Par iespējām iekasēt piemaksu pie lidmašīnu biļetēm
1.septembrī publicētajā Eiropas
Komisijas personāla darba dokumentā iekļauta analīze par to, kā
Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis varētu izmantot solidāras
iemaksas par lidmašīnu biļetēm kā avotu attīstības atbalstam, lai
labāk izpildītu saistības, kas ietvertas Tūkstošgades attīstības
mērķos. Dokuments jāskata kopsakarā ar Eiropadomes jūnija
sanāksmes lēmumiem divkāršot atbalstu attīstībai un darīt to
labāk un straujāk. Darba dokumentā pēc Ekonomikas un finanšu
ministru padomes lūguma iekļauta tehniskā analīze divām iespējām,
ko finanšu ministri varētu tālāk izskatīt: obligātas vai
brīvprātīgas pasažieru iemaksas pēc kopīgas ES shēmas, kurā
brīvprātīgi piedalītos dalībvalstis. Koordinēta ES pieeja būtu kā
Eiropas solidaritātes vēsts jaunattīstības valstīm un
atvieglinātu, arī vienkāršotu šā pasākuma darbību
aviopārvadātājiem un pasažieriem, kā arī nodrošinātu Eiropas
Kopienas dibināšanas līguma noteikumu ievērošanu.
1.septembrī publicētā Eiropas Komisijas personāla darba dokumenta
mērķis ir palīdzēt dalībvalstīm, radot pamatu, uz kura tālāk
veidot jaunus instrumentus, ar kuriem finansēt savas saistības
aizjūras zemju attīstības atbalstam. Tagad dalībvalstīm ir
jāpieņem lēmumi šajā jautājumā pirms ANO Ģenerālās asamblejas šā
mēneša sanāksmes. Dokumentā analizēti divi galvenie scenāriji,
pēc kuriem varētu realizēt piemaksu pie lidmašīnu biļetēm:
• brīvprātīgi obligātais – dalībvalstu brīvprātīga piedalīšanās
starptautiskā shēmā, kas valsts līmenī ieviestu obligātu
iekasēšanu no pasažieriem;
• brīvprātīgi brīvprātīgais – dalībvalstu brīvprātīga
piedalīšanās starptautiskā shēmā, kas valsts līmenī ieviestu
brīvprātīgas pasažieru iemaksas.
Šā gada jūnijā Eiropas Savienība jau nolēma palielināt savas
budžeta saistības attīstības atbalstam no 46 miljardiem eiro
2006. gadā līdz aptuveni 66 miljardiem eiro 2010.gadā.
Eiropas Savienība nolēma arī vēl vairāk pastiprināt politikas
vienotību un nosūtīt vismaz pusi no palielinātā atbalsta
Aizsahāras Āfrikai – reģionam, kurā visgrūtāk ir sasniegt
Tūkstošgades attīstības mērķus. Eiropas Savienība joprojām ir
pasaulē lielākā palīdzības dāvātāja attīstībai un jaunattīstības
valstu lielākā tirdzniecības partnere.
Lai gan dokumentā atgādināts, ka Kopienas likumi neliedz
dalībvalstīm vienpusēji ieviest nodevas par lidmašīnu biļetēm,
tajā arī uzsvērts, ka nodevas un/vai brīvprātīgas iemaksas
koordinētai ieviešanai ir zināmas priekšrocības. Konkrēti –
koordinācija ES līmenī mazinātu varbūtējās nelabvēlīgās sekas.
Piemēram, kopīga struktūra pasākuma ieviešanu padarītu vieglāku
aviosabiedrībām. Koordinēta pieeja arī palīdzētu nodrošināties
pret Eiropas Kopienas dibināšanas līguma uzlikto pienākumu
nepildīšanu.
EK pārstāvniecība Latvijā