Valsts sekretāru 2005.gada 1.septembra sanāksmē
Ekonomikas ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Kārtība, kādā preču ražotājs, izplatītājs vai pakalpojuma
sniedzējs informē tirgus uzraudzības iestādi par precēm vai
pakalpojumiem, kas neatbilst vispārējām drošuma
prasībām”.
Kā norāda Ekonomikas ministrija, Preču un
pakalpojumu drošuma likums nosaka, ka ražotājam, izplatītājam vai
pakalpojumu sniedzējam ir jāinformē attiecīgās valsts uzraudzības
kontroles iestādes, ja prece vai pakalpojums rada risku, kas nav
savienojams ar vispārējām drošuma prasībām. Noteikumu projekts
izstrādāts, pamatojoties uz Preču un pakalpojumu drošuma likumā
noteikto deleģējumu, kas deleģē Ministru kabinetam noteikt
kārtību, kādā preču ražotājs, izplatītājs vai pakalpojuma
sniedzējs informē attiecīgo tirgus uzraudzības iestādi, ja viņam
kļuvis zināms vai viņam kā lietpratējam vajadzēja zināt, ka prece
vai pakalpojums rada risku, kas nav savienojams ar vispārējām
drošuma prasībām.
Projekts nosaka, ka ražotājs, izplatītājs vai pakalpojumu
sniedzējs informē attiecīgo tirgus uzraudzības iestādi par preci,
ko viņš laidis apgrozībā, vai sniegto pakalpojumu, ja tas
neatbilst vispārējām drošuma prasībām. Šie noteikumi neattiecas
uz zālēm, medicīniskām ierīcēm, medicīniskām precēm, in
vitro diagnostikas medicīniskām ierīcēm un pārtiku.
Ražotājs, izplatītājs vai pakalpojumu sniedzējs par preci, ko
viņš laidis apgrozībā, vai sniegto pakalpojumu, kas neatbilst
vispārējām drošuma prasībām, informē Valsts vides dienestu, ja
prece vai pakalpojums var radīt risku ne tikai patērētāja
veselībai un drošumam, bet arī videi.
Ražotājam, izplatītājam vai pakalpojuma sniedzējam par preci vai
pakalpojumu nav jāziņo tirgus uzraudzības iestādēm šādos
gadījumos: risks, kas padara preci nedrošu, ir sastopams tikai
skaidri noteiktās ražošanas partijās, un ražotājs attiecīgās
ražošanas partijas ir izņēmis no apgrozības vai veicis
nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu, ka prece vai
pakalpojums atbilst vispārējām drošuma prasībām; prece vai
pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem, bet atbilst vispārējām
drošuma prasībām; ražotājs, izplatītājs vai pakalpojumu sniedzējs
zina, ka attiecīgā tirgus uzraudzības iestāde jau ir informēta
par preci vai pakalpojumu, kas neatbilst vispārējām drošuma
prasībām.
Lai noteiktu preces vai pakalpojuma atbilstību vispārējām drošuma
prasībām, ražotājs, izplatītājs vai pakalpojumu sniedzējs veic
riska novērtējumu atbilstoši normatīvajos aktos par preču un
pakalpojumu drošumu noteiktajam. Papildus var izmantot nozares
labas prakses vadlīnijas un Eiropas Komisijas 2004.gada
14.decembra lēmumā Nr.2004/905/EC, ar ko nosaka pamatnostādnes,
lai ražotāji un izplatītāji dalībvalstu kompetentajām iestādēm
ziņotu par bīstamiem patēriņa produktiem saskaņā ar direktīvas
2001/95/EK 5.panta 3.punktu, noteikto metodisko
pamatsistēmu.
Ja preces ražotājam vai pakalpojumu sniedzējam pirmajam ir
informācija par preci vai pakalpojumu, kas neatbilst vispārējām
drošuma prasībām, tas nekavējoties informē attiecīgo tirgus
uzraudzības iestādi, aizpildot šo Ministru kabineta noteikumu
pielikumā pievienoto paziņojuma veidlapu un iesniedz informācijas
materiāla kopiju izplatītājiem.
Ja izplatītājam pirmajam ir informācija par preci vai
pakalpojumu, kas neatbilst vispārējām drošuma prasībām, tas
nekavējoties informē attiecīgo tirgus uzraudzības iestādi,
aizpildot šo Ministru kabineta noteikumu pielikumā pievienoto
paziņojuma veidlapu un iesniedz informācijas materiāla kopiju
ražotājam.
Ražotājs, kas no izplatītāja saņem informāciju par preci, kas
neatbilst vispārējām drošuma prasībām, nepieciešamības gadījumā
sniedz attiecīgajai tirgus uzraudzības iestādei papildu
informāciju par konkrēto preci, jo īpaši nosaucot citus preces
izplatītājus, lai nodrošinātu tās izsekojamību.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Labklājības, Satiksmes, Veselības, Vides,
Zemkopības ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā, Patērētāju
interešu aizsardzības asociācijā;
– pieteica noteikumu projektu
“Kārtība, kādā tirgus uzraudzības iestādes informē Patērētāju
tiesību aizsardzības centru par veiktajiem pasākumiem, kas
ierobežo vai liedz preču laišanu apgrozībā, un kārtība, kādā
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saņemto informāciju nosūta
Eiropas Komisijai un rīkojas ar informāciju, kas saņemta no
Eiropas Komisijas”.
Kā norāda Ekonomikas ministrija,
Direktīva 2001/95/EK par vispārējo preču drošumu paredz Kopienas
Informācijas ātrās apmaiņas sistēmu (RAPEX) starp dalībvalstīm un
Komisiju, lai apmainītos ar informāciju par veiktajiem pasākumiem
un darbībām attiecībā uz patēriņa precēm, kas rada nopietnu risku
patērētāju veselībai un drošumam, regulējot tiesiskās attiecības
Kopienas likumdošanas jomās, kurās regulēšanu neveic speciālās
tiesību normas ar tādu pašu mērķi. Atbilstoši direktīvai
2001/95/EK Par vispārējo preču drošumu Latvija kā ES
dalībvalsts no 2004.gada 1.maija darbojas RAPEX sistēmā.
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Preču un
pakalpojumu drošuma likumu. Projekts nosaka kārtību, kādā tirgus
uzraudzības iestādes informē Patērētāju tiesību aizsardzības
centru (Kontaktpunktu) par veiktajiem pasākumiem, kas ierobežo
vai liedz preču laišanu apgrozībā un kārtību, kādā Kontaktpunkts
saņemto informāciju nosūta Eiropas Komisijai un rīkojas ar
informāciju, kas saņemta no tās, kā arī paplašina tirgus
uzraudzības iestāžu funkcijas.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Labklājības, Satiksmes,
Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kancelejā, Patērētāju interešu
aizsardzības asociācijā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica likumprojektu
“Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu
pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta
gaitas likums”.
Likumprojekta mērķis ir reglamentēt
vienotu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma
vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm
dienesta gaitu – obligātās prasības dienestam, pieņemšanu
dienestā un iecelšanu amatā, amatpersonu darbības un tās
rezultātu novērtēšanu, kvalifikācijas paaugstināšanu, dienesta
pakāpes un to piešķiršanas kārtību, darba laika organizāciju,
sociālo garantiju loku, atvaļināšanu no dienesta, kā arī citus ar
dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmā un Ieslodzījuma vietu
pārvaldē saistītus jautājumus.
Kā norāda Iekšlietu ministrija, šobrīd Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar
speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitu reglamentē vairāki
normatīvie akti, kas gan daļēji dublē cits citu, gan arī
atsevišķos gadījumos paredz dažādu regulējumu (piemēram, speciālo
dienesta pakāpju piešķiršana robežsargiem). Šobrīd spēkā ir šādi
minēto amatpersonu dienesta gaitu reglamentējoši normatīvie akti:
likums “Par policiju”; Robežsardzes likums; Ugunsdrošības un
ugunsdzēsības likums; Ieslodzījuma vietu pārvaldes likums;
Ministru kabineta 2005.gada 1.februāra noteikumi Nr.72
“Specializētā valsts civildienesta ierēdņu – policijas
darbinieku, robežsargu un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienestā dienējošo – dienesta gaitas reglaments”; Ministru
kabineta 2003.gada 15.jūlija instrukcija Nr.4 “Ieslodzījuma vietu
pārvaldes specializētā valsts civildienesta ierēdņu dienesta
gaitas reglaments”.
Ņemot vērā to, ka minētās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu
amatpersonas veido vienotu Iekšlietu ministrijas padotībā esošo
iestāžu dienestu, bet dienesta gaita Ieslodzījuma vietu pārvaldē
gandrīz neatšķiras no dienesta Iekšlietu ministrijas sistēmas
iestādēs, nav pamata noteikt atšķirīgus nosacījumus attiecībā uz
amatpersonām, kas ieņem amatus dažādās iestādēs. Turklāt nav arī
lietderīgi vienas un tās pašas ar dienesta gaitu saistītas normas
paredzēt vairākos normatīvajos aktos.
Stājoties spēkā Valsts civildienesta likumam, minētajām
amatpersonām tika piešķirts specializētā valsts civildienesta
ierēdņu statuss. Iekļaujot minētās amatpersonas valsts
civildienesta sistēmā, netika pilnībā izvērtēta to veicamo
funkciju atbilstība ierēdņu funkcijām, kā arī īpašā loma
sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas jomā. Piemērojot
Valsts civildienesta likumu attiecīgajām amatpersonām, kas
vienlaikus ir arī specializētā valsts civildienesta ierēdņi,
praksē radās dažādas normatīvo aktu interpretācijas problēmas, jo
lielākā daļa likuma normu uz specializētā valsts civildienesta
ierēdņiem attiecas tiktāl, ciktāl to nenosaka speciālie likumi.
Tāda pati situācija izveidojusies arī ar Darba likuma
piemērošanu.
Ministru kabinetā apstiprināta koncepcija “Par Iekšlietu
ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes
amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm specializētajā
valsts civildienestā”, kurā paredzēta Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar
speciālajām dienesta pakāpēm izslēgšana no valsts
civildienesta.
Turklāt, ņemot vērā to, ka amatpersonu, kas ieņem amatus Drošības
policijā, darbību reglamentē arī Valsts drošības iestāžu likums,
tās likumprojekta normas, ko neregulē Valsts drošības iestāžu
likums, tiek attiecinātas uz Drošības policijas amatpersonām ar
speciālajām dienesta pakāpēm.
Vienlaikus sagatavoti grozījumi likumprojektos: “Grozījumi likumā
“Par policiju””; “Grozījumi Ugunsdrošības un ugunsdzēsības
likumā”; “Grozījumi Robežsardzes likumā”; “Grozījumi Valsts
civildienesta likumā”; “Grozījumi likumā “Par valsts sociālo
apdrošināšanu””; “Grozījums likumā “Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā””; “Grozījums Militārā
dienesta likumā”.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Labklājības, Veselības ministrijā, Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Valsts kancelejā.
– pieteica likumprojektu
“Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu
pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm
disciplinārās atbildības likums”.
Likumprojekta mērķis
ir nodrošināt Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un
Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta
pakāpēm savlaicīgu, pilnīgu, vispusīgu un objektīvu
disciplinārpārkāpumu noskaidrošanu un taisnīga lēmuma
pieņemšanu.
Likumprojekts izstrādāts, ņemot par pamatu valsts pārvaldes un
Administratīvā procesa principus.
Likumprojekts paredz, ka minētajām amatpersonām varēs piemērot
šādus disciplinārsodus: piezīmi; rājienu; mēneša amatalgas
samazināšanu līdz divdesmit procentiem no mēneša amatalgas,
nosakot soda izpildi uz laiku no viena mēneša līdz sešiem
mēnešiem; brīdinājumu par neatbilstību amatam, nosakot soda
izpildi uz laiku no sešiem mēnešiem līdz vienam gadam;
pazemināšanu dienesta pakāpē par vienu pakāpi, nosakot soda
izpildi uz laiku no sešiem mēnešiem līdz vienam gadam;
pazemināšanu amatā, nosakot soda izpildi uz laiku no viena gada
līdz diviem gadiem; atvaļināšanu no dienesta.
Ņemot vērā to, ka valsts drošības iestāžu amatpersonām
disciplinārsodi noteikti Valsts drošības iestāžu likumā,
attiecībā uz Drošības policijas amatpersonām būs piemērojami
minētajā likumā noteiktie disciplinārsodi.
Likumprojekts reglamentē arī jautājumus, kas saistīti ar
disciplinārlietas ierosināšanu, amatpersonas atstādināšanu no
amata pienākumu pildīšanas uz disciplinārlietas izmeklēšanas
laiku, disciplinārlietas izmeklēšanu un lēmuma pieņemšanu, lēmuma
par amatpersonas saukšanu pie disciplinārās atbildības spēkā
stāšanos, lēmuma par amatpersonas saukšanu pie disciplinārās
atbildības apstrīdēšanu, kā arī minētā lēmuma piemērošanu un
izpildi.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Valsts
kancelejā;
– pieteica programmas projektu
“Organizētās noziedzības novēršanas, apkarošanas un samazināšanas
valsts programma 2005.–2009.gadam”.
Kā norāda Iekšlietu
ministrija, valstij nodokļos nesamaksātās naudas summas,
prostitūcijā un narkotiku lietošanā iesaistīti jaunieši,
sprāgstvielu un šaujamieroču lietošanas upuri, korumpētas
amatpersonas ir organizētās noziedzības grupējumu rīcības sekas.
Var uzskatīt, ka organizētā noziedzība ir pastāvīgi
funkcionējošu, vadāmu noziedznieku apvienības, kas ar noziedzību
nodarbojas kā ar biznesu, un ar korupcijas, kā arī vardarbības
palīdzību veido aizsardzības sistēmu pret sociālo kontroli. Tā ir
alternatīva, paralēli valstiskiem veidojumiem funkcionējoša
parādība, kas veidojas no organizētu noziedzīgu un citu struktūru
darbības, kuru mērķis ir iegūt vai arī realizēt nelegālus
ienākumus.
Eiropas Savienības valstīs organizētās noziedzības apkarošana ir
galvenā prioritāte noziedzības apkarošanā, jo, cīnoties pret to,
kompleksi tiek apkarots noziedzības kodols, tādējādi novēršot
cilvēku dzīvības un veselības apdraudējumus, valsts, kā arī
sabiedrības aplaupīšanu. Diemžēl Latvijā visbiežāk tiek atklāti
konkrēti noziedzīgi nodarījumi un notiesāti tā tiešie izdarītāji,
bet reti kad izdodas pierādīt vienota organizētās noziedzības
grupējuma vainu par daudziem visdažādākajās sfērās izdarītiem
noziedzīgajiem nodarījumiem. Par to liecina arī statistika:
2004.gadā par organizētā grupā izdarītajiem noziedzīgajiem
nodarījumiem ierosinātas 38 krimināllietas, 133 personām uzrādīta
apsūdzība. Savukārt par noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu
organizētā grupā notiesātas 29 personas. Turklāt jāņem
vērā, ka terminu “organizēta grupa” var piemērot arī pret citām
ar organizēto noziedzību nesaistītām noziedznieku grupām
(piemēram, dzīvokļu apzadzējiem).
Cīņu ar organizēto noziedzību apgrūtina:
– nepilnības likumdošanā, t.sk. tas, ka Krimināllikuma normas nav
pietiekami efektīvas tieši organizētās noziedzības grupējumu
apkarošanai;
– vienotas izpratnes trūkums valstī par to, kas ir organizētā
noziedzība;
– nepietiekama koordinācija un sadarbība tiesību aizsardzības
iestāžu starpā – iestādes strādā katra par sevi, vadoties no
savām prioritātēm, bet, apkarojot organizēto noziedzību,
nepieciešama kompleksa cīņa visās sfērās;
– sarežģīta, bieži pat neiespējama, organizētās noziedzības
rīcībā esošo līdzekļu atņemšana;
– nepietiekams tiesību aizsardzības iestāžu finanšu,
materiāltehniskais nodrošinājums, kvalificētu kadru trūkums
u.c.
Lai mazinātu organizētās noziedzības ietekmi uz valsts ekonomiku
un novērstu pastāvīgos draudus cilvēku dzīvībai, veselībai un
mantiskajām interesēm, nepieciešama efektīva, valdības atbalstīta
programma organizētās noziedzības novēršanai, apkarošanai un
samazināšanai. PHARE projekta “Organizētās noziedzības novēršana,
apkarošana un samazināšana” ietvaros izstrādāts “Organizētās
noziedzības novēršanas, apkarošanas un samazināšanas valsts
programmas 2005.–2009.gadam” projekts. Programmas mērķis ir radīt
apstākļus efektīvai organizētās noziedzības novēršanai,
apkarošanai un samazināšanai, veidojot vienotu (kompleksu)
tiesību aizsardzības iestāžu darbības mehānismu, pilnveidojot
likumdošanu un gūstot sabiedrības atbalstu šajā cīņā.
Programmā iekļauti šādi rīcības virzieni:
– organizētās noziedzības fenomena Latvijā apzināšana, cīņas ar
to kā prioritātes izvirzīšana, Krimināllikuma normu precizēšana
efektīvākai organizētās noziedzības grupējumu apkarošanai;
– operatīvās darbības un pirmstiesas izmeklēšanas pilnveidošana,
radot efektīvu tiesību aizsardzības iestāžu sadarbības un
koordinācijas modeli;
– efektīvas informācijas aprites un analīzes sistēmas radīšana,
izveidojot analītiskās vienības, padarot operatīvu un kvalitatīvu
informācijas apriti;
– noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršana un
konfiskācijas nodrošināšana, sakārtojot likumdošanu, palielinot
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju apkarojošo darbinieku
skaitu un Valsts policijā izveidojot specializētu finanšu
analīzes un aresta nodrošināšanas vienību;
– organizēto noziedzību apkarojošo darbinieku profesionālās
kvalifikācijas paaugstināšana un priekšnosacījumu radīšana
starptautiskās sadarbības uzlabošanai;
– personu speciālās aizsardzības pilnveidošana;
– tiesību aizsardzības iestāžu sadarbības uzlabošana ar
nevalstiskajām organizācijām, valsts pārvaldes un pašvaldību
iestādēm, kā arī sabiedrības atbalsta iegūšana organizētās
noziedzības apkarošanai.
2005.gadā ministrijas un institūcijas īsteno programmu pieejamo
budžeta līdzekļu ietvaros. Sākot ar 2006.gadu, par programmu
atbildīgās institūcijas ir aprēķinājušas arī papildus
nepieciešamo finansējumu programmā paredzētajām aktivitātēm. Pēc
valdības lēmuma par papildu finansējuma piešķiršanu vai
nepiešķiršanu attiecīgajam gadam atbildīgās institūcijas varēs
koriģēt programmas ieviešanas plāna īstenošanu.
Programmas projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā,
Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Valsts kancelejā.
Kultūras ministrija
– pieteica likumprojektu
“Grozījums Profesionālās izglītības likumā”.
Ievērojot
valsts nekustamā īpašuma apsaimniekošanas mehānismu attīstības
tendences ar mērķi nodrošināt racionālu finanšu, materiālo un
darbaspēka resursu izmantošanu un atbrīvot valsts pārvaldes
iestādes no tām neraksturīgu funkciju veikšanas, kā arī lai
panāktu kultūras nozares infrastruktūras optimizāciju un uzlabotu
valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas
mehānismu, tā darbības principus un realizācijas nodrošinājumu,
ir pieņemts rīkojums “Par Kultūras ministrijas un tās padotības
iestāžu valdījumā esošu valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu
ministrijas valdījumā”, kurā noteikts, ka Finanšu ministrijai
līdz 2005.gada 31.decembrim jāpārņem valdījumā Kultūras
ministrijas un tās padotības iestāžu valdījumā esošie valsts
nekustamie īpašumi. Lai nodrošinātu minēto nekustamo īpašumu
pārņemšanu Finanšu ministrijas valdījumā, Finanšu ministrijai
uzdots sagatavot un finanšu ministram līdz 2005.gada 1.novembrim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā attiecīgus tiesību
aktu projektus.
Likumprojekts paredz noteikt, ja valsts profesionālās izglītības
iestāde izvietota valsts nekustamajā īpašumā, šo īpašumu var
reģistrēt zemesgrāmatā uz valsts vārda tās ministrijas personā,
kuras padotībā ir attiecīgā izglītības iestāde.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības,
Izglītības un zinātnes, Satiksmes, Veselības ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Kārtība, kādā tiek aprēķināti valsts kapitālsabiedrību, kurās
Satiksmes ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, publisko
maksas pakalpojumu izcenojumi”.
Noteikumi paredzēs
kārtību, kādā tiek aprēķināti valsts kapitālsabiedrību, kurās
Satiksmes ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja,
publisko maksas pakalpojumu izcenojumi, ja nozares likumā
ministram deleģēts pienākums noteikt šādu pakalpojumu maksas
apmēru.
Publiskā maksas pakalpojuma izcenojums ietver visas izmaksas,
kuras rodas valsts kapitālsabiedrībai, izpildot valsts uzdotas
funkcijas ar konkrēto pakalpojumu saistītajās jomās (sniedzot
pakalpojumu, nodrošinot pakalpojuma pieejamību un veicot citus
darbus (ja tie nepārsniedz 10% no kopējā darba laika), kas uzdoti
kā tiešie darba pienākumi personām, kas iesaistītas pakalpojuma
sniegšanā).
Izcenojuma noteikšanas metodika neattiecas uz tādu publisko
pakalpojumu, par kura sniegšanu ir noteikta valsts nodeva
(piemēram, speciālu atļauju (licenču) izsniegšana) vai par kuru
maksa ir noteikta likumā vai citos Ministru kabineta
noteikumos.
Izcenojumu nosaka kā publiskā maksas pakalpojuma veida izcenojumu
vai kā pakalpojuma sniegšanai patērētās darba stundas izcenojumu.
Publiskā maksas pakalpojuma izcenojums ir pamats publiskā maksas
pakalpojuma bāzes cenas (tarifa) noteikšanai.
Šādi Ministru kabineta noteikumi ir nepieciešami, jo esošais
tiesiskais regulējums, kas izriet no Likuma par budžetu un
finanšu vadību un Publisko aģentūru likuma, nav attiecināms uz
valsts kapitālsabiedrībām.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu
ministrijā, Latvijas pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu
“Noteikumi par arodbiedrību reģistrācijas valsts nodevu, tās
samaksas kārtību un atvieglojumiem”.
Noteikumu projekts
paredz noteikt valsts nodevas apmēru par arodbiedrības
reģistrēšanu, statūtu grozījumu un citu izmaiņu reģistrēšanu,
arodbiedrības izslēgšanu no arodbiedrību reģistra un
reģistrācijas apliecības dublikāta izsniegšanu, kā arī valsts
nodevas samaksas kārtību un atvieglojumus.
Valsts nodevas apmēri ir šādi: arodbiedrības reģistrēšana – 8
lati; statūtu grozījumu reģistrēšana – 6 lati; citu izmaiņu
reģistrēšana – 4 lati; arodbiedrības izslēgšana no arodbiedrību
reģistra – 4 lati; reģistrācijas apliecības dublikāta izsniegšana
– 2 lati. Valsts nodevu maksā pirms attiecīgā pieteikuma
iesniegšanas. Valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā.
Ja Uzņēmumu reģistra valsts notārs ir pieņēmis lēmumu par
atteikumu reģistrēt arodbiedrību, statūtu grozījumus vai citas
izmaiņas vai izslēgt arodbiedrību no arodbiedrību reģistra,
valsts nodevu neatmaksā. Ja pieteikuma iesniedzējs divu mēnešu
laikā no dienas, kad Uzņēmumu reģistra valsts notārs pieņēmis šo
lēmumu, ir novērsis lēmumā norādītos trūkumus un atkārtoti
pieteicis arodbiedrības, statūtu grozījumu vai citu izmaiņu
reģistrāciju, valsts nodeva vēlreiz nav jāmaksā.
Valsts nodevu nemaksā: par tādu grozījumu izdarīšanu, kas ir
saistīti ar administratīvo teritoriju pārveidošanu, robežu vai
nosaukuma maiņu, kā arī ielas nosaukuma vai ēkas numerācijas
maiņu; par faktu reģistrāciju, pamatojoties uz valsts iestādes
lēmumu vai tiesas nolēmumu.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 2004.gada
10.augusta noteikumi Nr.701 “Noteikumi par arodbiedrību
reģistrācijas valsts nodevu”.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Labklājības, Veselības ministrijā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs