Glābiņš laukiem un iespēja autovadītājiem
Benzīna un dīzeļdegvielas cenas pasaules tirgū un Latvijas degvielas uzpildes stacijās kāpj vai ik dienu. Turklāt ir skaidrs – naftas produkti kļūs tikai vēl dārgāki. Tāpēc aizvien aktuālāk spriež par alternatīvo degvielu izmantošanu un ražošanu. Par mūsu valstī paveikto un vēl veicamo šajā jomā runājām ar nule dibinātās Biodegvielas asociācijas prezidentu Daumantu Znatnaju un Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidentu Jevgeniju Kisielu.
Jevgenijs
Kisiels |
Daumants
Znatnajs |
– Kāpēc pievērsāties biodegvielas ražošanas veicināšanai?
D.Znatnajs – Pirms pāris
gadiem sapratām – kaut kas jādara, jo biodegviela ir glābiņš
Latvijas laukiem. Pērngad aprīlī uzrakstījām pirmo projektu
biodegvielas likumam. Tas bija diezgan konkrēts un detalizēts,
kas nepatika likumdevējam. Sekoja daudz labojumu un martā likums
tika pieņemts, taču mūsuprāt, no tā ir izskalots viss
“sāls”.
Kāpēc mēs domājam, ka biodegvielas ražošana un tirdzniecība ir
labs risinājums Latvijas ekonomikas problēmām? Tā ir jauna
nozare, turklāt vienīgā, kurai Eiropas Savienība (ES) nenosaka
nekādus ierobežojumus, bet – tieši otrādi – mudina ražot un
attīstīties. Atšķirībā no citām jomām, biodegvielas ražošanai
noteiktas nevis maksimālā, bet minimālā produkcijas apjoma
kvotas. Latvijā ir gandrīz miljons hektāru neizmantotas
lauksaimniecības zemes. Laukos daudzi cilvēki dzīvo bez darba,
trūkumā, daudzi lieto alkoholu. Tagad bieži saka – vajag sākt
uzņēmējdarbību. Taču vidējā un vecākā paaudze tam nav gatava,
viņi par uzņēmējiem vairs nekļūs. Šie cilvēki var strādāt – sēt,
pļaut, viņiem vajag perspektīvu. Daudz runā par elektroniskās
rūpniecības un tehnoloģiju attīstību. Tas domāts jaunajai
paaudzei, bet, piemēram, rapsi audzēt var arī vecāki
cilvēki.
J.Kisiels – Izmantojot šādu risinājumu, atkritīs
nepieciešamība izmaksāt lielas summas bezdarba pabalstos. Ja būs
apsēti lauki, nebūs tik daudz naudas jātērē kūlas ugunsgrēku
dzēšanai. Lauka apstrādāšana arī prasa vismaz simt litru
degvielas, un tas veicina degvielas ražošanas aktivitāti.
“Zaļās valsts” vīzija ir īstenojama
D.Znatnajs – ES enerģētikas karte rāda, ka Eiropā nav teritoriju biodegvielas kultūru audzēšanai, piemērotas platības ir tikai Austrumeiropā. Rietumeiropas zemnieki audzē savas tradicionālās kultūras, piemēram, kviešus. Par graudu piegādi noslēgti līgumi uz daudziem gadiem. Taču ES direktīvas prasības ir ļoti stingras – šogad biodegvielas īpatsvaram jābūt diviem procentiem no 2005.gadā pārdotā degvielas daudzuma, bet 2010.gadā – jau 5,75 procentiem. Un plānots, ka 2020.gadā šim rādītājam būtu jāatbilst 20 procentiem. Jo nav izejas – ir pierādīts, ka siltumnīcas efekts iet plašumā. Tāpēc arī tapa Kioto protokols.
– Būtisks aspekts ir arī naftas krājumu izsīkšana.
D.Znatnajs – Es pat biju
pārsteigts, uzzinot, ka ASV naftas rezerves beigsies 2010.gadā!
Krievijas rezervju pietiks līdz 2021.gadam, bet vienīgā valsts,
kam nafta būs vēl nākamajā gadsimtā, ir Irāka. Arī biodegviela
netiks lietota mūžīgi, būs, piemēram, ūdeņraža dzinējs, taču tas
vēl nav gatavs sērijveida ražošanai – tas ir par dārgu, bīstamu
utt. Tātad biodegviela šobrīd ir viens no risinājumiem – zeme ir,
cilvēki ir, gribēšana arī.
Latvija ir arī parakstījusi Kioto protokolu, apņemoties samazināt
siltumnīcas efektu. Un kāpēc mēs nevaram ES vērsties ar saukli
“Latvija – Eiropas zaļā valsts!”? Eiropai nav īstas programmas
Kioto protokola nostādņu īstenošanai, bet ja mēs nāktu ar saviem
priekšlikumiem? Nepieciešamās subsīdijas uz ES kopējo izdevumu
fona būtu niecīgas.
Mēs strādājam kopā ar Degvielas tirgotāju un ražotāju savienību
(DTRS). Mums ir daudz strīdu, taču DTRS pārstāvji saprot, ka
citas izejas nav. Vēl jau var nopelnīt, vēl jau fosilajai
degvielai cenas augs, taču to varēs tirgot 30–50 gadus. Kad sākām
debates par šo jautājumu, biodegviela bija dārgāka par fosilo,
tagad jau ir otrādi. Domāju, ilgi nebūs jāgaida, kad fosilās
degvielas cena Latvijā sasniegs latu par litru.
Jādomā ne tikai par biodegvielas izejvielu – rapša un nepārtikas
graudaugu audzēšanu. Bet ja raža būs laba – kur to likt? Nav
pastāvīgā pircēja un iepirkuma sistēmas. Ja būtu uz vairākiem
gadiem noslēgti līgumi, kas paredzētu par tonnu rapša vai
nepārtikas graudu maksāt iepriekš norunātu, pēc shēmas kalkulētu
cenu, zemniekiem būtu stabili ienākumi dzīvošanai. Zemniekiem
būtu jāpalīdz iegādāties minerālmēslus un pavasarī sēklas.
Jāatbalsta gan audzētāji, gan ražotāji. Šobrīd Latvijā ir ļoti
maz biodegvielas ražotāju, taču obligātos divus procentus
apgūsim, neraugoties uz to, ka valdība vēl nav izdomājusi, kā to
panākt. Cenu starpība dara savu.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I |
– Vai par cenu starpību nav jāpateicas biodegvielas subsīdijām?
D.Znatnajs – Valsts ir noteikusi atbalstu, lai biodegvielas ražošanas nozare varētu atsperties un attīstīties. Subsīdijām ir konkrēts mērķis – palīdzēt attīstīt audzēšanas un ražošanas sistēmu. Ir aprēķini, kas rāda, ka vēlāk izmaksas mazināsies un ražošana atmaksāsies. Šobrīd SIA “Delta Rīga” biodīzeli vairumtirdzniecībā pārdod par 43–44 santīmiem par litru, bet fosilā dīzeļdegviela uzpildes stacijās maksā apmēram 60 santīmus. Ja tirgotājam paliek vismaz pieci un vairāk santīmu par litru, viņš jau var pelnīt.
Ražotājiem jāzina spēles noteikumi
– Kā attīstīt biodegvielas ražošanu?
D.Znatnajs – Jādomā gan par
izejvielu uzglabāšanu, gan pārstrādi. Novāktie rapši jāizkaltē
diennakts laikā, tāpēc vajadzīgs pietiekami kalšu. Pēc tam tie
jāuzglabā, tāpēc vajadzīgas noliktavas. Latvijā jābūvē gan lielās
ražotnes, kas spēj gadā pārstrādāt ap 160 000 tonnu izejvielu,
gan arī rūpnīcas ar mazāku jaudu. Skaidrs, ka lielo ražotņu
jaudas izmantošanai Latvijas rapšu nepietiks. Taču nule tikāmies
ar Baltkrievijas vēstniecības Latvijā ekonomisko padomnieku, un
viņš pauda savas valsts gatavību pārdot mums lielus apjomus
biodīzeļa izejvielu. Viņiem tas nozīmētu izeju uz Eiropu, turklāt
mēs daļu saražotā eksportētu uz citām ES valstīm. Tikai
nevajadzētu jaukt ekonomiskus un politiskus aspektus. Ražotņu
attīstīšana palīdzēs radīt daudz darbavietu, bet ļaus pelnīt arī
ostu termināļiem, kas tiks iesaistīti izejvielu importā un
produkcijas eksportā.
Biodegvielas asociācija tika dibināta, lai iekustinātu šos
procesus. Patlaban mums ir lieliska iespēja nokļūt uz zaļa zara.
Taču vajadzīgs atbalsts. Esmu pārliecināts – ja valdība izveidotu
komisiju, kas strādātu pie Latvijas kā “zaļās valsts” attīstības
koncepcijas un ar šo programmu vērstos pie ES institūcijām, tās
naudu iedotu.
J.Kisiels – Īstenojot biodegvielas programmu, nevar runāt
tikai par biodīzeli vai tikai par bioetanolu – šo degvielu
ražošanas attīstībai jāiet soli solī. Jo vienā laukā rapsi var
audzēt reizi četros gados, bet pēc rapša jāsēj kas cits. Tātad
tur var sēt nepārtikas graudus, no kā ražo bioetanolu. Zviedrijā
jau ir pārdošanā 85E markas benzīns, kura sastāvā ir 85 procenti
no graudiem iegūtā spirta. Jau noslēgts līgums ar kompāniju
“Ford” par automobiļu dzinēju pielāgošanu šai degvielai.
Tuvākajā laikā dosimies uz Zviedriju, lai iepazītos ar šo
pieredzi.
D.Znatnajs – Lai biodegvielas ražošanas izmaksas
nepaaugstinātu lieli transporta izdevumi, vajadzīgi reģionālie
izejvielu pārstrādes centri. Zemniekam rapši vai graudi nebūtu
nekur tālu jāved, tos varētu nodot pārstrādei šajos centros. Par
šāda risinājuma pareizību liecina gan Austrijas, gan Čehijas
pieredze.
– Asociācijā ir 11 dalībnieku. Cik uzņēmumos Latvijā pašlaik ražo biodegvielu?
D.Znatnajs – Jau trešo gadu
biodīzeli ražo “Delta Rīga”, bioeteanolu ražo SIA “Jaunpagasts
plus”. Gatava ražot ir SIA “Mežrozīte”, taču, lai sāktu darbu,
vēl jāparaksta dokumenti. Varētu runāt par birokrātiju, bet
jūtama arī dažādu interešu ietekme. Diemžēl tās nav Latvijas
intereses. Arī pārējie asociācijas dalībnieki būtu gatavi sākt
darbu, taču viņi vēlas zināt spēles noteikumus. Jābūt valsts
normatīvajiem aktiem, kuros šie noteikumi formulēti turpmākajiem
pieciem, septiņiem gadiem. “Delta Rīga” riskēja un izveidoja
rūpnīcu. Nule Ministru kabineta apspriešanā nonākusi kvalitātes
prasību programma, no kuras atkarīgs, vai rūpnīca varēs turpināt
darbu. Ir vienotais Eiropas kvalitātes standarts, kurā ir 25
rādītāji, bet katra valsts nosaka saviem ražotājiem obligātos
rādītājus.
J.Kisiels – Dažā valstī obligāti ir septiņi rādītāji, citā
– astoņi vai deviņi. Jāņem vērā, ka gatavās produkcijas pārbaude
atbilstoši katram rādītājam maksā naudu. Pārlieka centība šajā
jautājumā negatīvi ietekmēs degvielas cenu, kas Latvijā ir
parasta parādība.
Likums visas problēmas neatrisina
– Kā, jūsuprāt, valsts līmenī būtu jākoordinē biodegvielas ražošanas programma?
J.Kisiels – Jau no paša sākuma esam uzsvēruši, ka biodegvielas ražošana ir jauna agrorūpnieciskā nozare. Tās pārraudzībai jābūt Zemkopības vai Vides ministrijas ziņā, un tā jāvada Ministru prezidenta kontrolētai dalībnieku grupai. Vienalga, kā to saukt – par aģentūru vai kā citādi. Jābūt Ministru kabineta lēmumam par šādas grupas izveidi un biodegvielas programmas īstenošanu. Tagad cilvēki mēdz runāt, ka biodegviela bojājot automobiļu dzinējus. Bet pierādījumu tam nav, tāpēc presē un televīzijā jāskaidro biodegvielas priekšrocības.
– Biodegvielas likums jau pieņemts, arī tas atvieglo darbu.
J.Kisiels – Likums ir, taču
salīdzinājumā ar likumprojekta sākotnējo redakciju tas ir ļoti
apcirpts, izņemot no tā gandrīz visu būtiskāko. Turklāt
2003.gadā, vēl pirms likuma, tika pieņemta Biodegvielas
programma, bet vēlāk – rīcības plāns tās īstenošanai. Taču nedz
programma, nedz rīcības plāns tā arī īsti nav realizēti.
D.Znatnajs – Un, ja pērnā gada februārī Latvija nebūtu
saņēmusi brīdinājuma vēstuli no ES institūcijām par iespējamām
sankcijām pret valsti, likuma nebūtu vēl tagad. Tad likumdevēji
sarosījās, diemžēl normas ir ļoti vispārīgas.
– Viena no normām, kas izraisīja diezgan asus protestus, paredzēja obligātu biodegvielas tirgošanu degvielas uzpildes stacijās. Vai, jūsuprāt, šāda prasība tomēr būtu lietderīga?
D.Znatnajs – Jā, protams. Pircējs jau varētu izvēlēties arī fosilo degvielu. Taču tagad svarīga ir, pirmkārt, kvalitāte, otrkārt, iespēja degvielu nopirkt, un treškārt, zemāka cena. Cena ir izdevīga, kvalitātes prasības būs, tātad degvielai jābūt nopērkamai.
– Tirgotāji var iebilst, ka nav pārliecības par pieprasījumu pēc biodegvielas.
D.Znatnajs – Pēc “Delta Rīga” ražotās degvielas pircēji jau stāv rindā, tātad pieprasījums ir.
– Vai tas nenozīmē, ka galu galā nāksies importēt nevis izejvielas, bet gatavo biodegvielu?
D.Znatnajs – Tāpēc mums arī ir domstarpības ar fosilās degvielas tirgotājiem, kuri ir ar mieru pārdot arī biodegvielu, taču vēlas to ievest no ārvalstīm. Taču tad Latvijas zemnieki paliks pie sasistas siles. Turklāt, ja zemniekam nebūs ko iesākt ar savu zemi, viņš to pārdos. Zemi izpērk gan dāņi, gan vācieši, un, ja tā turpināsies, pēc dažiem gadiem visa lauksaimniecības zeme būs izpārdota. Tāpēc biodegvielas ražošanā mēs redzam lauksaimniecības pēdējo iespēju.
– Kādus pasākumus plāno Biodegvielas asociācija, lai sekmētu nozares attīstību? Ko gaidāt no valsts institūcijām?
J.Kisiels – Pirmkārt, ar zemkopības ministra pavēli jānoteic, ka biodegvielas ražošana ir patstāvīga agrorūpnieciskā nozare – līdztekus lopkopībai, graudkopībai vai dārzkopībai. Otrkārt, atsevišķā budžeta sadaļā jāparedz līdzekļi biodegvielas programmas īstenošanai. Un, visbeidzot, kā jau minēju, jāizveido institūcija, kas šo darbu koordinē. Šobrīd mēs biodegvielas ražošanas attīstībai strādājam bez atlīdzības. Taču, ja zemniekiem vai potenciālajiem ražotājiem ir neskaidrības vai jautājumi, protams, var vērsties pie mums.
Juris Bārtulis, “LV”