Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta sēdē
Pieņemti noteikumi “Augstākās
izglītības programmu licencēšanas kārtība”.
Noteikumi
nosaka kārtību, kādā licencējamas akadēmiskās un profesionālās
augstākās izglītības programmas (augstākās izglītības
programmas).
Lai saņemtu licenci augstākās izglītības programmas īstenošanai,
augstskola vai koledža iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā
iesniegumu. Iesniegumā norāda: augstskolas vai koledžas
nosaukumu; augstskolas vai koledžas juridisko adresi,
tālruņa numuru un elektroniskā pasta adresi; augstskolas vai
koledžas reģistrācijas apliecības numuru, kā arī licencējamās
augstākās izglītības programmas nosaukumu; licencējamās augstākās
izglītības programmas kodu atbilstoši Latvijas Republikas
Izglītības klasifikācijā noteiktajām izglītības programmu
grupām; licencējamās augstākās izglītības programmas apjomu,
īstenošanas ilgumu, studiju veidu un formu; prasības
izglītojamiem attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību, lai uzsāktu
licencējamās augstākās izglītības programmas
apguvi; licencējamā augstākās izglītības programmā iegūstamo
grādu vai kvalifikāciju, vai grādu un kvalifikāciju; adresi,
kur tiks īstenota licencējamā augstākās izglītības programma,
norādot, vai programmu īstenos augstskola, augstskolas filiāle
vai koledža; licencējamās augstākās izglītības programmas
direktora vārdu, uzvārdu un tās personas vārdu, uzvārdu un amatu,
kuru augstskola vai koledža pilnvarojusi kārtot ar licencēšanu
saistītos jautājumus.
Lēmumu par licences izsniegšanu, par atteikumu izsniegt licenci,
tās derīguma termiņa pagarināšanu vai licences anulēšanu pieņem
Augstākās izglītības programmu licencēšanas komisija.
Izglītības un zinātnes ministrs apstiprina komisijas
personālsastāvu un ieceļ tās priekšsēdētāju, kā arī apstiprina
komisijas nolikumu. Komisijas locekļi ir Izglītības un zinātnes
ministrijas pārstāvji. Komisijas darbā bez balsstiesībām var
pieaicināt ekspertu vai augstākās izglītības programmai
atbilstošās nozares ministrijas pārstāvi augstākās izglītības
programmas novērtēšanai. Komisija iesniegumu un tam pievienotos
dokumentus izskata mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
Komisija ir lemttiesīga, ja jautājuma izskatīšanā piedalās vismaz
puse komisijas locekļu. Lēmumu pieņem, aizklāti balsojot. Ja
balsis sadalās vienādi, izšķirošā ir komisijas priekšsēdētāja
balss.
Lēmumu par augstākās izglītības programmas licencēšanu vai
atteikumu licencēt augstākās izglītības programmu komisija
noformē administratīvā akta veidā, un to paraksta visi komisijas
locekļi.
Ja komisija pieņem lēmumu licencēt augstākās izglītības
programmu, Izglītības un zinātnes ministrija vienlaikus ar
komisijas lēmumu augstskolai vai koledžai izsniedz Izglītības un
zinātnes ministrijas valsts sekretāra parakstītu licenci uz trim
gadiem. Divu gadu laikā pēc licences izsniegšanas augstskola
vai koledža iesniedz iesniegumu augstākās izglītības programmas
akreditācijai.
Ja komisija pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt licenci,
augstskola vai koledža iesniegumu var iesniegt atkārtoti ne agrāk
kā pēc sešiem mēnešiem.
Izglītības un zinātnes ministrija katru gadu līdz 1.martam
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” publicē licencēto augstākās
izglītības programmu sarakstu.
Valsts dibinātajās augstskolās vai koledžās akreditētās
programmas, kurām nav licences, piesakāmas licencēšanai ne vēlāk
kā trīs mēnešus pirms iesnieguma par programmas atkārtotu
akreditāciju iesniegšanas.
Komisijai ir tiesības anulēt licenci šādos gadījumos: sniegtas
faktiskajiem apstākļiem neatbilstošas ziņas; augstskola vai
koledža gada laikā pēc licences saņemšanas nav sākusi īstenot
licencēto augstākās izglītības programmu; augstskolas vai
koledžas darbībā konstatēti normatīvo aktu pārkāpumi, kas
saistīti ar licencēto augstākās izglītības programmu; divu gadu
laikā no augstākās izglītības programmas īstenošanas uzsākšanas
dienas nav iesniegts iesniegums augstākās izglītības programmas
akreditācijai; un citi nosacījumi.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
23.decembra noteikumos Nr.747 “Kuģu pasažieru reģistrācijas
kārtība””.
Grozījumu mērķis – ieviest Eiropas Parlamenta
un Padomes 2002.gada 5.novembra Direktīvu 2002/84/EK.
Noteikumi tiek papildināti ar šādiem terminiem: pasažieru kuģis –
jūras kuģis vai jūras ātrgaitas kuģis, kā tas definēts 1974.gada
Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz
jūras X nodaļas 1.noteikumā (jaunākajā redakcijā). Kuģa operators
– pasažieru kuģa īpašnieks vai jebkura cita organizācija vai
persona (piemēram, pārvaldnieks vai berbouta fraktētājs), kam
īpašnieks uzticējis atbildību par pasažieru kuģa ekspluatāciju.
Pasažieru reģistrators – atbildīgā persona krastā, kuru kuģa
operators pilnvarojis izpildīt Starptautiskajā drošas pārvaldes
kodeksā, ko pieņēmusi Starptautiskā jūras organizācija ar
1993.gada 4.novembra Asamblejas rezolūciju A.741(18), noteiktos
pienākumus, vai kāda cita persona krastā, kuru kuģa operators
pilnvarojis glabāt informāciju par personām, kuras atrodas uz
kuģa operatora pasažieru kuģa.
Grozījums noteikumos precizē, kādas ziņas ierakstāmas pasažieru
sarakstā par katru kuģa pasažieri: vecuma grupa (pieaugušais,
bērns vai zīdainis), kurai pieder attiecīgā persona, vai vecums,
vai dzimšanas gads; pēc pasažiera pieprasījuma – informācija
par īpašas aprūpes vai palīdzības nepieciešamību avārijas
gadījumā.
Grozījums noteic, ka kuģa kapteinis, kuģa aģents vai kuģa
operators nogādā pasažieru sarakstu, kā arī kuģa apkalpes
sarakstu ostas kapteiņa dienestam un pasažieru reģistratoram ne
vēlāk kā 30 minūtes pēc kuģa atiešanas no piestātnes.
Pieņemti “Noteikumi par atpūtas kuģu būvniecību, atbilstības
novērtēšanu un piedāvāšanu tirgū”.
Noteikumi nosaka atpūtas kuģu konstrukcijas un būvniecības
drošības prasības, kas piemērojamas, tos piedāvājot tirgū, kā arī
atpūtas kuģu atbilstības novērtēšanas kārtību.
Noteikumos tiek lietoti šādi termini: “atpūtas kuģis” – jebkura
tipa jebkurš sportam vai atpūtai paredzēts kuģošanas līdzeklis,
kura korpusa garums ir no 2,5 līdz 24 metriem, kas mērīts saskaņā
ar piemērojamiem standartiem. Šī kuģošanas līdzekļa izmantošana
fraktēšanai vai apmācībām neizslēdz to no šo noteikumu prasību
ievērošanas, ja tas ir piedāvāts Eiropas Savienības tirgū atpūtas
mērķiem. “Ūdens motocikls” – kuģošanas līdzeklis ar garumu mazāk
nekā 4 metri ar iekšdedzes dzinēju un ūdens metēju sūkni, kas
paredzēts vadīšanai personai vai personām, sēžot, stāvot vai
stāvot uz ceļiem uz tā, nevis atrodoties korpusa iekšienē.
“Dzinējs” – jebkurš iekšdedzes dzinējs ar dzirksteles vai
kompresijas aizdedzi kuģošanas līdzekļa virzīšanai (divtaktu un
četrtaktu iebūvētie dzinēji, dzinēji ar Z – veida dzenskrūves
piedziņu ar vai bez vienotas izplūdes sistēmas un uzkaramie
dzinēji), un citi termini.
Šie noteikumi attiecas uz projektu un konstrukciju, uz dzinēju
izplūdes gāzu un trokšņa emisiju un tos piemēro: atpūtas kuģiem
un daļēji pabeigtiem kuģiem; ūdens motocikliem; noteikumos
minētajām sastāvdaļām, ja tās tiek piedāvātas Eiropas Savienības
tirgū atsevišķi un ja paredzētas uzstādīšanai. Uz noteikumos
uzskaitītajiem ražojumiem noteikumi attiecas, tikai pirmo reizi
piedāvājot tos tirgū vai nododot ekspluatācijā lietošanai.
Noteikumi neattiecas: attiecībā par projektu un konstrukciju uz:
kuģiem, kas paredzēti tikai sacīkstēm, tajā skaitā sacīkšu airu
laivām un mācību airu laivām, kuras ražotājs ir atbilstoši
marķējis; kanoe, smailītēm, gondolām un ūdens velosipēdiem; buru
vējdēļiem; sērfošanas dēļiem, ieskaitot dēļus ar piedziņu. Kā
arī: oriģināliem vēsturiskajiem kuģiem un individuālajām kopijām,
kas projektēti pirms 1950.gada un būvēti pārsvarā no oriģināliem
materiāliem, un kurus ražotājs ir atbilstoši marķējis;
eksperimentālajiem kuģošanas līdzekļiem, ja tie vēlāk netiek
piedāvāti Eiropas Savienības tirgū; kuģošanas līdzekļiem, kas
būvēti personīgām vajadzībām, ja turpmāko piecu gadu laikā tie
netiks piedāvāti Eiropas Savienības tirgū; kuģošanas līdzekļiem,
kurus paredzēts nodrošināt ar apkalpi, lai komerciālos nolūkos
pārvadātu pasažierus; zemūdens kuģošanas līdzekļiem; kuģošanas
līdzekļiem uz gaisa spilvena; kuģošanas līdzekļiem ar zemūdens
spārniem; kuģiem, kuru dzinējs izmanto tvaika enerģētisko
iekārtu, sadedzinot ogles, koksu, koksni, naftas produktus vai
gāzi.
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Dzelzceļa likumā”.
Likumprojekts papildināts
ar pantu, kurš nosaka dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgumu
ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam.
Dzelzceļa pārvadājumu pasūtījumus ārvalstu bruņoto spēku vai
Nacionālo bruņoto spēku atbalstam uz dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma līguma pamata izpilda pārvadātājs, kurš saņēmis
industriālās drošības sertifikātu, ko izsniedz Satversmes
aizsardzības birojs.
Dzelzceļa pārvadājumu ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo
bruņoto spēku atbalstam pasūtītājs valsts vārdā ir Aizsardzības
ministrija. Kārtību, kādā organizējami un koordinējami valsts
dzelzceļa pārvadājumu pasūtījumi ārvalstu bruņoto spēku vai
Nacionālo bruņoto spēku atbalstam, nosaka Ministru
kabinets.
Dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma projektu ārvalstu bruņoto
spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam sagatavo pasūtītājs.
Līguma projektu pasūtītājs saskaņo ar pārvadātāju. Pasūtītājs ir
tiesīgs uzlikt par pienākumu pārvadātājam, kurš saņēmis
industriālās drošības sertifikātu un kuram ir nepieciešamais
ritošais sastāvs, tehniskie līdzekļi un aprīkojums valsts
dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma izpildei, noslēgt ar
pasūtītāju attiecīgu līgumu ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo
bruņoto spēku atbalstam. Pasūtītājs nodrošina, lai šādā līgumā
ietvertie nosacījumi segtu faktiskos dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījuma izpildes izdevumus. Slēdzot dzelzceļa pārvadājumu
valsts pasūtījuma līgumu ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo
bruņoto spēku atbalstam, uz tā saturu attiecina šā likuma
25.panta noteikumus.
Grozījums likumā noteic, ka satiksmes ministrs valsts publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanā ir tiesīgs
noteikt prioritāti tiem dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, kas
tiek sniegti uz dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma pamata,
un pakalpojumiem, kas pilnīgi vai daļēji tiek sniegti, izmantojot
īpašiem nolūkiem (ātrgaitas, kravas un tamlīdzīgiem
pārvadājumiem) paredzētu vai būvētu valsts publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūru. Pēc aizsardzības ministra priekšlikuma
satiksmes ministrs publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
jaudas sadalīšanā nosaka prioritāti dzelzceļa pārvadājumu
pakalpojumiem, kas tiek sniegti, pamatojoties uz valsts dzelzceļa
pārvadājumu pasūtījuma līgumu ārvalstu bruņoto spēku vai
Nacionālo bruņoto spēku atbalstam. Dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītājs var prasīt to zaudējumu atlīdzību, kuri tam rodas,
ievērojot noteiktās pārvadājumu prioritātes.
Likuma pārejas noteikumi papildināti, nosakot, ka Ministru
kabinets līdz 2006.gada 1.jūlijam izdod noteikumus “Kārtība, kādā
organizējami un koordinējami valsts dzelzceļa pārvadājumu
pasūtījumi ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku
atbalstam”.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu
likumā”.
Dzelzceļa pārvadājumu likums un ar tā deleģējumu izdotie
normatīvie akti reglamentē dzelzceļa pārvadājumu jomu. Patlaban
neviens no šiem normatīvajiem aktiem neparedz militārpersonu un
militāro kravu pārvadājumus pa dzelzceļu Nacionālo bruņoto spēku
vai ārvalstu bruņoto spēku atbalsta vajadzībām.
Likumprojekts papildināts ar pantu, kurš nosaka militārpersonu un
militāro kravu pārvadājumus pa dzelzceļu. Paredzēts, ka Ministru
kabinets izdod noteikumus par militārpersonu un militāro kravu
pārvadājumiem pa dzelzceļu, kuros nosaka: kārtību, kādā tiek
pieteikti dzelzceļa pārvadājumi Nacionālo bruņoto spēku vai
ārvalstu bruņoto spēku atbalstam; drošības pasākumus, kas
veicami, pārvadājot militārpersonas un militārās kravas pa
dzelzceļu; vilcienu sastāvu kodifikāciju militāro kravu
pārvadājumiem; veidu, kādā militārā tehnika nostiprināma uz
vagoniem; vagonu marķējumu un militārās kategorijas.
Tādu dzelzceļa pārvadājumu dokumentēšanai, kas veikti Nacionālo
bruņoto spēku vai ārvalstu bruņoto spēku atbalstam, izmanto
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas pārvadājumu pieteikuma
veidlapas un pavadzīmes.
Likuma pārejas noteikumi papildināti, nosakot, ka iepriekšminētos
noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2006.gada
1.jūlijam.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likumā”.
Grozījumi likumā paredz noteikt, ka valsts kustamo mantu var
nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību un starptautisko
organizāciju īpašumā, ja lēmumu par to katrā konkrētā gadījumā ir
pieņēmis Ministru kabinets. Kārtību, kādā valsts kustamo mantu
nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starptautisko
organizāciju īpašumā, nosaka Ministru kabinets.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums Kredītiestāžu
likumā”.
Likumprojekts nosaka gadījumus, kādos kredītiestādes rīcībā
esošās neizpaužamās ziņas sniedzamas valsts institūcijai vai
valsts amatpersonai likumā noteiktajā kārtībā.
Likumprojekts papildināts, paredzot kredītiestādēm tiesības
sniegt ziņas bāriņtiesai, pamatojoties uz bāriņtiesas
priekšsēdētāja pieprasījumu, par: mantojuma masas, bērna vai
citas rīcībnespējīgas personas vārdā veiktajiem darījumiem un
kontu atlikumiem, ja vecāks, aizbildnis vai aizgādnis bāriņtiesai
nesniedz pieprasīto informāciju par bērna vai citas
rīcībnespējīgas personas mantas pārvaldību vai ir pamatotas
aizdomas, ka vecāka, aizbildņa vai aizgādņa sniegtā informācija
nav patiesa; fiziskas personas – mantojuma
atstājēja – kontu atlikumiem mantas saraksta (mantojuma
inventāra saraksta) sastādīšanai.
Pieņemti noteikumi “Grozījums Ministru kabineta 2004.gada
14.decembra noteikumos Nr.1021 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā
atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu””.
Kārtību, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par audžuģimenes
pienākumu pildīšanu, atlīdzības apmēru un tās pārskatīšanas
kārtību nosaka Ministru kabineta noteikumi, kuros noteikts, ka
atlīdzības apmēru pēc bērnu un ģimenes lietu ministra
ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko
situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un
Centrālās statistikas pārvaldes noteikto strādājošo mēneša
vidējās bruto darba samaksas pieaugumu. Atlīdzības par
audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmērs šobrīd ir 70 latu.
Apstiprinātajā Audžuģimeņu koncepcijā paredzēts 2005.gadā
palielināt atlīdzības par audžuģimeņu pienākumu pildīšanu apmēru
uz 80 latiem.
Grozījums noteikumos paredz palielināt atlīdzības apmēru par
audžuģimeņu pienākumu pildīšanu no 70 latiem uz 80 latiem.
Pieņemti noteikumi “Sabiedrisko pakalpojumu licencēšanas
noteikumi”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas iestāde (regulators) licencē sabiedrisko pakalpojumu
sniegšanu un regulējamo nozaru komersantus, kā arī nosaka
kārtību, kādā iesniedz iesniegumu (ierosinājumu) licences
saņemšanai (ja šī kārtība nav noteikta regulējamo nozaru
speciālajos likumos), un nosaka iesnieguma iesniegšanas kārtību
licences nosacījumu grozīšanai vai licences anulēšanai
(atcelšanai). Šo kārtību nepiemēro elektronisko sakaru nozarē un
reģistrējot vispārējo atļauju pasta nozarē.
Valsts regulējamās nozarēs sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu
licencē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, bet
pašvaldību regulējamās nozarēs – attiecīgais pašvaldības
regulators. Regulators nosaka licences termiņa sākuma un beigu
datumu saskaņā ar sabiedriskos pakalpojumus regulējošajiem
normatīvajiem aktiem. Regulators komersantam izsniedz noteiktā
parauga licenci, norādot sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas
sākuma termiņu.
Komersants iesniedz regulatoram iesniegumu licences saņemšanai,
iesniegumu licences nosacījumu grozīšanai vai iesniegumu licences
anulēšanai (atcelšanai).
Iesniegumam pievienojamo dokumentu saraksts norādīts attiecīgā
iesnieguma veidlapā. Iesniegums tiek uzskatīts par iesniegtu
dienā, kad regulators ir saņēmis visus šo noteikumu attiecīgajā
pielikumā norādītos dokumentus un visu nepieciešamo informāciju.
Iesniedzot dokumenta kopiju, uzrāda oriģinālu vai kopiju
apliecina Ministru kabineta 1996.gada 23.aprīļa noteikumos Nr.154
“Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumi” noteiktajā
kārtībā.
Ja iesniegtajos dokumentos norādītā informācija ir nepietiekama
vai neprecīza, regulators ir tiesīgs pieprasīt papildinformāciju.
Komersants ir atbildīgs par sniegto ziņu patiesumu. Ja
iesniegtajos dokumentos trūkst lēmuma pieņemšanai nepieciešamās
informācijas, regulators atliek jautājuma izskatīšanu un informē
par to komersantu. Jautājumu izskata pēc tam, kad ir saņemta
nepieciešamā informācija vai dokumenti.
Ja komersants regulatora noteiktajā termiņā nav iesniedzis visu
nepieciešamo informāciju vai dokumentus, regulators pieņem lēmumu
par atteikumu izsniegt licenci, izdarīt grozījumus licences
nosacījumos vai anulēt (atcelt) licenci.
Grozot licences nosacījumus vai anulējot (atceļot) licenci pēc
savas iniciatīvas, lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju
nodrošina regulators.
Regulators 30 dienu laikā no attiecīga iesnieguma saņemšanas
pieņem lēmumu par licences izsniegšanu, grozījumu izdarīšanu
licences nosacījumos, licences anulēšanu (atcelšanu) vai lēmumu
par atteikumu izsniegt licenci. Licenci izsniedz pēc tam, kad
samaksāta valsts nodeva par licences izsniegšanu.
Ja regulators pieņēmis lēmumu par atteikumu izsniegt licenci,
izdarīt grozījumus licences nosacījumos vai anulēt (atcelt)
licenci, atkārtotu iesniegumu licences saņemšanai, licences
nosacījumu grozīšanai vai licences anulēšanai (atcelšanai) var
iesniegt pēc tam, kad ir novērsti visi atteikuma iemesli.
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs laikus (ne vēlāk kā trīs
mēnešus pirms licences termiņa beigām) informē regulatoru par to,
vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs plāno turpināt sniegt
licencē norādītos sabiedriskos pakalpojumus.
Par licences izmantošanu, licences nosacījumu ievērošanu un
izpildi ir atbildīgs komersants. Komersants nav tiesīgs nodot
licenci citām personām.
Regulators nosaka termiņu, kādā komersantam jānovērš pārkāpums,
kas bijis par iemeslu licences darbības
apturēšanai. Regulators pieņem lēmumu atjaunot licences
darbību, ja komersants ir novērsis licences darbības apturēšanas
iemeslus.
Ja komersants noteiktajā termiņā nav novērsis licences darbības
apturēšanas iemeslus un tie atbilst likumā “Par sabiedrisko
pakalpojumu regulatoriem” noteiktajam licences anulēšanas
(atcelšanas) pamatojumam, regulators pieņem lēmumu par licences
anulēšanu.
Licencējot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, regulators ir
tiesīgs noteikt komersantam īpašus nosacījumus kvalitātes un
vides aizsardzības prasību, tehnisko noteikumu, standartu, kā arī
līguma noteikumu izpildes jomā saskaņā ar attiecīgās nozares
normatīvajiem aktiem.
Licence ir derīga tikai tajā noteiktā sabiedriskā pakalpojuma
veida sniegšanai. Ja licence ir nozaudēta, nozagta, iznīcināta
vai neatjaunojami bojāta, regulators pēc komersanta rakstiska
pieprasījuma saņemšanas izsniedz licences dublikātu, izdarot uz
tā atzīmi “Dublikāts”. Ja licenci anulē, aptur vai izdara
grozījumus licences nosacījumos, licences oriģinālu vai dublikātu
nodod regulatoram 30 dienu laikā pēc regulatora lēmuma spēkā
stāšanās.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 2001.gada 3.jūlija
noteikumi Nr.299 “Sabiedrisko pakalpojumu licencēšanas
noteikumi”.
Pieņemti noteikumi “Kārtība,
kādā Latvijas Republikā notiek bēgļa ģimenes atkalapvienošana, kā
arī tās personas ģimenes atkalapvienošana, kurai piešķirts
alternatīvais statuss”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā
Latvijas Republikā notiek bēgļa ģimenes atkalapvienošana, un
kārtību, kādā tiek iesniegts un izskatīts tās personas lūgums par
ģimenes atkalapvienošanu, kurai piešķirts alternatīvais statuss
saskaņā ar Patvēruma likuma 35.panta pirmās daļas 2.punktu un
kura pēc šī statusa piešķiršanas Latvijas Republikā ir
uzturējusies vismaz divus gadus (persona, kurai piešķirts
alternatīvais statuss), kā arī izsniegtas uzturēšanās atļaujas
ģimenes locekļiem. Ģimene var atkalapvienoties, ja tā ir
izveidota pirms personas ierašanās Latvijas Republikā.
Lai ģimene varētu apvienoties, bēglis iesniedz Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldes Bēgļu lietu departamentā rakstisku
iesniegumu par ģimenes atkalapvienošanu un noformē normatīvajos
aktos, kas regulē izsaukumu apstiprināšanas kārtību noteikto
izsaukumu uzturēšanās atļaujas saņemšanai, kurā norāda visus
ģimenes locekļus, kas vēlas atkalapvienoties ar ģimeni
(izsaukums). Iesniegumā norāda ziņas par laulāto,
nepilngadīgajiem neprecētajiem bērniem (arī adoptētajiem), kā arī
pilngadīgajiem apgādībā esošajiem bērniem invalīdiem (arī
adoptētajiem) (bērni). Iesniegumu par ģimenes atkalapvienošanu
Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā
var iesniegt arī bēgļa laulātais un pilngadīgie bērni.
Lai ģimene varētu apvienoties, persona, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, departamentā iesniedz rakstisku lūgumu par
ģimenes atkalapvienošanu un noformē izsaukumu. Lūgumu par ģimenes
atkalapvienošanu Latvijas Republikas diplomātiskajā vai
konsulārajā pārstāvniecībā var iesniegt arī tās personas
laulātais vai pilngadīgie bērni, kurai piešķirts alternatīvais
statuss.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Bēgļu lietu departaments
triju mēnešu laikā pēc visu dokumentu saņemšanas pieņem lēmumu
par uzturēšanās atļaujas izsniegšanu ģimenes atkalapvienošanai
vai atteikumu to izsniegt un nosūta lēmumu Latvijas Republikas
diplomātiskajai vai konsulārajai pārstāvniecībai, kā arī informē
bēgli vai personu, kurai piešķirts alternatīvais statuss, par
pieņemto lēmumu. Latvijas Republikas diplomātiskā vai konsulārā
pārstāvniecība informē bēgļa un personas, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, ģimenes locekļus par departamenta
lēmumu.
Latvijas Republikas diplomātiskā vai konsulārā pārstāvniecība,
pamatojoties uz lēmumu par uzturēšanās atļaujas izsniegšanu bēgļa
ģimenes locekļiem, izsniedz viņiem vienreizējo ilgtermiņa vīzu ar
derīguma termiņu līdz 30 dienām. Pēc ierašanās Latvijas Republikā
departaments izsniedz attiecīgajām personām pastāvīgās
uzturēšanās atļauju, kas reģistrējama kārtībā, kāda noteikta
bēglim.
Latvijas Republikas diplomātiskā vai konsulārā pārstāvniecība,
pamatojoties uz departamenta lēmumu par uzturēšanās atļaujas
izsniegšanu tās personas ģimenes locekļiem, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, izsniedz viņiem vienreizējo ilgtermiņa
vīzu ar derīguma termiņu līdz 30 dienām. Pēc ierašanās Latvijas
Republikā departaments izsniedz minētās personas ģimenes
locekļiem termiņuzturēšanās atļauju uz laiku, kas sakrīt ar
laiku, uz kādu izsniegta termiņuzturēšanās atļauja personai,
kurai piešķirts alternatīvais statuss.
Pieņemti noteikumi “Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas
izveidošanas, izmantošanas un finansēšanas kārtība”.
Noteikumi nosaka civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas
(sistēma) izveidošanas, izmantošanas un finansēšanas kārtību,
sistēmas mērķi un uzdevumus, kā arī valsts institūciju un
pašvaldību pienākumus sistēmas darbības nodrošināšanā.
Sistēmas mērķis ir civilās aizsardzības sistēmas un mobilizācijas
sistēmas ietvaros brīdināt un informēt iedzīvotājus katastrofas
vai tās draudu gadījumā, kā arī ārkārtējās situācijas, izņēmuma
stāvokļa vai mobilizācijas izsludināšanas gadījumā.
Atbilstoši civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas noteiktajam
mērķim civilās trauksmes uzdevums ir nodrošināt trauksmes sirēnu
darbību iedzīvotāju brīdināšanai. Apziņošanas uzdevums
ir: izziņot katastrofu, izsludinātu ārkārtējo situāciju,
izņēmuma stāvokli vai mobilizāciju; informēt iedzīvotājus par
rīcību katastrofas, izsludinātas ārkārtējas situācijas, izņēmuma
stāvokļa vai mobilizācijas gadījumā; informēt citas valstis par
apdraudējuma iespējamu pārrobežu iedarbību.
Sistēmā saskaņā ar shēmu ietilpst: republikas pilsētās,
rajonu centros un citās apdzīvotās vietās izvietotas trauksmes
sirēnas, ko kontrolē un iedarbina no vadības pults saskaņā ar
trauksmes sirēnu vadības shēmu; mobilais trauksmes sirēnu
komandcentrs ar akustiskās sirēnas iekārtu; Nacionālo bruņoto
spēku, Iekšlietu ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes
iestāžu un citu valsts institūciju un pašvaldību, kā arī
komercsabiedrību fiksētās un mobilās sakaru, trauksmes un
apziņošanas iekārtas; valsts un komercsabiedrību plašsaziņas
līdzekļi (laikraksti, televīzija un radio); valsts un
komercsabiedrību publiskie fiksētie un mobilie sakaru
operatori.
Valsts un pašvaldību iestādes, kā arī komercsabiedrības sistēmā
iesaista saskaņā ar attiecīgo iestāžu vai komercsabiedrību un
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta līgumiem vai
starpresoru vienošanos, pamatojoties uz attiecīgajiem civilās
aizsardzības plāniem.
Valsts institūcijas un pašvaldības nodod Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestam valsts un pašvaldību īpašumā vai valdījumā
esošo telpu daļas bezatlīdzības lietošanā trauksmes sirēnu un to
vadības bloku uzstādīšanai. Ja nepieciešams, Valsts ugunsdzēsības
un glābšanas dienests trauksmes sirēnas uzstāda uz citām ēkām un
būvēm, noslēdzot līgumus ar šo objektu īpašniekiem.
Rūpniecisko avāriju riska objekti un citi sprādzienbīstami,
ugunsbīstami un īpaši svarīgi objekti veido vietējās (objekta)
sistēmas, lai apdraudējuma gadījumā brīdinātu objekta darbiniekus
un iedzīvotājus, kuri atrodas apdraudējuma bīstamo faktoru
iedarbības zonā, un informētu par veicamajiem aizsardzības
pasākumiem.
Informāciju par iespējamo apdraudējumu Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienests saņem no juridiskām vai fiziskām personām, bet
par izsludinātu ārkārtēju situāciju, izņēmuma stāvokli vai
mobilizāciju – no attiecīgām valsts institūcijām.
Rūpniecisko avāriju riska un citi sprādzienbīstami, ugunsbīstami
un īpaši svarīgi objekti apdraudējuma gadījumā iedarbina vietējās
(objekta) sistēmas un par to nekavējoties ziņo Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienestam.
Atbilstoši apdraudējuma mērogam lēmumu par sistēmas iedarbināšanu
pieņem: visā valstī vai vairāku republikas pilsētu un rajonu
teritorijā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieks
vai viņu aizvietojoša amatpersona; republikas pilsētas, rajona
teritorijā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta
teritoriālās struktūrvienības vadītājs (komandieris) vai viņu
aizvietojoša amatpersona; rūpniecisko avāriju riska un citos
sprādzienbīstamos, ugunsbīstamos un īpaši svarīgos objektos –
objekta civilās aizsardzības plānā noteiktā atbildīgā
amatpersona.
Sistēmas gatavību darbam savas kompetences ietvaros kontrolē
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija,
Aizsardzības ministrija, Satiksmes ministrija un Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienests.
Trauksmes sirēnu gatavības pārbaudi (ieslēdzot trauksmes sirēnas
uz 6 minūtēm) veic ne retāk kā divas reizes gadā (maijā un
novembrī). Par trauksmes sirēnu gatavības pārbaudi (ar trauksmes
sirēnu iedarbināšanu) iedzīvotājus informē trīs dienas pirms un
nekavējoties pēc trauksmes sirēnu ieslēgšanas masu informācijas
līdzekļos (avīzes, televīzijas un radio raidījumi) sniedzot
informāciju par iedzīvotāju rīcību, dzirdot trauksmes sirēnu
signālu.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā pašvaldības slēdz līgumus
par dzīvojamās mājas vai dzīvojamās telpas nomu”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā pašvaldības izvēlas atbilstošākos
dzīvojamo māju īpašnieku vai valdītāju (arī ar valsts
kapitālsabiedrību) (īpašnieks) piedāvājumus par tiem piederošu
vai to valdījumā esošu neizīrētu dzīvojamo māju vai atsevišķu
neizīrētu dzīvojamo telpu (īpašums) iznomāšanu pašvaldībām, kā
arī kārtību, kādā slēdz nomas līgumus ar dzīvojamo māju
īpašniekiem.
Pašvaldība atbilstošākos īpašnieku piedāvājumus izvēlas likumā
“Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” noteiktajā
kārtībā, ievērojot šajos noteikumos noteiktos nosacījumus.
Pašvaldība lēmumā par iepirkuma organizēšanu īpašuma (īpašumu)
nomai norāda: īpašuma nepieciešamības pamatojumu; iepirkuma
metodi; pretendentiem izvirzāmās prasības (tajā skaitā
līgumsaistību nosacījumus par pašvaldības tiesībām iznomāto
īpašumu izmantot palīdzības sniegšanai dzīvokļu jautājumu
risināšanā un pretendentiem izvirzāmos nosacījumus attiecībā uz
līgumsaistībām ar pašvaldības palīdzības saņēmējiem);
nepieciešamo īpašumu skaitu, platību, istabu skaitu, prasības
īpašuma labiekārtojumam; kārtību un veidu, kādā tiks maksāts par
īpašuma nomu; citus iepirkuma līguma noteikumus, kas
nepieciešami, lai nodrošinātu likuma “Par palīdzību dzīvokļa
jautājumu risināšanā” III nodaļā noteiktās palīdzības
sniegšanu.
Lēmumu par iepirkuma organizēšanu īpašuma (īpašumu) nomai
pašvaldība izziņo likumā “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām” noteiktajā kārtībā.
Papildus likumā “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām”
noteiktajām prasībām īpašuma nomas līgumā iekļauj šādu
informāciju: iznomājamo īpašumu skaits, platība, labiekārtojums,
istabu skaits, stāvi, kuros īpašumi atrodas; nomas līguma
termiņš; nomas maksas apmērs un norēķināšanās
kārtība; noteikumi par telpu īres tiesību nodošanu
pašvaldības palīdzības saņēmējiem (piemēram, īres līgumu
slēgšanas kārtība, īres maksas un maksas par īrnieka saņemtajiem
pakalpojumiem iekasēšanas kārtība); pašvaldības pilnvarotā
persona, kura slēgs dzīvojamās telpas īres līgumu un/vai
uzraudzīs šī līguma izpildi; noteikumi par līguma nostiprināšanu
zemesgrāmatā; īpašumu apdrošināšanas noteikumi; noteikumi par
nomas līguma izbeigšanos; līguma laušanas nosacījumi un
sekas, kuras iestājas, pašvaldībai laužot līgumu ar īpašnieku vai
īpašniekam laužot līgumu ar pašvaldību.
Pašvaldība likumā “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām” noteiktajā kārtībā nodrošina, lai informācija par
līguma slēgšanu un pretendenta izvēli būtu publiski
pieejama.
Valsts aģentūra “Mājokļu aģentūra” apkopo pašvaldību sniegto
informāciju par tām iznomātajiem īpašumiem un reizi pusgadā
iesniedz Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijā.
Pieņemts rīkojums “Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā”, kurā iekļauti 676 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 69 viņu nepilngadīgie bērni.
No 607 pilsonības pretendentiem 68% ir krievi, 9% – ukraiņi, 12%
– baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
18% pilsonības pretendentu ir pamata, 60% – vidējā, 21% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 99 015
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3016; 1997.gadā – 2992;
1998.gadā – 4439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 13 663 personas.
Pieņemti noteikumi “Higiēnas
prasības maltas gaļas un gaļas izstrādājumu ražošanai un
izplatīšanai”.
Noteikumi nosaka higiēnas prasības maltas gaļas un gaļas
izstrādājumu ražošanai un izplatīšanai. Lai noteikumi pilnībā
atbilstu Padomes 1994.gada 14.decembra direktīvas 94/65/EK
prasībām, bija jāizstrādā grozījumi esošajos noteikumos. Tā kā
noteikumu grozījumi bija liela apjoma, tika izstrādāti jauni
noteikumi, kas nosaka prasības maltas gaļas un gaļas izstrādājumu
ražošanai un laišanai tirgū.
Noteikumos lietotie termini: malta gaļa – gaļa, kas sakapāta
gabaliņos vai samalta spirālveida gaļas mašīnā; gaļas
izstrādājumi – produkti, kas iegūti no svaigas gaļas vai pārtikā
izmantojamiem blakusproduktiem un kas pēc citu pārtikas produktu,
garšvielu vai piedevu pievienošanas vai apstrādes saglabā gaļas
šūnu iekšējo struktūru un svaigai gaļai raksturīgās
īpašības; garšvielas – lietošanai pārtikā paredzētais sāls,
sinepes, virces un to aromātiskie ekstrakti, garšaugi un
aromātisko garšaugu ekstrakti.
Noteikumi neattiecas uz: mehāniski atkaulotu gaļu, ko
paredzēts termiski apstrādāt pārtikas uzņēmumā, kurš atzīts
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par pārtikas uzņēmumu darbības
atzīšanu un reģistrāciju; termiski neapstrādātu desu un desu
ražošanai paredzētu gaļu; malto gaļu un gaļas
izstrādājumiem, ko gatavo mazumtirdzniecības veikalos vai
tirdzniecības vietās, lai tieši pārdotu patērētājiem.
Pārtikas un veterinārais dienests sastāda to atzīto pārtikas
uzņēmumu sarakstu, kuri ražo produkciju izplatīšanai Eiropas
Savienības dalībvalstīs, un to pārtikas uzņēmumu sarakstu, kuri
ražo produkciju izplatīšanai Latvijas vietējā tirgū. Sarakstu ar
uzņēmumiem, kuri izplata produkciju Eiropas Savienības
dalībvalstīs, Pārtikas un veterinārais dienests nosūta pārējām
Eiropas Savienības dalībvalstīm un Eiropas Komisijai.
Pārtikas un veterinārais dienests kontrolē: uzņēmumus, kuros
ražo maltu gaļu izplatīšanai Eiropas Savienības iekšējā tirgū, –
vismaz reizi dienā; maltas gaļas ražotnes, kas atrodas gaļas
sadalīšanas uzņēmumā, – tikpat bieži kā gaļas sadalīšanas
uzņēmumus; citos uzņēmumos – atkarībā no uzņēmuma jaudas,
ražotās produkcijas veida un iespējamās bīstamības – Pārtikas un
veterinārā dienesta inspektors atrodas uz vietas pastāvīgi vai
periodiski.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 2001.gada
13.februāra noteikumi Nr.68 “Higiēnas prasības maltas gaļas un
gaļas izstrādājumu ražošanai un izplatīšanai”.
Pieņemti noteikumi “Privatizācijas reģistrā un Atsavināšanas
reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra vešanas
kārtība”.
Privatizācijas reģistrs un Atsavināšanas
reģistrs ir īpaši izveidoti lietvedības reģistri, kuros attiecīgi
apkopo līdz 2006.gada 31.augustam personu iesniegtos
atsavināšanas ierosinājumus par valsts vai pašvaldības īpašumā
esošiem apbūvētiem zemesgabaliem un privatizācijas ierosinājumus
par valsts vai pašvaldību īpašumā esošajiem nekustamajiem
īpašumiem un kapitāla daļām.
Reģistros netiek reģistrēti ierosinājumi par tiem valsts vai
pašvaldību īpašumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem un kapitāla
daļām, par kuriem līdz 2005.gada 1.septembrim saņemti
atsavināšanas vai privatizācijas ierosinājumi un par kuriem ir
noslēgti pirkuma līgumi.
Reģistrā iekļaujamā informācija ir noteikta, lai identificētu
ierosinājuma iesniedzēju un ierosinājumā minēto nekustamo īpašumu
vai kapitāla daļas, kā arī raksturotu procesu saistībā ar
ierosināto valsts vai pašvaldības īpašuma privatizāciju.
Privatizācijas un Atsavināšanas reģistrā ierakstāmās ziņas ir
publiski pieejamas, izņemot tās ziņas, kuras saskaņā ar Fizisko
personu datu aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai
personai.
Pieņemti noteikumi “Pilsētu zemes izpirkšanas reģistrā
ierakstāmās ziņas un vešanas kārtība”.
Pilsētas zemes izpirkšanas reģistrs ir īpaši izveidots
lietvedības reģistrs, kurā iekļauj visus pilsētas zemes komisijas
pieņemtos atzinumus par tiesībām iegūt zemi īpašumā par
maksu.
Pamatojoties uz likuma “Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās”
2.pantu, pilsētas zemes komisijas visus dzīvojamās ēkas
īpašnieku, kuriem ēka atrodas uz valstij piekrītoša zemes, vai
augļu dārza lietotāju, kuriem zeme piešķirta augļu dārza
ierīkošanai ar apbūves tiesībām, iesniegtos zemes pieprasījumus
par zemes nodošanu īpašumā par maksu izskatīja un atzinumus
pieņēma līdz 1999.gada 1.jūlijam (Rīgas un Daugavpils pilsētas
zemes komisijas – līdz 1999.gada 1.oktobrim).
Pilsētas zemes izpirkšanas reģistru pārzinis un turētājs ir
attiecīga pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas
pilsētas zeme.
Reģistrā iekļaujamā informācija ir nepieciešama, lai apkopotu
zemes komisijās pieņemtos atzinumu, kā arī identificētu zemes
lietotāju un atzinumā minēto zemes vienību. Tāpat Pilsētas zemes
izpirkšanas reģistrs ir nepieciešams, lai nodrošinātu Valsts un
pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas likumā noteikto zemes reformas
pabeigšanas procesa izpildes nosacījumus.
Pilsētas zemes izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas ir publiski
pieejamas, izņemot tās ziņas, kuras saskaņā ar Fizisko personu
datu aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai personai.
Pieņemti noteikumi “Lauku zemes izpirkšanas reģistra
noteikumi”.
Noteikumi nosaka Lauku zemes izpirkšanas reģistra vešanas kārtību
un Reģistrā ierakstāmās ziņas. Reģistra vešanas kārtība ietver:
kārtību, kādā iesniedzami zemes izpirkšanas pieprasījumi;
Reģistra datu bāzes uzturēšanas kārtību. Reģistru kārto un uztur
datorizēti. Reģistra pārzinis un turētājs ir Valsts zemes
dienests.
Lauku apvidu zemes pastāvīgais lietotājs, kuram zeme ir piešķirta
pastāvīgā lietošanā un kurš līdz 2005.gada 1.septembrim nav
ieguvis to īpašumā, iesniedz zemes izpirkšanas pieprasījumu par
šo zemi Valsts zemes dienestam saskaņā ar 7.punktā noteikto līdz
2006.gada 31.augustam. Pieprasījumu noformē pēc pievienotā
parauga. Ja lietotājs, kurš iesniedzis pieprasījumu, ir miris,
pieprasīt zemi izpirkšanai ir tiesīgs viņa mantinieks, papildinot
pieprasījumā ierakstus ar ziņām par mantinieku(-iem). Ja
lietotājs ir miris un nav iesniedzis pieprasījumu, to līdz
2006.gada 31.augustam ir tiesīgs iesniegt viņa mantinieks.
Pieprasījumu pēc izpērkamā zemesgabala atrašanās vietas iesniedz
Valsts zemes dienesta reģionālajā nodaļā pēc izpērkamās
zemesgabala vai nosūta nodaļai pa pastu ierakstītā vēstulē.
Pieņemti “Noteikumi par apbūvēta zemesgabala vērtības
noteikšanu privatizācijas vajadzībām”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek noteikta apbūvēta zemesgabala
vērtība privatizācijas vajadzībām.
Zemesgabala vērtību privatizācijas vajadzībām (vērtība
privatizācijai) nosaka, ņemot vērā Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likuma 8.panta otrajā daļā noteiktos nosacījumus un
ievērojot noteikumos noteikto zemesgabala vērtēšanas
kārtību.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 8.panta otrajā daļā
minēto zemesgabala lietošanas mērķi privatizācijai (lietošanas
mērķi privatizācijai) nosaka pašvaldība, kuras teritorijā atrodas
attiecīgais zemesgabals, pēc privatizāciju veicošās institūcijas
pieprasījuma, pamatojoties uz vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumā norādīto atļauto zemes izmantošanu.
Vērtību privatizācijai Valsts zemes dienests atbilstoši Valsts un
pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas likuma 8.panta otrajā daļa noteiktajiem
nosacījumiem nosaka, ņemot vērā zemes vērtību zonējuma zonu zemes
bāzes vērtību, kas koriģēta ar cenu indeksu, ko nosaka šo
noteikumu III nodaļā noteiktajā kārtībā.
Lai vērtība privatizācijai būtu pēc iespējas tuvāka tirgus
vērtībai, vērtības aprēķinā tiek izmantots cenu indekss, kas
norāda nekustamā īpašuma tirgus cenu izmaiņas noteiktā teritorijā
un laika periodā.
Pieņemti “Noteikumi par
neizpirktās lauku apvidus zemes nomas līguma noslēgšanas un nomas
maksas aprēķināšanas kārtību”.
Noteikumi apstiprina lauku apvidus zemes nomas tipveida līgumu
(zemes nomas līgums) un nosaka zemes nomas līguma būtiskos
noteikumus un slēgšanas kārtību, kā arī nomas maksas
aprēķināšanas kārtību.
Zemes nomas līgumu pēc zemes pastāvīgā lietotāja izvēles var
noslēgt par visu pastāvīgā lietošanā bijušo zemi vai par šīs
zemes daļu, izmantojot zemes nomas pirmtiesības, kas bijušajam
zemes lietotājam piešķirtas ar “Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likuma” 25. panta otro daļu.
Ziņas par personām, kuras ir ieguvušas zemes nomas pirmtiesības,
zemes iznomātājs iegūst Valsts zemes dienesta reģionālajā
nodaļā.
Līgums par zemes nomu lauku apvidū slēdzams atbilstoši lauku
apvidus zemes nomas tipveida līgumam. Lai noslēgtu zemes nomas
līgumu, zemes pastāvīgais lietotājs attiecīgajai valsts
institūcijai vai pašvaldībai, kuras īpašumā vai tiesiskajā
valdījumā atrodas zeme, iesniedz noteikumos noteiktus
dokumentus.
Noteikumos izskaidrotas nomnieka tiesības un pienākumi, slēdzot
zemes nomas līgumu ar zemes iznomātāju – attiecīgo pašvaldību vai
valsts institūciju. Pamatā šis līgums būs jāslēdz ar pašvaldību,
jo kāda no valsts institūcijām kā zemes iznomātājs varētu būt
tikai ļoti retos gadījumos.
Zemes nomas līgumos gada nomas maksa noteikta 0,5 procentu apmērā
no zemes kadastrālās vērtības, jo noteikumos paredzēts, ka
nekustamā īpašuma nodokli par zemi maksā nomnieks. Šādam
minimālam zemes nomas maksas apmēram ir šāds izskaidrojums –
lielākā daļa lauku saimniecību, īpaši tās, kuras nespēj izpirkt
viņu lietošanā esošo zemi, ir finansiālās grūtībās un ne vienmēr
spēj samaksāt pat nekustamā īpašuma (par zemi) nodokli.
Pieņemti “Noteikumi par zemesgabalu nomas maksas aprēķināšanas
kārtību un neizpirktās pilsētu zemes nomas līgumu slēgšanas
kārtību”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā aprēķināma nomas maksa: apbūvētai
valsts un pašvaldību zemei, attiecībā uz kuru apbūves īpašnieks
nav izmantojis savas Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas
un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā
noteiktās pirmpirkuma tiesības; neapbūvētai valsts un pašvaldību
zemei.
Attiecībā uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un
privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā
noteiktajā kārtībā neizpirkto lietošanā piešķirto pilsētu zemi
šie noteikumi nosaka: kārtību, kādā noslēdzams nomas līgums;
kārtību, kādā aprēķināma nomas maksa; nomas līguma būtiskos
noteikumus, kā arī tipveida nomas līguma formu.
Apbūvēta zemesgabala nomas maksu sāk aprēķināt pēc tam, kad
pieņemts lēmums par apbūvēta zemesgabala privatizācijas vai
atsavināšanas, izmantojot kā maksāšanas līdzekli īpašuma
kompensācijas sertifikātus, izbeigšanu.
Apbūvēta zemesgabala nomas maksu aprēķina, pamatojoties uz Valsts
zemes dienesta noteikto zemesgabala vērtību privatizācijas
vajadzībām. Ja Valsts zemes dienesta noteiktā zemesgabala vērtība
privatizācijas vajadzībām ir zemāka par zemes kadastrālo vērtību,
nomas maksu aprēķina no zemes kadastrālās vērtības. Nomas maksu
nosaka 3 procentu apmērā no šajā punktā norādītās zemesgabala
vērtības. Nekustamā īpašuma nodoklis, ar kuru tiek aplikts
apbūvētais zemesgabals, netiek iekļauts nomas maksā. Nomnieka
pienākums ir maksāt šo nodokli nomas līgumā noteiktajā
kārtībā.
Noteikumos noteikta kārtība, kādā tiek aprēķināta zemes nomas
maksa gadījumos, kad likumā noteiktā kārtībā ir pieņemts lēmums
par apbūvēta zemesgabala privatizācijas izbeigšanu vai lēmums par
šāda zemesgabala atsavināšanas, izmantojot kā maksāšanas līdzekli
īpašuma kompensācijas sertifikātus, izbeigšanu. Tiek paredzēts,
ka nomas maksa tiek aprēķināta no dienas, kad ir pieņemts
attiecīgais lēmums par privatizācijas vai atsavināšanas
izbeigšanu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā ir noteikts
deleģējums Ministru kabinetam reglamentēt neapbūvēta zemesgabala
nomas maksas aprēķināšanas kārtību, nenosakot konkrētus
kritērijus nomas maksas aprēķināšanā. Tāpēc attiecībā uz
neapbūvētajiem zemesgabaliem noteikumi paredz, ka nomas maksa par
tiem tiks aprēķināta, pamatojoties uz Ministru kabineta
noteikumiem par zemes vērtēšanu privatizācijas vajadzībām.
Nosakot pilsētu neizpirkto zemju nomas līgumu slēgšanas kārtību,
līguma būtiskos noteikumus un nomas maksas aprēķināšanas kārtību,
noteikumos ir paredzēts, ka pēc Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likumā likuma 26.pantā noteiktā termiņa pilsētu
neizpirkto zemi iznomā tā institūcija, kam saskaņā ar Valsts un
pašvaldību mantas atsavināšanas likumu turpmāk būtu piekritīga
šīs zemes atsavināšana. Šāds regulējums ir nepieciešams, jo
neviens cits tiesību akts nenosaka, kura institūcija ir atbildīga
par neizpirktās pilsētu zemes iznomāšanu. Līdz ar to Ministru
kabineta noteikumos ir jāparedz subjekts, kuram tiek uzticēta šīs
zemes nomas maksas aprēķināšana un attiecīgās zemes tiesiskā
reģistrācija.
Izstrādātie noteikumi paredz, ka tajā noteiktā nomas maksas
aprēķināšanas kārtība attiecas tikai uz tiem apbūvētajiem
zemesgabaliem, par kuriem ir bijis iesniegts atsavināšanas vai
privatizācijas ierosinājums un pēc tam pieņemts lēmums par
privatizācijas vai atsavināšanas, izmantojot kā maksāšanas
līdzekli īpašuma kompensācijas sertifikātus, izbeigšanu.
Jautājumu par nomas maksas aprēķināšanas kārtību gadījumos, kad
persona nav iesniegusi Pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā
apbūvēta zemesgabala privatizācijas vai atsavināšanas
ierosinājumu un līdz ar to nav izmantojusi pirmpirkuma tiesības,
ir risināms, iesniedzot grozījumus citos tiesību aktos.
Pieņemts rīkojums “Par kārtību, kādā valsts varas un pārvaldes
institūciju augstākās amatpersonas apziņojamas valsts
apdraudējuma gadījumā”.
Rīkojums nosaka kārtību, kādā valsts varas un pārvaldes
institūciju augstākās amatpersonas, kas norādītas šī rīkojuma
1.pielikumā, atbilstoši to kompetencei apziņojamas valsts
apdraudējuma gadījumā.
Amatpersonas nodrošina, lai, izmantojot elektroniskos sakarus
saskaņā ar šajā rīkojumā minēto kārtību, ar tām būtu iespējams
sazināties 24 stundas diennaktī. Institūcijas, kurās strādā
amatpersonas, sedz attiecīgos izdevumus no sava budžeta un
nodrošina, ka ar amatpersonām ir iespējams sazināties, izmantojot
mobilos tālruņus.
Amatpersonas septiņu darbdienu laikā pēc šī rīkojuma spēkā
stāšanās dienas iesniedz Krīzes vadības padomes sekretariātā šādu
informāciju: darba un mājas tālruņa numurs, mobilā tālruņa
numurs (ar norādi par mobilā tālruņa operatoru), citi iespējamie
elektroniskie sakari, darba un dzīvesvietas adrese; to
kontaktpersonu (piemēram, vietnieki, pienākumu izpildītāji,
palīgi, padomnieki) vārds, uzvārds, amats, dzīvesvietas adrese,
tālruņa numurs un citi iespējamie elektroniskie sakari, kuras ir
apziņojamās amatpersonas padotībā un nodrošina operatīvu
sazināšanos ar to (ne mazāk kā divas kontaktpersonas); dienesta
transportlīdzekļu vadītāju vārds, uzvārds un sazināšanās iespējas
ar viņiem.
Valsts apdraudējuma gadījumā Ministru prezidenta biroja vai
Krīzes vadības padomes sekretariāta vadītājs Ministru prezidenta
uzdevumā dod rīkojumu Ministru prezidenta biroja darbiniekam
un/vai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Operatīvās
vadības pārvaldes operatīvajam dežurantam veikt amatpersonu
apziņošanu, bet, ja vienlaikus apziņojamas vairāk nekā 20
amatpersonas, apziņošanas procesā kā papildu apziņotājus
(apziņotāji) iesaista Valsts policijas dežūrdaļas operatīvo
dežurantu un Nacionālo bruņoto spēku Apvienotā operāciju centra
operatīvo dežurantu.
Apziņošanu veic atbilstoši valsts apdraudējuma veidam. Apziņojamo
amatpersonu sarakstus, ņemot vērā to kompetenci, izstrādā Krīzes
vadības padomes sekretariāts un saskaņo ar Krīzes vadības padomi.
Ja elektroniskie sakari nav pieejami vai nav izmantojami,
apziņotāji nodrošina amatpersonu apziņošanu, izmantojot
alternatīvus apziņošanas līdzekļus. Ja amatpersona ir saņēmusi
īsziņu mobilajā tālrunī vai ziņojumu pa e-pastu, tā nekavējoties
informē apziņotāju par informācijas saņemšanu un uzdevuma
izpildes sākšanu vai par iemesliem, kas kavē sākt uzdevuma
izpildi.
Par spēku zaudējušu atzīts Ministru kabineta 2003.gada 25.marta
rīkojums Nr.180 “Par kārtību, kādā valsts varas un pārvaldes
institūciju augstākās amatpersonas apziņojamas valsts
apdraudējuma gadījumā”.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs