Nesadegt, aizdedzot personības
Pašā Rīgas pievārtē aiz robežstabiņa simtgadīgu koku ieskauta stāv Mārupes vidusskolas ēka. Sākusi savu kalpošanu baronam Rautenfeldam kā medību pils, pagājušā gadsimta Latvijas uzplaukuma gados gara gaismu apkārtējiem latviešu bērniem nesusi kā pagasta pamatskola. Turpmāk divreiz pārbūvēta, 1971.gadā kļuvusi par vidusskolu, šodien mājīgajās telpās ik dienu uzņem ap 600 skolēnu.
Mārupes vidusskola Foto: Andris Kļaviņš |
Cīņa par dzīves telpu un skolotājiem
Skolas direktors Jānis Lagzdkalns,
piedzīvojis un pārdzīvojis abas skolas pārbūves, stāsta, ka
1999.gadā, kad Mārupes pagasta padome lēma par jaunas skolas
celtniecību Jaunmārupē, kur šoruden sāksies mācības, neviens vēl
neparedzēja, ka arī tā nenodrošinās strauji augošā pagasta
vajadzības.
Mārupe intensīvi tiek apbūvēta, tur, kur pirms gada vēl ziedēja
kartupeļu lauki, jau slejas savrupmājas. Pārsvarā ienāk jauni
ļaudis spēka gados, trīsdesmit četrdesmit gadus vecie ar ģimenēm.
Un tā nu Mārupes vidusskola joprojām ir tādā kā iedzīšanas
sacensībā ar laiku un jauno paaudzi. Šogad Mārupes vidusskolā
pirmo zvanu sagaidīs skolēni divās klasēs. Dažiem jaunajiem
mārupiešiem, kuru mājokļi atrodas uz Rīgas robežas, skolas
direktors šogad bija spiests atteikt vietu trūkuma dēļ. Pirms
dažiem gadiem izbūvēti pieci mācību kabineti skolas bēniņu
telpās. Lai ieinteresētu audzēkņus pievērsties eksaktajām
zinībām, skolām vajag jaunus modernus fizikas un ķīmijas
kabinetus. Mārupes pagasta padome vidusskolas modernizēšanā
ieguldījusi lielus līdzekļus. Bet tie būs vējā kaisīti, ja šajos
modernā aprīkojuma kabinetos skolēnus nesagaidīs erudīts un ar
sirdsdegsmi strādājošs skolotājs.
“Valstī katastrofāli trūkst eksakto zinību skolotāju. Man jāsaka
atklāti – esmu spiests pieņemt par skolotāju, piemēram, fizikā,
pirmo, kurš pieteiksies, ja tik viņam būs atbilstoši izglītības
dokumenti, lai Izglītības valsts inspekcija mani nesodītu par to,
ka neesmu nodrošinājis izglītības procesu. Par kaut kādu konkursu
vai kvalifikācijas vērtējumu nemaz nevar būt runas,” saka Jānis
Lagzdkalns, direktors un domes deputāts kopš 1986.gada.
Pēdējā laikā daudz runāts par milzīgajiem konkursiem studijām
politoloģijas, psiholoģijas, komunikācijas zinībās, ekonomikā, ka
izglītības iestādēm jārada apstākļi inženierzinātņu un citu
tehnisko zinātņu attīstībai, bet stāvoklis skolās nemainās.
Trūkst matemātikas, informātikas un fizikas skolotāju. Nav arī
zēnu mājturības skolotāju. Jaunie cilvēki par skolotājiem nenāks
strādāt, kamēr būs nožēlojami mazās algas. Jaunie, kuriem jādomā
par tālāko izglītību, par ģimenes dibināšanu un uzturēšanu, ar
skaistiem saukļiem un aicinājumiem uzupurēties, nesot gara gaismu
tautai, nav skolā ievilināmi. Skolas turas uz vecajiem labajiem
skolotāju kadriem, kuri, iesākuši savas darba gaitas pirms
daudziem gadiem, saskata skolotāja darbā daudziem neizprotamo
skaistumu, un tā arī strādā, stundas neskaitot, saņemot par to
nieka atalgojumu.
|
Līdzīgi ir arī ar mājturības
skolotājiem zēniem. Augstskolu pabeigušais jaunais speciālists
nenāks strādāt par skolotāju, ja viņa alga ir simt sešdesmit latu
pirms nodokļu nomaksas par slodzi. Valsts noteiktā slodze ir
divdesmit viena kontaktstunda nedēļā. Ja pedagogs par šo slodzi
saņemtu izglītībai un amata prasmei atbilstošu algu, tad varētu
iet klasē ar patiku, radoši un ar labestību mācīt savu
priekšmetu. Kā var prasīt no pedagoga laipnību, mīlestību un
iejūtīgumu, ja viņam katru dienu ir septiņas astoņas mācību
stundas, kurām ir arī jāsagatavojas? Bet viņš ir spiests strādāt
ar gandrīz četrdesmit stundu slodzi, lai kaut cik
nopelnītu.
Direktors ieslīgst apcerē: “Un man ir grūti kādam no viņiem
pārmest, kad es redzu, ka viņš ir noguris, bez smaida, sportisti
saka – izpumpējies. Bet skola ir tā, bez kuras ne pagasts, ne
ģimene nevar iztikt. Varbūt varētu iztikt bez kāda no modernajiem
autocentriem, kas aug kā sēnes visapkārt, tātad ir pircēji.
Skolotājs gan tajos mašīnu nevar iegādāties. Nevaru atrast
celtniekus, kas veiktu kvalitatīvu skolas kārtējo remontu. Vieni
ceļ autocentrus vai lielveikalus, citi strādā ārzemēs.”
Kā tās nekārtības atrisināt?
“Pedagogi ir tā tautas daļa, līdzīgi kultūras darbiniekiem un
mediķiem, kas gadu gadiem nes nastu pakurnot, bet skaļi
nekliedzot. Tomēr smagums uz vadža krājas, un kādā brīdī tas var
neizturēt. Ja iziesim ielās un skolas paliks tukšas, atradīsies
pravieši, kas sauks – kur ir jūsu sirdsapziņa! Mediķi nevar
atstāt mirstošu cilvēku, skolotāji nevar atstāt bērnus tumsā, bez
gara gaismas. Vienā ziņā streikot nozīmē iet pret savu valsti,
kura nu ir mūsu, kurai mēs par svētību dziedam – Dievs, svētī…!
Drūmi skan. Divdesmit latu nav algas palielināšana, tā ir
inflācijas nosegšana.
Ja uz skolu atnāk strādāt jaunie skolotāji, bijušie mūsu skolas
audzēkņi, tad tās ir sievietes. Pretēji Eiropas skolām, pie mums
vīrieši par skolotājiem nestrādā tās pašas zemās algas dēļ. Nav
nekāds noslēpums, ka daudzās ģimenēs vienīgā audzinātāja ir
mamma. Mazais palaidnis atnāk uz skolu. Ehē! Tur arī priekšā
tikai mammas. Viņš vīrieti sāk meklēt uz ielas. Tāpēc skolu
direktori priecājas un cīnās par katru vīriešu kārtas pedagogu.
No pieredzes zinu, ja desmit gadus skolā izturēs, tad vairs
neaizies no tās. Pat nezinu, kā to formulēt, vai tā reizē ir kā
slimība, nolemtība vai aicinājums. Ļoti liela nozīme ir pedagogu
gandrīz divus mēnešus garajam atvaļinājumam.”
Domas par mācību procesa kvalitāti
Dažviet valda uzskats, ka
Izglītības un zinātnes ministrijā sēž neatzīti pedagogi, kas nu
virza dažādas profesionālas un mazāk profesionālas mācību
programmas. J.Lagzdkalns uzskata, ka skolai dotas pietiekamas
izvēles iespējas un programmu akreditēšanas process ir
optimāls.
Mārupes vidusskolā ir viena profesionāli orientētā programma –
komerczinības un vispārizglītojošā programma. Tomēr arī te
neiztiek bez ķibelēm. Lai komerczinībās apgūtu ekonomiska
rakstura speciālos priekšmetus, ir jāsamazina vispārizglītojošo
priekšmetu – fizikas, bioloģijas un ķīmijas – stundu skaits, bet
desmitās klases skolēns vēl pilnībā nezina, kādu specialitāti
izvēlēsies studijām. Neapguvušam pilnībā dabaszinību cikla
priekšmetus, var rasties problēmas, iestājoties augstskolā.
Tāpēc, no vienas puses, audzēkņiem izdevīgāk ir mācīties
vispārizglītojošo programmu, bet, no otras puses, komerczinību
programmā viņš varētu apgūt tādus priekšmetus, kas dzīvē būtu
ļoti noderīgi. Tāds ir izglītības tirgus.
Runājot par skolotāju kvalifikācijas celšanu un biežo standartu
maiņu, J.Lagzdkalnam gan ir iebildumi. Piemēram, skolotājs tikko
ir apguvis kādu sava priekšmeta programmu. Pēkšņi tā vairs neder,
mainās standarti, un viņam atkal jāpārmācās. Protams, jāmaksā
liela nauda augstskolām un firmām. Bieži vien skolotājs par savu
algu to nemaz nevar izdarīt. Kādu daļu no kvalifikācijas celšanas
dotē valsts, bet nereti ar to nepietiek, un tad skolotājam jālūdz
palīdzība pašvaldībai. Izglītības valsts inspekcija ļoti stingri
kontrolē šos ierakstus skolotāju izglītības diplomos, raksta
aktus un liek atbrīvot no darba pieredzējušus skolotājus.
Direktoram tas atgādina nereti novērojamo komunikāciju
celtniecībā, kad vairākkārt uzlauž nesen tapušu šoseju, lai zem
tās kaut ko pārbūvētu.
Jāpārskata izglītības politika. Skolotājiem ir jāmācās un
jāpilnveidojas, bet nedrīkst bezjēdzīgi tērēt naudu.
Pagasts, skola un nauda
Skolas iespējas ir atkarīgas no
finansēm. Pedagogu algas rēķina pēc valsts noteiktām prasībām un
standartiem. Pašvaldība var piemaksāt, un direktors ar
gandarījumu teic, ka, sākot jauno mācību gadu, Mārupes skolas
pedagogi saņems nelielu starta prēmiju. Mārupes pašvaldība daudz
darījusi un dara skolu atbalstam. Kā samērā bagāta pagasta
iedzīvotāji mārupieši jau tā ievērojamas summas maksā pagastu
izlīdzināšanas fondā. Tomēr arī turpmāk būs jāplāno lielas summas
sava pagasta skolu paplašināšanai, lai nodrošinātu visus šeit
dzīvojošos bērnus ar izglītības iegūšanas iespējām uz
vietas.
Pateicoties pagasta vadības atbalstam, vidusskolā ir moderni
mācību kabineti, jaunākā datortehnika. Direktors uzskata, ka
tuvākais uzdevums ir panākt, lai ikviens no piecdesmit pedagogiem
jebkurā laikā varētu piekļūt pie datora. Pagaidām tas vēl nav
iespējams, un ne katram dators ir mājās. Direktors uzskata, ka
reizē būt skolas saimniekam un domes deputātam ir kā runga ar
diviem galiem. No vienas puses, viņam ir iespēja aizlikt kādu
vārdu, kad lemj par izglītību, labāk palīdzēt savai skolai, bet,
no otras puses, paveras plašāks skats uz pagasta vajadzībām
kopumā, un tad bieži nākas lauzīt galvu, jo kā pagasta uzticību
ieguvušam pirmām kārtām jādomā par visiem iedzīvotājiem.
Raize par mācību grāmatām
Bagātajā Mārupes pagastā dzīvo arī trūcīgas ģimenes. Iespēju robežās pašvaldība cenšas kompensēt izdevumus par grāmatām. Mārupes vidusskolā nav izdevies ieviest grāmatu apmaiņu. Mācību grāmatas ir ļoti dārgas, konkurence milzīga. Kaut arī skola cenšas, lai grāmatas kalpotu vismaz piecus gadus, tomēr katra jauna grāmata ir kvalitatīvāka. Skola var izvēlēties. Direktors uzskata, ka pašlaik grāmatu tirgū valda konkurence un tirgus, kas ir izdevīgs vienai pusei, bet nav izdevīgs vecākiem, kuriem katru septembri jāatver maciņi. No grāmatām jau labi sen pazudušas ideoloģiskās nodevas, tāpēc būtu labi, ja katrā priekšmetā atzītu vienu vai divas kvalitatīvas mācību grāmatas, ar kurām skolotāji strādātu ilgstošāk, vairoties no biežās grāmatu nomaiņas.
Uzskats par vēstures mācīšanu
Jānis Lagzdkalns: “Vai Latvijas vēsture jāmāca kā atsevišķs priekšmets? Par to tiek daudz polemizēts. Latvijas vēsturi var mācīt katrā priekšmetā. Ja sporta skolotājs stāstīs par Jāni Daliņu vai Jāni Lūsi un viņu laiku, tad tā arī būs daļiņa no mūsu vēstures. Skolotājs jau ir sava veida valsts ideologs. Ir divi varianti. Un ir arī pārliecība un patriotisms, ko mēs skolā realizējam ar Jaunsardzes nodarbībām, ar piedalīšanos Ziemassvētku kauju vietu sakopšanā un pasākumos.”
Atzinums par skolotāja un skolēna attiecībām
Senie indieši skolotājus uzskatīja
par augstām un svētām personām. Cieņa un goddevība savam
skolotājam Austrumu sabiedrībā saglabājusies līdz mūsdienām.
Diemžēl viens no iemesliem, kādēļ trūkst skolotāju, ir sabiedrībā
proponētās skolēnu tiesības un uzvedības normu
izkropļošana.
Arī J.Lagzdkalns atzīst, ka daļa skolēnu, kuru ar katru gadu
kļūst arvien vairāk, ienāk skolā bez respekta un cieņas gan pret
skolu, gan skolotāju. Daudzi bērni nerespektē klasiskās vērtības,
kā tēvu, māti, skolotāju, audzinātāju.
Var jau spriest, ka nav slikti, ja bērni ir atraisītāki, brīvāki,
ja netiek ievērota zināma distance starp skolotāju un skolēnu.
Bet pārvērst skolotāju par tādu kā rotaļu biedru? Ilggadējais
pedagogs atzīst – skolā novērojama tendence, ka skolēni prasa
arvien lielākas tiesības, bet pazemina savu pienākumu
līkni.
Skola ir sarežģīts organisms, tā galva ir pedagoģiskais process.
Lai mācību darbs ritētu sekmīgi, jābūt veselam balsta aparātam un
visiem orgāniem, tāpēc direktoram vienlīdz sāp galva gan par
mācību procesu, gan telpām, gan jumtu, apkuri, kopgaldu un tā
joprojām.
Skolotājiem kļūst arvien grūtāk strādāt, jo nemitīgi pieaug
valsts, vecāku un skolēnu prasības. Bet skolā strādāt ir
interesanti, skolotāja darbs ir dinamisks, cilvēcisku emociju
pilns. Kāds Austrumu gudrais sacījis, ka tauta dzīvo savos bērnos
un izglītība ir tās labklājības pamats.
Andris Kļaviņš