Par vienādu darbu – vienādu algu, arī valsts pārvaldē
Ikvienas demokrātiskas valsts mugurkauls ir spēcīga ierēdniecība, kas nodrošina profesionalitāti un stabilitāti valsts pārvaldē, kā arī ir zināms garants iesākto darbu pēctecībai politisko pārmaiņu griežos. Tas ir īpaši aktuāli tādām valstīm kā Latvija, kur valdības mainās ļoti bieži.
|
|
|
Diemžēl arī ierēdniecību ir
skārusi viena no mūsu valsts sāpīgākajām problēmām – “smadzeņu”
aizplūšana, turklāt ne jau tikai uz ārzemēm, civildienestam
stiprs konkurents ir privātais sektors. Tādēļ arī publisko telpu
piepilda runas par to, ka daudzkārt ministrijas trūkstošo
personālu aizstāj ar studentiem, tātad cilvēkiem ar nepabeigtu
augstāko izglītību.
Tajā pašā laikā Latvijas sabiedrībā attiecībā uz valsts pārvaldi
ir dzīvi divi mīti. Pirmais: ierēdņi ir liekēži, kas savu darba
dienu vada, pļāpājot un dzerot kafiju. Otrais – viņi “tur augšā”
saņem ārkārtīgi lielas algas.
Patiesā situācija gan ir tāda, ka valsts pārvaldē speciālistu
darba samaksa ir 30 līdz 40 procentu apmērā no privātajā sektorā
strādājošo atbilstošas kvalifikācijas speciālistu atalgojuma.
Līdz ar to valsts pārvaldei ir grūtības noturēt un ilglaicīgi
piesaistīt spēcīgus profesionāļus, kas var pārvērsties par draudu
valsts attīstībai.
Lai situāciju mainītu un motivētu speciālistus darbam valsts
pārvaldē, ar Ministru prezidenta 2003.gada 4.aprīļa rīkojumu
Nr.139 tika izveidota darba grupa, kas izstrādājusi koncepciju
“Par valsts sektorā nodarbināto vienoto darba samaksas sistēmu”.
Tā izstrādāta Pasaules bankas finansētā projekta “Valsts
civildienesta amatu klasifikācijas un darba samaksas sistēmas
izstrāde” ietvaros. Sīkāk par koncepciju “Latvijas Vēstnesim”
stāsta Valsts kancelejas (VK) direktora vietniece politikas
plānošanas un koordinācijas lietās, Politikas koordinācijas
departamenta direktore Una Klapkalne, VK Politikas koordinācijas
departamenta Valsts reformu nodaļas konsultante Sigita Pušpure un
Finanšu ministrijas Valsts sektora darba samaksas politikas
nodaļas vadītāja Inga Ošiņa.
Vispirms jau U.Klapkalne skaidro, ka vienotā darba samaksas
sistēma attieksies ne tikai uz ministrijām, bet arī to padotības
iestādēm, ieskaitot valsts aģentūras. Pakāpeniski to varētu
attiecināt uz visiem, kas algu saņem no valsts budžeta.
Izstrādāts amatu katalogs valsts pārvaldē
Koncepcijas mērķis ir nodrošināt
konkurētspējīgu darba samaksu valsts sektorā, panākt, lai
strādājošie par līdzvērtīgu darbu saņemtu līdzvērtīgu samaksu. Ir
izstrādāta arī vienota pieeja darba samaksas paaugstināšanai, kas
ietver vienotus un skaidrus darba samaksas noteikšanas
kritērijus. Šābrīža galvenās problēmas, kuras cenšas risināt
koncepcija, ir disproporcijas darba samaksas ziņā starp dažādām
ministrijām un atsevišķām iestādēm, kā arī amatiem. Darba samaksa
netiek regulāri pārskatīta nepietiekamā finansējuma dēļ. Darba
grupa uzskata, ka pašreizējā amatu kategoriju sistēma neatbilst
reāli izpildāmā darba saturam. Tādēļ koncepcija paredz amatus
salīdzināt gan hierarhiski, gan pēc to būtības. Tāpēc, kā uzsver
U.Klapkalne, jaunās sistēmas ieviešana nenozīmēs, ka automātiski,
piemēram, visu iestāžu Juridiskā departamenta direktori, saņems
vienādu atalgojumu. Jo var atšķirties pienākumi un veicamā darba
saturs un apjoms.
Lai salīdzinātu amatus pēc veicamā darba satura, ir izstrādāts
amatu katalogs, kurā ir 43 amatu saimes, un katrai ir savi
līmeņi, to maksimālais skaits gan nepārsniedz 6. Kā uzsver
S.Pušpure, nav salīdzināmi dažādu amatu saimju līmeņi. Piemēram,
otrais līmenis būs atšķirīgs amatu saimei ar trim un pieciem
līmeņiem.
U.Klapkalne stāsta, ka viens no galvenajiem ieguvumiem, ieviešot
vienoto darba samaksas sistēmu, būs atklātums un pārskatāmība.
Tas nozīmē, ka katram valsts pārvaldē strādājošajam būs saprotami
kritēriji, kāpēc viņš saņem tieši tik un kādēļ kolēģa alga citā
iestādē tomēr ir atšķirīga. Jo jaunā sistēma, kā jau minēts, ļaus
salīdzināt amatus pēc būtības nevis pēc to nosaukuma. S.Pušpure
skaidro, ka jaunajā sistēmā būs arī vienkāršāks normatīvais
regulējums, jo pašlaik darba samaksas kārtību valsts pārvaldē
regulē 21 normatīvais akts.
Vērtēs arī individuālās kompetences
Jāuzsver, ka vienotā darba
samaksas sistēma paredz ne tikai disproporciju samazināšanu starp
ministrijām, bet arī algu palielināšanu valsts pārvaldē
strādājošajiem. Runājot par atalgojumu, ir trīs pamatjautājumi:
kam maksāt, par ko maksāt un kāpēc tieši tik. Ja uz pirmajiem
diviem atbildi dos amatu klasifikācija, tad aktuāls ir jautājums
par algas lielumu, tā noteikšanas kritērijiem. I.Ošiņa skaidro,
ka viens kritērijs, nosakot algu, ir ieņemamais amats un otrs –
konkrētais darbinieks, kurš šo amatu ieņem. Darbiniekam noteiks
viņa kvalifikācijas pakāpi, ņemot vērā viņa darba izpildi un
nostrādāto laiku valsts pārvaldē. S.Pušpure uzsver, ka, nosakot
atalgojumu, bez jau minētā darba satura un darba stāža noteikti
ņems vērā arī strādājošā individuālās kompetences. Līdz ar to
iespējama situācija, ka pašreizējā amatpersona saņem citu algu
nekā tās priekštecis, jo ir atšķirīgas abu individuālās prasmes.
Turklāt ierēdņiem alga nebūs konstanta, noteikta visam darba
mūžam, jo katru gadu notiks ierēdņu darba novērtēšana, nosakot
katra konkrētā darbinieka individuālo ieguldījumu. Balstoties uz
šo novērtējumu, arī notiks vai nenotiks algas paaugstināšana.
S.Pušpure stāsta, ka darba grupa un pieaicinātie eksperti ir
definējuši būtiskākās individuālās kompetences, lai strādātu
valsts pārvaldē. Tās ir: lojalitāte, ētiskums, izturēšanās prasme
pret klientu, orientācija uz attīstību un kvalitāti, māka strādāt
komandā.
Jāsaka gan, ka pilnībā no subjektīvisma individuālo kompetenču
vērtēšanā izvairīties nav iespējams. Lai samazinātu subjektīvisma
iespēju, darba grupa skaidros, kas ir domāts ar katru kompetenci
un kā vērtēt to, kuram no darbiniekiem un cik lielā mērā piemīt
konkrētā kompetence. Kā “LV” skaidro viens no darba grupas
pārstāvjiem, SIA “Fontes” padomes priekšsēdētājs Kaspars Kauliņš,
zināms subjektīvisms darba vērtēšanā būs vienmēr. Taču K.Kauliņš
apgalvo, ka individuālo kompetenču īpatsvaram novērtējumā
vajadzētu būt minimālam. Attiecībā uz lojalitātes kritērijiem
darba grupas pārstāvis skaidro, ka ar to saprot darbinieku, kas
konkrētajā iestādē strādā vairāk nekā gadu. Bez tam gan
K.Kauliņš, gan U.Klapkalne atzīst: ja priekšnieks ar padoto gluži
personīgi nevar sastrādāties, tādas vai citādas
konfliktsituācijas noteikti radīsies. Tomēr ir zināmas bažas, vai
individuālo kompetenču novērtēšana nepārvērtīsies par
manipulāciju objektu, lai iestādes vadītājs kādam sev netīkamam
darbiniekam konsekventi nepaaugstinātu algu, tādējādi netiešā
veidā motivējot darbu pamest.
Šķiet, individuālās kompetences būtu jāvērtē nevis kā lieta par
sevi, bet gan saistībā ar veicamajiem darba pienākumiem.
Kritērijus, pēc kuriem vērtēs konkrētā ierēdņa darbu un
kompetences, kā jau minēts, izstrādāja darba grupa, taču svarīgi,
kas būs vērtētāji. S.Pušpure stāsta, ka kompetenču modeli
iespējams pielietot personāla atlasē, novērtēšanā, mācību
vajadzību definēšanā un attīstīšanā. Individuālās kompetences
tiks iestrādātas, piemēram, ikgadējā novērtējuma anketā, kuru
aizpildīs gan darbinieka tiešais vadītājs, gan pats darbinieks.
Parasti novērtēšanā tiek iesaistīts arī iestādes personāla
vadības speciālists, taču ir iespējams pieaicināt arī citus
kolēģus. U.Klapkalne atklāj, ka uz kompetencēm balstīta
vērtēšanas sistēma Latvijā sekmīgi darbojas, piemēram,
Lielbritānijas padomē, “Hansabankā”, “Lattelekom”.
S.Pušpure stāsta, ka, nosakot atalgojumu tai vai citai amatu
saimei, tiks ņemts vērā arī tas, cik par līdzīgu darbu saņemtu
strādājošais privātajā sektorā. Taču jāuzsver, ka netiks
salīdzināti amati, bet veicamie darbi un to saturs.
Darba grupa pēc punktiem izvērtēja amatu saimes un to līmeņus,
lai tos sadalītu algu grupās. Pašlaik tādas ir 16. Punktu sistēmā
kritēriji ir: izglītība, atbildības līmenis, vadītājs vai
padotais, darba sarežģītība, vai ir jāsadarbojas ar citām
struktūrām un organizācijām. Katram kritērijam ir savs punktu
skaits, kurus summējot amatus var diezgan viegli sadalīt algu
grupās. Kā stāsta U.Klapkalne, pēc šīs punktu sistēmas var arī
viegli salīdzināt valsts un privāto sektoru.
Vai personāla krīze?
Saistībā ar algu paaugstinājumu
valsts pārvaldē viena no lielākajām problēmām ir jau minētā
sabiedrības negatīvā attieksme pret ierēdņiem un līdz ar to algu
palielinājumu civildienestā.
I.Ošiņa stāsta, ka jau šobrīd ir jomas, kurās ļoti trūkst cilvēku
un ir gaidāma krīze, kā, piemēram Kultūras ministrijas padotības
iestādēs – bibliotēkās, muzejos, arhīvos. Trūkst darbinieku arī
tādās Labklājības ministrijas iestādēs kā Valsts darba inspekcija
un sociālās aprūpes centri. Taču, kā uzsver I.Ošiņa: personāla
krīze ir visā valsts pārvaldē, jo strādājošo mainība ir ļoti
augsta. Ir pat bijuši gadījumi, kad kādā nodaļā gada laikā
nomainījušies visi darbinieki. Pēdējais algu palielinājums
civildienestā strādājošajiem bija 1998.gadā. Līdz šim atalgojums
pieaudzis, tikai mainoties iestādes struktūrai un nākot klāt
jaunām funkcijām.
Daļai sabiedrības gan ir viens pretarguments – viņi jau nopelna
nevis ar algām, bet prēmijām un piemaksām. U.Klapkalne stāsta, ka
vissliktākā situācija ir tieši ministriju padotības iestādēs, kā
arī ne tuvu visiem ministriju darbiniekiem tik liela ir algas
mainīgā daļa. I.Ošiņa stāsta, lai izslēgtu šādu nepārskatāmību,
jaunā darba samaksas sistēma attieksies ne tikai uz darba algām,
bet arī piemaksām un prēmijām. Tas izslēgs situāciju, ka kādā
valsts iestādē vadība saņem nepamatoti lielas prēmijas. I.Ošiņa
stāsta, ka pārejas periodā gan tiks saglabāta vadības līgumu
sistēma, taču tā tiks optimizēta. Ja pašlaik augstākā līmeņa
vadītājiem vadības līgumā noteiktā atlīdzība vairākkārt pārsniedz
amata algu, tad viens no optimizācijas variantiem paredz, ka
vadības līgumā noteiktais atalgojuma apmērs nedrīkst pārsniegt 20
līdz 40 procentus no attiecīgā darbinieka amata algas.
Šobrīd sev lielāku algu prasa visās nozarēs valsts sektorā
strādājošie. Diemžēl pašlaik valstī trūkst kritēriju, kurai
nozarei paaugstināt darba samaksu vispirms un par cik. Līdz šim
ieguvušas tās nozares, kuras pārstāv ministri no skaitliski
lielām partijām, ar kurām jārēķinās koalīcijas partneriem.
U.Klapkalne skaidro, ka jebkurā gadījumā algu paaugstinājums būs
valdības koleģiāls lēmums. To gan varētu atvieglot vienotās darba
samaksas sistēmas ieviešana un tās attiecināšana arī uz
policistiem, skolotājiem utt.
S.Pušpure uzskata, ka primārais būtu darba samaksas
izlīdzināšana, pieliekot tiem, kuru darba samaksa ir stipri zem
vidējā atalgojuma līmeņa valsts pārvaldē. Tajā pašā laikā I.Ošiņa
atzīmē, ka, nosakot algas kādai profesionālajai grupai, tās
nevajadzētu piesaistīt tādiem statistikas rādītājiem kā minimālā
alga vai vidējā alga tautsaimniecībā vai sabiedriskajā
sektorā.
Jauno darba samaksas sistēmu sāks ieviest jau no nākamā gada, jo
grozījumi Civildienesta likumā paredz, ka pašreizējā darba
samaksas sistēma ierēdņiem ir spēkā tikai līdz šā gada beigām
U.Klapkalne stāsta, ka būtisks sistēmas pluss ir tas, ka to var
ieviest pakāpeniski, piemēram, sākot ar atsevišķām iestādēm,
atsevišķām amatu grupām. Pašlaik Valsts kanceleja kopā ar Finanšu
ministriju pārskata un izvērtē institūciju iesniegtos amatu
klasifikācijas rezultātus. Pēc rezultātu saskaņošanas tiks veikti
galīgie aprēķini. Jautāta, cik liels finansējums būs nepieciešams
reformas uzsākšanai 2006.gadā, I.Ošiņa stāsta, ka pašlaik vēl
tikai norit darbs pie ieviešanas grafika izstrādes, kas vēl būs
jāapstiprina valdībai.
Rūta Kesnere, “LV”
Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV”