Muzeja laiks cauri gadsimtam
Nacionālajai mākslas krātuvei – 100 gadu
Tieši pirms simt gadiem septembra pirmajā pusē tika vērtas durvis jaunai kultūras iestādei. Tās uzdevums bija vākt, apkopot un vērtēt Latvijas mākslu. Tagad ir pienācis laiks atskatīties šīs ēkas vēsturē, noskaidrot tagadnes aktualitātes un ielūkoties nākotnes plānos. Stāsts būs par Valsts Mākslas muzeju, kas šā gada 1.septembrī ir pārdēvēts par Latvijas Nacionālo mākslas muzeju (LNMM).
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs |
LNMM ap 1920.gadu |
LNMM 1920.gadu otrajā pusē |
Pāvela Bondarenko veidotā Ļeņina statuja muzeja vestibilā. 1970.gadi |
Priekšroka teātrim
LNMM ir pasaulē lielākais un
bagātākais latviešu mākslas darbu krājums, kas vākts simt gadu
garumā un joprojām tiek papildināts ar jaunām vienībām. Muzeja
liktenis gadsimta garumā ir tikpat raibs, cik tā krājumā esošie
mākslas darbi. To vieglāk būtu apjaust, ieskatoties muzeja
vēsturē.
Salīdzinot ar citiem pasaules muzejiem, kuru darbības laiks
sniedzas vairākos gadsimtos, LNMM samērā īsajā pastāvēšanas posmā
ir godam pildījis savas funkcijas un atspoguļojis visas
būtiskākās pārmaiņas latviešu kultūrā.
Ideja par mākslas muzeja izveidi ir pusotru gadsimtu gara. Tāpat
kā citu Rīgas muzeju, arī šā muzeja aizsākumi saistāmi ar
Nikolaja Himzeļa vārdu. 1773.gadā Rīgas rāte pieņēma kā
dāvinājumu Rīgas ārsta Nikolaja Himzeļa (1729–1764) izveidoto
kolekciju un nolēma dibināt muzeju, nosaucot to dāvinātāja
vārdā.
Vēlāk 1810.gadā kādā Rīgas avīzē rakstīts, ka pilsētai vajadzētu
savu “Ģildes galeriju”. Šī vēlme sāka piepildīties 1816.gadā, kad
tika iekārtots “gaumīgs mākslas kabinets”. Jāatzīmē, ka Rīgas
Pilsētas mākslas muzeja (LNMM sākotnējais nosaukums) pirmais
direktors Vilhelms Neimanis šo notikumu uzskatīja par muzeja
vēstures sākuma punktu. Šajā laikā kabineta ekspozīcija bija
diezgan trūcīga un to papildināja visai gausi.
19.gs. otrajā pusē radās interese par tēlotāju mākslu, kas radīja
nepieciešamību izveidot Baltijas mākslas veicināšanas biedrību.
Rīgas mākslas veicināšanas biedrība tika nodibināta 1870.gadā ar
mērķi popularizēt tēlotāju mākslu, sarīkot izstādes un
priekšlasījumus, veicināt mākslas attīstību Baltijā, kā arī
veidot savu gleznu krājumu.
Jau 1868.gadā bija izveidota Rīgas pilsētas gleznu galerijas
komisija, kuru vadīja rātskungs A.Hollanders. Savukārt 1872.gada
11.jūlijā parakstīts akts par Rīgas pilsētas gleznu galerijas un
Rīgas pilsētas mākslas veicināšanas biedrības (RMVB) apvienošanu.
Apvienošana paredzēja kopīga kataloga izveidi un kopēju kolekciju
ekspozīciju izveidi. Abas kolekcijas tika papildinātas gan ar
pirkumiem, gan dāvinājumiem.
Tā kā ekspozīcija paplašinājās, bet telpas (tagadējā Latvijas
Universitātē (LU) trešajā stāvā) tās uzglabāšanai bija pārāk
šauras, nācās domāt par jaunu telpu īri. Tika atrastas ievērojami
lielākas telpas kāda privātā nama beletāžā (tagadējā LU
bibliotēkā, Kalpaka bulvārī 4). Tomēr īres noteikumi bija ļoti
stingri. Tie paredzēja, ka telpas atļauts izmantot tikai
īrniekiem piederošo kolekciju izstādēm un RMVB sapulcēm vai
lekcijām.
Jautājums par atsevišķu telpu vai pat sava nama ieguvi pilsētas
gleznu galerijas vajadzībām bija aktuāls jau kopš 19.gadsimta
70.gadu sākuma, tomēr šo ieceri neizdevās realizēt. 1897.gada
19.maijā Rīgas dome pieņēmusi lēmumu par muzeja ēkas celtniecību
kanāla malā (vietā, kur tagad atrodas Latvijas Nacionālais
teātris). Tomēr būvdarbi nesākās, jo šajā vietā sāka celt
teātri.
Muzeja tagadējā atrašanās vieta tika izraudzīta 1901.gadā.
Projekta autors bija arhitekts, būvuzņēmējs un mākslas
vēsturnieks Vilhelms Neimanis.
Kolekcija un apmeklētāji
Muzeja ēkas celtniecība sākās
1903.gada maijā. Vilhelms Neimanis šajā laikā bija ja ne
vienīgais, tad katrā ziņā visaktīvākais mākslas vēsturnieks Rīgā.
Viņa vadībā tika izvērtēta gleznu galerijas un RMVB kolekcija,
lai ekspozīcijā nonāktu tikai vērtīgi darbi.
Ēkas celšana tika pabeigta 1905.gada augustā. 1905.gada janvārī
V.Neimani apstiprināja par Rīgas pilsētas mākslas muzeja
direktoru. Nepārspīlējot var apgalvot, ka V.Neimanis visādā ziņā
bija muzeja tēvs – celtnes projektētājs un būvdarbu vadītājs,
ekspozīcijas veidotājs un kataloga autors.
Šajā laikā muzeja fondos bija ļoti maz latviešu mākslinieku
darbu. Tomēr palēnām tika iepirktas Jaņa Rozentāla, Artūra
Baumaņa un Jāņa Tillberga gleznas. Izstādīja arī Jūlija Federa un
Vilhelma Purvīša darbus.
Tika rīkotas pirmās izstādes, kas vairoja muzeja popularitāti,
tomēr apmeklētāju skaits pieauga lēni. Dokumenti liecina, ka
muzeju apmeklējuši dažādu profesiju pārstāvji, piemēram, no
1913.līdz 1915.gadam bezmaksas ieeju muzejā kolektīviem
apmeklējumiem lūguši metālstrādnieki, tekstilnieki, apavu
ražotāji, šuvēji un citi.
Akadēmiskā arhitektūra
Projektējot muzeju, V.Neimanim
bija savas idejas par tā uzdevumiem un ēkas raksturu: publiskais
muzejs vispirms ir nozīmīgs līdzeklis tautas audzināšanai; muzeja
ēkai jābūt monumentālai – jau ienākot muzejā, skatītājam jāsajūt
mākslas elpa; ekspozīcijas telpās jāvairās no pārmērīgas
greznības, lai tā nenovērstu skatītāja uzmanību no mākslas
darba.
V.Neimanis muzeja ēkas aprakstu nekad nav saistījis ar kādu
konkrētu stilu. Ēkas eksterjerā saskatāmas baroka un klasicisma
arhitektūras iezīmes, bet interjera dekorā izmantoti arī
jūgendstila elementi. Līdz ar to muzeja ēku var uzskatīt par
19.–20.gs. mijas akadēmiskās arhitektūras celtni.
Mākslas muzeja ēka projektēta kā garenbūve ar ieeju ēkas centrā,
akcentēta centrālā daļa (ar kupolu virs tās) un sānu
rizalītu.
Frontons virs ieejas dekorēts ar skulptūru grupu cementa lējumā,
grupas centrā – dieviete Atēna, ap viņu dažādu mākslu pārstāvji
ar saviem veltījumiem – vāzēm, skulptūrām. Augšstāva vestibilā
virs durvīm grafikai, arhitektūrai, tēlniecībai, glezniecībai
veltīti ciļņi. Tāpat kā frontona skulptūru grupa, arī šie ciļņi
ir tēlnieka A.Folca darbs un darināti muzeja ēkas celtniecības
laikā. Muzeja iekštelpu dekors atturīgs – gan taupības dēļ, gan
arī saskaņā ar jau minēto V.Neimaņa vairīšanos no liekas
greznības. Vienīgie dekoratīvie gleznojumi muzejā ir seši pusapļa
formas ainavu gleznojumi augšstāva vestibilā. Rīgas pilsētas
Mākslas muzeja valde 1906.gadā pēc V.Neimaņa ieteikuma tos
pasūtījusi tā laika labākajiem Baltijas ainavistiem – Vilhelmam
Purvītim un Gerhardam Rozenam.
Pusotrs gadsimts mākslā
LNMM simtgades svinības ar dažādām
aktivitātēm aizsākušās jau 2003.gadā, bet kulmināciju sasniegs
šogad no 13.līdz 16.septembrim.
Kā viena no muzeja dāvanām sabiedrībai ir minama Latvijas mākslas
ekspozīciju renovācija un izveide LNMM (K.Valdemāra ielā 10a) un
LNMM izstāžu zālē “Arsenāls” (Torņa ielā 1).
LNMM jaunizveidotā ekspozīcija aptver laika posmu no 18.gs. vidus
līdz pat 1945.gadam. Šīs ekspozīcijas kuratore Aija Brasliņa
pastāstīja, ka iepriekšējā ekspozīcija bija skatāma vairāk nekā
desmit gadus, līdz ar to radās nepieciešamība pēc jauna skatījuma
uz šo laiku Latvijas mākslā. Tagad ekspozīcija ir iekārtota
hronoloģiski, iezīmējot būtiskāko mākslas stilu attīstību.
Iespējams, skatītāji būs vīlušies, neieraugot Vilhelma Purvīša
darbus, kur ierasts, bet blakus tādiem māksliniekiem kā Jānis
Tīdemanis un Kārlis Padegs. Tomēr ekspozīcija ir veidota tā, lai
skatītājam būtu vieglāk uztvert mākslu kā procesu. Savukārt, LNMM
izstāžu zālē “Arsenāls”, sākot ar 13.septembri, sabiedrībai būs
iespējams skatīt Latvijas mākslu laika posmā no 1945.gada līdz
mūsdienām. Ekspozīcijas kuratore Irēna Bužinska pavēstīja, ka
padomju periods un jaunāko laiku māksla tikpat kā nav apskatīta
vienkopus. Kuratore uzsver, ka viens no uzdevumiem bijis lauzt
sabiedrības stereotipus par to, ka šā laika māksla nav pētīšanas
un atcerēšanās vērta. “Gan literatūrā, gan kino, gan arī citās
kultūras izpausmēs šajā laikā bija ģeniāli piemēri. Cilvēkiem
nevajadzētu visas šā laika parādības mālēt melnā krāsā un
uzskatīt, ka toreiz nekā nebija.” Turklāt, uzskatot, ka šī
ekspozīcija ir tikai viena no padomju un mūslaiku mākslas
interpretācijām, tā tika veidota kā īstermiņa projekts, kas
paredz, ka mākslas speciālistiem nākotnē kļūs vieglāk vērtēt un
veidot šā posma mākslas ekspozīcijas.
Tā kā LNMM izstāžu zāles “Arsenāls” ekspozīcijā dažādu apsvērumu
dēļ nav iekļauti tādi mākslas izpausmes veidi kā fotogrāfija,
video un plakāts, paralēli “Arsenāla” Radošajā darbnīcā būs
apskatāmas tematiskas izstādes, veltītas padomju laikam un tā
laika mākslai.
LNMM simtgades svinībās apmeklētājiem ir sagādājusi vairākus
pārsteigumus, to skaitā dokumentāli multimediālu izstādi “Muzeja
laiks”, starptautisku divu dienu konferenci par tēmu “Mākslas
muzeju vieta kultūras procesos. Vēsture un perspektīvas”, kurā
referātus lasīs vairāku ārvalstu speciālisti. Apgāda “Jumava”
paspārnē tiks izdots apjomīgs informatīvs muzeja albums, kā arī
16.septembrī publiski pieejama kļūs mākslinieces Inetas Sipunovas
jaunizveidotā muzeja mājas lapa www.lnmm.lv, kas solās būt
atraktīva, pamanāma un izklaidējoša.
Raivis Spalvēns