Zem politisko lielvaru riteņiem
Baltijas valstu jautājums starptautiskajās attiecībās 1940.–1991. gadā
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Turpinājums. Sākums — “LV”, 10.03., 17.03., 23.03., 30.03., 06.04., 13.04., 21.04., 28.04., 11.05., 18.05., 25.05., 01.06., 08.06., 15.06., 29.06., 07.07., 13.07., 21.07., 27.07., 10.08., 17.08., 24.08., 01.09.2005.
Liela vērība okupētajā Latvijā tika veltīta dažādām vissavienības mēroga ideoloģiskajām kampaņām. Attēlā: Ukrainas atkalapvienošanās ar Krieviju 300 gadu jubilejas svinības Rīgā |
Cilvēki komunistiskās propagandas pasākumos okupētajā Latvijā arī vizuāli dažbrīd līdzinājās mazām skrūvītēm. Attēlā: Latvijas PSR 8.gadadienas svinības “Dinamo” stadionā Rīgā |
Vāc informāciju par attieksmi
Lielbritānijas Ārlietu ministrijas dokumenti liecina, ka 50.gadu pirmajā pusē tika vākta visa iespējamā informācija par dažādu valstu attieksmi pret Baltijas problēmu. 1953.gada decembra otrajā pusē Foreign Office saņēma apjomīgu materiālu no vēstniecības Maskavā par Padomju Savienības reakciju uz Dž.F.Dallesa iepriekšminēto paziņojumu un Č.Kerstena komisijas aktivitātēm. Padomju kompartijas oficiozs “Pravda” komisijas darbību bija nosaucis par ceļojoša cirka izrādi. Vēstniecība atzīmē: īpaši jūtīgi padomju valdība uztver apgalvojumus, ka Latvijas, Lietuvas un Igaunijas iekļaušana PSRS sastāvā nebija šo valstu pilsoņu brīvas gribas izpausmes rezultāts, bet gan okupācija un aneksija. “Pravda”, kā atzīmē savā ziņojumā britu vēstniecība Maskavā, Č.Kerste-na komisijas savāktās Baltijas valstu pilsoņu liecības nosaukusi par reakcionāro emigrantu apmelojumiem, ko sponsorējušas ASV.
Annas Sakses jaunrade vēsturē
Britu vēstniecības ziņojumā
atrodami arī izvilkumi no latviešu rakstnieces, Staļina prēmijas
laureātes Annas Sakses izteikumiem par Baltijas jautājumu un
Č.Kerstena komisiju. Viņa apgalvo, ka Baltijas problēma ir
reakcionāro ASV aprindu paņēmiens, kā apmelot Padomju Savienību,
tā ir aukstā kara izraisīta provokācija. A.Sakse uzsver, ka viņa
kā latviešu tautas meita ir pārliecināta, ka Č.Kerstena komisija
izveidota, lai nomelnotu Latviju. ASV Kongress nezina patieso
situāciju no kapitālisma verdzības atbrīvotajā Latvijā, Lietuvā
un Igaunijā. Latvieši vienmēr ir bijuši pirmajās rindās cīņā par
brīvību gan 1905.gada, gan 1917.gada revolūcijās, kad viņi
pievienojās citām tautām cīņā pret cara režīmu Krievijā.
Britu vēstniecības ziņojuma turpinājumā atstāstīta A.Sakses
koncepcija par 1940.gada jūnija notikumiem Latvijā. Latviešu
tauta, pēc viņas apgalvojumiem, tad esot triumfāli atjaunojusi
demokrātiju, ko bija aizliedzis K.Ulmaņa, J.Baloža un A.Bērziņa
triumvirāts. Jaunievēlētā Saeima 1940.gada 21.jūlijā deklarēja,
ka Latvijā ir nodibināta padomju vara, un lūdza Latvijas PSR
uzņemt Padomju Savienības sastāvā. Latvijā, iekļaujoties PSRS,
esot likvidēta nabadzība, bads un bezdarbs. Pēc Otrā pasaules
kara beigām Latvija ļoti īsā laikā esot atjaunojusi
lauksaimniecību un rūpniecību, un šeit esot sākusies laimīga
dzīve. Latvijas kultūras un zinātnes sasniegumi kļuvuši pazīstami
ārpus tās robežām, visā Padomju Savienībā.
A.Sakse arī apgalvoja, ka latviešu tautai esot nepieņemams
Č.Kerstena komisijas apgalvojums par kaut kādiem īpašiem
apstākļiem, kādos Latvija, Lietuva un Igaunija tika iekļautas
PSRS. Muļķīgas esot runas par Baltijas tautu sagrābšanu un
paverdzināšanu. Č.Kerstena komisijā uzstājušies liecinieki esot
algoti aģenti, kuri izplata nepatiesību par padomju cilvēkiem.
Vienu no Č.Kerstena komisijas lieciniekiem – bijušo Latvijas
Republikas ministru Alfrēdu Bērziņu – Anna Sakse nosauca par
spiegu, provokatoru un nodevēju, kas 1940.gada vasarā aizbēga no
Latvijas uz Rietumiem, līdzīgi kā savulaik pagaidu valdības
vadītājs Krievijā A.Kerenskis, pārģērbies sieviešu drēbēs.
Informācijas pārbagātība Anglijas Ārlietu ministrijā
Anglijas Ārlietu ministrijas
dokumenti liecina, ka tās rīcībā bija dažāda rakstura informācija
par Baltijas jautājumu. Ministrijas ierēdņi un vadība zināja, kā
Baltijas problēmu vērtē ASV, PSRS un Latvijas PSR. Vadoties no
tā, Anglija centās realizēt tādu politiku, kas tai saglabātu
kādas manevra iespējas. Piemēram, vērtējot Č.Kerstena komisijas
darbu, Anglijas vēstniecība Vašingtonā savos ziņojumos uz Londonu
atzīmēja, ka tās priekšsēdētājs ievēlēts no Viskonsinas štata,
kurā ir ļoti daudz baltiešu izcelsmes vēlētāju, un tāpēc tās
priekšsēdētājs ieņem tik radikālu nostāju attiecībā uz Baltijas
problēmu. Tādējādi Č.Kerstens ar savu darbību ir ieguvis galvenā
totalitārisma upuru aizstāvja statusu. ASV ar savu politiku
pamatos cenšas iedrošināt un uzmundrināt cilvēkus, kuri atrodas
PSRS režīma pakļautībā.
Britu vēstniecība Vašingtonā ziņoja uz Londonu, ka saistībā ar
Baltijas jautājuma zināmu aktualitāti atsevišķas valstis cenšas
precizēt Lielbritānijas valdības pozīciju attiecībā uz
komunistiskiem režīmiem. Piemēram, 1953.gada decembrī vēstniecība
saņēma Indonēzijas sūtņa lūgumu vēlreiz izskaidrot britu valdības
nostāju pret tādām komunistiskām valdībām, kas kontrolē noteiktu
teritoriju, bet kuras neatzīst šo tautu pārstāvji trimdā. Britu
diplomāts J.H.Vatsons no vēstniecības Vašingtonā šajā sakarā
vēlējās saņemt savā Ārlietu ministrijā precīzu atbildi, vai
pastāv kāda atšķirība Anglijas attieksmē pret Ķīnas komunistu
valdību un trim Baltijas padomju republikām. Viņš atzīmēja, ka
Indonēziju, bez šaubām, interesē Ķīnas jautājums, bet, lai tiktu
ievērota konsekvence, nevajadzētu pastāvēt kādām būtiskām
atšķirībām Anglijas attieksmē pret līdzīga rakstura režīmiem.
|
Atzīst de facto, bet neatzīst de iure
1954.gada 6.februārī J.H.Vat-sons
saņēma atbildi no savas Ārlietu ministrijas uz agrāk
izvirzītajiem jautājumiem. Viņam izskaidroja, ka jau 1945.gadā
Lielbritānija ir ļoti precīzi formulējusi savu politiku attiecībā
uz Baltijas valstīm, kas principā gadu gaitā nav mainījusies.
Viņas majestātes valdība atzīst Baltijas padomju republikas de
facto, bet neatzīst de iure. Vienlaikus Anglija
atzīst, ka de facto Baltijas republikas ir iekļautas PSRS,
bet neatzīst to de iure. Lielbritānijas valdība uzskata,
ka Baltijas republikas, kuras pastāvēja līdz 1940.gada jūnijam,
pēc tam de facto, ir izbeigušas jebkādu efektīvu
eksistenci. Vadoties no iepriekšteiktā, Anglija nevar atzīt
agrāko Baltijas valstu pārstāvjus Londonā kā eksistējošu valdību
pārstāvjus. Tomēr, neraugoties uz to, Lielbritānija akceptē
Latvijas, Lietuvas un Igaunijas diplomātus. Tikai šiem
diplomātiem atļauts pārstāvēt nevis valsti, bet darboties
personīgā kapacitātē. Anglija atšķirībā no ASV savā politikā
attiecībā uz Baltijas valstīm vispirms vadās no tiesiskajiem,
nevis politiskajiem principiem. Tāpēc arī Lielbritānija,
atšķirībā no ASV, de facto atzīst padomju valdības
Baltijā, jo tās efektīvi kontrolē savu teritoriju.
Anglija atsevišķos šādos gadījumos var pielietot arī de iure
principu, bet tikai ar lieliem izņēmumiem un tikai pret režīmiem,
kuri ir pietiekami efektīvi un ilgstoši spēj stabilizēt situāciju
valstī un ir patstāvīgi. Bet pamatos Anglija tomēr šādās
situācijās konsekventi pielieto tikai de facto principu.
Lielbritānija to nedara tāpēc, ka tai būtu šaubas par kāda režīma
ilgstošas pastāvēšanas iespējām, bet gan tāpēc, ka ir uzticīga
starptautiskās likumdošanas principiem un nevēlas atklāti
nostāties pret tiem.
Turpinājums sekos