• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2005. gada 17. augusta lēmums Nr. 35 "Par lietas izpētes izbeigšanu Par SIA "Motorcentrs" 09.05.2005. iesniegumu Lieta Nr.414/05/09/7". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 5.09.2005., Nr. 140 https://www.vestnesis.lv/ta/id/115683

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ārlietu ministrijas dienesta informācija Nr.41/1037-5465

Par Eiropas valstu nolīgumu par bīstamo kravu pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)

Vēl šajā numurā

05.09.2005., Nr. 140

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 35

Pieņemts: 17.08.2005.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Konkurences padomes lēmums Nr.35

Rīgā 2005.gada 17.augustā (prot.Nr.39, 3.§)

Par lietas izpētes izbeigšanu

Par SIA “Motorcentrs” 09.05.2005. iesniegumu

Lieta Nr.414/05/09/7

Konkurences padome (turpmāk tekstā – “KP”) 2005.gada 12.maijā saņēma SIA “Motorcentrs” 09.05.2005. iesniegumu.

Iesniegumā norādīts, ka 2005.gada 19.–24.aprīļa starptautiskajā automobiļu izstādē Rīgā “Auto 2005” SIA “Norde Auto” izplatījusi, gan arī savā autosalonā turpina izplatīt reklāmas bukletus, kuros atspoguļotā informācija neatbilst patiesībai. Tajos ietverta informācija, ka SIA “Norde Auto” ir labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs un labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā. Iesniedzējs uzskata, ka šī informācija neatbilst patiesībai, jo ar vārdu “labākais” tiek saprasts, ka SIA “Norde Auto” ir līderis visās jomās. Iesniegumā minēti Nissan Baltics Ltd. sniegtie dati, kas liecina, ka SIA “Norde Auto” rādītāji ir vieni no viszemākajiem 13 Baltijas valstu dīleru vidū un atpaliek no SIA “Motorcentrs” datiem. Tādējādi tiek maldināti automašīnu NISSAN potenciālie pircēji, ka SIA “Norde Auto” ir labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs un labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā. SIA “Motorcentrs” uzskata, ka SIA “Norde Auto” ir maldinājusi potenciālos pircējus un īstenojusi negodīgu konkurenci.

Iesniedzējs norāda, ka SIA “Norde Auto” savās vizītkartēs izmanto reklāmas saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”, kura personiskās un mantiskās autortiesības pieder SIA “Motorcentrs” un kuru izdomājis SIA “Motorcentrs” direktors Jānis Pormalis. Iesniegumam pievienots SIA “Norde Auto” reklāmas buklets un vizītkarte.

Iesniedzējs uzskata, ka SIA “Norde Auto” ir pārkāpusi Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 1. un 3.punktu, kā arī Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 5.,6. un 7.punktu un 9.panta trešās daļas 2.,3.,4. un 5.punktu, un:

1) lūdz pieņemt un izskatīt iesniegumu;

2) saskaņā ar Konkurences likuma 19.pantu izvērtēt, vai SIA “Norde Auto” darbībās nav konstatējams šī likuma 18.panta pārkāpums, un pieņemt lēmumu par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu;

3) saskaņā ar Reklāmas likuma 13.pantu, 15.panta pirmo daļu, ceturtās daļas 1.,2.,3.,4. un 5.punktu izvērtēt SIA “Norde Auto” reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām un pieņemt lēmumu, kurā uzdot izslēgt no reklāmas atsevišķus elementus: “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs”, “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā”, “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”, aiz­liegt reklāmas izplatīšanu un pieprasīt reklāmas atsaukšanu un lemt par lietvedības uzsākšanu administratīvajā pārkāpuma lietā un par administratīvā soda piemērošanu likumā noteiktajā kārtībā.

KP 2005.gada 5.maijā nolēma
ierosināt lietu uz SIA “Motorcentrs” 09.05.2005. iesnieguma pamata par Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 5.,6. un 7.punkta, 9.panta trešās daļas 2.,3.,4. un 5.punkta iespējamajiem pārkāpumiem SIA “Norde Auto” darbībās, izplatot iesniegumā norādītā satura reklāmu 2005.gada 19.–24.aprīļa starptautiskajā automobiļu izstādē Rīgā “Auto 2005” un savā autosalonā.

KP 2005.gada 20.maijā pieņēma lēmumu neierosināt lietu uz SIA “Motorcentrs” 09.05.2005. iesnieguma pamata daļā par Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un trešās daļas 1.punkta un 3.punkta iespējamo pārkāpumu Norde Auto darbībās, izplatot iesniegumā norādītā satura reklāmu 2005.gada 19.–24.aprīļa starptautiskajā automobiļu izstādē Rīgā “Auto 2005” un savā autosalonā.

KP 2005.gada 29.jūnijā, pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta otro daļu, pieņēma lēmumu pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.414/05/09/7 uz laiku līdz 2005.gada 17.augustam.

Konkurences padome, ņemot vērā iesniegumā norādīto un papildus iegūto informāciju,

konstatēja:

SIA “Motorcentrs” ir LR Uzņēmumu reģistrā 30.07.2002. reģistrēta (vienotais reģ. Nr.40003598292) uzņēmējsabiedrība, kuras galvenie darbības veidi ir automobiļu, detaļu un piederumu pārdošana, tehniskā apkope un remonts, motociklu un to detaļu un piederumu pārdošana, tehniskā apkope un remonts, kā arī pā­rējo mājsaimniecības preču vairumtirdzniecība.

SIA “Norde Auto” ir LR Uzņēmumu reģistrā 01.11.2000. reģistrēta (vienotais reģ. Nr.40003516417) uzņēmējsabiedrība (ierakstīta komercreģistrā 29.10.2004.), kuras galvenie darbības veidi ir automobiļu, to detaļu un piederumu pārdošana, apkope un remonts, motociklu, to detaļu un piederumu pārdošana, apkope un remonts, kā arī vairumtirdzniecības starpnieku darbība.

SIA “Motorcentrs” un SIA “Norde Auto” ir uzskatāmas par NISSAN markas automašīnu izplatīšanas tirgus dalībniekiem, kas konkurē. To apliecina arī SIA “Motorcentrs” 09.05.2005. iesniegumā un SIA “Norde Auto” 30.05.2005. paskaidrojumos.

 

KP 2005.gada 1.jūnijā saņēma SIA “Norde Auto” 30.05.2005. vēstuli Nr.1 ar paskaidrojumiem. Vēstulē norādīts, ka reklāmas bukleti ar saukļiem “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā” iespiesti un izplatīti 2002.gadā. 2005.gada 19.–24.aprīļa starptautiskajā automobiļu izstādē Rīgā izplatīti tikai atlikušie bukleti, pēc skaita aptuveni trīsdesmit. Reklāmas bukletu izplatīšanas 2005.gada 19.–24.aprīļa izstādē mērķis bijis sniegt informāciju/vēstījumu par SIA “Norde Auto” vēsturi un darbību. Minētajos bukletos norādīti izplatīto automašīnu modeļi, darbinieki, veicamie darbi un SIA “Norde Auto” atrašanās vieta, un tie sen vairs netiek izplatīti SIA “Norde Auto” autosalonā.

2002.gadā Nissan Baltics Ltd. piešķīris SIA “Norde Auto” nominācijas “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā”, uz kurām iekļautas atsauces reklāmas bukletos. Šie goda nosaukumi nav atsaukti un pēc SIA “Norde Auto” nevienam citam dīlerim arī nav piešķirti.

Nissan Baltics Ltd. kā distributora noteikumi neļauj uz vizītkartēm izvietot nekādus reklāmas saukļus. Vēstulei SIA “Norde Auto” pievienojusi vizītkaršu paraugus. SIA “Norde Auto” norāda, ka saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” SIA “Norde Auto” izmanto jau kopš 2000.gada daudzos reklāmas bukletos un kampaņās, bet SIA “Motorcentrs” tikai no 2004. vai 2005.gada. Turklāt J.Pormali nevar uzskatīt par saukļa “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” autoru, jo šāda frāze jau sen tiek izmantota NISSAN ASV oficiālajā mājas lapā un tas ir NISSAN automašīnas markas, nevis atsevišķa izplatītāja, tas ir, SIA “Motorcentrs”, reklāmas sauklis. Tādējādi SIA “Norde Auto” uzskata, ka tam nebija pamata prasīt SIA “Motorcentrs” piekrišanu minētā saukļa izmantošanai.

SIA “Norde Auto” uzskata, ka tās darbībās nav konstatējami Reklāmas likuma pārkāpumi un lūdz Konkurences padomi atzīt SIA “Motorcentrs” ie­sniegumu par nepamatotu.

SIA “Norde Auto” vēstulei pievienojis vizītkaršu paraugus, kuros nav izmantoti nekādi reklāmas saukļi.

KP 2005.gada 9.jūnijā saņēma SIA “DUE” informāciju par sadarbību ar SIA “Norde Auto”. Vēstulē norādīts, ka SIA “DUE” 2003.gadā ir sniegusi poligrāfijas pakalpojumus SIA “Norde Auto”. SIA “DUE” ir sagatavojusi SIA “Norde Auto” reklāmas bukletus 5000 eksemplāros, ko apliecina klāt pievienotā 29.04.2003. preču pavadzīmes–rēķina kopija. Norādes par bukletos ietveramo informāciju sniedzis SIA “Norde Auto” pārstāvis Dainis Bremze.

KP 2005.gada 15.jūnijā saņēma SIA “Norde Auto” vēstuli Nr.06/05 ar šādu informāciju. SIA “Norde Auto” 2002.gadā saņēmusi nominācijas “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs”, pamatojoties uz pārdošanas un realizācijas rezultātiem. Pēc tam SIA “Norde Auto” iespiedusi bukletus, kas saturējuši norādi uz minētajām nominācijām. SIA “Norde Auto” norāda, ka 2002.gads bija pēdējais, kad kāds no NISSAN izplatītājiem oficiāli saņēmis nominācijas “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs”, un šo nomināciju saņemšana ir pietiekams pamats šādu saukļu izmantošanai bukletos.

SIA “Norde Auto” paskaidro, ka reklāmas sauklis “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” tiek izmantots reklāmās kopš 2000.gada, taču pierādījumi minētajam faktam nav saglabājušies.

KP 2005.gada 17.jūnijā saņēma no SIA “Motorcentrs” Nissan Baltic Ltd. veidoto semināra materiālu, kurā atspoguļoti dati par NISSAN dīleru Baltijā realizētajām automašīnām un to rezerves daļām.

KP 2005.gada 20.jūnijā saņēma SIA “AKAPRINT poligrāfija” apstiprinājumu par to, ka 2004.gada martā saņemts pasūtījums no SIA “Motorcentrs” par reklāmas bukletu un aplokšņu dizaina izstrādi un izgatavošanu. SIA “AKAPRINT poligrāfija” kopā ar SIA “Motorcentrs” izstrādājusi saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”. Aploksnes izgatavotas 2004.gada aprīlī 12000 eksemplāros.

KP 2005.gada 20.jūnijā saņēma SIA “Motorcentrs” vēstuli, kurā norādīti dati par SIA “Norde Auto” un SIA “Motorcentrs” realizēto NISSAN automašīnu skaitu 2005.gada maijā. Šajā mēnesī ievērojami mainījies SIA “Norde Auto” realizēto automašīnu skaits, un tas, pēc SIA “Motorcentrs” domām, noticis SIA “Norde Auto” reklāmas izstādē “Auto 2005” rezultātā.

KP 2005.gada 20.jūnijā saņēma informāciju no Nissan Baltics Ltd. Nissan Baltics Ltd. paskaidro, ka NISSAN dīleriem ir dažādi reklāmas saukļi gada ietvaros, bet oficiālais kopš 2002.gada ir “Shift expectations”. NISSAN dīleriem ir iespējams izdomāt savus saukļus katram atsevišķi vai valsts robežās. NISSAN atbalsta viena reklāmas saukļa izmantošanu valsts robežās.

SIA “Norde Auto” 2002.gada decembrī piešķirta nominācija “Labākais dīleris” (automašīnu un rezerves daļu pārdošanas jomā). Nissan Baltics Ltd. uzsver, ka tās ir iekšējas nominācijas. Arī citi dīleri ir saņēmuši apbalvojumus, un NISSAN dīleriem nav specifisku nosacījumu mārketinga un klientu apkalpošanas jomā.

KP 2005.gada 4.jūlijā saņēma papildu informāciju no Nissan Baltic Ltd. par SIA “Norde Auto” un SIA “Motorcentrs” pārdošanas apjomiem 2004. un 2005.gadā.

KP 2005.gada 11.jūlijā saņēma Ceļu satiksmes drošības direkcijas 06.07.2005. vēstuli Nr.11–08/1205 ar informāciju par SIA “Motorcentrs” un SIA “Norde Auto” pārdoto NISSAN markas automašīnu reģistrāciju 2004. un 2005.gadā.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 61.pantu SIA “Motorcentrs” 14.07.2005. iepazinās ar lietā Nr.414/05/09/7 esošajiem materiāliem un vērsa uzmanību uz to, ka iesniegumā minētajā 2005.gada 19.–24.aprīļa starptautiskajā automobiļu izstādē Rīgā “Auto 2005” SIA “Norde Auto” izplatījusi ļoti daudz reklāmas bukletu, nevis nelielu skaitu, kā norādījusi SIA “Norde Auto”. Tādējādi SIA “Norde Auto” īsā laikā panākusi sev vēlamo rezultātu, izplatot nepatiesu reklāmu.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 61.pantu SIA “Norde Auto” 10.08.2005. iepazinās ar lietā Nr.414/05/09/7 esošajiem materiāliem un 16.08.2005. sniedza savu viedokli par tiem. SIA “Norde Auto” uzskata, ka lietā esošie materiāli nedod pamatu secināt, ka sauklis “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” pieder tikai SIA “Motorcentrs”. Goda nosaukumi “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs” ir ilgu darba gadu rezultāts un neattiecas uz šobrīd strīdā minēto laika posmu. Izstādes “Auto 2005” laikā izsniegto bukletu skaits bija ļoti mazs, tādēļ nevarēja iespaidot pārdošanas rezultātus. Izmainīts dalībnieku sastāvs, pašreiz būvējamais NISSAN autocentrs un uzlabota pircēju apkalpošana ir īstais iemesls SIA “Norde Auto” pārdošanas apjoma pieaugumam pēdējos mēnešos.

SIA “Motorcentrs” 09.05.2005. iesniegumā norādītā SIA “Norde Auto” izplatītā informācija bukletos un vizītkartēs, ņemot vērā tās saturu, pasniegšanas veidu, ir uzskatāma par reklāmu Reklāmas likuma 1.panta izpratnē.

SIA “Norde Auto” vizītkartes kreisajā pusē attēlots kartes fragments, kurā redzama autosalona un autoservisa atrašanās vieta un adreses. Labajā pusē ir NISSAN logo, uzraksts “Autorizētais NISSAN dīleris NORDE AUTO”, adrese un cita kontaktinformācija, kā arī reklāmas sauklis “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”. Vizītkartes otrajā pusē uzskaitīti autoservisa piedāvātie pakalpojumi.

SIA “Norde Auto” reklāmas buklets sastāv no vienas lapas, kas pārlocīta trijās kārtās. Uz vāka ir NISSAN markas automašīnas fotogrāfija, zem kuras izvietots uzraksts “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs”. Bukleta atvērumā sniegta informācija par SIA “Norde Auto” servisā veicamajiem darbiem, SIA “Norde Auto” piedāvātajiem pakalpojumiem, automašīnu modeļiem un lielākajiem klientiem, kas papildināta ar vairākām fotogrāfijām. Uz bukleta aizmugurējā vāka zem fotogrāfijas izvietots teksts: “NORDE AUTO ir Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs; Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā; Labākā NISSAN mārketinga balvas ieguvējs 2001.gadā”.

Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos pierādījumus, ir ieguvusi apstiprinājumu faktam, ka iesniegumā norādītās reklāmas devējs, ievērojot Reklāmas likuma 10.panta pirmajā daļā noteikto, ir SIA “Norde Auto”. Saskaņā ar Reklāmas likuma 10.panta otro daļu reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas saturu. Savukārt Reklāmas likuma 10.panta trešā daļa nosaka, ka reklāmas devējs ir tiesīgs izgatavot, pasūtīt, izplatīt vai nodot izplatīšanai tikai tādu reklāmu, kas nav pretrunā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem.

Izvērtējot lietas materiālus un lietas dalībnieku paskaidrojumus, atzīstams, ka lietā nav strīda par to, ka iesniegumā norādītā satura reklāma ir izplatīta, turklāt SIA “Norde Auto” reklāmas bukleti izplatīti 2005.gada 19.–23.aprīlī rīkotajā starptautiskajā automobiļu izstādē Rīgā “Auto 2005”.

Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 6.punktā noteikts aizliegums izmantot cita uzņēmēja vārdu, uzvārdu, nosaukumu (firmu) vai citādu identificējošu apzīmējumu (arī preču zīmi) bez uzņēmēja piekrišanas. Savukārt 4.panta panta otrās daļas 7.punktā noteikts aizliegums atdarināt cita reklāmas devēja reklāmas tekstu, lozungu, vizuālo tēlu, skaņu un citus speciālos efektus bez tā piekrišanas vai arī veikt citāda veida darbības, kas var izraisīt neskaidrības vai maldināt par reklāmas devēju, reklamējamām precēm vai pakalpojumiem.

Iesniegumā norādīts, ka reklāmas saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” izdomājis SIA “Motorcentrs” direktors Jānis Pormalis un līdz ar to SIA “Motorcentrs” pieder autortiesības uz minēto saukli. SIA “Norde Auto” bez SIA “Motorcentrs” piekrišanas izmanto saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” savās vizītkartēs. Iesniegumam pievienota SIA “Norde Auto” vizītkarte ar minēto saukli.

SIA “Norde Auto” uzskata, ka, lietojot saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”, nav izmantojusi cita tirgus dalībnieka reģistrētu preču zīmi vai firmu bez tā piekrišanas, nav atdarinājusi cita reklāmas devēja tekstu, lozungu, vizuālo tēlu, skaņu vai citus speciālos efektus. SIA “Norde Auto” norādījusi, ka “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” ir oficiāls NISSAN reklāmas sauklis, ko NISSAN izplatītājiem ir atļauts izmantot, kā tas redzams NISSAN ASV interneta mājaslapā. Turklāt J.Pormalis nav reģistrējis autortiesības uz minētā saukļa tulkojumu latviešu valodā. 2005.gada 30.maija paskaidrojumiem SIA “Norde Auto” pievienojis interneta mājaslapas http://www.nissanusa.com/insideNissan/ThinkingArticle/1,839,00.html izdruku, kurā lasāms teksts: “..that also make Nissans so much fun to drive.”
(“..kas arī padara braukšanu ar Nissan tik jautru”). SIA “Norde Auto” uzskata, ka tādējādi NISSAN interneta mājas lapā ietverts reklāmas sauklis “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”, ko atļauts izmantot visiem NISSAN izplatītājiem. Turklāt SIA “Norde Auto” norāda, ka Nissan Baltics Ltd. kā distributors neļauj izvietot nekādus saukļus uz vizītkartēm.

Nissan Baltics Ltd. sniedza informāciju KP, norādot, ka NISSAN oficiālais reklāmas sauklis kopš 2002.gada ir “Shift expectations”, bet gada ietvaros mēdz būt arī citi reklāmas saukļi. Turklāt Nissan Baltics Ltd. atbalsta vienādu mārketinga paņēmienu izmantošanu valsts ietvaros. Tāpat Nissan Baltics Ltd. norādījis, ka NISSAN dīleriem nav izvirzīti nekādi īpaši nosacījumi mārketinga un klientu apkalpošanas jomā, tādējādi noliedzot SIA “Norde Auto” apgalvojumu, ka tam nav atļauts uz vizītkartēm izmantot jebkādus reklāmas saukļus.

Izvērtējot SIA “Norde Auto” paskaidrojumus, secināms, ka tā nav iesniegusi pierādījumus par to, ka “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” ir oficiāls NISSAN reklāmas sauklis, kuru var izmantot visi NISSAN dīleri, tai skaitā SIA “Norde Auto”. Norādītais teksts interneta mājaslapas izdrukā nesatur vārdus “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”, par ko tieši ir iesniedzēja iebildumi, turklāt vienīgi teksts cita izplatītāja interneta mājaslapā nav pierādījums atļaujai izmantot to jebkura izplatītāja reklāmā. Lietas izpētes laikā nav iegūts apstiprinājums arī SIA “Norde Auto” apgalvojumam, ka NISSAN dīleriem, tai skaitā SIA “Norde Auto”, uz vizītkartēm nav atļauts izmantot dažādus reklāmas saukļus.

Tomēr, izvērtējot iesniegumam pievienotajā SIA “Norde Auto” vizītkartē ietverto informāciju kopumā, KP uz­skata, ka SIA “Norde Auto” nav pārkāpusi Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 6. un 7.punktā noteiktos aizliegumus. Vizītkartē skaidri un viegli uztveramā veidā sniegta informācija par SIA “Norde Auto” piedāvātajiem pakalpojumiem, tās autosalona un autoservisa atrašanās vietu, kā arī sniegta SIA “Norde Auto” kontaktinformācija, precīzi norādot šādas informācijas iesniedzēja nosaukumu (firmu). Līdz ar to, pastāvot šādiem apstākļiem, no vizītkartē ietvertās informācijas nav iespējams identificēt SIA “Motorcentrs” vai šādas informācijas saņēmējam radīt neskaidrības vai tikt maldinātam par patieso vizītkartē norādītās informācijas sniedzēju, pat gadījumā, ja tajā ir izmantots iesniedzēja norādītais reklāmas sauklis “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”. Turklāt, ievērojot procesa dalībnieku iesniegtos paskaidrojumus un pierādījumus, secināms, ka minētajam sauklim nav patstāvīgas identificējošas, t.i., atšķirtspējas nozīmes. Konkrētajā gadījumā jāņem vērā arī tas, ka apstrīdētais reklāmas sauklis ir ietverts SIA “Norde Auto” vizītkartē, kuras tiešā funkcija ir sniegt īsu pamatinformāciju par uzņēmumu.

SIA “Norde Auto” 30.05.2005. paskaidrojumos norādīts, ka reklāmas saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” SIA “Motorcentrs” izmanto tikai kopš 2004. vai 2005.gada, turpretim SIA “Norde Auto” to izmanto daudzās reklāmas kampaņās un bukletos jau kopš 2000.gada. Iesniedzējs norādījis, ka autortiesības uz reklāmas saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!” pieder SIA “Motorcentrs”. SIA “AKAPRINT poligrāfija” apstiprina, ka 2004.gada martā SIA “AKAPRINT poligrāfija” kopā ar SIA “Motorcentrs” vadību izstrādājusi reklāmas saukli “Ar NISSAN brauc laimīgi cilvēki!”. Ņemot vērā minēto, KP secina, ka starp procesa dalībniekiem pastāv strīds par autortiesībām.

Pastāvot strīdam par autortiesību objektu izmantošanu, saskaņā ar Autortiesību likuma 69.panta otrās daļas noteikumiem strīdu izskatīšana, kas rodas no autortiesību subjektu tiesību pārkāpumiem, ir tiesas kompetencē.

SIA “Motorcentrs” iesniegumā norādīts, ka 2005.gada 19.–24.aprīļa starp­tautiskajā automobiļu izstādē Rīgā “Auto 2005” SIA “Norde Auto” izplatījusi un savā autosalonā turpina izplatīt reklāmas bukletus ar saukļiem “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā”, par kuru satura atbilstību vairākiem Reklāmas likuma noteikumiem SIA “Motorcentrs” ir iebildusi.

Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 5.punktā noteikts aizliegums nomelnot, noniecināt vai izsmiet citu personu, tās darbību, nosaukumu (firmu), preces vai tās īpašumu bez šīs personas piekrišanas.

Izvērtējot SIA “Norde Auto” reklāmas bukletos ietverto informāciju, KP secina, ka ne kopumā, ne atsevišķi sniegtā informācija nesatur citas personas, tas ir, SIA “Motorcentrs”, tās darbības, nosaukuma (firmas), preču zīmes, preces vai pakalpojuma nomelnošanu, noniecināšanu vai izsmiešanu. SIA “Norde Auto” izplatītajā reklāmas bukletā ir sniegta informācija tikai un vienīgi par tās darbību. Tādējādi KP atzīst, ka SIA “Norde Auto”, reklāmas bukletos ietverot reklāmas saukļus “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā”, nav pārkāpusi Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 5.punktā noteikto aizliegumu, un SIA “Norde Auto” 30.05.2005. paskaidrojumos norādītie apsvērumi, ka SIA “Norde Auto” bukletos, izmantojot reklāmas saukļus “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā”, nav noniecināta vai nomelnota kāda cita persona vai tās pakalpojumi, jo minētie saukļi nesniedz nekāda veida raksturojumu (nedz pozitīvu, nedz negatīvu) citas personas darbībai, uzskatāmi par pamatotiem.

SIA “Motorcentrs” iesniegumā norādīts, ka reklāmas saukļos “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā” ietvertā informācija uzskatāma par salīdzinošu reklāmu Reklāmas likuma 9.panta pirmās daļas izpratnē, un SIA “Norde Auto” nav ievērojusi 9.panta trešās daļas 2.,3.,4. un 5.punktā izvirzītos nosacījumus salīdzinošai reklāmai.

SIA “Norde Auto” uzskata, ka nevienā no izmantotajiem saukļiem nav tiešas vai netiešas norādes uz konkurentu sniegtajiem pakalpojumiem, tos salīdzinot ar SIA “Norde Auto” sniegtajiem pakalpojumiem, līdz ar to reklāmas bukletos ietvertie saukļi nav uzskatāmi par salīdzinošu reklāmu Reklāmas likuma 9.panta pirmās daļas izpratnē.

Saskaņā ar Reklāmas likuma 9.panta pirmajā daļā doto definīciju salīdzinoša reklāma ir jebkura reklāma, kurā izmantots salīdzinājums, kas tieši vai netieši norāda uz konkurentu vai konkurenta piedāvātajām precēm vai pakalpojumiem, bet reklāmas likuma 9.panta trešajā daļā norādīts, ka salīdzinošā reklāma, ciktāl tas attiecas uz salīdzinājumu, ir atļauta, ja ievēroti visi turpmāk minētie nosacījumi (..). Līdz ar to salīdzinājumam ar konkurentu jābūt tieši vai netieši norādītam un identificējamam un kā tādam šī iemesla dēļ uztveramam konkrētajai reklāmas mērķ­auditorijai.

Šāda salīdzinošās reklāmas interpretācija atbilst Reklāmas likuma 9.pantā ietvertā tiesiskā regulējuma jēgai un mērķim un izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 1997.gada 6.oktobra Direktīvas 97/55/EK, ar ko groza Direktīvu 84/450/EEK par maldinošu reklāmu, lai tajā iekļautu salīdzinošo reklāmu (31997L0055, Directive 97/55/EC of European Parliament and of the Council of 6 October 1997 amending Directive 84/450/EEC concerning misleading advertising so as to include comparative advertising; Official Journal L 290, 23/10/1997 P.0018–0023).

Izvērtējot SIA “Norde Auto” izmantotos reklāmas saukļus “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā”, Konkurences padome secina, ka reklāmas bukletos netiek salīdzināts reklāmas devējs ar tā konkurentu vai reklāmas devēja un konkurenta piedāvātās preces, t.i., reklāmā nav tiešas norādes un nav arī netiešas norādes uz SIA “Norde Auto” konkurentu SIA “Motorcentrs” vai tā piedāvātajām precēm un pakalpojumiem, reklāmas bukletā nav izmantota SIA “Motorcentrs” preču zīme vai firma, kā arī citas atšķirības zīmes.

Ievērojot minēto, SIA “Norde Auto” reklāmas bukletos ietvertā informācija nav atzīstama par salīdzinošu reklāmu Reklāmas likuma 9.panta pirmās daļas izpratnē, un līdz ar to nav izvērtējama reklāmas atbilstība 9.panta trešās daļas 2.,3.,4. un 5.punktā izvirzītajiem nosacījumiem. Faktu, ka SIA “Norde Auto” izplatītajos reklāmas bukletos netiek norādīts/identificēts konkrēts konkurents vai tā piedāvātās preces un pakalpojumi, apstiprina iesniegumam pievienotais reklāmas buklets.

Iesniedzējs uzskata, ka reklāmas sauk­ļos norādītais, ka SIA “Norde Auto” ir labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs un labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā, neatbilst patiesajai situācijai. Ar vārdu “labākais” tiek saprasts, ka SIA “Norde Auto” ir līderis visās jomās, bet Baltijas valstu reģionālā distributora Nissan Baltics Ltd. sniegtie dati liecina, ka SIA “Norde Auto” realizācijas un pārdošanas rādītāji ir vieni no viszemākajiem Baltijas valstu dīleru (oficiālo izplatītāju) vidū un atpaliek arī no SIA “Motorcentrs” rādītājiem. Iesniegumā un papildus sniegtajā informācijā, balstoties uz Nissan Baltics Ltd. sniegto informāciju, SIA “Motorcentrs” norāda, ka SIA “Norde Auto” 2004.gadā ir realizējusi 94 NISSAN markas automašīnas, savukārt SIA “Motorcentrs” – 159. 2005.gada pirmajos četros mēnešos SIA “Norde Auto” realizējusi 19 automašīnas, bet SIA “Motorcentrs” – 69. Arī rezerves daļu pārdošanas apjoms SIA “Norde Auto” 2004.gadā bijis mazāks nekā SIA “Motorcentrs”. SIA “Norde Auto” pārdošanas apjoms 2004.gada (11 mēnešos) bija EEK 3 825 967, bet SIA “Motorcentrs” – EEK 3 650 579, ņemot vērā, ka SIA “Motorcentrs” rezerves daļu realizāciju uzsākusi tikai 2004.gada 1.martā.

SIA “Motorcentrs” iesniegumā, balstoties uz Nissan Baltics Ltd. datiem, ir sniedzis informāciju par citiem NISSAN markas automašīnu dīleriem Baltijas valstīs. No šīs informācijas secināms, ka arī vairāku citu NISSAN dīleru Baltijas valstīs (piemēram, “Fakto Auto”, “Auser Auto”, “Raitas”) automašīnu realizācijas un rezerves daļu pārdošanas rādītāji ir augstāki nekā SIA “Norde Auto”.

SIA “Norde Auto”, sniedzot paskaidrojumus par reklāmas saukļu “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā” izmantošanu tās izplatītajos reklāmas bukletos, norāda, ka 2002.gadā NISSAN distributors Baltijas valstīs Nissan Baltics Ltd. SIA “Norde Auto” piešķīra nominācijas šajās kategorijās, pamatojoties uz pārdošanas un realizācijas rezultātiem. SIA “Norde Auto” uzskata, ka minēto nomināciju piešķiršana ir pietiekams pamats šādu saukļu izmantošanai komercsabiedrības bukletos un ka tie atbilst faktiskajai situācijai. Pēc minēto nomināciju piešķiršanas SIA “Norde Auto” 2003.gada aprīlī pasūtījusi SIA “DUE” izgatavot 5000 reklāmas bukletu, no kuriem aptuveni 30 atlikušos eksemplārus izplatījusi 2005.gada 19.–24.aprīļa starptautiskajā automobiļu izstādē Rīgā “Auto 2005” ar mērķi sniegt informāciju par SIA “Norde Auto” vēsturi un darbību. Tā kā 2002.gads bija pēdējais, kad NISSAN izplatītājiem tika piešķirtas “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā” nominācijas, neviens cits NISSAN dīleris Baltijā vairs nav saņēmis minētās nominācijas.

Reklāmas likuma izpratnē jebkuram reklāmā sniegtajam paziņojumam par reklāmas devēju vai tā īpašībām jābūt patiesam, ja tā precizitāti un pareizību iespējams objektīvi pārbaudīt. SIA “Norde Auto” reklāmas saukļu “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā” izmantošanu pamatojusi ar nominācijām, kas piešķirtas, ņemot vērā jaunu NISSAN markas automašīnu realizācijas un to rezerves daļu pārdošanas apjomus. Tomēr SIA “Norde Auto” reklāmas bukletā nav ietvertas nekādas norādes par to, ka minētie reklāmas saukļi ir 2002.gadā iegūtas nominācijas, kā arī nav norādīts to pamatojums – automašīnu realizācijas un to rezerves daļu pārdošanas apjomi. Līdz ar to patērētājam, iepazīstoties ar reklāmas bukletā ietverto informāciju, nav iespējams konstatēt, ka SIA “Norde Auto” ir labākais NISSAN dīleris un rezerves daļu tirgotājs Baltijā, jo tam ir visaugstākie jaunu NISSAN automašīnu un to rezerves daļu realizācijas apjoma rādītāji, un tieši šī iemesla dēļ izdarīt savu izvēli.

Apstrīdētie reklāmas saukļi vispār nesatur jebkādus subjektīvi izmērāmus un patērētājiem pārbaudāmus to novērtējuma kritērijus, vienīgi reklāmas devēja sniegto subjektīvo pašnovērtējumu. No pieredzes secināms, ka reklāmas devējam ir raksturīgi slavēt sevi, kā arī tā piedāvātās preces un pakalpojumus, un to sagaida arī patērētāji. Tādējādi reklāmas mērķauditorijai, kas saskaņā ar SIA “Norde Auto” 30.05.2005. paskaidrojumos norādīto ir vieglo, bezceļa un mikroautobusu potenciālie pircēji, reklāmas saukļi “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā” uztverami kā pašslavinoši paziņojumi.

KP ir atzinusi (06.04.2004. lēmums Nr.31, publ. “Latvijas Vēstnesis” Nr.62, 21.04.2004.), ka pašslavinoša rakstura paziņojumu izmantošana tirgus dalībnieka reklāmā, izņemot salīdzinošu reklāmu Reklāmas likuma 9.panta izpratnē, kamēr to pareizība, patiesums un precizitāte nav objektīvi pārbaudāma, ir pieļaujama. Saskaņā ar LR Civillikuma 1618.pantu lietas slavēšana vispārējos izteicienos atsavinātājam neuzliek nekādus citus pienākumus, bez tās atbildības, ko nes katrs atsavinātājs. Izvērtējusi reklāmas bukletos iekļautos saukļus “Labākais NISSAN dīleris Baltijas valstīs” un “Labākais NISSAN rezerves daļu tirgotājs Baltijā” un tajos ietverto informāciju kopumā, KP atzīst, ka šādu pašslavinošu, subjektīvu informāciju saturošu paziņojumu izplatīšana, ja to satura pārbaude pēc noteiktiem objektīvi izmērāmiem un pārbaudāmiem kritērijiem nav iespējama, nav uzskatāma par Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā ietverto vispārīgo prasību pārkāpumu.

Konkurences padome, ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu, 4.panta otrās daļas 5.,6. un 7.punktu, 9.pantu, 10.panta pirmo un otro daļu un 14.panta ceturto daļu,

nolēma:

izbeigt lietas Nr.414/05/09/7 Par SIA “Motorcentrs” 09.05.2005. iesniegumu izpēti.

Konkurences padomes lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!