Puse pašvaldību joprojām bez nolikuma
Līdz šā gada 1.septembrim visām pašvaldībām bija no jauna jāizstrādā un jāapstiprina pašvaldības nolikums atbilstoši likuma “Par pašvaldībām” jaunajām prasībām. Nosacījumi, kam jābūt ietvertam pašvaldības darbības principus skaidrojošajā dokumentā, ir uzskaitīti likuma 24.pantā.
Absolūtais vairums jāuzlabo
Ielūkojoties Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) mājaslapā 5.septembrī,
nācās secināt, ka tajā nav reģistrēts nevienas pašvaldības
nolikums. Sazinoties ar RAPLM Juridiskā departamenta direktoru
Arti Stucku, “LV” noskaidroja, ka situācija nav tik bezcerīga.
Ministrija saņēmusi izvērtēšanai apmēram 270 pašvaldību
nolikumus, kas ir nedaudz vairāk par pusi no kopējā pašvaldību
skaita. Īpaši daudz nolikumu iesūtīts aizvadītajā nedēļā – katru
dienu 15 līdz 20. Diemžēl pēc izvērtēšanas 80% no tiem
atgriezušies pašvaldībā ar konkrētiem ieteikumiem novērst
neprecizitātes. Šobrīd tikai desmit pašvaldību nolikumus pēc
labojumu apstiprināšanas varētu publicēt RAPLM izveidotajā
saistošo noteikumu datu bāzē.
Vērtējot situāciju, var secināt, ka pirmkārt, puse pašvaldību nav
ievērojušas nolikuma pieņemšanai iepriekš noteikto termiņu –
1.septembri, taču pret to nav nekādu sankciju. Pēdējās nedēļās
saņemtais lielais saskaņošanai iesūtīto nolikuma skaits liecina,
ka šā dokumenta izstrādi pašvaldības atlikušas uz pēdējo brīdi,
nerēķinoties ar vasaras atvaļinājumu laiku. “No sarunām ar
pašvaldību juristiem var secināt, ka jaunie politiķi mēdz
“skaldīt matus” un strīdēties, piemēram, kāpēc pieņemamais
dokuments ir pašvaldības, nevis domes nolikums, turklāt
nesaprotot abu jēdzienu atšķirību. Bet neiedziļinās būtiskās
lietās, piemēram, lēmumu apstrīdēšanas kārtībā, kompetences
sadalījumā starp amatpersonām,” secina A.Stucka.
Savādā norma
Jāatgādina, ka likums arī noteica jaunu pašvaldības nolikuma spēkā stāšanās un reģistrēšanas kārtību, kas rada pamatotu izbrīnu. Nolikums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā parakstīšanas, ja tajā nav noteikts cits spēkā stāšanās laiks. Triju dienu laikā pēc tam, kad to paraksta pašvaldības vadītājs, dokuments rakstveidā un elektroniski jānosūta RAPLM. Ministrija nolikumu, tāpat kā citus pašvaldības izdotos saistošos noteikumus, saskaņo un, ja tajā nav nepilnību, publicē RAPLM mājaslapā. Taču, ja konstatētas nepilnības, ministrija nolikumu atdod atpakaļ pašvaldībai ar ieteikumu konkrētos trūkumus novērst, kā arī līdz lēmuma pieņemšanai domes vai padomes sēdē šos punktus nepiemērot. Tādējādi veidojas situācija, ka nepilnīgam vai valsts tiesību aktiem neatbilstošam nolikumam patiesībā ir juridisks spēks un tikai kā piebilde – RAPLM ieteikums neprecīzo punktu nepiemērot. Kā pastāstīja A.Stucka, labojumi pašvaldībai ir jāveic viena mēneša laikā un nākamajā sēdē jāapstiprina ar domes vai padomes lēmumu. Tikai tad, kad pašvaldības nolikumā ir novērsti visi ministrijas saskatītie trūkumi, to publicē mājaslapā. Jautāts par šādas savādas kārtības efektivitāti, RAPLM Juridiskā departamenta direktors atbild, ka pavasarī panāktie grozījumi pašvaldību likumā ir vērtējami kā kompromiss starp valsts lēmējvaru, izpildvaru un pašvaldību politiķiem. Ja pašvaldībā būs kādi pārkāpumi, kas saistīti ar neprecīzajiem punktiem spēkā esošajā pašvaldības nolikumā, ministrijai būs tiesības iebilst.
Konsultējas, bet kļūdu pietiek
Lai gan pašvaldības nolikumu
izstrādē ar RAPLM ir konsultējušās gan telefoniski, gan čakli
apmeklējušas mācības, ko RAPLM rīkoja sadarbībā ar Latvijas
pašvaldību mācību centru, problēmu dokumenta sagatavošanā ir
daudz. Ministrijas mājaslapā ir pieejams arī pašvaldības
paraugnolikums, kurš, pēc A.Stuckas teiktā, ir labs paraugs
vidēja lieluma pašvaldībai. To papildina ar vērtīgiem piemēriem
no konkrētu pašvaldību nolikumiem. Ar šo darbu labāk veicas
pilsētu pašvaldībām, bet visgrūtāk klājas pagastiem. Jo lielāka
pašvaldība, jo administratīvās kapacitātes dēļ kvalitatīvāks tās
nolikums.
Apkopojot izskatītos pašvaldību nolikumus, RAPLM ir sagatavojusi
būtiskāko kļūdu apkopojumu.
• Visbiežāk nav noteikta kārtība, kādā pašvaldības amatpersonas
rīkojas ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem, un kārtība,
kādā domes (padomes) priekšsēdētāja nomaiņas gadījumā organizē
lietvedības un dokumentu nodošanu jaunajam domes (padomes)
priekšsēdētājam.
• Izveidots nepareizs teritoriālais iedalījums, nosaucot visus
ciemus, apdzīvotas vietas u.tml. Saskaņā ar likuma “Par Latvijas
Republikas administratīvo teritoriju izveidošanu un apdzīvoto
vietu statusa noteikšanu” 2.pantu administratīvās teritorijas ir
rajoni, republikas pilsētas. Savukārt rajoni iedalās rajonu
pilsētās, pagastos un novados. Tādējādi pagasts ir nedalāma
teritoriāla vienība.
• Nav izstrādāta pašvaldības administrācijas struktūra vai arī
tajā iekļauts viss iespējamais.
• Domes vai padomes pastāvīgajām komitejām nepareizi piešķirtas
tiesības pieņemt administratīvos aktus vai patstāvīgi
pieņemt kādus citus lēmumus. Pretruna ar likuma “Par
pašvaldībām” 50.pantu un 47.panta pirmo daļu.
• Sajaukta priekšsēdētāja un izpilddirektora kompetence. Tā
noteikta likuma “Par pašvaldībām” 62.un 69.pantā.
• Deputātiem nav noteikti pieņemšanas laiki. To paredz likuma
“Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta
padomes deputātu statusu” 10.panta 3.punkts.
• Neprecīzi (nenosaucot institūcijas, kuras administratīvo aktu
pieņēmušas) vai prettiesiski (nosakot, ka administratīvo aktu
strīdu komisijā var apstrīdēt arī domes (padomes) pieņemtos
administratīvos aktus) noteikta administratīvo aktu apstrīdēšanas
vai pārsūdzēšanas kārtība. Administratīvo aktu apstrīdēšana
sajaukta ar pārsūdzēšanu. Pašvaldības administratīvo aktu strīdu
komisijā var apstrīdēt sociālā dienesta lēmumus, būvvaldes
lēmumus, kā arī citu pašvaldības institūciju pieņemtos lēmumus,
ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikts citādi. Nevar apstrīdēt
privatizācijas komisijas lēmumus (“Par valsts un pašvaldību
dzīvojamo māju privatizāciju” 68.pants), iepirkumu komisijas
lēmumus (“Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām”
39.panta otrā daļa), administratīvās komisijas lēmumus
(Administratīvo pārkāpumu kodeksa 280.panta 1.daļas
1.punkts).
• Domes (padomes) darba organizācijai noteikts savs regulējums,
neievērojot likumā “Par pašvaldībām” noteikto.
Zaida Kalniņa, “LV”