Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.182
Rīgā 2005.gada 31.augustā (prot. Nr.37(246) 5.p.)
Par Noteikumiem par tirgus analīzei nepieciešamās informācijas apjomu un iesniegšanas kārtību
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma 17.panta pirmo daļu un pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un 31.panta pirmo daļu un likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 9.panta otro daļu,
padome nolemj:
1. Apstiprināt Noteikumus par tirgus analīzei nepieciešamās informācijas apjomu un iesniegšanas kārtību (pielikumā).
2. Noteikt, ka šī lēmuma 1.punktā minētie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētājas p.i. R.Jonītis
Apstiprināts ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes
31.08.2005. lēmumu Nr.182 (prot. Nr.37(246), 5.p.)
Noteikumi par tirgus analīzei nepieciešamās informācijas apjomu un iesniegšanas kārtību
Izdoti saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.panta pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Šie noteikumi nosaka tirgus analīzei nepieciešamās informācijas apjomu un kārtību, kādā elektronisko sakaru komersants iesniedz šo informāciju Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (turpmāk — Komisija).
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. Aktivizēta SIM karte — SIM karte laika posmā no SIM kartes aktivizēšanas brīža (pirmā zvana izdarīšanas brīža vai arī no priekšapmaksas kartes konta papildināšanas) līdz brīdim, kad lietotājs var saņemt elektronisko sakaru pakalpojumus, bet ne ilgāku par 3 mēnešiem pēc SIM kartes pēdējā izmantošanas brīža;
2.2. Datu pārraide mobilos tīklos — piekļuve datu pārraides tīklam, izmantojot publisko mobilo tīklu operatora piedāvātos datu pārraides pakalpojumus (vispārējais pakešu radiopakalpojums, bezvadu pielietojuma protokols, universālā mobilo telesakaru sistēma, u.c.);
2.3. Ethernet protokols — lokālo tīklu protokols atbilstoši Starptautiskās standartizācijas organizācijas (ISO)/Starptautiskās elektrotehniskās komisijas (IEC) 8802–3 standartam1;
2.4. Fiksētais tīkls — publiskais fiksētais elektronisko sakaru tīkls;
2.5. Iekšzemes sarunas — vietējas sarunas un iekšzemes tālsarunas;
2.6. Iezvanpieejas pakalpojums — publiskā interneta pieķluves pakalpojums, izmantojot iezvanpieeju caur analogo vai integrēto pakalpojumu cipartīkla līniju;
2.7. Īpaši numuri — 90x, 80x pakalpojumu numuri, pakalpojumu numuri (piemēram uzziņas dienesti, laika dienesti), taksofonu numuri, operatora palīdzības pakalpojuma numuri, virtuālo privāto tīklu numuri, radiokomunikāciju tīklu numuri, papildvērtības īsziņu numuri;
2.8. Kapitālieguldījumu izdevumi2 — elektronisko sakaru komersanta finanšu līdzekļi, kas tiek izmantoti lai būvētu, nopirktu vai palielinātu pamatlīdzekļus (piemēram, infrastruktūru, ēkas, iekārtas un citas ierīces vai īpašuma tiesības);
2.9. Maģistrālais posms (savienošana līnija)3 — nomātā līnija, kas savieno divas centrāles vienā elektronisko sakaru tīklā;
2.10. Mobilais tīkls — publiskais mobilais elektronisko sakaru tīkls;
2.11. Mobilais virtuālais operators — elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs, kurš izmanto cita publiskā mobilā elektronisko sakaru tīkla operatora resursus elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai;
2.12. Nomāto līniju galaposms4 — nomātā līnija, kas izmantota cita elektronisko sakaru komersanta abonentlīnijas nodrošināšanai;
2.13. Pastāvīgais pieslēgums — publiskā interneta piekļuves pakalpojums, izmantojot ciparu abonentlīnijas un modemus, kas pieslēgti kabeļtelevīzijas tīklam (kabeļmodēmus);
2.14. Piekļuve datu plūsmai5 — vēsturiskā operatora (operators, kas sniedza elektronisko sakaru pakalpojumus pirms tirgus liberalizācijas) ciparu abonentlīnijas pakalpojumu nodrošināšana citiem elektronisko sakaru komersantiem, lai tie varētu piedāvāt galalietotājiem platjoslas pieķluvi internetam6;
2.15. Virtuālais privātais tīkls — drošas datu pārraides nodrošināšana par atlīdzību publiskos elektronisko sakaru tīklos starp lietotāja norādītiem pieslēguma punktiem.
3. Noteikumos lietoti šādi saīsinājumi:
3.1. 2G (2nd generation) — mobilā tīkla otrā paaudze, tas ir GSM un DCS;
3.2. 3G (3rd generation) — mobilā tīkla trešā paaudze, tas ir UMTS un CDMA;
3.3. ADSL (asymmetric digital subscriber line) — asimetriskā ciparu abonentlīnija;
3.4. CDMA (code division multiple access) — koddales daudzkārša piekļuve;
3.5. D2048S ar R2 signalizāciju — 2048 kilobiti sekundē strukturēta ciparu nomātā līnija ar signalizāciju R2 atbilstoši Nacionālajam standartam LVS 266;
3.6. DCS (digital cellular system) — ciparu šūnu sakaru sistēma;
3.7. DSL (digital subscriber line) — ciparu abonentlīnija;
3.8. GPRS (general packet radio service ) — vispārējais pakešu radiopakalpojums;
3.9. GSM (global system for mobile communications) — globālā mobilo sakaru sistēma;
3.10. ISDN (integrated services digital network) — integrēto pakalpojumu cipartīkls;
3.11. ISDN BRA (integrated services digital network basic rated access) — integrēto pakalpojumu cipartīkla galvenās plūsmas piekļuve;
3.12. ISDN PRA (integrated services digital network primary rate access) — integrēto pakalpojumu cipartīkla primārās plūsmas piekļuve;
3.13. SIM karte (subscriber identity module) — lietotāja identifikācijas moduļa karte;
3.14. SMS (short message service) — īsziņa;
3.15. UMTS (universal mobile telecommunications service) — universālā mobilo telesakaru sistēma;
3.16. VPN (virtual private network) — virtuālais privātais tīkls;
3.17. WAP (wireless application protocol) — bezvadu pielietojuma protokols.
II. Informācijas apjoms un iesniegšanas kārtība
4. Elektronisko sakaru komersants (turpmāk — komersants) iesniedz Komisijai katru gadu līdz 1.augustam informāciju par esošā kalendārā gada 1.pusgadu un līdz 1.februārim informāciju par iepriekšējā kalendārā gada 2.pusgadu, pilnīgi un precīzi aizpildot 1.pielikumā noteikto veidlapu, kā arī iesniedz Komisijai šo informāciju elektroniskā formātā, nosūtot uz adresi sprk@sprk.gov.lv vai disketē.
5. Komisija, izvērtējot informāciju, kuru komersanti ir iesnieguši saskaņā ar šo noteikumu 4.punktu, nosaka tos komersantus, kuru attiecīgā sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma kopējais īpatsvars ir ne vairāk kā 95%, dilstošā secībā no attiecīgā elektronisko sakaru pakalpojuma sniegšanas kopējiem ieņēmumiem.
6. Komersantam, kura attiecīgā sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma īpatsvars ir vairāk kā 95% no attiecīgā elektronisko sakaru pakalpojuma sniegšanas kopējiem ieņēmumiem, Komisija nosūta tās 2.pielikuma veidlapas, kuras attiecas uz šo elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu.
7. Vismaz četriem komersantiem, kura katra īpatsvars no kopējiem ieņēmumiem no attiecīgo elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanas dilstošā secībā ir vislielākais, Komisija nosūta tās 2.pielikuma veidlapas, kuras attiecas uz šo elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu.
8. Komersants, kurš noteikts šo noteikumu 5., 6. un 7. punktā atbilstoši tā komercdarbībai aizpilda tam nosūtītās 2.pielikuma veidlapas, kuras attiecas uz tā sniegtajiem elektronisko sakaru pakalpojumiem.
9. Komersants iesniedz Komisijai pilnīgi un precīzi aizpildītas tam nosūtītās 2.pielikuma veidlapas, kā arī iesniedz Komisijai šo informāciju elektroniskā formātā, nosūtot uz adresi sprk@sprk.gov.lv vai disketē tādā termiņā, kādu Komisija norādījusi, nosūtot šīs veidlapas.
10. Komisija var pieprasīt komersantam iesniegt precizētu informāciju, ja komersanta iesniegtā informācija ir lēmuma pieņemšanai nepietiekama.
III. Noslēguma jautājums
11. Komersants iesniedz Komisijai līdz 2005.gada 1.oktobrim informāciju par 2005.gada 1.pusgadu, pilnīgi un precīzi aizpildot 1.pielikuma noteikto veidlapu, kā arī iesniedz Komisijai šo informāciju elektroniskā formātā, nosūtot uz adresi sprk@sprk.gov.lv vai disketē.
1 ISO/IEC 8802–3: “Information technology — Telecommunications and information exchange between systems — Local and metropolitan area networks — Specific requirements — Part 3: Carrier sense multiple access with collision detection (CSMA/CD) access method and physical layer specifications”
2 angļu val.—CAPEX — capital expenditure;
3 angļu val.—trunk segment
4 angļu val.—terminating segment
5 angļu val.—bit stream access
6 Situācija, kad vēsturiskais operators ierīko lietotāja noteiktā atrašanās vietā piekļuves līniju ar lielu ātrumu (piemēram, iekārtojot asimetriskā ciparu abonentlīnijas galiekārtas un konfigurāciju piekļuves tīklā), lai nodrošinātu trešajai pusei piekļuvi, tādējādi atļaujot tai piedāvāt lietotājiem interneta piekļuves pakalpojumus ar lielu ātrumu. Vēsturiskais operators konkurentiem var arī nodrošināt datu pārraides pakalpojumus, nolūkā maršrutēt noslodzi uz augstāku tīkla hierarhijas līmeni, kur jaunienācējiem jau ir atrašanās vieta (piemēram, tranzīta komutatīva iekārta). Datu plūsmas pakalpojumu var definēt kā pārraides kapacitātes nodrošināšanu (lejupplūsmas un augšupplūsmas kanāli varētu būt asimetriski) starp galalietotāju, kas ir pieslēgts elektronisko sakaru tīkla pieslēguma punktam, un jaunienācēja rīcībā esošo starpsavienojumu punktu
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētājas p.i. R.Jonītis
1. pielikums
Noteikumiem par tirgus analīzei nepieciešamās informācijas apjomu un iesniegšanas kārtību, kas apstiprināti ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmumu Nr. 182 31.08.2005. sēdē (protokola Nr. 37(246), 5.p.)
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētājas p.i. R.Jonītis
2. pielikums
Noteikumiem par tirgus analīzei nepieciešamās informācijas apjomu un iesniegšanas kārtību, kas apstiprināti ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmumu Nr. 182 31.08.2005. sēdē (protokola Nr. 37(246), 5.p.)
Satura rādītājs
1 |
Vispārīgā informācija |
2 |
Tīkla struktūra |
3 |
Pakalpojumi |
4 |
Ieņēmumi |
Mazumtirdzniecība |
|
5 |
Fiksētais tīkls: Piekļuves nodrošināšana galalietotājiem |
6 |
Fiksētais tīkls: Uzsākto iekšzemes savienojumu ilgums |
7 |
Fiksētais tīkls: Starptautiskā noslodze |
8 |
Fiksētais tīkls: Starptautiskā noslodze |
9 |
Fiksētais tīkls: Sasaistītie un citi pakalpojumi |
10 |
Fiksētais tīkls: Operatora izvēle/numura saglabāšanas pakalpojums |
11 |
Fiksētais tīkls: Ieņēmumi |
12 |
Mobilais tīkls: Galalietotāji/noslodze |
13 |
Mobilais tīkls: Operatora izvēle/numura saglabāšanas pakalpojums |
14 |
Mobilais tīkls: Ieņēmumi |
15 |
Interneta piekļuves pakalpojumi: Abonēšana |
16 |
Interneta piekļuves pakalpojumi: Ieņēmumi |
17 |
Taksofoni |
18 |
Taksofoni: Ieņēmumi |
19 |
Nomātas līnijas: Galalietotājiem |
20 |
Nomātas līnijas: Ieņēmumi no galalietotājiem |
21 |
Radio vai televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumi: Abonēšana |
22 |
Radio vai televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumi: Ieņēmumi |
Vairumtirdzniecība |
|
23 |
Vairumtirdzniecības piekļuve: Piekļuves tīkls |
24 |
Vairumtirdzniecības piekļuve: Ieņēmumi |
25 |
Platjoslas pakalpojumi: Interneta piekļuve |
26 |
Mobilais tīkls: Viesabonēšana |
27 |
Mobilais tīkls: Ieņēmumi/maksājumi |
28 |
Starpsavienojums: Vispārīgā informācija |
29 |
Starpsavienojums: Starptautiskā noslodze |
30 |
Starpsavienojums: Iekšzemes noslodze |
31 |
Starpsavienojums: Ieņēmumi |
32 |
Starpsavienojums: Maksājumi citiem komersantiem |
33 |
Radio vai televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumi: Abonēšana |
34 |
Radio vai televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumi: Ieņēmumi |
35 |
Nomātas līnijas - vairumtirdzniecība |
36 |
Nomātas līnijas - vairumtirdzniecība: Ieņēmumi |
2. pielikumā izmantotie jēdzieni un saīsinājumi
2G |
mobila tīkla otrā paaudze, tas ir GSM un DCS |
3G |
mobila tīkla trešā paaudze, tas ir UMTS un CDMA |
ADSL |
asimetriskā ciparu abonentlīnija |
aktivizēta SIM karte |
lSIM karte laika posmā no SIM kartes aktivizēšanas brīža (pirmā zvana izdarīšanas brīža vai arī no priekšapmaksas kartes konta papildināšanas) līdz brīdim, kad lietotājs var saņemt elektronisko sakaru pakalpojumus, bet ne ilgāks par 3 mēnešiem pēc SIM kartes pēdējā izmantošanas brīža |
CDMA |
koddales daudzkārša piekļuve |
D2048S ar R2 signalizāciju |
2048 kilobiti sekundē strukturēta ciparu nomātā līnija ar signalizāciju R2, atbilstoši Nacionālajam standartam LVS 266 |
datu pārraide mobilos tīklos |
piekļuve datu pārraides tīklam izmantojot mobilo tīklu operatora piedāvātos datu pārraides pakalpojumus (GPRS, WAP, UMTS, u.c. ) |
DSL |
ciparu abonentlīnija |
Ethernet protokols |
lokālo tīklu protokols atbilstoši ISO/IEC 8802-3 “Information technology – Telecommunications and information exchange between systems – Local and metropolitan area networks – Specific requirements – Part 3: Carrier sense multiple access with collision detection (CSMA/CD) access method and physical layer specifications” |
fiksētais tīkls |
publiskais fiksētais elektronisko sakaru tīkls |
GPRS |
vispārējais pakešu radiopakalpojums |
GSM |
globālā mobilo sakaru sistēma |
iekšzemes sarunas |
vietējas sarunas un iekšzemes tālsarunas |
iezvanpieejas pakalpojums |
interneta pieķluves pakalpojums izmantojot iezvanpieeju caur analogo vai ISDN līniju |
īpaši numuri |
90x, 80x pakalpojumu numuri, pakalpojumu numuri (piemēram uzziņas dienesti, laika dienesti), taksofonu numuri, operatora palīdzības pakalpojuma numuri, virtuālo privāto tīklu numuri, radiokomunikāciju tīklu numuri, papildvērtības īsziņu numuri |
ISDN BRA |
integrēto pakalpojumu cipartīkla galvenās plūsmas piekļuve |
ISDN PAR |
integrēto pakalpojumu cipartīkla primārās plūsmas piekļuve |
kapitālieguldījumu izdevumi [CAPEX] |
komersanta finanšu līdzekļi, kas tiek izmantoti lai būvētu, nopirktu vai palielinātu pamatlīdzekļus (piemēram, infrastruktūru, ēkas, iekārtas un citas ierīces vai īpašuma tiesības |
maģistrālais posms (savienošanas līnija) [trunk segment] |
nomātā līnija, kas savieno divas centrāles vienā elektronisko sakaru tīklā |
mobilais tīkls |
publiskais mobilais elektronisko sakaru tīkls |
mobilais virtuālais operators |
elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs, kurš izmanto cita publiskā mobilā elektronisko sakaru tīkla operatora resursus elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai |
nomāto līniju gala posms [terminating segment] |
nomātā līnija, kas izmantota cita komersanta abonentlīnijas nodrošināšanai |
nomāto līniju pakalpojumi |
publiski pieejami elektronisko sakaru pakalpojumi, kas nodrošina elektronisko sakaru tīklā izdalītu vai izveidotu pastāvīgu sakaru kanālu |
pastāvīgais pieslēgums |
publiskā interneta pieķluves pakalpojums, izmantojot ciparu abonentlīnijas un modemus, kas pieslēgti kabeļtelevīzijas tīklu (kabeļmodēmus) |
piekļuve data plūsmai |
vēsturiskā operatora (operators, kas darbojās elektronisko sakaru tirgū pirms tirgus atvēršanas) ciparu abonentlīnijas pakalpojumu nodrošināšana citiem elektronisko sakaru komersantiem, lai tie varētu piedāvāt galalietotājiem platjoslas pieķluves internetam. (Tā ir situācija, kad vēsturiskais operators ierīko lietotāja noteiktā atrašanās vietā piekļuves līniju ar lielu ātrumu (piemēram, iekārtojot asimetriskā ciparu abonentlīnijas galiekārtas un konfigurāciju piekļuves tīklā), lai nodrošinātu trešajai pusei piekļuvi, tādejādi atļaujot tai piedāvāt lietotājiem internet piekļuves pakalpojumus ar lielu ātrumu. Vēsturiskais operators konkurentiem var arī nodrošināt datu pārraides pakalpojumus, nolūkā maršrutēt noslodzi uz augstāku tīkla hierarhijas līmeni, kur jaunienācējiem jau ir atrašanās vieta (piemēram, tranzīta komutatīva iekārta). Datu plūsmas pakalpojumu var definēt kā pārraides kapacitātes nodrošināšanu (lejupplūsmas un augšupplūsmas kanāli varētu būt asimetriski) starp galalietotāju, kas ir pieslēgts elektronisko sakaru tīkla pieslēguma punktam, un jaunienācēja rīcībā esošo starpsavienojumu punktu) |
publiskie datu un elektronisko
ziņojumu pārraides |
publiski pieejami elektronisko sakaru pakalpojumi, kas nodrošina signālu pārraidi vai maršrutēšanu publiskajos elektronisko sakaru tīklos, izņemot publiskos interneta piekļuves, balss telefonijas, radio vai televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumus publiskajos elektronisko sakaru tīklos |
publiskie interneta piekļuves pakalpojumi |
publiski pieejami elektronisko sakaru pakalpojumi, kas nodrošina signālu pārraidi vai maršrutēšanu starp galiekārtu un interneta pakalpojumu sniedzēja iekārtu (serveri, maršrutētāju u.c.) datu lejupielādei vai augšupielādei interneta datu pārraides tīklā |
publiskie taksofonu |
publiski pieejami elektronisko sakaru pakalpojumi, ko par samaksu (ar monētām, priekšapmaksas karti, kredītkarti) nodrošina elektronisko sakaru komersanta sabiedriskajās vietās ierīkotās elektronisko sakaru galiekārtas |
publisko elektronisko sakaru tīklu pakalpojumi |
publisko elektronisko sakaru tīklu pakalpojumi – piekļuves nodrošināšana elektronisko sakaru tīkliem citiem elektronisko sakaru komersantiem, kuri nav galalietotāji |
radio vai televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumi publiskajos elektronisko sakaru tīklos |
publiski pieejami elektronisko sakaru pakalpojumi, kas nodrošina pakalpojumu lietotājiem iespēju piekļūt radio vai televīzijas programmām |
SIM |
lietotāja identifikācijas modulis |
SMS |
īsziņa |
starpsavienojuma pakalpojumi |
starpsavienojumu nodrošināšana citiem elektronisko sakaru komersantiem |
UMTS |
universālā mobilo telesakaru sistēma |
viesabonēšana |
Latvijas Republikas teritorijā sniegtie viesabonēšanas pakalpojumi publiskajā mobilajā telefona tīklā |
virtuālais privātais tīkls (VPN) |
drošu datu pārraides nodrošināšanas publiskos elektronisko sakaru tīklos starp lietotāja norādītiem pieslēguma punktiem |
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētājas p.i. R.Jonītis