Arī viens ir karotājs
Tautā iet Annas Dagdas (1915–1996) Raksti divās grāmatās. Tos laidis klajā apgāds “Nordik”, bet apjomīgā izdevuma dvēsele ir Valentīne Lasmane – literatūrkritiķe, dzejnieces Annas Dagdas (īstajā vārdā Olitas Taubes) jaunības draudzene, viņas literārā mantojuma glabātāja un Annas Dagdas fonda dibinātāja. Triju Zvaigžņu ordeņa virsniece.
Valentīne Lasmane Foto: Imants Prēdelis |
Valentīne Lasmane (dz. Jaunzeme)
piedzima Pirmā pasaules kara laikā, piedzīvoja krievu un vācu
okupāciju Otrā pasaules kara gados. Ar savu baltu filoloģes
diplomu kļuva par žēlsirdīgo māsu Leģiona slimnīcā un darbojās
Latvijas Centrālās padomes evakuācijas grupā Ventspilī. 1944.gadā
emigrēja uz Zviedriju. Strādāja par krievu valodas docētāju,
kantoristi un bibliotekāri, kā arī par latviešu valodas
skolotāju. Sastādīja “Latviešu valodas mācību” zviedru valodas
pratējiem, “Mūsdienu latviešu valodas kursu” angļu valodā un kopā
ar Hilleviju Sellebranti – “Latviešu–zviedru sarunu valodas
vārdnīcu”. Viņa sakārtoja krājumu “Pāri jūrai 1944./1945.g.”,
kurā apkopotas 130 liecinieku atmiņas par celšanos pāri Baltijas
jūrai.
Mēs tiekamies Valentīnes tēva celtajā mājā klusā Pārdaugavas
ieliņā. Te viņa īsāku vai ilgāku laiku pavada katru vasaru, bet
arvien atgriežas atkal Stokholmā, kur zemes klēpī guldīti vīrs un
abi vecāki. Tur dzīvo viņas trīs meitas un gaida pienākumi, no
kuriem svarīgākais esot latviski runāties ar mazbērniem.
Diži raduraksti
Valentīnes tēvs Kārlis Jaunzems bijis mērnieks un ticis nosūtīts darbā uz Ukrainu, kur saticis skaisto medicīnas studenti Ludmilu. 1916.gadā nākusi pasaulē Valentīne. Latvijā atgriezušies 1921.gadā.
– Dzīvojām Grotu mājās pie
Siguldas gravas. Te tēva senči bija mituši paaudžu paaudzēs, un
vecmāmiņa zināja stāstīt, kāpēc viņus sauc par Jaunzemiem un kā
Pēterala dabūjusi savu vārdu. Tas noticis Ziemeļu kara laikā.
Gravā bija palicis kāds ievainots zviedru karavīrs. Saimniekmeita
atradusi, ārstējusi un paklusām kopusi. Tā galu galā sakopusi
bērniņu. Vecāki par tādu bandubērnu nekā nav gribējuši dzirdēt,
un puika piedzimis alā. Mācītājs tomēr teicis, ka bērniņš
jāatzīst un nosaucis viņu par Pēteri. Tā nu alu, kur zēns
piedzimis, sākuši saukt par Pēteralu. Bet vecākiem iedalīts tāds
krūmiem aizaudzis stūrītis, lai līžot līdumu un kļūstot par
jauniem zemniekiem – Jaunzemiem.
Par Pēteralu Vidzemē ir daudz teiku, Miķelim Goperam uz mata tāda
pati kā vecmāmiņas stāsts, bet Pēteri mūsu tālajos senčos tiešām
esmu atradusi. 1995.gada vasarā veselus trīs mēnešus diendienā
gāju uz Latvijas Valsts vēstures arhīvu, sameklēju radurakstus
līdz 1710.gadam. Un tur ir Pēteris. Pēc tam nāk Kārļi. Cits pēc
cita. Arī mans tēvs bija Kārlis. Jaunzemi gan nav bijuši visai
seksuāli: ģimenē parasti četri vai pieci bērni. Turpretim mana
vīra Lasmaņu dzimta Pāvilostā bijusi ļoti dzīvelīga: vēl
1930.gadā kādā ģimenē bijuši 12 bērni.
Mātes dziesma
– Vai Ludmila neskuma pēc savas dzimtenes?
– Mamma bija ļoti sabiedrisks
cilvēks. Prata iedzīvoties gan Latvijā, gan vēlāk Zviedrijā.
Sākumā, protams, skuma. Kad vēl dzīvojām Grotos, abas gājām
staigāt. Viņa apsēdās Vējupītes kraujā, dziedāja ukraiņu dziesmas
un raudāja. Es sēdēju blakus, dziedāju līdzi un arī raudāju. Bet
ukrainiski mēs drīz vien vairs nerunājām. Sākumā bija krievu, pēc
tam latviešu valoda. Viņa vienmēr teica: “Latviešiem ir
laimējies. Sava valsts! Manai Ukrainai ir bēdas, grūts
liktenis.”
Pēc izskata vairāk līdzinos tēvam. No viņa man tā racionālā
domāšana. Tēvs bija principu cilvēks. Latvijas valstiskums viņam
bija svēta lieta. Man arī tie principi sēž dziļi. Man tas
piederas, es jūtos ļoti labi ar tēva valstiskuma idejām. No mātes
– lielāka iecietība, gatavība palīdzēt. Es domāju, ka dzīvoju
mazliet augstāk par realitāti, bet to realitāti es tomēr arvien
redzu. Uzņemos tikai kaut ko tādu, ko, liekas, varu izdarīt. Ja
ir tā apziņa, ka tas man pa spēkam, tad ķeros klāt.
Ģimene
Kad Valentīne kopā ar jaunāko māsu
Ņinu kāpa bēgļu laivā, mamma teica: “Tu paliec māsai mātes
vietā.” Tas nebija viegls uzdevums.
– Kad pēc kara bija pagājuši trīs un četri gadi un kļuva skaidrs,
ka no Latvijas paliekam šķirti, daudzi krita depresijā. Tā skāra
arī mani. Zviedrijā negribēju palikt un sāku gatavoties
izceļošanai uz Ameriku. Vācijā dabūju labu darbu universitātē:
kļuvu par profesora Bleses palīdzi krievu un vācu tulku praktiskā
apmācībā. Radās iespēja apmeklēt tā sauktos atvaļinājuma kursus
Anglijā. Gribēju labi apgūt angļu valodu, lai Amerikā kādā
koledžā varētu mācīt krievu valodu. Biju jau pavisam tuvu mērķim,
kad pēkšņi no māsas saņēmu briesmīgas ziņas. Ņinas draugs bija
izdarījis pašnāvību, un arī viņa vairs neredzēja dzīvei jēgu.
Pametu visu un tūlīt devos uz Stokholmu. Pierunāju māsu braukt
līdzi uz Vāciju. Lai izrautu māsu no dziļās izmisuma bedres,
izdomāju ceļojumu uz Itāliju. Protams, ar īkšķošanu, jo nekādas
lielas naudas mums nebija. Māsa bija ļoti skaista, viņa rādīja
īkšķi. Kad mašīna apturēja, es arī kāpu iekšā. Un tūlīt sāku
tērzēt, jo man labāk padevās valodas. Ceļojums izdevās. Māsa
depresiju uzvarēja, bet es visu biju zaudējusi. Uz Ameriku tā arī
neaizbraucu.
Tagad esmu sapratusi, ka tas bija liktenis. Un liktenim nevajag
pretī spirināties. Tiklīdz tas kļuva iespējams, izkārtojām vecāku
pārcelšanos pie mums uz Zviedriju, kur viņi ar laiku ieguva arī
pilsonību, saņēma pensiju un sagaidīja savas zelta un dimanta
kāzas. Uz Ameriku man nebūtu izdevies dabūt viņus līdzi un viņiem
līdz mūža galam būtu jācieš dažādi pazemojumi. Tēvam būtu
jānoskatās, kā tiek nodzīvota un pārvērsta par nožēlojamu
komunālu kopmītni mūsu māja, ko viņš bija iegādājies tikai
1934.gadā, kad tika pārdotas dzimtas mājas Siguldā.
Zviedrijā Valentīne apprecējās ar mākslinieku Albertu Lasmani,
cita pēc citas piedzima trīs meitas. Alberts bija ļoti labs un
talantīgs cilvēks, diemžēl jau agros gados nonācis alkohola
verdzībā, kas viņu arī pazudināja.
Daudz garīgas enerģijas prasīja nesekmīgais cīniņš pret vīra
liktenīgo vājību, nemitīgās rūpes par meitu izglītību un
nostāšanos uz savām kājām. Kamēr viņas auga, Valentīne visu
atvaļinājuma mēnesi ik vasaru strādāja latviešu bērnu nometnēs.
Kad vecākā meita pēc šķiršanās palika viena ar trim bērniem, viņa
pameta tīkamu darbu Minsterē, pārdeva nesen iegādāto mājiņu
Upsalas tuvumā un visu savu dzīvi pakārtoja jaunās ģimenītes
vajadzībām. Visu to atceroties, Valentīne pati brīnās: “Kur tam
sievišķim spēks rodas?!”
Sievietes goda vārds
Par Valentīnes Jaunzemes
darbošanos Latvijas Centrālās padomes bēgļu evakuācijas grupā
Arvīds Grigulis (gan ar krietnu falsifikācijas devu) rakstījis
romānā “Kad lietus un vēji sitas logā”. Tas ticis arī ekranizēts.
Viņa no šiem laikiem visspilgtāk atceras negaidīto uzdevumu
pārvest uz Zviedriju kādu ebreju, lai tas varētu liecināt par
vācu fašistu šausmu darbiem. Grupa to saņēma 1944.gada novembrī,
kad visa Latvija jau bija oficiāli izsludināta par teritoriju,
kas “frei von Juden”. Valentīne bija tā, kas atcerējās
savu draudzeni Olitu pieminam divas, kas slēpjoties Dundagas
mežos. “Protams, visi ceļi uz Dundagu bija civilistiem slēgti.
Mūsu plāns bija pārdrošs: pie stūres sēdēs Kārlis Frišenfelds SS
uniformā un mani kā speciālu uzdevumu sekretāri vedīs uz Dundagu.
Dokumenti tika sameistaroti mūsu “grafiskajā darbnīcā”, es
sapucējos un izkrāsojos, un droši devāmies ceļā.” Galā viņi
nonāca, diemžēl tās divas ebrejietes tur sen nebija neviens
manījis. Nevarēdami tā uzreiz samierināties ar neveiksmi, viņi uz
labu laimi devās iekšā mežā. To, kas notika turpmākajās minūtēs
un stundās, var saukt par brīnumu. Par brīnumu to joprojām
uzskata Valentīne, par tādu to uzskatīja arī meža nostūrī
sastaptais Izraēls Mihelsons, kas 1986.gadā Stokholmā svinēja
savu 90.dzimšanas dienu un dalījās atmiņās. Šis notikums
dokumentēts trimdas rakstnieces Ingrīdas Vīksnas romānā “Mums
jābrien jūrā”. Pēc Valentīnes domām, vislielākais brīnums bijis
tas, ka izdevies izbiedēto bēgli pārliecināt par saviem labajiem
nodomiem.
– Es viņu lūdzu man sekot, jo es par to saņemšu samaksu. Domāju,
ka tāda lietišķa valoda viņu pārliecinās. Bet viņš vēl šaubījās,
baidījās noticēt, ka tiešām gribam viņu glābt. Un tad man no
pašiem sirds dziļumiem izlauzās vārdi: “Dodu jums savu sievietes
goda vārdu!” Tie rada atbalsi. Savās atmiņās viņš raksta: “Kaut
kāds gaišums atspīdēja – manī uzvarēja ticība sievietes
godavārdam.”
Pagājušajā ziemā pie manis ieradās kāds Izraēla Mihelsona
radinieks no Anglijas. Gribot uzņemt par šiem notikumiem filmu.
Nezinu gan, kas tur var iznākt, jo viņš nekā nezina par
latviešiem un Latviju, nesaprot to situāciju, kas bija
izveidojusies kara beigās.
Tāds saprātīgs avantūrisms
Pirmā saskare ar padomju kārtību
un čeku Valentīnei bija 1970.gadā, kad viņi visa ģimene ieradās
Latvijā, lai te pavadītu veselu mēnesi. Mierīgi izdevās nodzīvot
tikai pirmās divas nedēļas. Vīramāsa Lidija Doroņina tika
apcietināta, un Valentīni kopā ar vīru tai pašā dienā aizveda uz
Stūra māju. Viņiem paskaidroja, ka tiek nevis apcietināti, bet
aizturēti kā liecinieki. Un tā desmit dienas (ilgāk nepieļāva
Civilkodekss) viņiem ik rītu te bija jāierodas un jāpaliek līdz
pat vakaram.
– Šķiroties mums paziņoja, ka turpmāk iebraukšanas atļauja
netikšot dota. Es atgādināju, ka daudz esmu darījusi, lai mūsu
bērni izaugtu par latviešiem, tāpēc ir ļoti skumji, ka nu viņi uz
savu tēvzemi vairs nevarēs braukt. Viņi varēšot, tikai mēs ar
vīru ne, man atbildēja. Meitas tiešām apmeklēja Latviju dažādos
grupu braucienos, bet nekad nejutās te priecīgas, jo visu laiku
sajuta, ka tiek izsekotas.
Kad Lidiju Doroņinu 1983.gadā apcietināja trešo reizi un viņa
atkal nonāca Sibīrijā, Valentīne jau bija pensijā, vīrs bija
miris. Vairs nesaistīja darba pienākumi un ģimenes rūpes, un viņa
visu enerģiju veltīja vīramāsas glābšanai.
– Iesniedzu petīciju Zviedrijas valdībai. Rakstīju, ka Lidija
Doroņina ir brīvības cīnītāja, slimo ar tuberkulozi. Mēs kā viņas
vienīgie radinieki gribētu ņemt viņu pie sevis. Nekā! Saņēmu
atteikumu. Tad es noskaitos. Domāju: Zviedrija arī ir maza
valstiņa, baidās pieņemt patstāvīgus lēmumus. Jāmeklē
starptautisks atbalsts. Minsteres latviešu ģimnāzijā sastapos ar
juristu Kadeli no ASV, kurš bija dziļi iesaistījies politiskā
darbībā. Tūlīt sazinājāmies ar krievu un poļu disidentiem un viņu
atbalstītāju organizācijām Šveicē, Francijā un citur. Ar
Minsteres ģimnāzistiem gājām demonstrācijās. Par to tika rakstīts
presē. Tā darbojāmies veselu gadu. Sakrājās vesela kaudze dažādu
rezolūciju un atbalsta apliecinājumu. Pieliku naudiņu, izveidojām
kārtīgu brošūru. Iesniedzu atkal savu petīciju. Saņēmu atbildi,
ka Lidija Doroņina var braukt uz Zviedriju un dzīvot pie radiem.
Kad Lidiju 1989.gadā atbrīvoja, viņa atbrauca uz Stokholmu un
trīs mēnešus nodzīvoja pie mums. Mums saskan diezgan labi, jo
abas esam mazliet avantūristes. Viņa tikai ir daudz emocionālāka,
vairāk paļaujas uz jūtām, ne prātu.
Pienākums pret talantu
Ar Olitu Taubi, kas Raiņa “Dagdas
piecu skiču burtnīcu” ietekmē vēlāk kļuva par dzejnieci Annu
Dagdu, Valentīne sadraudzējās studenšu vienībā “Ausma”. Šo
draudzību viņa turējusi svētu visu mūžu.
– Draudzēties ar Olitu nebija viegli. Ik tikšanās bija kā
cietokšņa ieņemšana. Viņa savu kodolu slēpa aiz cietas čaulas.
Bet – jo sarežģītāks cilvēks, jo interesantāk ar viņu. Tāpat kā
pie īsta mākslas darba nevar ilgi stāvēt, arī viņas tuvumā
nevarēja ilgi uzturēties. Vari brīdi baudīt šī spēka tuvumu, bet
tad jāaiziet prom, lai pabūtu ar sevi vai to, ko no šī tuvuma esi
guvis.
Nekāda lielā literatūras zinātāja es neesmu, bet esmu
pārliecināta, ka Annai Dagdai bija liels talants. Viņa apzinājās
savu talantu un kopa to. Es jūtu pienākumu pret viņas talantu.
Latviešu ir tik maz, mūsu valstiņa tik trausla iepretim
globalizācijai, kam ir tik primitīvas, brutālas izpausmes. Lai
latviešu dvēseles īpatnība jeb kultūra varētu pastāvēt, mums
katrs talants jāizkopj un jārealizē tik tālu un tik pilnīgi, cik
vien iespējams. Runā par Eiropas civilizāciju, bet kas gan ir
civilizācija bez kultūras! Tikai gars taču padara cilvēku par
cilvēku.
Valentīnes Lasmanes viesu grāmatā Knuts Skujenieks atstājis
ierakstu, zem kura ļoti gribas parakstīties: “Cieņa, apbrīna,
draudzība šobrīd un vienmēr!”
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv