Talants nav samaināms sīknaudā
25.augustā Dailes teātrī noritējušais pirmais Latvijas kultūras darbinieku forums varētu kļūt par vēsturisku pagrieziena punktu mūsu valsts kultūrai, jo pirmoreiz vērtību un tradīciju saglabāšanas vietā kultūras ministre Helēna Demakova bija ielūgusi uz sarunu par risinājumiem, no kā atkarīga pati kultūras dzīvotspēja. Sadarbības memorands “Kultūra 2010” lika noticēt attīstības iespējamībai un ieskicēja konkrētu vīziju – gan algu pacelšanas ziņā, gan radošo savienību konstruktīvajā dialogā ar Kultūras ministriju un valdību.
|
Par pašaizliedzību un konkurenci
Ministru prezidents Aigars Kalvītis savā uzrunā atzīmēja, ka latviešu talants un spēks izpaužas tieši brīvajās profesijās, kurās jūtamies droši. “Individuālisms, paštaisnums, spītība un centība ir traucējošas rakstura īpašības komercdarbības veikšanai, bet paver iespējas kultūras jomā. Tiem, kas ziedo sevi kultūrai, piemīt tāda celtspēja un pašaizliedzīgums kā nevienam. Tā kā esam liela kultūras tauta, nebūtu pareizi likt kultūras darbiniekiem strādāt tikai idejas vārdā, ne naudas dēļ. Mainot valsts, nācijas un kultūras attiecības ar sistemātisku un pārdomātu pieeju, atzīsim, ka kultūra ir mūsu vienīgais trumpis. Kultūrai nepieciešamas lielas ilgtermiņa investīcijas, nevis ielāpi. Rīgai ar jauno bibliotēku, laikmetīgās mākslas centru un akustisko koncertzāli noteikti jākļūst par Baltijas valstu kultūras centru. Valstu konkurences cīņā viens no galvenajiem Latvijas ieročiem būs kultūra – ap šo mērķi būtu jāvienojas visai sabiedrībai bez strīdiem,” apgalvoja A.Kalvītis.
Par algu līknēm
Helēna Demakova sacīja, ka
izziņotais darba algu pielikums ir konceptuāli saskaņots gan ar
Finanšu ministriju, gan ar valdības vadītāju. Palielināto algu
tabulai būtu jāmotivē arī pašvaldības sekot Kultūras ministrijas
(KM) paraugam, kas uz 2006.gadu nodrošinās papildu 4 miljonus
latu algu izmaksai. Pēc KM pētījumiem, šobrīd kultūras darbinieki
valsts sektorā vidēji saņem par 90 latiem mazāk nekā pārējie
sabiedriskajā sektorā nodarbinātie (154 lati pret 243 latiem),
lūzums sagaidāms 2008.gadā, kad kultūras jomu aplaimos ar 348
latu algām (323 lati citās iestādēs).
Neticami izklausās solījumi, ka 2010.gadā kultūras speciālistiem
garantēs par 210 latiem lielākas algas (apaļus 600 LVL) nekā
sabiedriskajā sektorā. Ja no valsts budžeta finansētajiem
bibliotekāriem, arhīvistiem, valsts kultūras inspektoriem,
aktieriem, virsdiriģentiem, muzeju speciālistiem, mākslas un
mūzikas skolu pedagogiem u.c. algu pieaugums atbilstoši
memorandam “Kultūra 2010” būs vismaz 300%, pašvaldības savējiem
kultūras darbiniekiem spēšot vidēji palielināt algas par 50 –
70%, to atzina forumā sastaptie vietējo pašvaldību vadītāji.
Par tradīciju lomu
Mākslas zinātnieks un Rundāles
pils muzeja direktors Imants Lancmanis pamatoja, ka
kultūras pieminekļu stāvoklis norāda uz civilizācijas pakāpi
konkrētā zemē, kas ļauj pārējām Eiropas valstīm mums uzticēties,
veido kultūras dzīves fonu un nosaka valsts vērtību pasaules
kultūras svaros. “Kultūras vadlīnijām būtu jāizlīdzina
disproporcija starp tradicionālo kultūru un tās avangardu. Pilis
un muižas nedrīkstam pārvērst par lunaparkiem, turklāt ES fondu
naudu piesaiste lielā mērā ir loterija. Arī Valsts prezidentes
Rīgas pils katastrofālais stāvoklis ir simboliska zīme mūsu
patiesajai attieksmei pret savu kultūras mantojumu, kultūras
atbildību,” piebilda I.Lancmanis.
Jānis Streičs, kinorežisors, pasludināja, ka pat
vismazākajai tautai ir tiesības uz sevi palūkoties ekrāna
spogulī. Latvieši nav statiska, uz iekšu vērsta nācija, kas
nebūtu atraktīva izpausmēm kinomākslā. Jaunajai kinorežisoru
paaudzei pietrūkst tautas garīgā mantojuma pārzināšanas,
vertikālās gara plūsmas, jo viņi aizraujas ar Eiropas
kinovalodu.
Latvijas Nacionālā teātra direktors Viesturs Rieksts savā
uzrunā atspēkoja seno mītu par latviešiem kā teātra mīlētāju
tautu: “Padomju okupācijas gados mums tiešām bija paradums
apmeklēt teātri kā patvērumu no realitātes. Šodienas skaitļi
rāda, ka 70 procentiem iedzīvotāju teātris kā kultūras
institūcija vispār nav vajadzīgs, mēs varam rēķināties tikai ar
30 procentiem. Zviedrijā uz teātriem iet ap 60 procentu no visas
sabiedrības, bet viņi ar to nelielās. Nacionālais teātris vienā
gadā var uzņemt 140 000 skatītāju, tātad visa latviešu tauta
tajā varētu iekļūt reizi desmit gados. Teātris nav pēkšņi kļuvis
neinteresants, taču tikai ar kultūras izglītošanu varētu atgūt
pazaudētos skatītājus. Jāsaprot, ka 21.gadsimtā teātris vairs
nekad nebūs lēts kā tirgus laukuma komedianti.” V. Rieksts
provocēja ar retoriskiem jautājumiem: “Ja profesionālais teātris
ir tik dārgs un nerentabls, vai valstij tas vispār vajadzīgs?
Kāpēc latviešu sabiedrībai bez automašīnām ir grūtāk iztikt nekā
bez kultūras pasākumiem?”
Rakstniece Nora Ikstena norādīja, ka viss ir ļaužu rokās.
“Eiropā pirms trijiem gadiem pirmoreiz tika sasaukts kultūras
darbinieku parlaments, lai analizētu procesus no neatkarīga
redzespunkta, ne no funkcionāru un administratoru puses. Latvijā
Kultūras ministrija un Valsts Kultūrkapitāla fonds uztur kultūru
reālajā vidē ar skaidru valodu. Ikdienas steigā un straujumā
cilvēkus var apstādināt tikai patiess kultūras notikums, nevis
kultūras klišejas. Mūsu kultūras identitāte ir pati dzīvošana.
Kultūrai nav kā nabaga radiniekam jāpierāda savas tiesības uz
eksistenci. Kultūras darbiniecei ir drosmīgi jāpiesaka savas
vēlmes un vajadzības valsts kultūras kopainā. Talanti sevi
neizmainīs sīknaudā, un valsts ar viņiem leposies pat tad, ja
viņiem pret valsti būs savi iebildumi,” racionāli formulēja
N.Ikstena.
Mākslinieces Džemmas Skulmes runa nebija glaimojoša:
“Atkal tiek bārstīti sapņi, utopijas, sētas cerības, uz ko
latvieši parasti uzķeras. Mēs nedrīkstam pazaudēt savu baltiešu
stilu, kas atšķir mūs no citām tautām, ir jaušams, jūtams, bet
nav klasificējams. Kultūras ministrija un Kultūrkapitāla fonds
kopā ir nepietiekami balsti kultūrai, pašvaldībām mākslas darbu
iegādei ir nedaudz latu, mecenāti mums ir uz vienas rokas
pirkstiem skaitāmi. Savukārt Eiropas Savienība pieprasa, lai mēs
kultūru pabāztu zem tūrisma birkas. Pietrūkst mākslas draugu
biedrību. Pārspīlēti lētas, bezgaumīgas lietas Latvijai tiek
uzbāztas, un par tām nereti sajūsmināmies.”
Mākslas zinātniece un sabiedriskā darbiniece Sandra
Kalniete vilka paralēles starp kultūras darbinieku forumu un
Radošo savienību plēnumu 1988.gadā kā aizsākumu vispārējai tautas
atmodai. “Eiropas Savienība nav tikai naudas avots vai svešs
ārējais spēks, kas apdraudētu mūsu kultūru, bet ir vienota
kultūras telpa. Latvijas garīgā saikne ar Eiropu apzināti
jāstiprina,” iedrošināja S.Kalniete.
Foto: Toms Kalniņš, A.F.I. |
Par attīstības priekšnoteikumiem
Valsts Kultūrkapitāla fonda (VKF)
direktors Edgars Vērpe uzskata, ka valsts nevar citādi
finansēt jaunas mākslinieku idejas, radošos eksperimentus, kā
vienīgi šo projektu izvērtēšanu uzticot pašu mākslinieku
izvirzītiem ekspertiem. Šo ekspertu pozitīvie atzinumi projektu
pieteicējiem būtu biežāk jāizmanto kā karogs sava projekta
bīdīšanai pašvaldībās un pie mecenātiem. Situācija mainās: pirms
četriem gadiem Rīgas pilsēta izlietoja 84 procentus no visiem VKF
piešķīrumiem, bet tagad 73 procenti naudas paliek Rīgā un 27
procenti aizplūst uz reģioniem. Tādēļ VKF būs jāveido atbalsta
(konsultatīvie) punkti projektu rakstītājiem provincē.
Andris Vilks, Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB)
direktors: “Gaismaspils uzcelšana ir unikāls projekts visas
Eiropas Savienības mērogā, kas ļaus racionāli izmantot visus
resursus, paaugstināt profesionālo kompetenci, saslēgt vienotā
tīklā visas lauku bibliotēkas, izveidojot līdzvērtīgas
partnerattiecības ar muzejiem un arhīviem. LNB veidotā
“Letonica” drīzumā iekļausies ES “European Library”
portālā ar 20 dalībvalstīm. A.Vilks pauda pārliecību: “Ja nebūs
jāuztraucas par ēku tehnisko uzturēšanu, varēsim ar pilnu
entuziasmu nodoties bibliotēkas satura veidošanai.” 2006.gada
1.septembrī Latvijas Universitātē sāks studēt īpašs Gaismaspils
nākamo bibliotekāru bakalauru kurss.
Diriģents un Liepājas simfoniskā orķestra mākslinieciskais
vadītājs Imants Resnis aizstāvēja Liepājas koncertzāles
projektu, jo Latvijai ir jāparūpējas par pilnvērtīgām koncertu
norises vietām Rīgā, Liepājā un Daugavpilī. Arī Igaunijā ir trīs
labas koncertzāles – Tallinā, Tartu, Pērnavā, top ceturtā –
Narvā. “Profesionālajiem muzikantiem jākalpo Latvijai kā gaismas
nesējiem, nevis jādodas trimdā. Liepāja ir ideāli piemērota
vieta, jo te 1883.gadā tika nodibināta pirmā filharmonija un
simfoniskais orķestris visā Baltijas guberņā.”
Zigmars Liepiņš, komponists un “Radio SWH” līdzīpašnieks,
pavēstīja, ka viņa vadītā radiostacija apmēram par 300 000
latiem gadā atbalsta kultūras un bezpeļņas pasākumus ar
raidlaiku. Z.Liepiņš pārmeta Kultūras ministrijai, ka tā pirms
vairākiem gadiem aiztaisījusi ciet vienīgo Muzikālo teātri Rīgā.
Turpretī Lietuvā aktīvi darbojoties pieci muzikālie teātri ar
pieciem orķestriem, rodas jauni muzikāli darbi (mūzikli, operas)
un to interpretācijas. Z. Liepiņa opera „Parīzes Dievmātes
katedrāle” nesen piedzīvojusi iestudējumu Lietuvā, toties no
Nacionālās operas neesot pasūtījumu operu radīšanai.
Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīva direktore Inta
Kaņepāja sprieda, ka šobrīd būtu vērts veikt audiovizuālo
fondu arhīvu inventarizāciju, tie būtu jāpadara ērti pieejami.
“Problēma ir tāda, ka netiek dokumentēts šis laiks ar gada
kinohronikas palīdzību. Acīmredzot valsts nevar atļauties šādu
studiju uzturēt un garantēt valsts pasūtījumu,” rezumēja
I.Kaņepāja.
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja direktore Māra Lāce
paskaidroja, ka publiskais muzejs ir gan elitārs mākslas templis,
gan instruments demokrātiskai sabiedrības izglītošanai. No
Nacionālā mākslas muzeja progresa iegūtu visa muzeju sistēma
kopumā. Diemžēl muzeja iespējamo renovācijas projektu īstenošana
paredz daudz lielākus kapitālieguldījumus, nekā iespējams
pieteikt ERAF konkursā. (Kā rakstījis muzeja dibinātājs –
gleznotājs un profesors Vilhelms Purvītis: “Muzejs ir
audzināšanas iestāde, nevis mākslas darbu noliktavas mākslas
zinātnieku samērā veltīgajam darbam.”)
Diriģents Normunds Šnē rezignēti izteicās, ka “masu
stadionu un sensāciju kultūra savā triumfa gājienā atstumj malā
elitāro, klasisko mākslu, mūslaiku vērtīgāko mūziku. Pietrūkst
drosmīgas repertuāra politikas un profesionālu kultūras
administratoru, kas “pazītu drēbi” mūzikā.
Latvijas Nacionālās operas direktors Andrejs Žagars par
veiksmīgiem nosauca aizvadītos desmit gadus jaunajā statusā un
atjaunotajā ēkā, kuru laikā 2,5 reizes pieaudzis valsts
finansējums, bet 3 reizes palielinājušies pašu ieņēmumi (līdz
vienam miljonam latu gadā). “Ar svētuma un cieņas pilnu attieksmi
nevar panākt LNO attīstību, bet gan ar kultūras produktu
konvertējamību, atpazīstamību plašajā pasaulē. LNO vairs nedodas
garās nogurdinošās viesizrādēs kā pirmajos savas pastāvēšanas
gados, bet piedalās lielajos festivālos, popularizējot Latvijas
muzikālo kultūru. Mēs nekļūsim pašpietiekami un nenorobežosimies
no skatītājiem un tendencēm Eiropā.”
Par atgriezenisko saiti
Gan Pēteris Bankovskis,
Latvijas Kultūras fonda direktors, gan Dace Neiburga, KM valsts
sekretāra vietniece, aicināja sniegt ekspertu ierosinājumus un
labojumus “Valsts kultūrpolitikas vadlīnijām 2006.–2015.gadam”,
kas tiks izstrādātas līdz 2005.gada 31.decembrim un turpmāk
kalpos kā jumta dokuments. No tā izrietēs visa kultūras nozares
stratēģija.
Daniels Pavļuts, KM valsts sekretārs, atsaucoties uz Cēsu
domes Kultūras pārvaldes vadītājas Jolantas Borītes priekšlikumu
par Kultūras institūta dibināšanu, foruma izskaņā skubināja
klātesošos kultūras darbiniekus iznēsāt ideju par alternatīviem
kultūrpolitikas iniciēšanas centriem Latvijā. Tas izaicinātu
Kultūras ministriju ar savu neatkarīgo nostāju, objektīvo
redzējumu.
Arvīds Deģis