Iedzīvotāju vērtējumam nodod redzējumu par Rīgas nākotni
Vakar sabiedrības apspriešanai nodots Rīgas attīstības plāns 2006.–2018.gadam un Rīgas vēsturiskā centra (RVC) saglabāšanas un attīstības plāns.
Sabiedrības vērtējumam nodota
Rīgas attīstības plāna 2.redakcija un RVC saglabāšanas un
attīstības plāna 3.redakcija.
Rātsnamā ikviens aicināts iepazīties ar izstādes materiāliem,
izsakot viedokli speciāli sagatavotās anketās. Interesenti var
arī trīs dienas nedēļā (pirmdienās no 14.00 līdz 19.00, bet
trešdienās, ceturtdienās no 14.00 līdz 17.00) izstādē uzdot
jautājumus Pilsētas attīstības departamenta speciālistiem.
Sabiedriskās apspriešanas laikā tiks rīkoti arī speciāli forumi
un sapulces ar atsevišķām pilsētas iedzīvotāju mērķa grupām,
skaidro RD Pilsētas attīstības departamenta Sabiedrisko attiecību
nodaļas speciāliste Marija Ābeltiņa.
Pilsētas attīstības plānojumu jaunās redakcijas ir pieejamas arī
internetā www.riga.lv/rap un www.rvc.lv.
Sabiedriskā apspriešana ilgs līdz 18.oktobrim. Pēc tam Pilsētas
attīstības departaments apkopos iedzīvotāju atsauksmes un
sagatavos dokumentus izskatīšanai Rīgas domē. Pēc domes lēmuma ir
jāsagaida pozitīvs Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas atzinums. Pēc minētā atzinuma saņemšanas Rīgas domes
deputātiem būs jāpieņem lēmums, lai atsevišķi dokumenti kļūtu par
saistošiem noteikumiem.
Būtiskākās Rīgas teritorijas plānojuma 2.redakcijas (RTP-2006)
atšķirības no 1.redakcijas*:
Ir izveidota atsevišķa sadaļa par ģimenes dārziņiem, kurā
mēģināts rast kompromisu starp iedzīvotāju grupas vēlmēm un
pilsētas attīstības interesēm un iespējām. RTP-2006 paredz
saglabāt dārziņus, taču ir virkne ierobežojumu, no kuriem pilsēta
neatteiksies, – dārziņi nedrīkst kļūt par slēptu formu vasarnīcu
zemes iegūšanai, kā arī dārziņi nedrīkst pārvērsties par
piesārņotām un degradētām teritorijām. Ģimenes dārziņu nomas
līgumi būs īslaicīgi (1 gadu) – pie Skanstes ielas, Lucavsalā,
Torņakalnā, vidēja termiņa (3–5 gadus) un ilgtermiņa (6–9 gadus)
– Bolderājā, pie Juglas kanāla, pie lidostas “Rīga”. Tīrainē
paredzēts veidot jaunas ģimenes dārziņu teritorijas.
Ir notikusi transporta modelēšana. Pilsētas attīstībai reģionālā
un starptautiskā mērogā vissvarīgākais pasākums ir Ziemeļu trases
izbūve. Rīgas kopējās transporta situācijas uzlabošanā lielu
ieguldījumu dotu arī Hanzas šķērsojuma izbūve.
Šajā RTP-2006 redakcijā ir piedāvāti vairāki Rīgas brīvostas
robežas varianti. Rīgas domes piedāvātais variants paredz, ka
Piejūras dabas parks Mangaļsalā paliks kā pilsētai piederoša
dabas teritorija, kā arī publiski pieejama būs Mangaļsalas
pludmale.
Ir precizētas teritorijas “apstādījumi ar apbūvi” – šobrīd
uzskatāmi var redzēt, kurās teritorijās paredzēta savrupmāju
apbūve, bet kur būs publiskā apbūve – ir salikti speciālie
indeksi. Precizētas “centra apbūves teritorijas”, kurās paredzēta
intensīvāka apbūve un kuras šobrīd izvietojas ap esošo Rīgas
vēsturisko centru, kā arī atsevišķās vietās esošo vai plānoto
transporta mezglu krustpunktos. RTP-2006 paredz vienmērīgu
pilsētas attīstību ar stipru centru, nevis tās
sadrumstalošanu.
Zaļo teritoriju īpatsvars RTP-2006 nesamazinās, salīdzinot ar
pašreizējo situāciju. Pagājušajā sabiedriskajā apspriešanā
izskanēja bažas, ka jaunais attīstības plāns apdraud zaļo zonu.
Pilsētplānotāji ir veikuši esošo un plānoto zaļo teritoriju
teritoriālo izvērtējumu.
Reālās dabas un apstādījumu teritorijas arī perspektīvā aizņems
apmēram 45% no pilsētas teritorijas, no kurām 15% ir ūdens
teritorijas. Iepriekšējā attīstības plānā kā zaļās tika
iestrādātas teritorijas, kas patiesībā jau sen bija
apbūvētas.
RVC saglabāšanas un attīstības plāna 3.redakcijas galvenās
atšķirības no 2.redakcijas:
Ir detalizētāk izplānota RVC aizsardzības zona. Definēta
teritorijas izmantošana un kultūrvēsturiskās vides aizsardzības
noteikumi. Identificētas perimetrālās apbūves teritorijas un cita
rakstura apbūves teritorijas – šīm teritorijām tiks piemēroti
dažādi apbūves noteikumi.
Tika koriģētas ielu sarkanās līnijas (t.sk. RVC aizsardzības
zonā), lai, no vienas puses, saglabātu vērtīgās ēkas un kvartālu
daļas, bet, no otras puses, vietās, kur prioritāte ir transports,
veidotu atbilstošus transporta koridorus (piemēram, Pērnavas
ielas transporta loka plānošana).
Tika pārstrukturizēti Teritorijas izmantošanas un apbūves
noteikumi, lai tie labāk integrētos Rīgas attīstības
2006.–2018.gadam plānā.
Kultūrvēsturisko vērtību aizsardzības princips, kas tika
pielietots RVC teritorijā, attiecināts arī uz aizsardzības zonu.
Izanalizētas un definētas tās teritorijas, kur dominējošie būs
aizsardzības noteikumi – t.s. īpašās apbūves grupas (piemēram,
Pāvila baznīcas apkārtnē, Jēzus baznīcas apkārtnē, Ganību dambī)
un autentiskie ielu posmi (piemēram, Lienes iela, Krāsotāju iela,
Brīvības, Hospitāļu, Miera u.c. ielu posmi).
Ir noteikti maksimāli pieļaujamie apbūves augstumi RVC
aizsardzības zonā. Augstākās celtnes varēs izvietot, piemēram,
dažās vietās Ķīpsalā, Klīversalā, Skanstes ielas rajonā –
maksimāli līdz 76 m jeb 24 stāviem.
Iezīmēta koncertzāles vieta AB dambī.
Ieplānotas lielas ietilpības autonovietnes Rīgas vēsturiskā
centra aizsardzības zonas teritorijā dzelzceļa loka tuvumā.
“LV” informācija
*Avots: Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |