Ministru kabineta noteikumi Nr.636
Rīgā 2005.gada 23.augustā (prot. Nr.47 32.§)
Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” apstiprināto līdzekļu pieprasīšanas, pieprasījuma izskatīšanas, līdzekļu piešķiršanas, izlietojuma, uzskaites, kontroles un pārskatu sniegšanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 12.pantu
I. Vispārīgie jautājumi
1.Noteikumi nosaka Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” apstiprināto līdzekļu pieprasīšanas, pieprasījuma izskatīšanas, līdzekļu piešķiršanas, izlietojuma, uzskaites, kontroles un pārskatu sniegšanas kārtību.
2.Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem un nacionāli īpaši nozīmīgiem pasākumiem tiek iekļauti kā sastāvdaļa Finanšu ministrijas pārziņā esošās valsts pamatbudžeta apropriācijas ietvaros. Līdzekļus piešķir valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem – īpašiem nacionāli nozīmīgiem pasākumiem, kā arī katastrofu un dabas stihiju radīto zaudējumu kompensēšanai.
3.Līdzekļus neparedzētiem gadījumiem var piešķirt svarīgu pasākumu īstenošanai uz noteiktu laiku, paredzot to atmaksu pēc grozījumu likumā par valsts budžetu kārtējam gadam stāšanās spēkā.
4.Līdzekļus pieprasa ministrija vai cita centrālā valsts iestāde (turpmāk– ministrija), kurai valsts pamatbudžetā paredzēta apropriācija. Iestādēm, organizācijām, komersantiem vai konkrētiem pasākumiem līdzekļus pieprasa attiecīgās nozares ministrija. Pašvaldībai nepieciešamos līdzekļus pieprasa Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija. Pieprasījumus par līdzekļu piešķiršanu (turpmāk – pieprasījums) iesniedz Finanšu ministrijā.
II. Līdzekļu pieprasīšana, pieprasījuma izskatīšana un līdzekļu piešķiršana
5.Ministrija pieprasījumā norāda līdzekļu izlietošanas mērķi, līdzekļu izlietotāja pilnu nosaukumu, nepieciešamo līdzekļu finansiālo pamatojumu un pamatbudžeta apakšprogrammas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” līdzekļu izlietotāja resursu (ieņēmumu) un plānoto izdevumu tāmes (turpmāk – veidlapa T-LNG) projektu (1.pielikums) (trijos eksemplāros), nenorādot konta numuru. Ja Ministru kabinetā par attiecīgo jautājumu ir pieņemts rīkojums vai lēmums (protokollēmums), ministrija iesniedz Finanšu ministrijā veidlapas T-LNG projektu (trijos eksemplāros) un finansiālā pamatojuma kopiju vai precizēto veidlapas T-LNG projektu (trijos eksemplāros) un precizēto finansiālo pamatojumu.
6.Finansiālajā pamatojumā iekļauj pieprasīto līdzekļu aprēķinu (veicamo darbu un pasākumu izmaksu kalkulāciju). Aprēķinā norāda veicamo darbu, pakalpojumu vai pasākumu aprakstu, nepieciešamo materiālu daudzumu, vidējo tirgus cenu, atalgojuma aprēķinu un paredzamo nodokļu samaksu atbilstoši normatīvajiem aktiem. Stihisku nelaimju un katastrofu gadījumos iesniedz radīto zaudējumu novērtējumu un apmēru apliecinošus dokumentus (piemēram, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta sastādīto aktu, vietējās administratīvās teritorijas būvinspektora apstiprinātu bojājumu vai zaudējumu novēršanas izdevumu tāmi).
7.Veidlapu T-LNG aizpilda, norādot līdzekļu saņēmēja nosaukumu un līdzekļu izlietotāja nosaukumu. Veidlapas T-LNG kodus un to nosaukumus lieto saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. Kodus norāda četrās zīmēs līdz zemākajam līmenim. Neizmantotos kodus var nenorādīt veidlapā T-LNG.
8.Pašvaldība iesniedz pieprasījumu Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija ne ilgāk kā divu nedēļu laikā izvērtē pašvaldības iesniegtos dokumentus, kas nepieciešami, lai Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas rīcībā būtu šo noteikumu 5., 6. un 7.punktā minētā informācija. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai ir tiesības pieprasīt un saņemt no pašvaldības jebkuru papildu informāciju, ja tā nepieciešama konkrētā pieprasījuma izskatīšanai. Lēmumu par pieprasījuma tālāku virzību Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija pieņem divu nedēļu laikā pēc visu nepieciešamo un precizēto dokumentu saņemšanas.
9.Finanšu ministrija divu nedēļu laikā pēc ministrijas pieprasījuma saņemšanas izskata iesniegto pieprasījumu, pārbauda un izvērtē finansiālo pamatojumu un veidlapas T-LNG projektu, ievērojot šo noteikumu 2.punktā minētos nosacījumus un līdzekļu efektīvas izmantošanas plānošanu. Ja Finanšu ministrija atbalsta pieprasījumu, tā sagatavo Finanšu ministrijas rīkojuma projektu par līdzekļu neparedzētiem gadījumiem piešķiršanu (turpmāk – rīkojums). Ja Finanšu ministrija neatbalsta līdzekļu piešķiršanu, līdzekļu pieprasītājam nosūta atteikuma vēstuli, norādot atteikuma iemeslu (neatbilst šo noteikumu 2.punktam, Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” nepietiek līdzekļu, ir cits risinājuma variants).
10.Ja pieprasījuma izskatīšanas laikā Finanšu ministrija precizē iesniegto veidlapas T-LNG projektu, ministrija iesniedz apstiprināšanai jaunu veidlapas T-LNG projektu (trijos eksemplāros) un precizētu pieprasīto līdzekļu finansiālā pamatojuma aprēķinu, un Finanšu ministrija, ņemot vērā ministrijas iesniegto precizēto veidlapas T-LNG projektu, sagatavo rīkojuma projektu.
11.Finanšu ministrija sagatavo rīkojuma projektu arī tad, ja Ministru kabinetā par attiecīgo jautājumu ir pieņemts rīkojums vai lēmums (protokollēmums).
12.Pēc rīkojuma projekta apstiprināšanas Finanšu ministrija apstiprina veidlapu T-LNG.
13.Piešķirto līdzekļu pārskaitīšanai Valsts kase atver:
13.1.tranzīta pārskaitījuma kontu ministrijai, ja līdzekļus izlietos pati ministrija;
13.2.tranzīta pārskaitījuma sadales kontu ministrijai un tranzīta pārskaitījuma kontu valsts budžeta finansētajai institūcijai, kurai ministrija pārskaita līdzekļus attiecīgā pasākuma veikšanai;
13.3.tranzīta pārskaitījuma kontu ministrijai un norēķinu kontu Valsts kasē juridiskajai personai, iestādei, organizācijai vai komersantam, kam ministrija pārskaita līdzekļus attiecīgā pasākuma veikšanai.
14.Ministriju un līdzekļu saņēmēju konti līdzekļu saņemšanai atrodas Valsts kasē.
15.Rīkojuma kopiju kopā ar apstiprinātās veidlapas T-LNG oriģinālu Finanšu ministrija nosūta ministrijai.
16. Ministrija līdzekļus no tranzīta pārskaitījuma konta pārskaita tikai tad, kad līdzekļu izlietotājs iesniedzis pamatojošus dokumentus.
III. Līdzekļu izlietošana, uzskaite un kontrole
17.Līdzekļu izlietotājs nodrošina un atbild par piešķirto līdzekļu izlietojumu atbilstoši rīkojumā noteiktajam mērķim un saskaņā ar apstiprināto veidlapu T-LNG.
18.Līdzekļu izlietotājs saņemtos līdzekļus un to izlietojumu atspoguļo grāmatvedības uzskaitē, kā arī nodrošina ieņēmumu un izdevumu analītisko uzskaiti atbilstoši budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem un veidlapā T-LNG apstiprinātajiem plāna rādītājiem.
19.Ja rīkojumā paredzēta līdzekļu atjaunošana Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, līdzekļu izlietotājs pārskaita līdzekļus šādā kārtībā:
19.1.kārtējā saimnieciskā gada ietvaros līdzekļus atjauno Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kontā;
19.2.par iepriekšējiem saimnieciskajiem gadiem neatmaksātos līdzekļus ieskaita valsts budžeta ieņēmumu kontā (budžeta ieņēmumu klasifikācijas kods 12.1.0.0. “Pārējie ieņēmumi”).
20.Ja līdzekļu izlietotājs, kuram līdzekļi piešķirti uz laiku, neatjauno līdzekļus rīkojumā noteiktajā termiņā, Finanšu ministrija sagatavo Finanšu ministrijas rīkojuma projektu par līdzekļu norakstīšanu no attiecīgā līdzekļu izlietotāja konta (ja līdzekļu izlietotājam minēto saistību segšanai ir piešķirti līdzekļi likumā par valsts budžetu kārtējam gadam vai grozījumos likumā par valsts budžetu kārtējam gadam).
IV. Pārskatu sniegšanas kārtība
21.Ministrija līdz nākamā mēneša piecpadsmitajam datumam pēc atskaites perioda iesniedz Finanšu ministrijā šādus dokumentus:
21.1.kopsavilkuma pārskatu par Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” līdzekļu izlietojumu (2.pielikums) par trim mēnešiem, pusgadu, deviņiem mēnešiem un gadu;
21.2.pārskatu par Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” līdzekļu izlietojumu sadalījumā pa klasifikāciju kodiem (3.pielikums) par trim mēnešiem, pusgadu, deviņiem mēnešiem un gadu;
21.3.Valsts kases norēķinu centrā apstiprinātu izdruku “Kopsavilkums no 1.janvāra līdz 31.martam par kases izdevumiem un ieņēmumiem Ls” par trim mēnešiem, “Kopsavilkums no 1.janvāra līdz 30.jūnijam par kases izdevumiem un ieņēmumiem Ls” par pusgadu, “Kopsavilkums no 1.janvāra līdz 30.septembrim par kases izdevumiem un ieņēmumiem Ls” par deviņiem mēnešiem, “Kopsavilkums no 1.janvāra līdz 31.decembrim par kases izdevumiem un ieņēmumiem Ls” par gadu sadalījumā pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem atbilstoši veidlapā T-LNG apstiprinātajam plānam.
22.Pašvaldība kā līdzekļu izlietotājs līdz nākamā mēneša desmitajam datumam pēc atskaites perioda iesniedz Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā šo noteikumu 21.1., 21.2. un 21.3.apakšpunktā minēto informāciju.
23.Finanšu ministrija atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 12.pantam sagatavo iesniegšanai Saeimai triju mēnešu, pusgada, deviņu mēnešu un gada kopsavilkuma pārskatu par Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” līdzekļu izlietojumu (2.pielikums) sadalījumā pa ministrijām par katru Finanšu ministrijas rīkojumu.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 31.augustu.
1.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 23.augusta noteikumiem Nr.636
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
2.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 23.augusta noteikumiem Nr.636
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
3.pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 23.augusta noteikumiem Nr.636
Finanšu ministrs O.Spurdziņš