
Vērtīgs pasākums uzņēmējiem un darbiniekiem
21.septembrī Rīgā noritēs Uzņēmēju zinību diena, ko rīko Latvijas Biznesa konsultantu asociācija (LBKA) sadarbībā ar Ekonomikas ministriju. Par pasākuma saturu un mērķiem “Latvijas Vēstnesim” pastāstīja LBKA izpilddirektors Dainis Locāns un SIA “Biznesa konsultantu grupa” vadības konsultante Maira Leščevica.
Dainis Locāns |
Maira Leščevica Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
– Ar ko nodarbojas LBKA?
D.Locāns: – Tā ir sabiedriska organizācija, kas darbojas jau ilgāk nekā desmit gadus. Šobrīd mūsu biedru skaitā ir apmēram 80 biznesa vadības konsultāciju un mācību kompānijas, kurās darbojas Latvijas labākie speciālisti. Darbā ar uzņēmējiem varam nodrošināt pilnu vadības jautājumu risinājumu spektru, tāpat sniedzam konsultācijas attiecībā uz darbinieku apmācību, mācību finansējumu, kvalitātes vadību, mārketingu un sabiedriskajām attiecībām.
– Ko nozares firmām dod apvienošanās asociācijā?
D.Locāns: – Pirmkārt, iespēju speciālistiem tikties, dalīties pieredzē un apmainīties viedokļiem. Mazajās kompānijās parasti nav visu speciālistu, kuru zināšanas un darbs nepieciešams projektu izstrādē un ieviešanā, tāpēc dalība LBKA sniedz iespēju sadarboties ar citiem uzņēmumiem. Otrkārt, valsts institūcijas bieži vien pieaicina LBKA biedru pārstāvjus dažādu svarīgu projektu un programmu dokumentu un normatīvo aktu izvērtēšanā, kā arī komentāru sniegšanā.
Jāapzinās tālākizglītības nepieciešamība
– Kādi ir Uzņēmēju zinību dienas galvenie mērķi un uzdevumi?
M.Leščevica: – 2003.gadā
Anglijā piedalījos Zināšanu vadības konferencē. Tās rīkotāji
iepazīstināja ar pasākumu, kas bija vērsts uz kontaktu izveidi
starp zināšanu devējiem un ņēmējiem. Tas nenotika akadēmiskajā
vidē, bet profesionālajā tālākizglītības jomā. Šo ideju vispirms
centāmies īstenot Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras
(LTRK) biedru vidū. Atsaucība bija ļoti liela, taču mums vaicāja
– kāpēc piedalīties var tikai LTRK biedri? Sapratām, ka pasākumam
jāaug, un šogad tas būs daudz plašāks nekā pērn.
D.Locāns: – Rīkojot šāgada Uzņēmēju zinību dienu, ņemam
vērā saņemtās atsauksmes un ierosinājumus, tāpēc būs daudz jauna
un interesanta gan uzņēmējiem, gan darbiniekiem. Piemēram,
semināru, kursu un mācību programmu apskats būs pieejams ne tikai
pasākuma dienā, bet to, katalogā apkopotu, varēs saņemt
interesenti, kas zinību dienā nebūs varējuši ierasties. Šogad
līdztekus vispārīgajai informācijai par mācībām runāsim arī par
valsts atbalsta programmām, kas dod iespējas piesaistīt Eiropas
Savienības (ES) struktūrfondu līdzfinansējumu uzņēmumu darbinieku
tālākizglītošanai un kvalifikācijas celšanai. Ceram, ka turpmāk
Uzņēmēju zinību diena notiks katru gadu.
M.Leščevica: – Jauns mums arī tas, ka šogad esam veikuši
pētījumu, kura laikā uzņēmēji tika aptaujāti par viņu darbinieku
mācībām. Ieguvām ļoti interesantu materiālu, kas arī būs iekļauts
Uzņēmēju zinību dienas katalogā. Uzņēmēji, kuru darbinieki mācās,
uzzinās par citu uzņēmēju pieredzi šajā jomā, bet tie, kas
darbiniekiem mācības vēl nepiedāvā, iespējams, sapratīs, ka
pēdējais laiks to darīt.
– Vai ir fakti, kas liecina, ka darbinieku tālākizglītībai Latvijas uzņēmēji nepievērš pietiekamu uzmanību?
M.Leščevica: – Par to
liecina mūsu pētījuma rezultāti. Vairāki respondenti atbildējuši,
ka nekad nav rīkojuši mācības saviem darbiniekiem. Tā ir
īstermiņa domāšana un tuvredzīga attieksme pret
darbiniekiem.
Protams, ir arī uzņēmēji, kas uzskata, ka darbiniekam jāmācās
pašam par saviem līdzekļiem, kas arī ir apšaubāms viedoklis.
Izglītoti darbinieki ceļ uzņēmuma konkurētspēju
– Vai neieinteresētība tālāk-izglītībā neatspoguļo faktu, ka daudzu uzņēmumu darbība ir pamatota nevis zināšanās, bet lēta un nereti mazkvalificēta darbaspēka izmantošanā?
D.Locāns: – Šādiem
uzņēmumiem nav ilgtermiņa stratēģiskās attīstības iespēju.
Acīmredzot tie grasās tirgū darboties īsu laiku, neplānojot
lielākus mērķus un neizstrādājot nākotnes vīzijas. Tālākizglītība
un kvalifikācijas celšana ir “vitamīni”, kas nepieciešami katram
uzņēmumam, jo ļauj paaugstināt konkurētspēju, sasniedzot jaunu
attīstības līmeni. Protams, var investēt jaunās mašīnās, datoru
vai tehnoloģiju iegādē, taču visa pamats ir un paliek
cilvēks.
M.Leščevica: – Daudziem uzņēmējiem ir grūti domāt šādās
kategorijās. Investējot tehnikas iegādē, viņiem ir skaidrs
priekšstats, cik naudas nesīs katrs ieguldītais lats, to var
matemātiski vienkārši aprēķināt. Turpretim aprēķināt labumu, ko
gūst, aizsūtot darbiniekus uz kursiem, kuros māca, piemēram,
izstrādāt stratēģiju, ir krietni grūtāk. Iespējams, ka šo mācību
rezultāti naudas izteiksmē būs redzami tikai pēc vairākiem
gadiem.
– Tomēr šķiet, ka arī ārvalstu investorus Latvijā saista galvenokārt zemās izmaksas, proti, kāpēc gan investēt izglītībā, ja vismaz pagaidām varam labi pelnīt tāpat?
D.Locāns: – Vai mēs pelnām
labi? Diezin vai. Protams, ārvalstu uzņēmējus Latvijā vēl aizvien
interesē lētais darbaspēks. Bet cik ilgi tas turpināsies?
M.Leščevica: – Arī mēs pamazām kļūstam “dārgāki”, un
ārzemnieki lētā darbaspēka meklējumos dodas tālāk.
D.Locāns: – Speciālisti pamet Latviju, jo mēs nespējam
viņiem piedāvāt atbilstošu atalgojumu. Tāpēc jābūt impulsam, kas
nodrošina jaunu speciālistu izaugsmi. Diemžēl augstskolas to vēl
īsti nespēj. Un tālākizglītības kursi un citi tirgū pieejamie
pakalpojumi nereti izrādās vērtīgāki par agrāk augstskolā gūtajām
zināšanām.
M.Leščevica: – Akadēmiskās zināšanas var veidot pamatu,
bet tās nekad nebūs tik elastīgas, lai varētu sekmīgi izmantot
konkrētā uzņēmuma vajadzībām. Tālākizglītības sniedzēji apzina
uzņēmuma vajadzības, lai varētu piedāvāt tām atbilstošas
zināšanas.
Informācijas tehnoloģijas ļauj ietaupīt
– Tātad nav nejaušība, ka Uzņēmēju zinību dienas pamatdoma atbilst valsts deklarētajai virzībai uz zināšanās pamatotu tautsaimniecību.
D.Locāns: – Tieši tā. Arī
Lisabonas stratēģijā ietverti būtiskie jautājumi, kas skar
cilvēkresursu attīstību kā konkurētspējas garantu. Tas ir viens
no iemesliem, kāpēc uzskatām, ka šāds pasākums ir
nepieciešams.
Starp citu, pasākuma programmā ietverts arī bloks, kas attiecas
uz informācijas tehnoloģiju izmantošanu. Daudzi uzņēmēji īsti
nezina, kādas informāciju sistēmas viņiem būtu jāizmanto, lai
optimizētu sava biznesa vadību. Grāmatvedības vai finanšu
uzskaites programmas ir vairāk vai mazāk pazīstamas, bet
informācijas tehnoloģijas var piedāvāt risinājumus gan
personālvadībā, gan resursu plānošanā, gan klientu apkalpošanā,
gan mārketinga problēmu risināšanā. Uzņēmēju zinību dienā daudz
runāsim par šādām programmām un demonstrēsim to iespējas. Turklāt
valsts atbalsta programmas ļauj saņemt ES struktūrfondu līdzekļus
arī tiem projektiem, kas saistīti ar informācijas tehnoloģiju
ieviešanu.
– Vai daudzus uzņēmējus no informācijas tehnoloģiju plašākas izmantošanas neattur programmatūras dārdzība? Jo īpaši šādas problēmas varētu skart mazo un vidējo uzņēmumu īpašniekus.
D.Locāns: – Katram pircējam
iespējams atrast sev piemērotu produktu. Nav obligāti jāiegādājas
tehnoloģijas par vairākiem desmitiem tūkstošu latu, kuras netiks
pilnībā izmantotas. Dažkārt uzņēmēji, dzirdējuši, ka citā firmā
iegādāta kāda dārga informācijas sistēma, tūdaļ iegādājas tādu
pašu sistēmu, nemaz nezinot par piedāvājuma dažādību, par citiem
modeļiem. Un tad no visa dārgā produkta tiek izmantota tikai
daļa.
Vēl viens aspekts – bieži vien uzņēmumu vadītāji ir tik aizņemti
ikdienas darbā, ka vispār neseko jaunajiem piedāvājumiem
informācijas tehnoloģiju tirgū. Taču iespējams, ka, ieviešot
uzņēmumā kādu no šiem produktiem, nebūtu jāalgo darbinieki daudzu
uzdevumu veikšanai – iespējams iegādāties daudzus gatavus
risinājumus dažādām konkrētām vajadzībām.
M.Leščevica: – Protams, tehnoloģiskajam risinājumam
jāsniedz atdeve. Turklāt uzņēmuma vadītājam jāgādā, lai ne tikai
viņš, bet arī uzņēmuma darbinieki tiešām izmantotu šos
risinājumus. Ja uzņēmējs tos iegādājas, bet darbinieki neatbalsta
šo risinājumu ieviešanu, nekādu rezultātu nebūs.
“Mazā cilvēka” komplekss jāaizmirst
– Vai arī biznesa konsultāciju un tālākizglītības tirgū pieejams cenu ziņā diferencēts piedāvājums? Daudzi uzņēmēji nebūs gatavi lielām investīcijām šajā jomā.
D.Locāns: – Ja tirgū ir
pieprasījums, tad ir arī piedāvājums. Protams, uzņēmējs var
sagatavot biznesa plānu ar profesionāla konsultanta palīdzību,
kas arī atbilstoši maksā. Var arī vērsties pie studenta, kurš
biznesa plānu sastādīs, piemēram, par 20 latiem. Taču tad
uzņēmējam nav garantijas, ka, izmantojot šo plānu, viņš tuvāko
gadu laikā neizputēs. Tas attiecas arī uz mācību kursu
izvēli.
M.Leščevica: – Ir kursu rīkotāji, galvenokārt
individuālie, kuri savus pakalpojumus piedāvā par ļoti zemām
cenām. Taču parasti viņi savu kursu bez izmaiņām lasa daudz
reižu. Cenu ziņā izvēle ir. Runa ir par ko citu. Ja uzņēmējam
piemīt “mazā cilvēka” komplekss – man ir mazi ieņēmumi, es neko
nevaru atļauties utt. – , tad šis uzņēmējs tikpat mazs arī
paliks. Kad tad īsti viņš varēs vairāk, kad viņš sāks investēt
izglītībā? Katram ir iespējas pakāpties augstāk. Ja tirgotājs
savu pārdevēju apmācīs, kā labāk apkalpot klientus, viņam ar
laiku radīsies iespēja no mazā uzņēmuma pāriet vidējo uzņēmumu
kategorijā.
– Uzņēmēju zinību dienas plānā paredzēti arī pasākumi reģionos. Kāds ir to mērķis?
D.Locāns: – Pērn reģionālo pasākumu nebija. Par to rīkošanu lēmām kopā ar Ekonomikas ministriju. Nereti runā, ka reģionu iedzīvotāji nesaņem pietiekami daudz informācijas, ka visi pasākumi notiek tikai Rīgā. Tāpēc par cilvēkresursu vadīšanu un informācijas tehnoloģiju ieviešanas praksi runāsim arī Kuldīgā, Jelgavā, Aizkrauklē, Rēzeknē, Gulbenē un Limbažos. Mūsu mērķis ir šajos jautājumos izglītot arī reģionu uzņēmējus, lai viņi neuzķertos uz katra tirgotā produkta reklāmu, lai neiegādātos šos produktus, neapzinoties savas vajadzības. Protams, runāsim arī par pieejamo ES struktūrfondu līdzfinansējumu.
Juris Bārtulis, “LV”