Stājas spēkā grozījumi izglītības likumā
Ar 1.septembri stājas spēkā grozījumi Vispārējās izglītības likumā (“LV” 28.06.2005.). Izmaiņas noteic, ka palielinās mācību slodze par divām mācību stundām 1.klasē un ar 2006.gada 1.septembri – par vienu mācību stundu 2.klasē.
Foto: Reinis Traidās, A.F.I. |
Tādējādi 1.klases skolēniem nedēļā
būs 22 mācību stundas, 2.klasē – 23.
Likuma izmaiņas rosināja Izglītības un zinātnes ministrija,
norādot, ka tās dos iespēju īstenot pamatizglītības satura
reformu, izmantot jaunākās mācību metodes un ieviest jaunu
sociālo zinību mācību priekšmetu, kurā būtu jautājumi par
ētiskajām vērtībām, veselību un drošību.
Likuma grozījumos noteikts, ka izglītības iestādes vadītājam ir
iespēja noteikt mācību stundas ilgumu 1.–9.klasēs. Mācību stunda
var būt 40–45 minūtes gara.
Vispārējās izglītības likuma izmaiņas arī uzliek Izglītības un
zinātnes ministrijai nodot Ministru kabinetam tās kompetences,
kas neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likumā minētajam
attiecībā uz valsts pārvaldes padotību. Ministru kabinets turpmāk
noteiks valsts pārbaudes darbu norises laiku un kārtību katru
mācību gadu, mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību speciālajās
izglītības iestādēs, minimāli un maksimāli pieļaujamo izglītojamo
skaitu klasē, ilgstoši slimojošu skolēnu izglītošanās kārtību
ārpus izglītības iestādes, mācību gada un mācību semestru sākuma
un beigu laiku. Ministru kabinetam arī būs jāapstiprina Valsts
pirmsskolas izglītības centra nolikums un Valsts speciālās
izglītības centra nolikums, vispārējās izglītības iestāžu
pedagoģiskā procesa organizācijai nepieciešamo dokumentu saturs
un uzbūve, noformēšanas prasības, uzskaites kārtība, kā arī
obligātās prasības izglītojamo uzņemšanai vispārējās izglītības
iestādēs, izņemot internātskolas un speciālās izglītības
iestādes, kā arī prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē
vispārējās izglītības iestādēs.
Kā zināms, no šā mācību gada pamatskolā notiek izglītības satura
reforma. Tās rezultātā būtiski mainīsies izglītības saturs, kas
turpmāk akcentēs dažādu mācību priekšmetu kopsakarības un spēju
pielietot iegūtās zināšanas praktiskajā dzīvē. Tādējādi uzsvars
tiks virzīts nevis uz zināšanu apjoma palielināšanu, bet uz spēju
tās pielietot. Skolotājiem darbā būs jāizmanto daudzveidīgākas un
radošākas metodes. Par pamatskolas mācību satura reformu sākts
domāt pirms četriem gadiem. Tuvākajos gados iecerēts veikt arī
eksāmenu satura reformu, bet pēc tam vidusskolas mācību satura
reformu.
Šajā mācību gadā reforma skars tikai 1., 4. un 7. klases, bet
pilnībā to īstenos trijos gados, katru gadu liekot klāt pa
klasei, līdz būs aptvertas visas deviņas. Mācību saturs jaunajos
mācību priekšmetu standartos sadalīts četros blokos – “Valoda”,
“Cilvēks un sabiedrība”, “Māksla” un “Tehnoloģiju un zinātņu
pamati”.
Blokā “Cilvēks un sabiedrība” ieviesīs jaunu mācību priekšmetu –
sociālās zinības. Par mērķi izvirzīts novērst pastāvošo
sadrumstalotību sociālo zinību priekšmetu apguvē. Jaunais sociālo
zinību priekšmets veidots tā, lai palīdzētu skolēniem izprast
sevi, norises sabiedrībā, apgūt sadarbības un sociālās
līdzdalības prasmes, pieņemt apzinātus un argumentētus
lēmumus.
Šajā blokā ietverta arī vēsture – tās īpatsvaru mācību programmā
iecerēts palielināt, liekot uzsvaru uz Latvijas vēsturi. Vēsture
būs saistīta ar ētiku, tādējādi skolotāja uzdevums būs palīdzēt
veidot skolēna attieksmi pret cilvēkiem un notikumiem.
Savukārt eksaktajās zinātnēs – blokā “Tehnoloģiju un zinātņu
pamati” – lielāka nozīme būs skolēnu pētnieciskajam darbam,
iespējai praktiski novērot un izpētīt dabas procesus. Uzmanība
pievērsta arī bērnu apmācībai drošības jautājumos, lai ikdienā
neapdraudētu savu un citu veselību un dzīvību.
Valodu priekšmetos skolēniem ne tikai būs jāapgūst valodas uzbūve
un likumības, bet arī jāprot izteikt savu viedokli, uzklausīt
citus, kā arī iegūt, analizēt un nodot informāciju.
“LV” informācija