“Vēsture liecina: nav ideālu valstu”
Ineta Ziemele sākusi darbu Eiropas Cilvēktiesību tiesā
Šajā nedēļā darbu Eiropas Cilvēktiesību tiesā (ECT) kā tiesnese sākusi Ineta Ziemele. Darbam ECT šā gada aprīlī viņu izvēlējās Eiropas Padomes Parlamentārā asambleja.
Ineta Ziemele Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Padarītie un nepadarītie darbi Latvijā
I.Ziemele atzīst, ka no Latvijas
līdz ECT sēžu zālēm nonāk svarīgi jautājumi. “Ne viena vien
[lieta] ir tāda, kur tiesai jāskata kāds pilnīgi jauns aspekts,
kur nācies interpretēt ECT konvenciju līdz šim neskatītā
kontekstā. Piemēram, lietas par vēlēšanu tiesībām, kur Latvijas
situāciju var uzskatīt par zināmā mērā unikālu. Latvija ECT dod
interesantu vielu pārdomām.”
I.Ziemele atzīst, ka Latvijā joprojām ir ļoti daudz problēmu
cilvēktiesību jomā. “Patiesībā jāstrādā ļoti daudz. No vienas
puses, tas ir normāli, jo neviens jau nevar uzcelt ideāli
funkcionējošu demokrātisku valsti īsā laika periodā. Ir ļoti
daudz kas izdarīts. Bet darbs jāturpina. Ir jānostiprina gan
tiesu sistēma, gan tiesībsargājošo iestāžu spriedumu izpilde.
Šādu jautājumu ir ļoti daudz. Daudz darāmā ir arī bērnu tiesību
aizsardzībā.”
Kā galveno ļoti labi padarīto darbu cilvēktiesību jomā I.Ziemele
min administratīvo tiesu izveidi Latvijā. “Tā ir liela cerība, ka
daudzas no lietām, kurās ir cilvēktiesību aspekti attiecībās
starp cilvēku un valsti, tagad šī neatkarīgā institūcija
izvērtēs. Jācer, ka cilvēka un valsts attiecībās tiks ieviesta
likumība un tiesiskums. Tas tiešām ir pēdējais viens no ļoti labi
izdarītajiem darbiem. Un pozitīvi ir arī tas, kā administratīvo
tiesu tiesneši strādā – tika veikts milzīgs apmācības kurss, un
tas jau arī nes savus augļus.”
Sociālie jautājumi pagaidām atstāti novārtā
Runājot par cilvēktiesību jautājuma izpratni Latvijā, I.Ziemele saka: “Ir bijis ļoti interesanti skatīties, kā cilvēktiesības kā vērtība pamazām ienāk Latvijas valstī. Protams, viegli nav bijis, jo Padomju Savienībā cilvēks nebija vērtība. Tas, ko esam sasnieguši šobrīd, jau uzskatāms par lielu progresu. Es priecājos, ja valdībā vai Saeimā izskan atsauce uz Eiropas Cilvēktiesību konvenciju. Tiesu sistēmā cilvēktiesību jautājums “ir aizgājis” jau daudz nopietnāk. Tas, protams, lielākoties ir apmācības nopelns. Ne tikai Satversmes un administratīvo tiesu spriedumos ir atsauces uz cilvēktiesības aizsargājošiem līgumiem. Arī vispārējās jurisdikcijas tiesās tā jau ir normāla prakse. Bet es nesaku, ka viss ir izdarīts. Jā, mēs vēl aizvien esam pašā ceļa sākumā. (..) Viena no lietām, kas jāņem vērā, – cilvēktiesības nav tikai pilsoniskās vai politiskās tiesības. Cilvēktiesības ir arī sociālās tiesības. Latvijā sociālajos jautājumos būtu ļoti daudz lietu, ko vajadzētu pārdomāt. Sociālie jautājumi un sociālās tiesības ir tās, par ko cilvēki uztraucas. Jāatceras, ka cilvēktiesības ietver arī toleranci pret tiem, kas ir citādi. Bet tas nāk ar laiku.”
Naudas trūkums nevar būt attaisnojums
ECT tiesnese uzskata, ka naudas trūkums nevar būt par pamatu, lai nemeklētu risinājumus pastāvošajām cilvēktiesību problēmām. “Es nedomāju, ka tas ir naudas jautājums. Drīzāk tas ir jautājums par efektīvāku prioritāšu plānošanu. Cilvēktiesību ievērošana neprasa vairāk naudas kā citi aspekti. Bet tas labums, kas tiek atnests, ir nenovērtējams. Mēs bieži runājam par varas un tautas nošķirtību. Tajā brīdī, kad politiķi sāk pievērsties cilvēktiesībām, viņi arī nāk pretī savam vēlētājam – viņi sāk runāt vienā valodā.”
Dzīves realitāte izvirzījusi reformas
I.Ziemele stāsta, ka ECT savā
darbībā saskaras ar būtiskām problēmām – milzīgu lietu skaitu.
“Cilvēktiesību standartu ievērošanā situācija ir tāda, kāda ir,
un tas ir radījis milzīgu lietu skaitu ECT. Ir gadījumi, kad ECT
ir pēdējais salmiņš, pie kura cilvēks ķeras, jo dalībvalstīs
cilvēka tiesību aizsardzības sistēma nedarbojas tā, kā tai
vajadzētu darboties. Līdz ar to ECT ir nonākusi situācijā, kad
tai ir jādara valstu institūciju vai likumdevēja nepadarītie
darbi. Tā ir sarežģīta situācija. Iesniegto lietu pieaugums, kas
ir novērojams kopš 90.gadu vidus, ECT mapēs uzkrājušos lietu
skaits, ir milzīgs. Tā ir realitāte, un tā ir ECT problēma.
Galvenais iemesls – Eiropas Padomes dalībvalstu nepadarītie
darbi.”
Lai risinātu sasāpējušo problēmu, pirms dažiem gadiem tika sākta
ECT reforma. Tā noslēgusies ar ECT Papildu protokola Nr.14
pieņemšanu. Papildu protokola mērķis ir uzlabot ECT darbu, jo
pēdējo gadu laikā tajā saņemto sūdzību skaits ir palielinājies
aptuveni 20 reizes, negatīvi ietekmējot to izskatīšanas ilgumu un
spriedumu kvalitāti. Protokols stāsies spēkā trīs mēnešus pēc
tam, kad to būs ratificējušas visas 45 Eiropas Padomes
dalībvalstis. Pēc Eiropas Padomes mājaslapā pieejamās
informācijas, pagaidām šo protokolu nav parakstījušas divas
valstis – Krievija un Bulgārija. Latvija to parakstījusi jau
pērnā gada maijā, bet ratificēts tas Latvijā vēl nav.
Ratifikācija notikusi jau 15 dalībvalstīs, tajā skaitā arī
kaimiņvalstī Lietuvā.
I.Ziemele teic, ka “14.protokols ir solis uz priekšu. Patiesībā
tajā ir ietvertas lietas, kuras jau pašlaik tiesā tiek īstenotas,
lai būtu konvencijas pamats tam, ko praksē bieži vien jau tiesa
īsteno – kā ātrāk izskatīt saņemtās vēstules, kā tās ātrāk
sašķirot pamatotajos un nepamatotajos pieteikumos. Tāpēc var
teikt, ka 14.protokols inkorporē sevī daudzas lietas, kas jau
tiek praktizētas. Protams, 14.protokols paredz arī vairākas
jaunas lietas, piemēram, jautājumu par Eiropas Savienības un
Eiropas Cilvēktiesību konvencijas attiecībām. 14.protokols paver
iespēju Eiropas Savienībai pievienoties Eiropas Cilvēktiesību
konvencijai un tādējādi novērst dubultās tiesu prakses veidošanos
divās Eiropas tiesās. Ir arī būtiski aspekti gan attiecībā uz
tiesnešiem, gan termiņiem, gan ad hoc tiesnešiem”.
I.Ziemele atzīst, ka “nākotnē uzmanīgāk tiks skatīts, kādas
lietas pieņemt izskatīšanai. Rūpīgāk tiks vērtēts, vai pieņemt
izskatīšanai tā sauktās desmit dolāru lietas vai sūdzības par
minimālu administratīvo pārkāpumu, kur procesā kaut kas izdarīts
ne tā, kā nākas. Bet vai tiešām tās būtu lietas, ar kurām ECT
jānodarbojas? Ir fundamentālas, strukturālas problēmas. Būtu
labi, ja ECT varētu reaģēt uz šādām lietām. Viens no jautājumiem,
kur tiesa ir piestrādājusi un cīnās, ir lietu izskatīšanas
nesaprātīgie termiņi nacionālajās tiesu instancēs. ECT ir ļoti
nopietni domājusi par to, kā beidzot valstīm pateikt – tas, ka
pie mums nonāk desmit gadus ilgusi civillieta, nav normāli.
Valstīm ir beidzot kaut kas jādara, lai problēmu risinātu.
Risinājums var būt, piemēram, tiesnešu skaita palielināšana,
izmaiņas likumdošanā, finansējuma palielināšana. ECT atkal un
atkal, skatot šādas lietas, atzīst, ka lietas ir jāizskata
saprātīgā termiņā. Cik tādus šablonveida spriedumus var Strasbūrā
rakstīt! Tāpēc lietā pret Poliju ECT pateica, ka valstij ir kaut
kas jādara, lai jautājums par nesaprātīgiem lietu izskatīšanas
termiņiem atkal un atkal neatgrieztos tiesas izskatīšanā. Lai gan
lieta ir tikai pret Poliju, teiktais attiecas uz visām valstīm,
kurās ir šī problēma. Tiesa šo ziņu sūta visām 45 Eiropas Padomes
valstīm. Interesanti, ka daudzas valstis jau ir
reaģējušas”.
Tomēr tiesnese ir pārliecināta, ka ar šā protokola stāšanos spēkā
reformu process ECT vēl nebūs galā. Arī nākotnē tiks domāts par
to, kā uzlabot ECT darbu.
I.Ziemele netic situācijai, ka cilvēktiesības tiek pilnībā
ievērotas un ECT varētu nebūt pamatotu sūdzību, ko izskatīt. Viņa
teic, ka vēsture liecina – nav ideālu valstu. “Neviens cilvēks
nav ideāls, un cilvēki ir tie, kas veido šo valsti. ECT tāpat kā
pārējām cilvēktiesību institūcijām būs ko darīt.”
Ilze Sedliņa, “LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv
Pilns intervijas teksts atrodams
sabiedriskās politikas portālā www.politika.lv .
Uzziņai:
* Valdība ECT tiesneša amatam pērn
oktobrī pēc Tieslietu ministrijas ierosinājuma apstiprināja trīs
kandidatūras – Inetu Ziemeli, Latvijas Universitātes
Cilvēktiesību institūta vadītāju Gitu Feldhūni un Augstākās
tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta senatori Jautrīti
Briedi.
* Pretendentam ECT tiesneša amatam jāatbilst Eiropas
Cilvēktiesību un pamatbrīvību konvencijā noteiktajām obligātajām
prasībām – personai jābūt ar augstām morālajām īpašībām,
atbilstošu kvalifikāciju, lai ieņemtu augstus tiesu varas amatus,
vai jābūt atzītam juristam. Pretendentam nepieciešama laba angļu
vai franču valodas prasme, Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību
konvencijas un ECT prakses zināšanas. Konkursa pretendenti uz ECT
tiesneša amata vietu tiek vērtēti pēc vairākiem kritērijiem –
jābūt labām zināšanām konstitucionālo un cilvēktiesību jomā,
labām Latvijas tiesību sistēmas zināšanām, izpratnei par ECT
darbu, prasmei formulēt viedokli un patstāvīgi pieņemt lēmumus,
izpratnei par tiesu lietu iztiesāšanu un vēlama pieredze
tieslietu sektorā.
* Iepriekš Latviju ECT pārstāvēja Egils Levits, taču viņš
ievēlēts par Eiropas Kopienu tiesas tiesnesi.