"Iecerēta radikāla Drošības padomes stiprināšana"
"Ņezavisimaja gazeta"
— 2000.09.28.
Krievijas vadība ir nodomājusi pagaidām aprobežoties ar kosmētiskiem uzlabojumiem valsts spēku bloka struktūrās, kas radās 90. gados.
Vakar notikusī Krievijas Valsts drošības padomes biedru sanāksme tika veltīta valsts militārās organizācijas reformām. Atklājot sēdi, Krievijas prezidents Vladimirs Putins pavēstīja: "Pēc mēneša mums ir jāpieņem galējais lēmums". V. Putins izskaidroja šodienas Drošības padomes sēdes nomaiņu uz apspriedi tādējādi, ka līdz šim brīdim "ne visi, diemžēl, ir gatavi lēmuma pieņemšanai".
Krievijas prezidents Vladimirs Putins atzīmēja, ka galvenie militārās veidošanas parametri, kurus piedāvājusi Drošības padome, tiks ievēroti. Praksē tas nozīmē vairāk nekā 400 tūkstošu militārpersonu atlaišanu no Bruņotajiem spēkiem un citām Krievijas spēka struktūrām. Vislielākā štatu samazināšanās notiks Krievijas Federācijas Bruņotajos spēkos — 365 tūkstoši karavīru. Būtiskas reorganizācijas atlikušajās divpadsmit federālajās ministrijās un pārvaldēs, kurās ar normatīvajiem aktiem ir paredzēts militārais dienests, nav iecerētas.
Būtībā Drošības padome ir paredzējusi tikai nelielus kosmētiskus labojumus valsts militārajā organizācijā. Nekādi citādi liktenīgi lēmumi netiek plānoti, izņemot tālā nākotnē gaidāmo Krievijas Valsts informācijas aizsardzības komisijas "demilitarizēšana", kurā ietilpst vairāki simti militārpersonu. Pārējie valsts militārās organizēšanas komponenti paliek praktiski bez izmaiņām, izņemot Bruņotos spēkus, kurus kārtējo reizi pakļauj ārkārtīgi sāpīgai štatu samazināšanai.
Kā "ŅG" kļuva zināms no informācijas avotiem, ir izstrādāti ieteikumi par Krievijas Federācijas Drošības padomes statusa palielināšanu. Par lietderīgu tiek uzskatīts noteikt tās pilnvaras saskaņā ar tās atbildības līmeni par personas, sabiedrības un valsts dzīvībai svarīgu interešu aizstāvēšanu no ārējiem un iekšējiem draudiem.
Turklāt ir paredzēts, ka KFDP aparātam ir ne tikai jānodrošina DP darbība, bet arī jākļūst par KF prezidenta darbojošos orgānu viņa pilnvaru realizēšanā valsts aizsardzībai un drošībai. DP analītiķi domā, ka KF prezidents vadīs valsts aizsardzības un drošības orgānus, spēkus un to nodrošināšanas līdzekļus, bet KFDP sekretārs un aparāts tikai nodrošinās KF prezidenta darbību šajā sfērā.
Kāds ir gala rezultāts? Tādējādi tuvākajā nākotnē dabūsim administratīvu supermonstru, kas vienlaikus apvienos Augstākās virspavēlniecības mītnes, Valsts aizsardzības komitejas un Ģenerālštāba funkcijas. Vai tā nostiprināsies valsts aizsardzība un drošība — tas ir retorisks jautājums. Šajā kontekstā nav saprotama Aizsardzības ministrijas un Krievijas Ģenerālā štāba pozīcija, jo jaunās Drošības padomes funkcijas sagrauj vēsturiski izveidojušos valsts militārās organizācijas vadības sistēmu.
Mihails Hodarenovs