Par efektīvu migrācijas pārvaldību Eiropas Savienībā
Imigrācija ir pastāvīgs elements
Eiropas sabiedrības nākotnē. Ja imigrantu plūsma uz Eiropas
Savienību (ES) tiek pienācīgi un labi pārvaldīta, dalībvalstis no
tā var gūt daudz ekonomisku, kultūras un citu ieguvumu, kas arī
sekmēs Eiropas procesu un stiprinās ES vietu pasaulē. Tādēļ
efektīva migrācijas pārvaldība Eiropas Savienībā ir visu
interesēs.
Papildus mērķtiecīgai cīņai pret nelegālo imigrāciju, tostarp
cilvēku tirdzniecību, būtisks aspekts migrācijas pārvaldībā ir
arī legālo imigrantu sekmīga integrācija. ES kopumā ir svarīgi,
lai dalībvalstis saglabātu un turpinātu attīstīt tādas
sabiedrības, kurās jaunpienācēji jūtas labi un kuras var
raksturot kā tādas, kur valda savstarpēja sapratne un pieņemšana,
kā arī ir skaidri noteikumi un nākotne.
Politika un tiesiskais konteksts
Integrācija ir process, kas
dalībvalstīs notiek, iesaistot ieinteresētās puses valsts,
reģionālajā un vietējā līmenī. Skaidrs, ka tādēļ integrācijas
politikas izstrāde un īstenošana galvenokārt ir atsevišķu
dalībvalstu, nevis ES ziņā. Tā kā dalībvalstīm ir dažāda vēsture,
tiesiskais regulējums un ekonomikas, sociālās un kultūras
vajadzības, kas jāņem vērā, to pašreizējās integrācijas politikas
ievērojami atšķiras. Tomēr atsevišķu dalībvalstu iespējamas
neveiksmes šajā jomā var ievērojami negatīvi ietekmēt citas
dalībvalstis un visu Eiropas Savienību kopumā. Tādēļ visu kopējās
interesēs ir ES veicināt efektīvas integrācijas stratēģijas. Šā
iemesla dēļ integrācijas jautājums Eiropas darba kārtībā kļūst
aizvien svarīgāks.
Pēc Tieslietu un iekšlietu padomes 2002.gada oktobra pieprasījuma
noteikt valstu kontaktpunktus integrācijas jautājumos Saloniku
Eiropadome 2003.gada jūnijā aicināja Eiropas Komisiju iesniegt
gada ziņojumus par migrāciju un integrāciju. Savā 2003. gada
jūnija paziņojumā par imigrāciju, integrāciju un nodarbinātību
Eiropas Komisija noteica plašu pieeju integrācijai, aptverot
ekonomikas, sociālo, politisko un kultūras dimensiju. Tika
uzsvērts, ka nepieciešami lielāki centieni un ka integrācija ir
nepārtraukts divvirzienu process, kas balstās uz abu pušu –
legāli dzīvojošu trešo valstu piederīgo un uzņēmējvalsts
sabiedrības – tiesībām un attiecīgiem pienākumiem. Visbeidzot,
2004. gada novembrī tika publicēts pirmais izdevums
Rokasgrāmatai par integrāciju politikas veidotājiem un
īstenotājiem.
Integrācijas kopējie pamatprincipi
Saloniku Eiropadome 2003.gada
jūnijā arī noteica, ka jāizveido saskaņota Eiropas Savienības
pamatprogramma dalībvalstu individuālo integrācijas politiku
attīstībai un integrēšanai sabiedrības apziņā. Lai padarītu
intensīvāku darbu tās izveidē, tika paredzēts definēt arī kopējos
pamatprincipus. Šo prasību no jauna apstiprināja Hāgas Eiropadome
2004.gada 4.un 5.novembrī, kurā arī tika pasvītrota
nepieciešamība pēc lielākas koordinācijas starp valstu
integrācijas politikām un ES iniciatīvām šajā jomā.
Tieslietu un iekšlietu padome 2004.gada 19.novembrī pieņēma
secinājumus, kuros tika noteikti šādi kopējie pamatprincipi
imigrantu integrācijas politikai Eiropas Savienībā.
1. Integrācija ir dinamisks divvirzienu abpusējas pieņemšanas
process, kurā piedalās visi imigranti un dalībvalstu
iedzīvotāji.
2. Integrācija nozīmē Eiropas Savienības pamatvērtību
ievērošanu.
3. Nodarbinātība ir integrācijas procesa nozīmīga sastāvdaļa, un
tā ir būtiska imigrantu līdzdalības nodrošināšanai, imigrantu
ieguldījumam uzņēmējvalsts sabiedrībā un tam, lai šis ieguldījums
būtu redzams.
4. Pamatzināšanas par uzņēmējvalsts sabiedrības valodu, vēsturi
un iestādēm ir integrācijas neatņemama sastāvdaļa; dot iespēju
imigrantiem iegūt šīs pamatzināšanas ir svarīgs sekmīgas
integrācijas elements.
5. Centieni izglītības jomā ir svarīgi, lai sagatavotu imigrantus
un jo īpaši to pēcnācējus būt sekmīgākiem un aktīvākiem
sabiedrības dalībniekiem.
6. Imigrantu piekļuve iestādēm, kā arī publiskām un privātām
precēm un pakalpojumiem vienlīdzīgi ar attiecīgās valsts
pilsoņiem un bez jebkādas diskriminācijas ir svarīgs pamats
labākai integrācijai.
7. Integrācijas pamatmehānisms ir bieža imigrantu saskarsme ar
attiecīgās dalībvalsts pilsoņiem. Kopīgi forumi, starpkultūru
dialogs, izglītošana par imigrantiem un to kultūru, kā arī dzīves
apstākļu uzlabošana pilsētas vidē sekmē imigrantu un attiecīgās
dalībvalsts pilsoņu saskarsmi.
8. Dažādu kultūru un reliģiju piekopšanu garantē Pamattiesību
harta, un šis princips jāīsteno, ja vien tas nav pretrunā ar
citām neaizskaramām Eiropas tiesībām vai valsts likumiem.
9. Imigrantu līdzdalība demokrātiskajos procesos un integrācijas
politikas un pasākumu izstrādē, īpaši vietējā līmenī, sekmē to
integrāciju.
10. Integrācijas politikas un pasākumu iekļaušanai visās
attiecīgajās politikas jomās un pārvaldes un publisko pakalpojumu
līmeņos ir būtisks apsvērums sabiedrības politikas veidošanā un
īstenošanā.
11. Skaidru mērķu, rādītāju un novērtēšanas mehānismu izveide ir
nepieciešama, lai pielāgotu politiku, izvērtētu sasniegto
integrācijas jomā un padarītu efektīvāku informācijas apmaiņu.
Pretim saskaņotai Eiropas integrācijas pamatprogrammai
Iesniegtajā paziņojumā Eiropas
Komisija sniedz pirmo reakciju uz Hāgas programmā iekļauto
prasību izveidot saskaņotu Eiropas integrācijas pamatprogrammu.
ES valstu un valdību vadītāji arī paziņoja, ka pamatprogrammai,
kas balstās uz kopējiem principiem, jākļūst par pamatu turpmākām
ES iniciatīvām. Pēc integrācijas kopējo pamatprincipu pieņemšanas
Tieslietu un iekšlietu padomē 1.septembra paziņojuma pamatā ir
konkrētu pasākumu priekšlikumi (“ceļu karte”) gan ES, gan valstu
līmenī, lai praksē ieviestu katru no minētajiem 11
pamatprincipiem, kā arī virkne ES atbalsta mehānismu, tostarp
sagatavošanas darbības un ierosinātais Eiropas Integrācijas
forums. Turklāt paziņojumā ir arī atsauce uz pieciem
notiekošajiem procesiem un iniciatīvām, kam kopā jāveido kopējā
Eiropas integrācijas pamatprogramma:
• valstu kontaktpunkti integrācijas jautājumos;
• Integrācijas rokasgrāmata;
• plaši pieejama integrācijas tīmekļa vietne internetā (jāizveido
pēc Hāgas Eiropadomes pieprasījuma);
• ierosinātais Eiropas Integrācijas forums;
• ikgada tikšanās migrācijas un integrācijas jautājumos.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā