Ar vienu sudraba lodi, bet tiešā tēmējumā
Lobēšanas ABC (ābece). 2
Kā trāpīt mērķī? Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Kad lobēt?
Efektīvas lobēšanas rezultāts
atkarīgs kā no plānošanas, tā no citiem blakusfaktoriem. Parasti
ātrāk ir labāk, kaut arī vēlāk dažreiz izrādās veiksmīgāk. Ja
nepaveicas pirmajā mēģinājumā, jums ir laiks apdomāt ilgtermiņa
kampaņu mēnešus vai gadus uz priekšu.
• Pirms vēlēšanām. Mēnesis pirms vēlēšanām parasti ir
labākais laiks, lai tuvotos jūsu pārstāvjiem, jo viņi būs
respektējošāki pret visu, kas varētu dot viņiem kādu balsi.
Nepalaidiet garām sāncenšu kandidātus – viņi arī vēlas tikt
ievēlēti! Ja vēlaties lobēt visus kandidātus, tad nav vēlams būt
labvēlīgākam pret vienu nekā pret pārējiem. Ja jūsu jautājums
tiek uztverts kā balsu zaudēšanas iespēja, tad labāk nogaidiet
līdz vēlēšanu beigām.
• Pirms jautājuma publiskošanas. Ja zināt, ka jautājums
kļūs publisks, tad labāk instruēt politiķus, pirms tas notiek.
Viņi būs pateicīgi, ja informēsit par to iepriekš, lai nebūtu
pārsteigumu, kad viss būs beidzies. Tas jums būs bonuss,
prezentējot savu nostāju pirmajam.
• Publicitātes virsotne. Katram publiskam jautājumam, kas
ir aktuāls visu laiku, var būt apzināšanās un svarīguma virsotne,
parasti tad, kad jauni pavērsieni liek medijiem sarosīties. Šajos
brīžos politiķu interese ir lielāka. Ātra reakcija pirms vai šā
perioda laikā var pievērst viņu uzmanību. Ja jūs esat labs
publiskais tēls, jūs pats varat izraisīt šādus apstākļus.
• Pirms jautājums tiek skatīts parlamentā. Ja jautājums ir
par izmaiņām likumā, vēlams lobēt, piemēram, partijas, pirms tiek
pieņemts lēmums. Ir vieglāk ietekmēt politiku, kura vēl nav
noformēta.
• Likuma pieņemšanas laikā. Visefektīvāk tas darāms laikā,
kad Parlamentā tiek izskatīts likums vai tā grozījumi.
Kā pārliecināt?
Ja ir izdevies pievērst attiecīgā
pārstāvja uzmanību, jums kaut kas viņam jāsaka. Lūk, daži
tuvošanās ieteikumi.
• “Saldais iemesls”. Daudzi politiķi tic, ka viņi cenšas
izveidot labāku pasauli, un viņiem nevajadzētu traucēt to darīt.
Šī taktika ir laba ilgtermiņa kampaņā, tā kā patiesība beigās
gandrīz vienmēr uzvar. Paturiet prātā, ka tādiem faktoriem kā
loģika un ētika, ir nozīmīga loma politiskajos procesos un
politiķis var nebūt gatavs realizēt savu ticību praksē. Tāpat arī
tas, kas jums var šķist pašsaprotams un pieļaujams, var likties
nepareizs citai godīgai personai.
• Ideoloģijas piesaukšana. Ja pārstāvis stingri turas pie
izvirzītās politiskās filozofijas, var būt noderīgi sistematizēt
jūsu jautājumu atbilstoši šai filozofijai. Tas nostrādās tikai
tajos gadījumos, ja jūsu principi sakritīs. Tikai nepārcentieties
– atcerieties, ka viņi savus principus zina labāk par jums!
• Patiesība vai svarīgums. Nekad nemelojiet par savu
jautājumu. Atklātība ir vērtīgākā īpašība, lai ietekmētu
viedokli. Jums politiķim nav jāsaka viss, bet jāatbild tieši uz
jautājumu par jūsu problēmu un patiesi. Neradiet situāciju, ka
jūs pieķer melos.
• Palīdzēt “labajiem puišiem”. Ja jums ir simpatizējošs
pārstāvis, varat kļūt par brīvprātīgo nākamās pirmsvēlēšanu
kampaņas organizēšanā. Politiķi novērtēs šo atbalstu, un jūs
varēsiet iegūt savas problēmas atbalstītāju. Šādā veidā arī
vairāk uzzināsit par politiku. Pārliecinieties, ka šis ir īstais
politiķis, kas jums vēlāk varētu palīdzēt.
• Draudi netraucē! Ja viss izgāžas, neapmierināts lobijs
var draudēt nepaklausīgam politiķim ar balsu zaudēšanu un
pretkampaņu. Tiem, kuri nav veiksminieki, būs neiespējami vajāt
ar šādiem paņēmieniem, viņus neuztverts nopietni. Ja politiķis
jums pretojas un jūs varat izvērst efektīvu kampaņu pret
oponentu, tad dariet to! Ja ne, pietaupiet pūles sasniedzamiem
mērķiem.
Interešu konkurences apstākļos katram novēlu atrast
vispiemērotāko ietekmes veidu, izstrādāt individuālās metodes,
izkopt lobēšanas mākslu un tikt saklausītam ar savu īpašo
vēstījumu.
Aija Babre,
sociālo
zinātņu maģistre sabiedrības vadībā