten 13.00. Vai deputātiem ir
iebildumi? (No zāles deputāts J.Urbanovičs: “Līdz pulksten
14.00.”)
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Aleksandram Golubovam par
procedūru!
A.Golubovs (LSP).
Mēs nevaram izsludināt pārtraukumu, jo ir nozīmēta darba kārtība,
kura ir izpildīta.
Sēdes vadītāja.
Darba kārtība nav izpildīta, jo darba kārtībā ir jautājums –
likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2005.gadam””.
Tā ka pārtraukumu mēs varam izsludināt.
Tātad lūdzu deputātus... Tātad vai deputātiem ir iebildumi par
pārtraukuma izsludināšanu līdz pulksten 13.00?
Urbanoviča kungs iesaka līdz pulksten 14.00. Diemžēl, Urbanoviča
kungs, jums vajadzētu saņemt piecu deputātu priekšlikumu.
Tātad lūdzu deputātus balsot par pārtraukuma izsludināšanu līdz
pulksten 13.00. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 70, pret – nav, atturas – 12. Saeimas
ārkārtas sesijā izsludināts pārtraukums līdz pulksten
13.00.
Cienījamie deputāti! Šodien es gribētu sveikt virkni mūsu kolēģu,
kuri svin vai svinēja savu apaļu vai pusapaļu jubileju. Deputātu
Krišjāni Peteru. (Aplausi.) Deputātu Mareku Segliņu.
(Aplausi.) Deputātu Juri Dobeli. (Aplausi.)
Deputāti Ināru Ostrovsku. (Aplausi.) Deputātu Andi
Kāpostu. (Aplausi.)
Cienījamie kolēģi! Lūdzu reģistrēties ar reģistrācijas kartēm!
Lūdzu zvanu! Reģistrācijas režīmu!
Kamēr tiek gatavoti reģistrācijas rezultāti, vārds
paziņojumam deputātam Nikolajam Kabanovam.
N.Kabanovs (PCTVL).
Kolēģi deputāti! Izpildot Vidzemes priekšpilsētas tiesas 5.jūlija
spriedumu, man jāatsauc sekojošos vārdus, kurus es teicu pagājušā
gada 21.oktobra plenārsēdē, respektīvi: “Cienījamie kolēģi!
Šodien bija pieminēts vārds “Eiropa”. Mēs varam pamēģināt
uzzināt, kas notiek Eiropas kontekstā ar šiem ierobežojumiem, vai
kaut kāda partija Eiropas Parlamentā var stāties, teiksim,
“Tēvzemei un Brīvībai/LNNK” pusē. Es domāju, ka tikai neliela tā
sauktā “nāciju Eiropas” deputātu kopa, kur tagad sēž četri
fašisti no Latvijas. Fašisti joprojām sēž Latvijas Saeimā.”
Es atsaucu šos vārdus. Un sakarā ar tiesas spriedumu prasītāji
jeb Guntars Krasts, Ģirts Valdis Kristovskis, Inese Vaidere un
Roberts Zīle nav fašisti.
Atvainojiet! (Starpsaucieni.)
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātei Vairai Paeglei. Vaira Paegle
tagad ir. Vārds paziņojumam.
V.Paegle (TP).
Cienījamie Ārlietu komisijas deputāti! Es aicinu jūs uz ārkārtas
sēdi pulksten 11.00.
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātei Jevgenijai Stalidzānei.
J.Stalidzāne (LPP).
Sociālo un darba lietu komisijas sēde pulksten 11.00 komisijas
telpās.
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam Ingrīdai Circenei.
I.Circene (JL).
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputātiem pulksten
10.15 pulcēties komisijas telpās.
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātam Atim Slakterim.
A.Slakteris (TP).
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas deputātiem pulcēties uz
sēdi komisijas telpās pulksten 10.30.
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātam Staņislavam Šķesteram.
S.Šķesters (ZZS).
Es lūdzu Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas deputātus uz
sēdi pulksten 10.30. Paldies.
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātam Jānim Strazdiņam.
J.Strazdiņš (ZZS).
Godātie kolēģi! Izglītības, kultūras un zinātnes komisija tiekas
tūlīt Sarkanajā zālē pēc sēdes beigām.
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātam Jurim Dalbiņam.
J.Dalbiņš (TP).
Cienījamie Aizsardzības un iekšlietu komisijas deputāti, lūdzu uz
komisijas sēdi komisijas telpās pulksten 10.15.
Sēdes vadītāja.
Vārds reģistrācijas rezultātu nolasīšanai deputātam Jānim
Šmitam.
J.Šmits (8.Saeimas sekretārs).
Godātie kolēģi! Nav reģistrējušies: Andrejs Aleksejevs,
Aleksandrs Bartaševičs, Juris Dalbiņš, Inese Krastiņa, Edgars
Jaunups, Oskars Kastēns, Liene Liepiņa, Aigars Pētersons, Inguna
Rībena, Anta Rugāte, Mareks Segliņš, Atis Slakteris, Vjačeslavs
Stepaņenko, Jānis Strazdiņš un Ingrīda Ūdre. Paldies par
uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Tiekamies zālē pēc pārtraukuma pulksten 13.00.
Paldies.
Pārtraukums
Sēdi vada Latvijas Republikas
8.Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Turpinām Saeimas ārkārtas sesiju. Izskatām
likumprojektu “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2005.gadam””.
Komisijas vārdā – deputāts Atis Slakteris. Lūdzu!
A.Slakteris (TP).
Priekšsēdētājas kundze! Kolēģi! Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija sēdē nolēma atzīt grozījumus par steidzamiem.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta
atzīšanu par steidzamu. Pirms mēs balsojam, vārds par procedūru
deputātam Aleksandram Golubovam. Lūdzu!
No vietas, lūdzu, Golubova kungs! Jūs par steidzamību gribat
runāt? Jā, lūdzu!
Deputāts Aleksandrs Golubovs runās pret steidzamību.
A.Golubovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Vai jums nav kauna, apspriežot valdošajā
koalīcijā kaut kādus grozījumus, pēc tam vakar ienesot tos šeit,
Saeimā, mēs par tiem uzzinājām gandrīz kā šodien, it kā kaut kas
parādījās presē, un tagad pieņemt tos kā steidzamus.
Es kategoriski esmu pret to, lai tie būtu pieņemti kā
steidzami.
Sēdes vadītāja.
Viens deputāts ir runājis “pret”. Neviens deputāts nerunā
“par”.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu.
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 71,
pret – 13, atturas– 5. Likumprojekts par steidzamu
atzīts.
A.Slakteris.
Jā, un es kolēģus gribu informēt, ka
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdē notika ļoti
konstruktīva saruna ar finanšu ministru, gan ar procedūru, gan ar
skaitļiem, kas ir budžetā, tika rūpīgi iepazīstināti visi
deputāti, tajā skaitā opozīcijas deputāti, pie kam šī informācija
jau tādā galējā sagatavotā variantā visām frakcijām tika
izplatīta vienlaikus, un gribu kolēģus informēt, ka Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisijas sēdē pret steidzamību nebalsoja
neviens deputāts.
Savukārt par atbalstu pirmajā lasījumā viens deputāts atturējās,
un visi pārējie deputāti atbalstīja pieņemšanu pirmajā
lasījumā.
Tā ka aicinu atbalstīt arī jūs!
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Ministru kabineta vārdā – finanšu ministrs
Oskars Spurdziņš.
O.Spurdziņš (finanšu ministrs).
Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Godātie Saeimas
deputāti! Esmu gandarīts izskatīšanai parlamentā piedāvāt
grozījumus likumā “Par valsts budžetu 2005.gadam”, kas tika
akceptēti Ministru kabinetā šā gada 23.augustā.
Šodien mums ir pamats būt lepniem: valsts budžeta grozījumi tik
lielā apmērā ir iespējami, tikai pateicoties straujajai Latvijas
tautsaimniecības izaugsmei, par kuru mūs var apskaust vai jebkura
Eiropas Savienības dalībvalsts.
Nenoliedzami savu artavu šajā situācijā ir devis arī mūsu valsts
nodokļu administrācijas sekmīgais darbs. Tāpēc valdība šodien var
atļauties prognozēt ekonomisko izaugsmi 2005.gadā 7,5% apmērā,
tas ir vairāk, nekā tika prognozēts 2005.gada budžeta izstrādes
laikā, kad mēs plānojām, ka mūsu valsts iekšzemes kopprodukts
šajā gadā pieaugs tikai par 6,7%.
Ārējās tirdzniecības apgrozījums arī ir būtiski pieaudzis.
Turklāt mani kā finanšu ministru īpaši iepriecina, ka eksporta
pieauguma tempi ir bijuši augstāki nekā importa.
Tādējādi valdības piedāvātajā 2005.gada valsts budžeta grozījumu
projektā ir paredzēts palielināt valsts budžeta ieņēmumus par
130,1 miljonu latu, palielinot tos līdz 2,7 miljardiem latu, ar
budžeta grozījumiem no valsts pamatbudžeta valdības izvēlētajām
prioritātēm tiek papildus piešķirti 138,6 miljoni latu.
Valsts pamatbudžeta ieņēmumus paredzēts palielināt kopumā par 108
miljoniem latu, līdz līmenim 1,98 miljardi latu.
Pieaugumu nodrošinās lielāka pievienotās vērtības nodokļa,
akcīzes nodokļa, uzņēmumu ienākumu nodokļa, iedzīvotāju ienākumu
nodokļa, muitas nodokļa, azartspēļu nodokļa un nenodokļu
ieņēmumi.
Savukārt prognozētais ārvalstu finanšu palīdzības apmērs
samazināts par 35,2 miljoniem latu. Speciālā budžeta ieņēmumi
pieaugs par 21,7 miljoniem latu, pamatā palielinoties sociālās
apdrošināšanas iemaksu apjomam.
Budžeta grozījumos paredzēti papildu izdevumi un aizņēmumu limita
palielinājums pašvaldībām 153,7 miljonu latu apmērā, bet tiek
paredzēts palielināt tikai tādus izdevumus, kas rada pēc iespējas
mazāku tiešu fiskālo ietekmi uz 2006.gada budžetu.
Budžeta grozījumu mērķis ir arī zināmā mērā atslogot nākamā gada
valsts budžetu, atsevišķus vienreizējos maksājumus veicot jau
šajā gadā.
Tā kā šos valdības apsvērumus uzskatu par ļoti izšķirīgiem,
atļaušot mazliet vairāk pakavēties pie tiem.
Valdība ir ļoti labi informēta par nepietiekamajām algām ļoti
daudzos sektoros. Un nav ko slēpt: mēs esam arī nabadzīgākā
Eiropas Savienības dalībvalsts.
Lai arī šā gada valsts budžeta grozījumos papildu pārdalei tiek
piedāvāta ievērojama naudas summa, valdība nedrīkst atļauties
“viendienīšu” politiku un uzreiz novirzīt šos līdzekļus valsts
budžeta iestāžu darbinieku atalgojuma palielināšanai.
Kāpēc?
Atbilde uz šo jautājumu droši vien jums ir labi zināma: Latvijas
tautsaimniecības straujajai attīstībai šobrīd ir tikai viens
būtisks nevēlams blakusefekts, par kura samazināšanu mums
jārūpējas kopīgiem spēkiem, – tā ir inflācija. Patēriņa cenu
12 mēnešu pieaugums 2005.gada pirmajā pusē, salīdzinot ar
2004.gada beigām, ir samazinājies tikai par vienu procentpunktu,
kas liek paaugstināt vidējās inflācijas prognozi visam gadam līdz
6 procentiem. Augstāku, nekā prognozēts, inflācijas līmeni pamatā
nosaka nepārtrauktais degvielas cenu kāpums pasaules tirgos un
augstais eiro kurss lata pārsaistes brīdī. Turklāt iekšzemes
patēriņa pieaugums saglabājās ļoti augsts, un tas stimulēja cenu
palielināšanos. 2005.gada pirmajā pusē ir pieņemti lēmumi par
administratīvi regulējamo cenu celšanu, tāpēc valdība izšķīrās
par, manuprāt, vienīgo valstiski atbildīgo lēmumu: budžeta
grozījumos paredzēja līdzekļus novirzīt vienreizējām investīcijām
un nepalielināt 2005.gada valsts budžeta deficītu, atstājot to
nemainīgu – 1,68% apmērā no iekšzemes kopprodukta.
Turklāt – būsim atklāti! – priekšvēlēšanu gadā šāds
lēmums bija divtik grūts. Taču šāda valdības izvēle ne tikai vēl
vairāk stabilizēs mūsu valsts stingro fiskālo politiku, bet arī
vēl konkrētāk apliecinās Latvijas virzību uz pievienošanos
eirozonai 2008.gadā. Valdība joprojām šo mērķi uzskata par reālu
un no tā nav atkāpusies.
Kas attiecas uz darba algām, arī šajā ziņā ir vērojamas pozitīvas
tendences. Lai arī darba samaksas reālais pieaugums 2004.gadā,
pieaugot inflācijai, samazinājās, tomēr 2005.gada pirmajā
ceturksnī strādājošo darba algas, salīdzinot ar iepriekšējā gada
atbilstošo periodu, ievērojami palielinājušās – par 16,2
procentiem. Šobrīd ir pilnīgi skaidrs, ka darba samaksas
paaugstināšana daudzos sektoros būs viena no būtiskākajām
valdības darba prioritātēm, strādājot pie 2006.gada valsts
budžeta. Protams, valsts resursi neļaus apmierināt visu sektoru
prasības pilnībā. Taču esmu pārliecināts, ka valdība spēs
piedāvāt būtisku darba samaksas pieaugumu nākamgad vairākos
sektoros strādājošajiem.
Runājot par valdības piedāvātajām prioritātēm 2005.gada valsts
budžeta grozījumos, vēlos uzsvērt, ka tās ir saprātīga kompromisa
rezultāts valdības mērķu īstenošanai: līdzekļus pārdalīt par labu
vienreizējām investīcijām attīstībai un iespēju robežās atslogot
2006.gada valsts budžetu, neaizmirstot arī par stingru fiskālo
politiku.
Minēšu būtiskākās prioritātes. Visvairāk līdzekļus šajos budžeta
grozījumos valdība piedāvā papildus novirzīt Zemkopības
ministrijai – 33,3 miljonus latu, no kuriem lauvas tiesa
paredzēta subsīdijām Latvijas lauksaimniekiem. Nemainīga valdības
prioritāte ir veselības aizsardzība, tāpēc Veselības ministrijai
investīcijām budžeta grozījumos atvēlēts gandrīz 13 miljoni latu.
Tāpat nozīmīgs atbalsts 2005.gada valsts budžeta grozījumos ir
paredzēts labklājības nozarei, vairāk par 7 miljoniem latu
atvēlot bērnu kopšanas pabalstu izmaksai. Lai vairotu pašvaldību
finansiālās iespējas un uzlabotu sabiedrības dzīves kvalitāti,
ļoti nozīmīgus līdzekļus valdība plāno šāgada valsts budžeta
grozījumos novirzīt mērķdotācijās pašvaldībām – vairāk nekā
18 miljonus latu, tajā skaitā gandrīz 10 miljoni latu paredzēti
izglītības iestāžu infrastruktūras sakārtošanai. Turklāt
pašvaldību aizņēmuma limits ir palielināts par 9 miljoniem latu.
Es ceru, ka šie līdzekļi tiks novirzīti attīstībai un
infrastruktūras sakārtošanai un pašvaldību vadītāji būs ļoti
godprātīgi attiecībā uz šo līdzekļu izlietojumu.
Ne mazāk nozīmīgas ir arī pārējās prioritātes. Valsts autoceļu
uzturēšanai un rekonstrukcijai papildus atvēlēti gandrīz 5
miljoni latu, pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļiem –
gandrīz 8 miljoni latu. 2 miljoni latu atvēlēts papildu
investīcijām Latvijas augstskolās, 2,5 miljoni latu –
zinātnei un 4,7 miljoni latu – sporta finansēšanai papildus.
Tāpat valdība piedāvā gandrīz 8 miljonus latu šogad papildus
novirzīt iekšlietu sistēmai un gandrīz 5 miljonus latu –
Tieslietu ministrijai.
Vēlos atzīmēt arī atsevišķas valsts budžeta grozījumos paredzētās
izdevumu pozīcijas, kuras, iespējams, ir salīdzinoši nelielas,
taču šo ieguldījumu efektitivāte bieži vien ir izšķirīga.
Tā, piemēram, šajos budžeta grozījumos ir paredzēti līdzekļi gan
triju jaunu Latvijas vēstniecību atvēršanai Japānā, Gruzijā un
Azerbaidžānā, gan nacionālā kino attīstībai, gan Valsts ieņēmumu
dienestam, lai nodrošinātu fizisko personu nodokļu auditus,
deklarāciju pārbaudes un informācijas apmaiņu ar Iedzīvotāju
reģistru.
Visbeidzot mani gandarī apstāklis, ka valdība ir spējusi atrast
papildu līdzekļus tādām parasti piemirstām institūcijām kā abas
mūsu sabiedriskās raidorganizācijas, kurām paredzēti 1,3 miljoni
latu. Protams, ir arī daudzas citas mazākas izdevumu pozīcijas,
taču es nevēlos vairāk kavēt jūsu laiku, jo ar visām budžeta
grozījumos paredzētajām pozīcijām es jūs aicinu iepazīties
Finanšu ministrijas sagatavotajā 2005.gada valsts budžeta
grozījumu dokumentu paketē.
Valdības vārdā es aicinu Saeimas deputātus atbalstīt valdības
piedāvātos 2005.gada valsts budžeta grozījumus, ar kuriem
Latvijas tautsaimniecības attīstībā ieplūdīs nozīmīgas
investīcijas: tiks finansēti daudzi neatliekami pasākumi un tajā
pašā laikā tiks ievērota stingra fiskālā politika.
Novēlu jums savā izvēlē būt valstiski atbildīgiem un saimnieciski
tālredzīgiem, jo tieši to no mums, politiķiem, visvairāk gaida
Latvijas sabiedrība.
Paldies jums par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Iekšlietu ministrs Ēriks Jēkabsons.
Ē.Jēkabsons (iekšlietu ministrs).
Godātais Saeimas Prezidij! Kolēģi! Paldies finanšu ministram par
uzskatāmo izklāstu un informāciju.
Es gribētu arī šajā sakarā sacīt dažus vārdus, es jūsu laiku
nebūtu kavējis, jo ir vairākas lietas, uz kurām es gribētu vērst
visu uzmanību.
Vispirms es gribu lūgt jūs atbalstīt budžeta grozījumus, kas
paredzēti Iekšlietu ministrijas vajadzībām.
Pavisam īsi par šīm vajadzībām. Kopumā ministrija šā gada budžeta
grozījumos lūdza piešķirt 30,6 miljonus latu, no kuriem gandrīz
pusi – 15,2 miljonus latu – veido valsts parāds
policistiem, robežsargiem un ugunsdzēsējiem par neizmaksātajiem
bērnu piedzimšanas pabalstiem, atvaļinājumu pabalstiem, piemaksām
par virsstundām un darbu paaugstinātas bīstamības apstākļos.
Jāsaka, diemžēl valdība rada iespēju piešķirt mums tikai 7,6
miljonus latu. Ja budžeta grozījumi tiks atbalstīti, puse no šiem
līdzekļiem – 3,7 miljoni latu – tiks novirzīti daļējai
valsts parāda apmaksāšanai ugunsdzēsējiem, robežsargiem un
policistiem. Tātad šajā sliktajā ziņā vai sliktajās ziņās par
nepietiekamajiem līdzekļiem labā ziņa ir tāda, ka premjers un arī
šī valdība un, es ceru, arī Saeima ir nākusi pretī, un mēs esam
panākuši to, ka mēs varēsim vismaz sākt izmaksāt beidzot šos
parādus, kas ir krājušies no 2001.gada.
Es uzsveru: valsts parāds, nevis Iekšlietu ministrijas parāds, kā
daži vēlētos to pasniegt, jo ministrija ir prasījusi šos
līdzekļus jau kopš 2001.gada, taču vienmēr saņēmusi atteikumu. Un
tāpēc es esmu pateicīgs premjeram, kurš ir uzdevis noskaidrot un
nosaukt vārdā to institūciju, kas ir vainīga pie šī miljonu
parāda rašanās.
Taču svarīgāk par vainīgo meklēšanu un atbildības noskaidrošanu
ir panākt to, lai beidzot policistiem, robežsargiem un
ugunsdzēsējiem būtu vismaz cilvēka cienīga dzīve un cilvēka
cienīgi darba apstākļi. Un šie darba apstākļi, es nerunāju nemaz
par atalgojumu, materiāli tehnisko bāzi, jūs jau to visi zināt un
esat dzirdējuši šajās diskusijās un polemikās, ir zem katras
kritikas.
Diemžēl tikai nelielas prasītās summas daļas piešķiršana nozīmē,
ka Iekšlietu ministrijai atkal nebūs naudas nozīmīgām
investīcijām darbinieku darba apstākļu uzlabošanai vai algu
pieaugumam.
Tas nozīmē, ka policisti, robežsargi un ugunsdzēsēji atkal
strādās brūkošās ēkās, turpinās braukt grabošos žiguļos un paši
lāpīs savus formas tērpus. Tas, protams, ir nožēlojami un
nepiedodami, ņemot vērā, ka tie ir cilvēki, kas ikdienā riskē ar
savu dzīvību un veselību, lai mūsu sabiedrība, mūsu līdzcilvēki
varētu justies droši. Viņi ir pelnījuši par to saņemt pienācīgu
atalgojumu un cilvēka cienīgus darba apstākļus.
Tāpēc, godātie kolēģi, skatot nākamā gada budžetu, būs
nopietni
jāatgriežas pie sarunas par policistu, ugunsdzēsēju un robežsargu
darba apstākļiem un algām.
Es ceru, ka tieši šī Saeima būs tā Saeima un šī valdība būs tā
valdība, kas pārtrauks gadu desmitiem ieilgušo bezatbildīgo
nevērību pret iekšlietu sistēmas vajadzībām.
Un tāpēc es nobeigumā vēlreiz gribētu lūgt jūs atbalstīt šā gada
budžeta grozījumus, neskatoties uz to, ka mēs visi nevaram būt
apmierināti un gandarīti par šiem grozījumiem, bet īpašu uzmanību
arī pie nākamā gada budžeta pievērst iekšlietu sistēmas
vajadzībām. Un, neskatoties uz dažādām politiskajām
kontraversijām un politiskajām spēlēm un vainīgo meklējumiem,
šajā kontekstā es tomēr gribētu vērst uzmanību uz to, ka aiz
konstruktīvas kritikas, politiskas cīņas mums ir jāredz visiem
kopā, ne tikai pozīcijai, bet arī opozīcijai, lielais
mērķis – palīdzēt mūsu cilvēkiem, skolotājiem, policistiem,
robežsargiem, kas nav ne “Jaunā laika”, ne Pirmās partijas, ne
Tautas partijas speciālisti, bet tie ir cilvēki, kas kalpo mūsu
sabiedrībai, mūsu valstij.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Jakovs Pliners. (No zāles deputāts J.Dobelis: “Jaša,
ko tu tur darīsi?”)
J.Pliners (PCTVL).
Godātie kolēģi! Atšķirībā no iepriekšējās – Emša kunga
valdības – Kalvīša kunga valdība negrib, mūsuprāt, īpaši
uztraukties par pedagogu darba samaksas palielināšanu, bērnu
pabalstu palielināšanu, budžeta iestāžu darbinieku algu
pieaugumu. Šobrīd Ministru kabinets vairāk rūpējas nevis par to,
lai Latvijas iedzīvotājiem būtu vieglāka un turīgāka dzīve, bet
gan par to, lai mūsu nabadzīgā valsts glīti izskatītos
starptautiskajā arēnā.
Tāpēc tiek tērēti miljoni ASV prezidenta vizītes nodrošināšanai,
vēstniecību atvēršanai, visbeidzot, NATO valstu valdību vadītāju
iespējamajai sanāksmei.
Mēs, “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcijas deputāti,
uzskatām, ka mēs nevaram to atļauties. Ko mēs varētu un ko mums
vajadzētu atļauties?
Pirmkārt, katru dienu, kā jums zināms, notiek strīdi par
denacionalizēto māju īrnieku izlikšanu. Šiem cilvēkiem ir
obligāti jāpalīdz.
Otrkārt. Jau ar 1.septembri vajadzētu kaut mazliet palielināt
pedagogu, iespējams, arī policistu, ugunsdzēsēju un robežsargu
darba samaksu. Es brīnos, ka man kārtējo reizi jāatkārto –
valsts drošību vispirms garantē iekšējā drošība un sociālā
stabilitāte. Vai tad NATO sūtīs uz šejieni policistus, kad
mūsējie aizbrauks uz Īriju? Iedomājieties. Vai ciena savu tautu
tie, kuri neciena tautas skolotāju?
Godātie kolēģi! Kamēr mēs liksim ratus pa priekšu zirgam, kamēr
mēs dosim priekšroku ārējai drošībai, aizmirstot par iekšējo,
PCTVL frakcija par šādu budžetu balsot nevarēs.
Paldies jums par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Vladimirs Buzajevs.
V.Buzajevs (PCTVL).
Godātā priekšsēdētāja! Cienījamie kolēģi! Es ļoti īsi tikai par
vienu PCTVL neapmierinātības ar budžeta projektu aspektu.
2.augustā PCTVL valde ir pieņēmusi atklāto vēstuli Ministru
prezidentam par denacionalizēto namu iedzīvotāju intereses
aizstāvošo normatīvo aktu pieņemšanas noziedzīgu
novilcināšanu.
Šīs vēstules saturs tieši attiecas uz budžeta grozījumiem. Pērn
decembrī mēs pieņēmām grozījumus likumos “Par dzīvojamo telpu
īri” un “Par pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā”.
Rezultātā ar 2005.gada 1.janvāri dzīvojamo telpu īres griesti
denacionalizētās mājās tika pacelti līdz 0,6 latiem par
kvadrātmetru.
Bet, kolēģi! Saeima tomēr uzlika Ministru kabinetam pienākumu pēc
iespējas īsākos termiņos pieņemt normatīvo aktu virkni, kuru
mērķis būtu kaut vai daļēji atvieglot denacionalizēto namu
iedzīvotāju stāvokli jau esošajā gadā. Proti, līdz 2005.gada
1.martam izstrādāt un līdz 2005.gada 1.jūlijam ieviest valsts un
pašvaldību atbalsta programmu un kompensāciju mehānismus
īrniekiem, kuri īrē dzīvojamās telpas denacionalizētā mājā.
Kauns, godātie kolēģi, bet programmas – kā nebija, tā arī
nav! Tas ir tiešs un nopietns likuma pārkāpums, un ne no kāda
marģināļa vai opozicionāra puses, bet tieši no valdības puses.
Pietiek, lai Ministru prezidentam būtu brīvprātīgi jāatkāpjas no
amata.
Saskaņā ar minēto savā vēstulē PCTVL pieprasīja, lai Ministru
kabinets līdz septembra beigām pabeidz denacionalizēto namu
īrnieku atbalsta programmas, kuras saskaņā ar likumu viņiem bija
jāizstrādā vēl līdz 1.martam, kā arī attiecīgo Ministru kabineta
noteikumu izstrāde un ieviešana, nodrošinot to īstenošanas sākumu
uz 2005.gada valsts budžeta grozījumu rēķina. Mēs līdz šim brīdim
gaidījām atbildi no Kalvīša kunga, bet atbildes vietā saņemam
šodien apspriežamos valsts budžeta grozījumus, kur par
denacionalizēto namu iemītniekiem nav ne rindkopas.
Saskaņā ar minēto mēs, PCTVL, kā likumam paklausīga opozīcija
nevaram atbalstīt piedāvātos valsts budžeta grozījumus.
Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Andrejs Klementjevs.
A.Klementjevs (TSP).
Labdien, augsti godātais finanšu ministr! Es negribēju runāt, ja
jūs nemaldinātu sabiedrību. Es gribu pateikt, ka jūs aizmirsāt
pateikt, ka 7 miljoni, ko jūs iedevāt bērnu pabalstiem caur
Labklājības ministriju, tā ir nauda, kura ir paredzēta ar likumu.
Jūs nevarējāt to neiedot! Jūs papildu naudu nevienu santīmu
neiedevāt bērnu pabalstiem. Tas... Ja jūs neiesniegtu ar... bez
šīs naudas lielo budžetu uz 2005.gadu, ja, tad jūs neizpildāt šo
likumu.
Es gribu pateikt, ka nedrīkst tā paņemt un nepareizi salikt naudu
lielajā budžetā un pēc tam iedot kaut kādu likumu izpildei
papildnaudu vēlāk uz grozījumiem, pateikt: “Redziet, mēs
Labklājības ministrijai iedevām 7 miljonus bērnu pabalstiem!” Ja
jūs reāli gribējāt palielināt šo Labklājības ministrijas budžetu,
tad jums vajadzēja reāli to palielināt. Bet jūs reāli
palielinājāt mazāk par vienu miljonu.
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāta Ināra Ostrovska.
I.Ostrovska (pie frakcijām nepiederoša deputāte).
Demokrātiskas sabiedrības galvenais uzdevums ir cīņa par savu
labklājību. Caur labklājību sabiedrība ir brīva. Nu diemžēl
valdība, budžeta grozījumos sadalot šīs valdības un šī darba
augļus, ir pilnīgi liegusi tos izmantot maznodrošinātajiem –
cilvēkiem ar zemiem ienākumiem, tiem, kurus ir skārusi inflācija
vissāpīgāk. Netiek paaugstinātas nedz minimālās algas, nedz
pensijas, nedz algas maznodrošinātajām strādājošo grupām –
ne policistiem, ne skolotājiem, ne kultūras darbiniekiem. Būtībā
šajā grupā galvenokārt strādā sievietes. Un tieši sievietes
šodien Latvijā saņem vismazāko algu.
Gan maznodrošinātie, gan turīgie, visa Latvijas sabiedrība ir
strādājusi labi un spējuši strādāt tā, lai šodien valsts varētu
sadalīt 130 miljonus. Bet diemžēl nevienai no šīm grupām netiek
ne kripatas no šī bagātīgā galda, kuru sarūpēja visi kopā –
gan aizsargājot, gan saglabājot, gan ārstējot un tā tālāk.
Taisnības šodien mums nav! Lielākai daļai pensionāru netiek pat
elementārais iztikas minimums, jo iztikas minimums mums ir 120
lati. Un tagad, kad valsts attīstība ļauj atvieglot šo cilvēku
nepelnīti sūro dzīvi zem iztikas minimuma, viņi tiek kārtējo
reizi piekrāpti, kārtējo reizi aizmirsti.
Jau tagad iedzīvotāji masveidā izbrauc strādāt uz ārzemēm, jo
nesaskata iespēju nopelnīt iztiku sev un savai ģimenei. Un tas ir
absurdi, ka politiķi nesaprot, cik būtiski ir novērtēt darbu.
Valdība gan pati ir strādājusi, saņemot diezgan lielu pielikumu
Repšes laikā, un, paldies Dievam, ir atteikusies no šī minimuma,
ko viņi gribēja sev pielikt kā paaugstinājumu.
Skolotāji otrdien gatavojas streikam. Streikam gatavojas visa
valsts. Cilvēki ir uz izmisuma robežas. Jūs sakāt šodien, ka tā
ir inflācija un inflācija ir tā, kas nu... grauj to mūsu valsti,
bet jūs domājat, ka inflācija nepacelsies tad, kad mēs pēc visiem
šiem pasūtījumiem, kas nāks uz celtniecībām, uz būvēm, ka visos
veikalos tiks pirkti un visos pasākumos tiks pirkti šie
celtniecības materiāli, kad ir izmantots benzīns, jūs domājat, ka
maznodrošinātie ir tie, kas pērk dārgajos veikalos?
Maznodrošinātie cilvēki pērk vislētākajos veikalos, un šie
cilvēki nekādā veidā nevar pacelt inflāciju.
Šodien mēs atveram plašas durvis kreisajai opozīcijai. Pirmais
piemērs šodien ir Rēzekne. Un mēs to redzam. Un cilvēki par to
noteikti pateiks savās vēlēšanās. Valdība pieļauj lielu kļūdu! Un
ļoti lielu kļūdu. Un es domāju, ka būs ļoti liels
sprādziens.
Šodien Latvijā nevienā mājā nav, ka nerunātu par šo jautājumu. Ir
ļoti skaisti, kad ir sakoptas skolas un slimnīcas, bet kas šodien
tajās skolās un slimnīcās var atļauties uzturēties? Cilvēkiem ir
jāsavāc pēdējās kapeikas, lai aizsūtītu bērnu uz skolu. Tā ir
ņirgāšanās par šodienas sabiedrību!
130 miljonus varēja sadalīt vismaz uz pusēm, lai viena daļa tiek
cilvēkiem un otra daļa varētu sakārtot valsti. Es domāju, ka tā
ir tiešām viena no neskaistākajām lietām, kas ir bijušas 15 gadu
laikā. Pie tik lielas peļņas lepoties ar to, ka ir pasargāts mūsu
Latvijas cilvēks. Es nezinu, uz kāda izmisuma viņam ir jābūt, jo
šodien ar nabadzīgo cilvēku var manipulēt. Šo nabadzīgo cilvēku
var pirkt vēlēšanās. Mēs redzam, kas tad pirka šo cilvēku par 5
vai 10 latiem, un tie, kurus pērk, nav nodrošinātie cilvēki, tie
bija cilvēki, kuriem bija vienalga, jo viņiem ir jādzīvo savā
ģimenē ļoti, ļoti smagos dzīves apstākļos.
Jā, tie bija arī visādi pagrimušie cilvēki. Un atceramies ļoti
lielu traktātu, ko ir uzrakstījis Nobela prēmijas laureāts par
brīvību. Izlasiet, deputāti, šo lielo traktātu! Izlasiet! Tur
viņš skaidri un gaiši pasaka, ka nebūs ekonomiskās brīvības. Ja
cilvēkam nav šīs ekonomiskās brīvības, nebūs arī politiskās
brīvības.
Man ir tāda sajūta, ka mūsu valsts iet uz diktatūru, jo mūsu
parlaments un šodien tieši mēs, cienījamie kolēģi,
parlamentārieši, mēs lemsim par to, kāds ir budžets. No mums ir
atkarīgs, jo mēs esam tautas vēlēta vara. Tautas! Un tā ir
izpildvara. Šodien iznāk otrādi, ka izpildvara dancina mūs –
tautas kalpus. Un man par to ir šausmīgs kauns. Tie nav vienkārši
vārdi, par to ir jāpadomā. Bet sprādziens būs, un cilvēki ir ļoti
sašutuši. Un diemžēl jums nāksies visiem pārskatīt savu politiku.
Varbūt jūs varēsiet pārgriezt lentītes tuvākajā laikā, bet
atvainojiet, cilvēkam vajag arī ēst un cilvēkam vajag dzīvot. Un
tāpēc pirmām kārtām ir cilvēks. Nu, paskatieties savās
politiskajās programmās! Skaidri un gaiši tika uzrakstīts:
“Cilvēks mums ir galvenais. Cilvēks ir mūsu rūpe.” Nu tad
atvainojiet, ja 130 miljonu un cilvēkam netika nekas. Nu viss tad
ir pateikts. Tas ir vienkārši apkaunojoši šodien ar visu varu.
Tiešām varēs manipulēt tie spēki, kuri to gribēs.
Un es vēlreiz gribu atkārtot, ka tieši nabadzīgais vēlētājs ir
tas, kurš ir pilnīgi manipulējams. Tās ir vispār briesmas mūsu
demokrātijai.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Dobelis.
J.Dobelis (TB/LNNK).
Cienītie kolēģi! Jebkurš papildu mantiskais ieguvums taču rada
prieku. Šodien mēs runājam par grozījumiem valsts budžetā, kas ir
saistīti ar ieguvumu. Tā ka par to ir tomēr jāpriecājas. Valstij
nāk klāt lieka nauda. Un tāpēc mūsu apvienība acīmredzot pirmajā
lasījumā, konceptuāli balsojot, varētu šos priekšlikumus
atbalstīt. Tas nu būtu viens. Sliktāk būtu, ja nebūtu, ko
atbalstīt.
Otrkārt. Nu, tomēr, ieteiktu silti padomāt godātiem ministriem un
citiem lēmējiem... padomāt par to, ka kādreiz vajadzētu ņemt vērā
arī konstruktīvus opozīcijas priekšlikumus. Nu par tiem mēs,
protams, runāsim tad, kad būs otrais lasījums. Lūk!
Lai mums nesanāk tā, ka strādāšana pie budžeta grozījumiem,
strādāšana pie nākamā gada budžeta un vēl pie šā tā tiktu
pārvērsta par priekšvēlēšanu kampaņu.
Es ļoti ceru, ka vismaz vairāk vai mazāk to atklāti neviens
neizrādīs. Lūk!
Nu, mēs šopēcpusdien esam uzaicinājuši uz tikšanos premjeru
Kalvīša kungu, izteiksim dažus savus priekšlikumus un ceram, ka
mūs uzklausīs.
Un vēl viena lieta. Jakov, klausies tagad! Tātad NATO
ģenerālsekretārs varētu ierasties nākamgad Rīgā, un par to
vajadzētu priecāties taču, jo tie cilvēki, kas sūdzējās par
nacionālajiem partizāniem NATO ģenerālsekretāram, varētu pie viņa
aiziet un vēl vienu reizi pasūdzēties. Tā ka PCTVL vajadzētu
atbalstīt šo budžetu pirmajā lasījumā.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Nikolajs Kabanovs.
N.Kabanovs (PCTVL).
Kolēģi deputāti! Es strādāju Saeimas Ārlietu komisijā. Un par ko
tērē naudu mūsu ārlietu resors? 175 000 latu tērēti ASV
prezidenta Buša vizītes Latvijā nodrošināšanai. Tikai uz šo
resoru, uz Ārlietu ministriju. Kā putra uz galda šitie līdzekļi
ir izšķērdēti pa visu budžetu. 2 miljoni latu.
Tagad ir runa par 10 miljoniem latu sammitam, kurš varbūt nebūs
nākamgad. Bet kas vēl ir interesants šajā ārlietu resora budžetā
uz nākamgadu? Gandrīz 900 000 ir rezervēti Latvijas Republikas
vēstnieka Amerikas Savienotajās Valstīs rezidences iegādei. Vai
vēstnieka kungam nav kur dzīvot tagad Vašingtonā? Vai viņš nevar
rīkot pieņemšanas pašā vēstniecībā? Bet par šo naudu ir iespējams
uzbūvēt veselu deviņstāvu māju un piešķirt tur dzīvokļus
maznodrošinātajiem cilvēkiem.
Lūdzu, kungi, padomājiet, vai mēs varam tik gļēvulīgi pret savu
tautu rīkoties? Es domāju, ka mums vispirms vajag padomāt par
tautas vajadzībām, nevis par to, lai patiktos Amerikai.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Pēteris Tabūns.
P.Tabūns (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Labdien! Es domāju, ka šodien jāparunā plašāk
par valdības darbu. Kā tad valdība ir strādājusi.
Jo redziet, dalīt no laika gala mēs esam iemācījušies. Dalīt nav
nekāda māka. Māksla un māka ir radīt, vairot bagātību. Bet
redziet, ja runāsim godīgi, tad ar to ienākumu vairošanu budžetā
tā ir bijis, kā ir. Jā... ārēji izskatās ļoti skaisti. 130
miljoni ir nākuši klāt, ko var sadalīt. Un par to mēs it kā varam
tā pompozi runāt – redziet, cik labi valdība ir strādājusi!
Bet vai tā tas ir? Vai šo 130 miljonu vietā nevarēja būt 300 vai
500 miljoni? (Starpsauciens: “Varēja!”) Tad valdība būtu
strādājusi efektīvi.
Lūk!
Bet tādi solījumi bija. Tādi solījumi, draugi mīļie, bija gan
iepriekšējās valdības laikā, gan arī vēl pirms tam, un arī šīs
valdības laikā, stājoties amatā premjeram, ministriem. Bija runas
par korupcijas apkarošanu, par ēnu ekonomikas apkarošanu, par
visām tām fundamentālajām lietām, kurās slēpjas simtiem miljonu.
Simtiem miljonu latu, kas varētu nākt budžetā. Bet šeit nav
nekādas kustības, nav nekādu panākumu. Tā ir... faktiski līdzinās
nullei. Apaļai nullei! Un tad paskatieties, paskatieties uz
atsevišķu ministriju darbu, pavērtējiet šo ministriju darbu un šo
ministru darbu. Labi, es pakavēšos tikai pie divām ministrijām,
lai gan varētu pakavēties pie daudzām citām, varbūt pat vēl daudz
nopietnākām un materiālos labumus vai budžetā iespējamos
desmitus, ja ne simtus miljonus nesošos.
Integrācijas ministrija. Ko tad ir paveikusi Integrācijas
ministrija Latkovska kunga personā? Radījusi kaut kādus mistiskus
grozījumus likumā, sagribējušies – pat pats ministrs
17.jūniju izsvītrot no kalendāra. Redziet, cik tālu aizdomājies
un kādā virzienā aizdomājies! 17.jūnijs viņam šķiet Latvijā
nepieņemams, jaunā situācijā kaut kādā nepieņemams, un to
vajadzētu izsvītrot. Arī Saules kauju, Cēsu kauju piemiņu un tā
tālāk. Visas šādas te lietas... (No zāles deputāts G.Pliners:
“Vai tas ir par tēmu? Par budžetu runā!”) Paskatieties, ar ko
viņš nodarbojas! Un kāds ir panākums integrācijā? Kas ir panākts
integrācijā? Integrācija (es pateikšu skaidri un gaiši, un
pamēģiniet, atnāciet kāds šeit un pasakiet pretējo!), integrācija
ir totāli – es atkārtoju: totāli! – izgāzusies. Par to
jau runā pat tādi vīri, kurus faktiski interesē integrācija, un
runā par to dažādās formās un grib tur pielabināties tiem
integrētājiem. Piemēram, Godmaņa kungs, pat viņš ir pateicis, ka
šāda integrācija ir blefs, ka tā ir pat kaitīga. Pat tāds vīrs to
ir pateicis, nemaz nerunājot par nacionāli domājošiem
cilvēkiem.
Naturalizācija. Tā vietā, lai Pilsonības likuma grozījumos
ierakstītu stingras normas, un Pilsonības likuma grozījumi ir
nobrieduši, un pie tiem jāķeras tūdaļ uzreiz, kad atsāksim darbu
jaunajā rudens sesijā. Ir jāķeras, bet ne jau ar tādiem, tur
tādiem piefrizētiem kaut kādiem nieciņiem, kaut kādiem
zvārgulīšiem un spīgulīšiem, kādi pašlaik ir ierakstīti.
Naturalizācija ir izgāzusies. Tas ir faktiski tagad pārvērties
par smagu – es atkārtoju: ļoti, ļoti smagu! – akmeni
latviešu tautas un nacionālas valsts kaklā. Šī naturalizācija ir
jāaptur, ir jāizvērtē visa šī gaita, viss šis process, kura laikā
ir gandrīz 100 tūkstoši vai, precīzāk, 97 tūkstoši saņēmuši
pilsonību, lai gan bija pelnījuši varbūt tūkstotis, varbūt pāris
tūkstoši labākajā gadījumā. Tāda ir šīs ministrijas bilance, tā
īsi runājot. (No zāles deputāts L.Ozoliņš:
“Pareizi!”)
Draugi mīļie, vai tā vajadzēja strādāt
ministrijai un ministram?
Par Iekšlietu ministriju. (Starpsauciens: “Par budžetu
runā!”) Redziet, ministrs tagad ķēries pie jaunas
metodes – kopā ar piketētājiem iet un piketē. Nezin kāpēc
viņš neatbrauca ar savu jauno “Audi –A6” .Varēja gan piebraukt ar
… un aizņemties no …it īpaši tur no Latgales, kur ir īpaši daudz
sagrabējušu žigulīšu, ar kādu žigulīti, parādot, cik viņi bēdīgi
dzīvo, bet ne jau…pērkot sev tādu bagātu auto, kad policisti,
kuri veic praktisko darbu, Jēkansona kungs, mokās, mokās ar šiem
žigulīšiem, kurus no rīta nekādi nedabū... Zirdziņš dabū ievilkt,
lai viņš varētu kādu kilometru pakustēties kaut kur. Es saprotu
ka, protams, finanses ir vajadzīgas Iekšlietu ministrijai, bet
vajag jau arī domāt par citām lietām!
Un tādēļ, saprotiet, jūs nekādi nevarat nodrošināt elementāras
lietas. Jēkabsona kungs! 16.martā ārdās sarkanie, citās dienās
ārdās, apkauno mūsu latviešu tautu, latviešu tautas varoņus
faktiski. Un jūs neko nevarat izdarīt! Nu ko tas nozīmē? Tas
nozīmē vienkārši bezspēcību. (No zāles deputāts Dz.Ābiķis:
“Stingrais rājiens!”) Un reizē ar to es vērtēju, ka šī
Kabineta strādāšana man atgādina rāmu dīķīti, kur pa retam kāds
nerātns puika iemet pa akmentiņam, lai pārbaudītu, vai ūdens ir
ūdens, vai tā nav kaut kāda mirāža. Tā es vērtēju šīs valdības
darbu, draugi mīļie, ja būsim godīgi, ja būsim atklāti. Es
saprotu, ka jums daudziem nepatīk tas, ko es saku, bet tāda ir
patiesība. No tās nekur neizbēgsi.
Redziet, te jau Ostrovskas kundze pieminēja par atkārtotiem
vēlēšanu rezultātiem pašvaldībā Rēzeknē. Kur, Jēkabsona
kungs...
Sēdes vadītāja.
Tabūna kungs! Lūdzu par grozījumiem likumā “Par valsts budžetu
2005.gadam” (Starpsauciens: “Lai
runā!”)
P.Tabūns.
…ar jūsu… tas ir pirmais lasījums, un es par to kopējo ainu arī
stāstu. Kur Rēzeknē jūsu partijas pārstāvis palīdzēja
sarkanajiem – īsti sarkanajiem nākt pie varas. Tāds ir jūsu
nopelns. Jūsu partijas nopelns. Un tad jūs brīnāties, ka
“Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK protestēja pret ieiešanu, protams, un
nepiekrita… pret ieiešanu valdībā, – ar jums, kuri pievāca
sarkanos “piecīšus”, jo viegli jau, ziniet, viegli jau Aglonā
grozīties tur tā saucamajā prezidijā un izrādīties tautas
priekšā. Es arī tur biju, bet nekādā prezidijā tur nesēdēju, es
runāju ar tautu un tikos ar viņiem, bet jūsējie tur grozījās
gandrīz vai pilnā sastāvā...
Sēdes vadītāja.
Tabūna kungs, lūdzu par tēmu tuvāk!
P.Tabūns. Tā ir patiešām tā tēma.
Sēdes vadītāja.
Tā nav tēma. Tēma ir “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2005.gadam””.
P.Tabūns. Es jau pabeidzu savu runu. Vēlreiz atkārtoju:
draugi, mīļie! Jūs ienākumus budžetā neesat vairojuši. Tie
vienkārši automātiski no vecajām iestrādnēm ienākuši iekšā –
šie 130 miljoni. Un tagad jūs tos pēc saviem ieskatiem un
deguniem dalāt.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Boriss Cilevičs.
B.Cilevičs (TSP).
Cienījamie kolēģi! Atšķirībā no iepriekšējā runātāja es gribētu
patiešām teikt dažus vārdus par budžeta grozījumiem.
Nu, protams, tā jau pienākas, ka koalīcijas partijas slavē šo
budžetu un plātās ar to, kā viņi labi aizstāv cilvēkus un
opozīcija budžetu kritizē. Man negribētos sekot tam parastajam
piemēram. Es teiktu, ka principā grozījumi izraisa diezgan
dalītas jūtas. No vienas puses, tas ir labi, ka valdība nolēma
tomēr sadalīt papildu ieņēmumus un ka zināma šo papildu ieņēmumu
daļa tomēr tiek paredzēta sociālajām vajadzībām. Bet, no otras
puses, tomēr laikam mīnusu ir vairāk nekā plusu.
Ministra kungs runāja par prioritātēm. Man grūti piekrist tam, ka
prioritātes ir daudzmaz skaidri izteiktas. Drīzāk ir redzams, ka
vairākas valdībā ietilpstošās partijas izmisīgi meklē kaut kādu
balansu, kaut kādu kompromisu un sadalīja daudz maz vienmērīgi to
naudu, lai katram ministram būtu ko parādīt. Diez vai tas ir
labākais princips.
Un, protams, galvenais, ka faktiski tiek palaista garām unikāla
iespēja būtiski stiprināt mazaizsargāto grupu stāvokli, jo
labklājības sistēma, pensijas... par to jau tika runāts. Ir reāla
iespēja diezgan daudz, vairāk un diezgan būtiski uzlabot
pensionāru stāvokli. Diemžēl valdība nolēma to nedarīt
šoreiz.
Par denacionalizēto māju īrniekiem. Arī daudz tika runāts, un es
gribu atgādināt jums šīs diskusijas, kas te notika un ka valdība
un valdošās partijas solīja, ka jā, noteikti kaut kādi pasākumi
tiek veikt. Diemžēl ne vārda budžeta grozījumos par to nav.
Ir... man īsti nav pieņemams, ka tik daudz līdzekļu ir paredzēti
tur ieroču, kuģu iepirkšanai, tas NATO sammits... Jā, protams,
mēs labi zinām, ka mūsu aizsardzības ministram patīk dārgas
rotaļlietas un ka viņš pats grib tās pirkt. Nu, lai pērk! Bet
pirkt to par budžeta naudu diez vai, es domāju, ka būtu
pareizi.
Un tas pats... Man izraisa ļoti lielas šaubas tā milzīgā nauda,
kas ir paredzēta jaunajiem “Trīs brāļiem”. Par visiem šiem
jautājumiem, es ceru, mēs runāsim daudz sīkāk otrajā lasījumā,
izskatot konkrētos priekšlikumus.
Bet es ļoti ceru, ka jau komisiju sēdēs mēs saņemsim
paskaidrojumus no valdības pārstāvjiem.
Un pēdējais. Vairākās pozīcijās es pamanīju, kaut gan laiks bija
ļoti īss, ka tiek paredzēts diezgan būtiski samazināt Eiropas
fondu līdzfinansēšanai. Man īsti nav skaidrs, kāpēc.
Un tātad jautājumu ir diezgan daudz. Šobrīd Tautas saskaņas
partijas frakcija nevar atbalstīt šādu budžetu, bet es ceru, ka
apspriežot konkrētus grozījumus otrajā lasījumā mēs tomēr
saņemsim no valdības atbildes uz virkni būtisku jautājumu, un es
ļoti ceru, ka arī opozīcijas priekšlikumi ļoti nopietni tiks
izvērtēti.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Kārlis Šadurskis.
K.Šadurskis (JL).
Godājamie priekšvēlēšanu sapulces dalībnieki! Vai, piedodiet...
kolēģi, deputāti!
Mēs šodien nupat nobalsojām par steidzamības piešķiršanu šim
likumprojektam. Tas nozīmē, ka būs tikai divi lasījumi, un
faktiski šī ir pēdējā iespēja Saeimā padebatēt pēc būtības, ņemot
vērā to, ka otrajā lasījumā mēs jau debatēsim par atsevišķiem
priekšlikumiem.
Tāpēc.... es ļoti labi saprotu, ka lasīt negribas, ka lasīt ir
grūti, divas budžeta grāmatiņas ir biezas. Bet man būtu ļoti
liels lūgums. Uzkāpt tribīnē varbūt tiem dažiem deputātiem un
pateikt savu sakāmo, kas ir budžeta grozījumu likumprojektu
izlasījuši.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Aleksandrs Golubovs. (No zāles deputāts J.Dobelis:
“Re, kur viens ir!”)
A.Golubovs
(LSP).
Cienījamie kolēģi! Šeit šodien uzstājās ļoti skaisti iekšlietu
ministrs un ciniski aicināja pieņemt šos grozījumus pirmajā
lasījumā. Bet viņš pateica vienu patiesību: ka valsts krāpjas, ka
valsts pirms tam apzaga Iekšlietu ministrijas darbiniekus, ka
valsts pirms tam ņēma no viņiem naudu un nemaksāja tik daudz, cik
vajadzēja. Un tagad it kā viņiem atdod to naudiņu. Ai, ai, ai,
kāds nopelns!
Tajā pašā gadījumā šajā likumprojektā nav padomāts par tiem
solījumiem, kurus jūs devāt skolotājiem, par tiem solījumiem,
kurus jūs devāt ārstiem, kurus jūs devāt Tieslietu ministrijas
darbiniekiem, policistiem. Nav! Un šajā likumprojektā atkal
parādās: rezervēt 10 miljonus. Kam? NATO sammitam! Nu, par 10
miljoniem var arī paēst un padzert labu vīnu, laikam var, jā. Nu,
man liekas, ka tā summa būs daudz lielāka, un jūs dosiet to
summu. Bet par to summu varējāt pacelt... ja jūs pacelsiet
drusciņ minimālās pensijas vai minimālās algas un dosiet tos 10
miljonus maznodrošinātajiem, tad viņi pateiks jums paldies. Un
pareizi pateica Tabūns: ja jūs tā rīkosities tālāk, uz nākamajām
vēlēšanām šeit jūs vairs nebūsiet. To parādīja jau
Rēzekne.
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu.
Vai komisijas vārdā kas piebilstams? Lūdzu! Deputāts Atis
Slakteris.
A.Slakteris (TP).
Jā, kolēģi, varu piekrist tiem, kas teica, ka šodien varbūt tā
diena ir vieglāka, jo iekasēti līdzekļi, kurus iespējams sadalīt.
Bet tas ir tās politikas rezultāts, ko mēs kopā esam realizējuši.
Un, es domāju, gan pozīcija, gan opozīcija saprot, ka šie
grozījumi ir jāpieņem pēc iespējas ātrāk, lai nauda nonāktu pie
tiem cilvēkiem, par kuriem jūs šeit kaismīgi runājāt no tribīnes:
lai nonāktu skolās, lai nonāktu pensiju indeksācijai.
Un līdz ar to es vienkārši komisijas vārdā patiešām gribu aicināt
atbalstīt likumprojektu pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta
pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu!
Lūdzu rezultātu! Par – 76, pret – 12, atturas – 6.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam
un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!
A.Slakteris.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 26.augusts pulksten
13.00.
Sēdes vadītāja.
Un izskatīšana?
A.Slakteris.
Un izskatīšana 30.augustā pulksten 14.00.
Sēdes vadītāja.
Tā, vai ir citi priekšlikumi? Nav. (Starpsauciens: “Ir!”)
Tātad... Vai ir iebildumi, ja? Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam
Aleksandram Golubovam.
A.Golubovs (LSP).
Es piedāvāju: priekšlikumu iesniegšanas datums – 30.augusts,
pulksten 14.00, un izskatīšana 1.septembrī – lai visi pavada
savus bērnus uz skolu – pulksten 17.00.
Sēdes vadītāja.
Tad mums ir divi priekšlikumi. Un Golubova priekšlikums ir...
deputāta Golubova priekšlikums ir tālāk. Tad lūdzu deputātus
balsot par deputāta Aleksandra Golubova priekšlikumu:
priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 30.augusts, pulksten
14.00, izskatīšana – 1.septembrī pulksten 17.00. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 18,
pret – 72, atturas – 2.
Tātad, cienījamie kolēģi, priekšlikumu iesniegšanas laiks ir
26.augusts, pulksten 13.00, izskatīšana 30.augustā pulksten
14.00.
Paldies! Lūdzu, cienījamie kolēģi, reģistrēties ar reģistrācijas
kartēm! Lūdzu zvanu! Reģistrācijas režīmu!
Lūdzu Saeimas sekretāram Jānim Šmitam nolasīt reģistrācijas
rezultātus!
J.Šmits (8.Saeimas sekretārs).
Godātie deputāti! Nav reģistrējušies: Aleksandrs Bartaševičs,
Andris Bērziņš, Oskars Kastēns, Uldis Mārtiņš Klauss, Liene
Liepiņa, Krišjānis Peters, Aigars Pētersons, Inguna Rībena, Anna
Seile... ir, Jevgenija Stalidzāne, Inta Feldmane un Elita
Šņepste. Paldies.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Līdz ar to 25.augusta sēde ir slēgta.
Paldies.