Sasistais pagātnes spogulis
Vjetnama – trīsdesmit gadus pēc kara
Turpinājums. Sākums – “LV”, 03.06., 18.08., 26.08.2005.
No sērijas “Vjetnamas
rītdiena”; leitnants no Ho Ši Mina mauzoleja godasardzes
rotas |
Valsts svētki ir katrai valstij,
taču tos svin dažādi. Visai atšķirīga ir arī sabiedrības
attieksme. Pēc tā var spriest par valstiskuma īsteno svaru
attiecīgajā zemē.
Piemēram, Padomju Savienībā šī valstiskā veidojuma dibināšanas
diena netika svinēta, kaut ar lielu pompu tika atzīmētas tā
sauktās Lielās oktobra sociālistiskās revolūcijas, patiesībā
boļševiku apvērsuma, gadskārtas 7.novembrī. Varbūt arī šī
šķietami niecīgā nianse izraisīja vēlāko padomju impērijas
sabrukumu – pārsteidzoši viegli, jo milzis bija uz māla
kājām.
Vjetnamiešiem viņu valsts svētki ir īpaši nozīmīgi, jo
suverenitāte iegūta un nosargāta asiņainos pārbaudījumos, kariem
aizņemot gandrīz pusi no valsts pastāvēšanas 60 gadiem.
Suverēnā Vjetnamas valsts tika proklamēta 1945.gada 2.septembrī
pēc Augusta revolūcijas uzvaras pār franču koloniālo varu. Taču
drīz atkal sākās karš ar Franciju, kas ilga no 1946. līdz
1954.gadam, kad pēc Ženēvas vienošanās Vjetnama tika sadalīta
ziemeļu un dienvidu daļās. 1955.gadā Ziemeļvjetnamā tika
nodibināta komunistu vadītā Tēvijas fronte, kas, saņemot Padomju
Savienības politisku, ekonomisku un galvenokārt militāru
atbalstu, cīnījās par visas Vjetnamas apvienošanu. Savukārt
dienvidu daļā 1955.gadā tika nodibināta Vjetnamas Republika,
kuras ekonomikā un politiskajā dzīvē savukārt bija liela ASV
ietekme. 1964.gadā ar ASV bruņoto spēku aktīvu līdzdalību sākās
karš starp ziemeļiem un rietumiem, kurā komunistiskajai
Ziemeļvjetnamai aktīvi palīdzēja Padomju Savienība. 1973.gadā pēc
Parīzes vienošanās ASV armija beidzot tika izvesta no Vjetnamas.
1975.gada 25.aprīlī notika Vjetnamas Nacionālās sapulces
vispārējās vēlēšanas, bet jaunā parlamenta pirmajā sesijā tika
pieņemts lēmums par abu Vjetnamas daļu apvienošanos. Taču
1979.gadā atkal izraidījās karš, šoreiz starp Vjetnamu un
Ķīnu…
Tādējādi tikai pēdējo gadsimta ceturksni Vjetnamā valda miers, un
tikai pēdējā pusotrā gadu desmitā, pēc PSRS sabrukuma Vjetnamā,
kas tagad atvērta brīva tirgus ekonomikai un ārvalstu
investīcijām, sekmīgi attīstās tautsaimniecība un strauji
paaugstinās dzīves līmenis.
Ar motociklu uz mauzoleju
Bija dīvaini Vjetnamas ielās
redzēt dažus arī mūsu sociālistiskās pagātnes reliktus: sarkanos
propagandas plakātus pār ielu vai panno ar idillisku strādnieka
un zemnieces plakātu, tie šajās vasaras dienās bija veltīti
115.gadskārtai kopš prezidenta Ho Ši Mina jeb vienkārši “tēvoča
Ho” dzimšanas.
Toties jo neparastāka bija sajūta, galvaspilsētas centrālā
bulvāra malā ieraugot Ļeņina pieminekli, kas raisīja asociācijas
ar ceļojumu laika mašīnā. Likās, atliek vien apturēt mašīnu un
izkāpt, lai atgrieztos mūsu pelēcīgajā pagātnē ar tukšiem
veikaliem, rindām un īgnām sejām.
Taču aiz modernā japāņu džipa logiem vīdēja jaunas, priecīgas
vjetnamiešu sejas un bija redzami ar visdažādākajām precēm
piekrauti veikali. Un, iekļaujoties labestīgajā Vjetnamas ielu
plūsmā, bija pagrūti atcerēties, ka atrodos joprojām – formāli –
sociālistiskā valstī.
Longs, mans vjetnamiešu tulks, vizītes pēdējo dienu ieplānojis
sākt ar Ho Ši Mina mauzoleja apmeklējumu, un es šortus nomainu
pret garajām biksēm. Ar to pietikšot, jo žakete un kaklasaite
Vjetnamas svelmē nav nepieciešama.
Kad Longs, ar motociklu pie manis uz viesnīcu atbraucis, grasās
izsaukt taksometru, iebilstu – Hanojas tveicē motocikls šķiet
daudz pievilcīgāks braucamais.
Traucamies pa galvaspilsētas ielām, krustojumos lavierējot starp
lietišķi korektiem un bezrūpīgi līksmiem braucējiem, un ir grūti
noskaņoties, ka dodos tikties ar daudz cietušas valsts
vēsturi.
Kad ierodamies skvēriņā aiz mauzoleja, priekšā jau ir paprāvs
cilvēku pulciņš. Kara veterāni ar ordeņiem, ģimenes ar bērniem…
Daudz jauniešu…
Pēc brīža mūs aicina pagaidīt lekciju zālē – vēsā telpā ar
platiem galdiem, kam piestiprinātie sēdekļi acīmredzot projektēti
vēl kara gados, jo pēckara paaudzes vjetnamieši ir krietni
garāki.
Pēc minūtēm desmit mūs atkal aicina laukā un katram iedod
tautiski izšūtu somu glabātavā atstājamajam fotoaparātam.
Sastājamies rindā pa divi un lēni ejam uz priekšu. Košs jumts
virs rindas sargā gājējus no svelmainās saules.
Hanoja un Maskava. Līdzīgais un atšķirīgais
Tuvojoties mauzolejam, aizvien
asāk jūtu gan asociāciju paralēles ar tik līdzīgo Ļeņina
mauzoleju Maskavā, gan ļoti būtisko atšķirību. Veros godasardzes
puišos sniegbaltās uniformās un prātā nāk padomju karavīru
bezpersoniskās sejas pie mauzoleja Maskavā. Nejūtu arī, kā
savulaik Sarkanajā laukumā, čekistu caururbjošos skatienus.
Ho Ši Mina mauzolejs, pēc formas līdzīgs Ļeņina mauzolejam
Maskavā, tomēr būtiski atšķiras. Vispirms jau tas ir augstāks un
būvēts no pelēka granīta. Vjetnamiešu koncepcijā šīs 1973.gada
2.septembrī sāktās un 1975.gada 29.augustā atklātās celtnes
dizains apvieno nacionālās identitātes un modernisma principus,
simbolizējot svinīgumu un reizē atklātību.
Sajūta, milzīgajā celtnē ieejot, ir brīva un gandrīz patīkama –
jau vestibilā ienācēju pēc āra svelmes apņem liegs vēsums. Un,
atšķirībā no Maskavas mauzoleja, šeit platas marmora kāpnes ved
augšup.
Memoriālās zāles centrā – augsts Ho Ši Mina stikla sarkofāgs.
Līdzās kā skulptūras sastinguši godasardzes karavīri. Vjetnamiešu
sejās lasāms saviļņojums…
|
Divas valstis, divi laikmeti
Vēlreiz koncentrējos, lai
salīdzinātu sen atpakaļ Ļeņina mauzolejā izjusto sirreālistisko
noskaņu ar pašreizējām asociācijām. Interjera un arī sarkofāga,
padomju speciālistu projektētu, vizuālā līdzība nav noliedzama.
PSRS speciālisti arī balzamēja Ho Ši Minu, arī pati ķermeņa
saglabāšanas un mauzoleja ideja tika patapināta no toreizējās
padomju impērijas centra. Bet kas nosaka tik krasi izjūtamo
atšķirību?
Acīmredzot vispirms tās ir cilvēku atšķirīgās sejas. Vjetnamiešu
patiesā cieņa un goddevība savas zemes vēsturei, suverēnās
Vjetnamas proklamētājam un nācijas līderim grūtajos kara gados.
Savukārt Maskavas mauzolejā mani, tolaik vēl pusaudzi, pārsteidza
caurgājēju neslēptā ziņkārība un dežurantu bargie pamudinājumi:
“Prohodite! Ne zaderživaites!” (“Ejiet tālāk!
Nekavējieties!” – kriev.).
Un tad nu jādomā, ko reālu savai zemei un tautai deva Vladimirs
Uļjanovs – Ļeņins. Bet to jau mūsu sabiedrības lielākā daļa ir
pati izbaudījusi un atceras…
…Izejot no Ho Ši Mina mauzoleja saules pielietajā Hanojas
laukumā, saprotu, ka par galveno atšķirību Hanojas un Maskavas
iespaidos var nosaukt vjetnamiešu jūtu patiesumu. Bija skaidri
redzams, ka jaunie cilvēki, tikko savas zemes vēsturi skatījuši,
patiešām ciena valsti, ko viņu tēvi nosargājuši asiņainu karu
sērijā. Varēja arī redzēt, ka viņi ir visnotaļ apmierināti ar
dzīvi savā valstī, kur viņus, atšķirībā no padomju jauniešiem
pirms pāris gadu desmitiem, no ārpasaules nenorobežo dzelzs
priekškars.
Turpinājums sekos
Jānis Ūdris, “LV”