Mūsu dienišķā rudzu maize
Latvijā tradicionāla vērtība ir
rudzu maize, ko dēvē arī par rupjmaizi. Interesantus faktus par
rudzu maizes popularitāti un lomu mūsu uzturā atklāj sociālo un
tirgus pētījumu centra “Latvijas fakti” 2005. gada maijā veiktais
pētījums.
Pēc aptaujas datiem, rudzu maize vismaz reizi nedēļā tiek likta
galdā 87,3 procentos mājsaimniecību. Gandrīz pusē aptaujāto
ģimeņu rudzu maizi lieto uzturā katru vai gandrīz katru dienu. Tā
liecina biedrības “Mārketinga padome” pasūtītās sabiedriskās
domas aptaujas dati. Aptaujāti tika 1000 respondentu.
Aptaujātajiem rupjmaize visbiežāk uzreiz asociējas ar garšīgu,
veselīgu un labu maizi, nacionālām un tradicionālām vērtībām. Tā
ir tumši brūnā krāsā, ar raksturīgu smaržu, un tā saistās ar
konkrētiem zīmoliem.
Apkopotie rezultāti ļauj spriest, ka “Lāču maizes” un citu dārgo
rudzu maizes zīmolu parādīšanās tirgū veicinājusi rudzu maizes
tēla atsvešināšanos no ikdienā lietojamas maizes, pārvēršot to
par izsmalcinātu kārumu svētku brīžiem. Rudzu maize gan tiek
uzskatīta par izsalkuma efektīvu remdinātāju, jo tā ir sātīga.
Taču vidusmēra cenu grupā ietilpstošo rudzu maizi ikdienas
patēriņā aizstājusi dažādu graudu maize, kuras garša ir
saderīgāka ar citiem produktiem. Šai maizei turklāt raksturīga
agresīvāka mārketinga politika, iesakot to kā veselīgu produktu.
Rudzu maizei atlikusi neliela un pārāk atsvešināta tirgus
patēriņa niša, kuras lietošanai pietrūkst ikdienišķas,
funkcionālas motivācijas. Var secināt, ka rudzu maizes šābrīža
tēls ir šāds: smagnējs, atsvešināts, nereti pat aizmirsts
produkts.
Rudzu maizes
lietošanas motivācija mēdz būt atšķirīga, jo, piemēram, vīrieši
to biežāk vērtē kā garšīgu un sātīgu, bet sievietes – kā veselīgu
un diētisku.
Pētot patērētāju priekšstatu par to, kādai jābūt labai rudzu
maizei, iezīmējas piecas svarīgākās prasības:
• maizei jābūt ražotai Latvijā;
• tai jābūt gatavotai pilnībā no rudzu miltiem;
• tai jābūt pagatavotai ar plaucējumu un ieraugu;
• tās mīkstuma krāsai jābūt tumši brūnai;
• tai jābūt ceptai no rupjiem rudzu miltiem.
Latvijas patērētāji arī labprāt iegādātos baudāmāku rūpnieciski
ražotas zemākās un vidējās cenu kategorijas rudzu maizi un citus
jaunus rudzu maizes produktus.
Domājot par rudzu maizes patēriņa veicināšanas pasākumiem,
sagatavots rīcības plāns. Tā uzdevums ir izveidot efektīvu
reklāmas un sabiedrisko attiecību kampaņu rudzu maizei un
popularizēt tās patēriņu ikdienā. Jau sākta Latvijas
Lauksaimniecības tirgus atbalsta programmas līdzfinansētā plāna
īstenošana, savstarpēji sadarbojoties Latvijas Maiznieku
biedrības biedriem.
Ieva Jaunozola,
Mārketinga padomes mārketinga speciāliste