Perifērijas teātru šarms un pārējie “bet”
Latvijas perifērijā esošie trīs no septiņiem valsts dotētiem teātriem – Liepājā, Valmierā un Daugavpilī – pārstāv katrs sava reģiona centru, zināmā mērā tiem pat ir dota iespēja veidot katram sava novada seju. Teātri ar dažādiem panākumiem to arī dara. Vienu sezonu veiksmīgāk, citu – ne visai.
|
Tomēr katram no trim nosauktajiem
teātriem tomēr ir savs piegājiens ar savām tehniskajām un
profesionālajām īpatnībām. Un vairāk vai mazāk tas ir atkarīgs no
telpām un režisoriem, kas tajos strādā. Tas, ka Valmieras teātrī
joprojām strādā vieni no Latvijas labākajiem režisoriem – Māra
Ķimele, Felikss Deičs, Oļģerts Kroders un Varis Brasla, un tajā
nākamgad savus režijas darbus veiks jaunie talanti Mārtiņš Eihe
un Jānis Vingris ir gan veiksmes, gan stratēģijas jautājums. Kaut
gan ar ierobežotajiem cilvēciskajiem resursiem, kas visvairāk
jūtami tieši Latvijas režijas frontē, arī jebkura stratēģija var
izrādīties vienkārši skaisti vārdi.
Daugavpils teātra mākslinieciskais vadītājs Harijs Petrockis,
iestudēdams teātra lielāko repertuāra daļu, savas zināšanas un
praksi turpina papildināt Maskavā pie viena no slavenākajiem
krievu režisoriem Marka Zaharova, citiem iestudējumiem tiek
aicināti viesrežisori. Arī no Krievijas.
Liepājas teātra prakse ir viskardinālākā, jo, neatrodot piemērotu
kandidātu starp Latvijas teatrāļiem, par teātra māksliniecisko
vadītāju kļuvis lietuviešu režisors Rolands Atkočūns, kurš
šosezon tur veiks pirmo iestudējumu. Liepājas teātra komandā
pilnvērtīgi iesaistījies arī jaunais režisors Mārtiņš Eihe, kurš
pagaidām strādā mazai skatuves telpai.
Visu trīs perifērijas teātru lielāko budžeta daļu veido valsts
dotācija (kuras liela daļa tiek izlietota algu fondam) un Valsts
kultūrkapitāla projektu konkursos piešķirtā nauda, un tikai
Liepājas teātrim, kurš kļuvis par pilsētas teātri, ievērojamas
summas maksā pašvaldība. Liepājas teātris arī ir vienīgais, kurš
jau ieguvis juridisko statusu, pārējiem – Daugavpils, Valmieras
un citiem teātriem (izņemot Jauno Rīgas teātri) šīs formalitātes,
kas jānokārto līdz 2005.gada beigām, lai kļūtu par
kapitālsabiedrību, vēl tikai priekšā. Valmieras Drāmas teātra
sadarbība ar pašvaldību pagaidām mērāma ar salīdzinoši mazu
finanšu daļu, vairāk balstoties uz Valmieras pilsētas domes
piešķirtām gada balvām aktieriem un savējo lepnuma pamatu.
Latvijas kultūras situācija ar kultūras darbinieku katastrofāli
mazajām algām arī teātrus spiež mesties dažādos, pavisam ne
teātrim glaimojošos pasākumos – no koncertiem, ne visai
profesionāli iestudētām situāciju komēdijām līdz pasaules un
latviešu klasikai un eksperimentiem.
Taču muzikālas izrādes iestudēšana, piemēram, nav tikai lielu
līdzekļu piesaiste, tā ir arī režisoru problēma. Un režisoru
trūkums nav tikai perifērijas teātru sāpe. Bet repertuārteātris,
pašlaik vienīgais Latvijas apstākļiem piemērotais un iespējamais
teātra modelis, prasa stabilu aktieru trupu un daudzveidīgu
repertuāru, kas stimulē aktierus un piesaista skatītājus.
Valmieras teātrī ir 28 štata aktieri, četri štata režisori un
repertuārs, kura aktīvo daļu trīs zālēs veido apmēram divdesmit
pieci nosaukumi un katru gadu pirmizrādes piedzīvo septiņi astoņi
iestudējumi.
Mēģinot šajā rakstā izvirzīt dažas, perifērijai vairāk, bet arī
citiem teātriem aktuālās problēmas, iznākums ir viens un tas pats
– katras rindkopas beigās neizbēgami noformulējot nākamo
problēmu. Bet lielākā no perifērijas teātru problēmām jau tik un
tā viena – tie neatrodas Rīgā.
Rīgas vilinājums
Valmieru no Rīgas šķir tikai 107
kilometri, no Rīgas robežas līdz Valmieras teātrim ar savu auto
ir tikai stundas brauciens. Un tomēr – benzīna cenas aug, ceļa
kvalitāte pasliktinās, cilvēki nogurst, stūrēdami un uzmanīdamies
no trakajiem braucējiem. Un aktieri ir impulsīvi ļaudis.
Rīga perifērijas iedzīvotājiem šobrīd šķiet viena no iespējām
izrauties no bezdarba, no garlaicības, t.i., nokļūt lielo iespēju
pasaulē. Tā ir pat metafiziska aizraušanās, jo Rīga ir centrs,
kurš, šķiet, atrisinās perifērijas mākslinieku vislielāko
kompleksu – nepamanāmību. Pat Valmierā vai Liepājā izaudzinot
savu aktierkursu, jaunie aktieri, pāris gadu nostrādājuši savā
perifērijas teātrī, uz jebkādiem noteikumiem gatavi atgriezties
Rīgā. No Valmieras teātra kursa, kurš 2003.gadā pabeidza Latvijas
Kultūras akadēmiju, Valmieru, kura pirmajā sezonā uzņēma visus
studentus, dažādu iemeslu dēļ atstājuši seši jaunie aktieri. No
Liepājas teātra kursa savā teātrī 2005./2006.gada sezonā palika
tikai trīs jaunieši. Šī problēma ir viens no pamatīgākajiem
kokiem ar diviem galiem, jo, lai kā patiktu konkrētais teātris un
gaisotne tajā, Rīga ar atpazīstamību, izklaides un piepelnīšanās
iespējām vilina daudz vairāk. Bet, no otras puses – tieši
perifērijā ir lielāka iespēja spēlēt lielas lomas, pamazām gūstot
pieredzi un meistarību pie režisoriem, ar kuriem Rīgā varbūt
nekad nebūs izdevības strādāt. Un, ja aktieris visu liek uz vienu
kārti – t.i., savu perifērijas teātri, tad arī teātris var
paļauties uz aktieri un tieši, balstoties uz viņa spējām, veidot
savu repertuāru. Valmieras teātra kontā ir tik lieliski jaunie
profesionāļi, kas palikuši uzticīgi teātrim. Ieva Puķe, Krišjānis
Salmiņš, Māra Mennika, nu jau arī Elīna Vāne un citi. Un te ir
arī Dace Eversa, Inese Ramute, Tālivaldis Lasmanis, Aigars Vilims
– aktieri, ar kuriem var lepoties un uz kuriem balstīt jebkuru
repertuāru. Savukārt Liepājā savus pirmos panākumus guvis un
visas Latvijas kultūras mērogā pagājušajā sezonā ievērots
režisors Mārtiņš Eihe. Daugavpils teātrī pēc Jaunatnes teātra
sabrukuma radoši var mēģināt atgūties Ivars Brakovskis un Alda
Krastiņa.
Un tad jau atkal problēma – ceļa izmaksas, ko, piemēram,
Valmieras teātris nodrošina Rīgā dzīvojošajiem darbiniekiem (un
tādu nav mazums), katru gadu pieaug un tomēr tās nespēj nosegt
reālos izdevumus par šiem 107 kilometriem. Gandrīz katram
aktierim ir blakusdarbs vai tā sauktais haltūras, kas nodrošina
viņiem kaut cik normālu dzīvi, taču tas sarežģī teātra ikmēneša
plāna – mēģinājumu un izrāžu – sastādīšanu, jo tajā jālavierē
starp aktieru filmēšanos, Jaungada eglītēm un kāzu vadīšanu. Ja
teātris ar tā saukto “perifērijas piemaksu” spētu pārsolīt
konkrēto Rīgas un haltūru piedāvājumu ne tikai ar radošiem
solījumiem, bet arī finansiālu piesaisti, situācija būtu daudz
cerīgāka.
Skatītāji un aktieri
Kultūras ministrijas noteiktais
skatītāju skaits, kas vienā sezonā būtu jāsavāc Valmieras
teātrim, ir 50 tūkstoši. Valmieras pilsētā ir 27 tūkstoši
iedzīvotāju – tas ir tikai skaitlisks piemērs tam, ka pat
vislielākā teātra mīlestība tos cilvēkus, kas spējīgi atnākt līdz
teātrim, nepiespiedīs gada laikā nākt uz teātri vismaz piecas
reizes. Tāpēc lielas skatītāju daļas pulcināšana notiek
izbraukumizrādēs, kas Valsts Kultūrkapitāla mērķprogrammas
atbalstītas notiek pa visu Latviju. Tas nozīmē, ka teātra māksla
nonāk pie skatītājiem vistālākajos Latvijas nostūros, kuros paši
līdz teātrim dārgā transporta un citu sakritību dēļ nevar nokļūt.
Tas nozīmē, ka izrādei ir jābūt pietiekami mobilai, un visas
tādas noteikti nevar būt. Bet tas nozīmē arī to, ka jebkura
izrāde neapšaubāmi kļūst citādāka. Reizēm tā varbūt arī iegūst,
bet tikpat bieži arī zaudē, jo režisoru nopūlēšanās ar enerģijas
apmaiņu starp skatītājiem un aktieriem nav tikai tukšas runas.
Toties skatītāju mīlestība ir naudā nenovērtējama vienība, un tās
lauku cilvēkiem ir gana.
Un tad neapšaubāmi jānonāk pie vēl viena perifērijai specifiska
parametra – iedzīvotāju maksātspējas, jo, lai arī teātrim
piešķirtā dotācija ir salīdzinoši liela, tā ieņēmumu vai (nedod
Dievs, kur nu tādu greznību!) peļņas daļu no biļetēm noteikti
nespēj sagādāt konkrētās mazpilsētas iedzīvotāju kultūrai
atlicinātās naudas resursi. Tātad biļešu cenas nekad nevarēs būt
tik augstas, kādas tās var atļauties Rīgas teātri. Un izbraukumos
uz Latvijas laukiem biļešu cenām noteikti jābūt vēl mazākām.
Turklāt viena no perifērijas teātru īpatnībām pašlaik droši vien
ir tā, ka to apmeklētāji gadu ziņā ir stipri vecāki nekā Rīgas
teātru apmeklētāji. Toties tie ir skatītāji, kas alkst citas, ne
TV un laikrakstos sludinātās, realitātes atspoguļojumus, viņi
zina, ko grib, un gaida no teātra, un tas gan dod garantiju, gan
iegāž. Daudz ko nosaka arī teātra tradīcijas, un Valmieras
teātris atšķirībā no Daugavpils un Liepājas ir pieradinājis
savējos, kas nāk un novērtē klasiku nopietnās un sarežģītās
izrādēs. Jo uz teātri nāk ļaudis, kas atceras Valmieras teātra
zelta laikus 20.gadsimta 60.–70.gados, kad te blakus strādāja un
Latvijā aktuālākos un modernākos skatuves risinājumus veica
režisori Oļģerts Kroders un Māra Ķimele, un tieši viņi radīja
Valmieras teātra tradīciju, kuras pamatā ir intelektuālu
domubiedru ansamblis. Varbūt tāpēc emocionāli smagi, bet spējīgi
atgūties un saņemties bija visi Valmieras teātrinieki, kad šā
gada jūnijā pēkšņi mira divdesmit gadus šo teātri vadījušais un
burtiski ēku uzcēlušais direktors Pēteris Sūcis.
Lielu daļu no Valmieras un citu teātru skatītāju skaita nosaka
nevis vietējie iedzīvotāji, bet atbraucēji grupās, kas piepilda
skatītāju zāles gan Liepājā, gan Valmierā. Tāpat liela daļa
cerību tiek liktas uz interesentiem no Rīgas, taču tā kā
Valmieras autobusu parks neveic pasažieru pārvadājumus uz Rīgas
pusi pēc pulksten astoņiem vakarā, kad izrādei teātrī rit tikai
otrais cēliens, tad skatītājam jābrauc vai nu ar personīgo
transportu, vai jāmeklē viesnīca Valmierā.
Zāles un repertuārs
Pēc 17 gadiem, 2004.gada decembrī,
Valmieras teātrim beidzot tika pabeigta ēkas rekonstrukcija, jo
pēdējos četros 2004.gada mēnešos tai tika piešķirti un izlietoti
ilgi gaidītie naudas līdzekļi – pusmiljons latu. Padomju laikā
plānotais un iesāktais nams nu jau, iespējams, zaudējis sākotnējo
lielbūves nozīmi, taču atšķirībā no Daugavpils un Liepājas
teātriem tas saglabājis un no jauna radījis trīs zāles, kurās
paralēli notiek mēģinājumi un izrādes. Un, tā kā paralēli tiek
gatavotas nereti pat trīs izrādes, svarīgi, ka teātrim ir
tehniskie cehi, kas spēj apkalpot šo izrāžu tapšanu. Tehnisko
darbinieku zemais atalgojums jau ir cits stāsts, to zina visi
direktori, kas gadā pieņem un spiesti palaist prom talantīgus
speciālistus, kas, iekrājuši pieredzi, aiziet strādāt uz privāto
sektoru.
Liepājas un Daugavpils teātri pagaidām mazu skatuves telpu rada,
vai nu spēlējot teātra kafejnīcā, vai izveidojot savdabīgu
skatītāju zāli un skatuvi uz lielās skatuves.
Valmieras teātra trumpji jau daudzus gadus ir Antona Čehova,
Henrika Ibsena, Rūdolfa Blaumaņa darbi, tāpat arī
oriģināldramaturģija un moderno lugu iestudējumi, jo Valmieras
teātra repertuārs vēl joprojām lepojas ar klasiku, kas gan
lielākoties top uz mazajām skatuvēm. Tāpat kā lielā daļā lielo
galvaspilsētas teātru. Un tieši Valmieras teātra Mazās zāles
iestudējumi nu jau katru gadu pretendē uz Latvijas Teātra gada
balvas nosaukumu, tieši tāpat kā režisori, aktieri, scenogrāfi.
Mazās zāles iestudējumi, pirmkārt, pagarina izrāžu mūžu, kaut,
iespējams, tās redz mazāk skatītāju, otrkārt, – un tas
psiholoģiskā tipa teātrim, kāds neapšaubāmi ir izveidojies
Valmieras teātris, ir daudz svarīgāk, – palielinās psiholoģiskā
teātra nosacījumi par ticamības un precizitātes
kritērijiem.
Lielās zāles iestudējumi vairāk atvēlēti bērniem un jauniešiem,
un viņi tad arī ir liela daļa no skatītāju skaita – gan tāpēc, ka
iespējams dienā spēlēt vairākas izrādes, gan tāpēc, ka bērni uz
teātri perifērijā lielākoties dodas grupās, un tas veicina
kvantitāti. Un, kaut arī bērnu izrāžu režija ir viena no
vissāpīgākajām Latvijas teātra problēmām, tās nevar sūdzēties par
finansiālu neizpratni no Kultūras ministrijas puses, tāpēc ir
zināms pamats cerībai, ka teātris turpinās pieskatīt jaunās
paaudzes audzināšanu.
Rūdolfa Blaumaņa teātra festivāls
Katrs teātris, lai popularizētu
savu tēlu Latvijas apritē, lai veiktu meklējumus ne tikai teātra
nozarē, meklē papildu iespējas saistīt skatītājus un teātra
profesionāļus – Dailes teātris rīko Stāmerienas festivālu,
Liepājas teātris draudzējas ar kaimiņos esošu lietuviešu teātri.
Valmieras teātrī jau kopš 1999.gada notiek latviešu visvairāk
iestudētā autora Rūdolfa Blaumaņa teātra festivāls – 2005.gadā
jau trešo reizi te pulcējās ļaudis un profesionālie teātri no
Latvijas un citām valstīm, kuru repertuārā iekļuvis kāds Blaumaņa
darbs. Tas ir vēl viens no mīlestības un pašapliecināšanās
darbiem, ko teātris veic savā un citu labā. Gan tāpēc, ka,
studējot Blaumani, ir iespējams radīt un rādīt savu nacionālo
kodu, kā šogad notiekošajā festivālā atzīmēja kinorežisors Jānis
Streičs, gan tāpēc, ka, veidojot Blaumaņa tēlus, aktieri raksta
arī savas garīgās biogrāfijas.
Režisors Oļģerts Kroders intervijā žurnāla “Teātra Vēstnesis”
pagājušā numurā teicis: “Ideālajā situācijā baznīcai un teātrim
vajadzētu nodarboties ar līdzīgām funkcijām. Tur ir tā jēga. To
var saukt par dvēseles vai gara kopšanu. Jautājums paliek tāds,
vai samierināties, ka viss paliek elitārai sabiedrībai, vai
jācenšas aptvert pēc iespējas lielākas masas”. Un te jau atkal
sākas jauns problēmuzstādījums.
Evita Sniedze